Classic Artists Editie 2023: let's vote!

Welke artiesten bespreken we in 2023?


  • Totaal aantal stemmers
    44
  • Opiniepeiling gesloten .
Inderdaad, toen de twin towers instortte was ik ook waarschijnlijk de kabouterdans aant dansen in een Vilvoordse crèche :unsure:
Zo'n drama en jij stond te dansen. Foei!
:unsure:


Anyways, gestemd voor artiesten waar ik quasi nog niks van gehoord heb (of toch niet bewust) en/of 'buiten mijn comfortzone' liggen:
- Charles Mingus: heel weinig van gehoord en ook wel buiten mijn comfortzone.
- Cocteau Twins: nog nooit iets van gehoord.
- Janis Joplin: enkel nog maar Big Brother & the Holding Company van beluisterd (en in bezit ook trouwens).
- Moodymann: nog nooit iets van gehoord.
- Type-O-Negative: nog nooit iets van gehoord en buiten mijn comfortzone.
- Steely Dan: nog nooit iets van gehoord.
- Ween: nog nooit iets van gehoord.


Mijn post met nummer van Neil Young hier te vinden.
 
Goh, wat is obscuur? Het is vooral belangrijk dat de gekozen artiest een boeiende discografie heeft met een merkbare muzikale evolutie. Een band als Motörhead kan je wel als "classic artist" bestempelen, maar hun repertoire is monotoon (in de zin dat er niet veel evolutie in zit).
 
Goh, wat is obscuur? Het is vooral belangrijk dat de gekozen artiest een boeiende discografie heeft met een merkbare muzikale evolutie. Een band als Motörhead kan je wel als "classic artist" bestempelen, maar hun repertoire is monotoon (in de zin dat er niet veel evolutie in zit).
Langs de andere kant: in AC/DC zit ook geen evolutie maar das toch ook een legende? Wel benieuwd hoe een classic artist thread rond zo een artiest er zou uit zien
 
Mijn nominatie voor King Gizzard and the Lizard Wizard komtvoort uit het feit dat deze band 20 albums op 10 jaar heeft uitgebracht die op alle rating sites immens goed scoren zowel bij publiek als bij reviewers. Zelf heb ik wel al eens een album beluisterd maar zeker niet allemaal, daarom lijkt dit me de perfecte gelegenheid.

Daarnaast werd er eens een vraag gesteld op Reddit die ik wel interessant vond: 'Welke artiest van onze generatie zal binnen 50-100 jaar nog steeds worden aanbeden door muzikale prestaties ?'

Radiohead stond daar op 1 en King Gizzard op 2.

Lijkt me ook een verschrikkelijk complexe band met het oog op discussies


ken ze niet, maar die ga ik al liken, sowieso ook The Doors, nu de anderen nog... komaan post eens wat songs zodat ik zelf niks moet zoeken :unsure:
 
Van de meesten nog nooit iets gehoord, discografie etc. eens opgezocht van de die, en gestemd op:

- The Doors (wel al iets van gehoord, maar kan wel wat opfrissing gebruiken en een wat bekendere naam ter afwisseling van voor mij onbekendere artiesten)

- Kraftwerk (goed gewaardeerde discografie op RYM en een grondlegger van de synthpop/new wave/80s, en ook wat elektronisch ter afwisseling)

- Ween (ken ik helemaal niets van, goed gewaardeerde discografie op RYM blijkbaar, dus vreemd dat ik daar nog nooit van gehoord heb)

- Flying Lotus (misschien niet "classic", maar wil/moet ik eens dieper in graven, dus vandaar de stem. Ook een meer elektronische keuze ter afwisseling van).

- King Gizzard & The Lizard Wizard (ik kan de forum guidance hier wel gebruiken wanneer het op deze artiest aankomt, want de discografie is een doolhof van mij, aan muziek geen gebrek hier).

- Charles Mingus (ondergewaardeerd jazzicoon waar ik ook nog meer van moet luisteren).

- Nina Simone (grote en iconische artieste, moet ik ook meer van luisteren)

- Type O Negative (hebben het best gewaardeerde "gothic metal" album op RYM. Maar sowieso van metal ken ik erg weinig, dus Judas Priest, Burzum zijn ook allemaal goede keuzes voor mij. Over deze keuze twijfel ik nog wat omdat het mijn minst geinformeerde keuze is, maar ik wil ook geen anti-metal stem uitvoeren simpelweg omdat ik er niets van ken. Judas Priest bvb. hebben ook zeer uitgebreide catalogus aan goed gewaardeerd werk. Burzum in de jaren '90 ook. Mayhem lijkt me beter voor een AOTW (op basis van RYM).

- Dinosaur Jr. (paar erg goed gewaardeerde albums op RYM, maar eentje van geluisterd dus moet ik meer van luisteren).

Geen Joy Division ook omdat ik 2 albums (en compilatie) wat te weinig vind, en ik die eigenlijk al vrij goed ken. Maar daar ben ik wel fan. En CT ook niet omdat ik geen "eigen stem" ga doen. En Neil Young niet, omwille van praktische problemen (ik luister via Spotify). Steely Dan, Depeche Mode, Janis Joplin, Patti Smith, RHCP lijken me naast de andere metalgroepen ook goede keuzes (bij Janis Joplin helaas ook korte discografie door vroeg overlijden). Ik denk dat er betere keuzes zijn voor hip hop dan Eminem en Cypress Hill (en een AOTW kan ook eigenlijk voor hun). En London Elektricity en Moodymann lijken me erg underground? Misschien extreem ondergewaardeerde artiesten, nog nooit van gehoord in ieder geval. Misschien dat een soort Detroit Techno/Chicago House thread verkenningsmaandje beter zou werken? (daar zou Moodymann al binnen passen).
 
Laatst bewerkt:
Hm, @Lakigigar haalt hier wel een goed punt aan. Van mijn keuze, Neil Young, zal je idd niks op Spotify vinden. Hij heeft wel zijn eigen Youtube-kanaal en daar staan normaal alle albums ook wel op.
Op YouTube (en andere streamindiensten zoals Apple en Deezer) ga je wel veel vinden natuurlijk. En voor alle duidelijkheid ik heb er niets op tegen als Young gekozen zou worden. Er zijn ook nog enkele andere classic artists van vorige editie die ik nog eens zou moeten doen, dus kan in principe ook zo een maand als catchup gebruiken.
 
En London Elektricity en Moodymann lijken me erg underground? Misschien extreem ondergewaardeerde artiesten, nog nooit van gehoord in ieder geval.
Misschien underground, maar een classic artist moet niet door iedereen gehoord geweest zijn of bekend zijn.
Grootste deel van de artiesten hier genoemd, heb ik ook nog nooit (echt) gehoord.
London Elektricity gekozen omwille van het grote verschil in zijn huidige stijl en hun klassieke stijl, naast zijn status binnen de drum and bass gemeenschap.


vs


 
- Ween (ken ik helemaal niets van, goed gewaardeerde discografie op RYM blijkbaar, dus vreemd dat ik daar nog nooit van gehoord heb)
Hun impact smolt de laatste tien jaar als sneeuw voor de zon, of er tegenwoordig troonopvolgers zijn weet ik niet, zit veel Zappa-esque humor in, niet voor duystere doemdenkers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Voor mijn nominatie Joplin:
  1. Iedereen kent de hits al, en die hits zijn allemaal al dikke nummers en geen rotzooi.
  2. Lid van de 27 club en heeft in die paar jaren zich opgeworpen als een absolute legende.
  3. Kleinere discografie, dus makkelijk door te nemen.
  4. Fantastisch iconische stem.

En het meest complexe muzikaal en lyrisch arrangement ooit:


Heb gestemd:The Doors
  • London Elektricity: Omdat @NDEFCB altijd wel iets leuks in petto heeft
  • Moodymann: Omdat mij dit niks zei en dat veel interessanter is dan de Peppers of Priest ofzo
  • Ween: Omdat Ween = awesome
  • Patti Smith: Omdat Smith = music royalty
  • Flying Lotus: Omdat ik hier wel voor open sta
  • Janis Joplin: Omdat 🖕 @Kid_C,
    als ge mij 9 stemmen geeft zal ik natuurlijk 1 gebruiken voor mijn eigen nominatie
  • King Gizzard & The Lizard Wizard: Omdat ik hier eigenlijk het meest naar uitkijk, staat al lang op mijn lijst om in te duiken, bedankt voor de toekomstige begeleiding @DwightSchrute
  • Dinosaur Jr.: Omdat zie vorige, bedankt voor de toekomstige begeleiding @utred
  • Steely Dan: Omdat ik mijn boomer status hier hoog moet houden

al hoop ik dat ik The Doors volgend jaar jullie aandacht mag opeisen want dat was toch verdorie een fantastische band.
Iedereen kent die band toch al lijkt me?
Leuke muziek en vooral charismatische zanger, maar uiteindelijk toch maar een beetje "light" vermits ze steeds op dezelfde "trukjes" terugvallen.


Wacht maar tot de dochter oud genoeg is, dan is K3 altijd AOTW :laugh:
Sinds de geboorte, ELKE Spotify wrap-up top 10 = 50% lion king, coco melon, baby shark, k3, ...


Hun impact smolt de laatste tien jaar als sneeuw voor de zon, of er tegenwoordig troonopvolgers zijn weet ik niet, zit veel Zappa-esque humor in, niet voor duystere doemdenkers.
De meest eclectische band die ik ken, en dat wil wat zeggen van mij die eclectiek (is dat een woord? :thinking:) hoog in het vaandel draag. Waarschijnlijk zal het halve forum dit weer een meme band vinden, maar Ween zijn echt wel meester-muzikanten (very Zappa-esque indeed).
 
Waarvoor ik heb gestemd :

- The Doors: ken enkel LA Woman, maar ook niet grondig. De band is de basis van veel psychedelische muziek die nadien komt.
- Judas Priest: van Black Sabath en Metallica was ik vorige editie aangenaam verrast en er mag zeker wat metal in.
- Neil Young : een discografie waar je kan blijven dingen in ontdekken
- Moodyman : Deeeeetrooiit!
- Cocteau Twins : zoals beloofd ;-)
- Depeche Mode : ik ben doorheen de jaren heel wat toleranter tegenover synth muziek geworden, dus deze verdienen een herevaluatie
- Type-O-Negative: ik ken ze van naam en ben benieuwd
- Nina Simone: hier ook maar bekend met losse nummers. En soul/jazz is altijd welgekomen.
- Dinosaur Jr. : @utred had ze uitstekend gepitched tijdens de music meet en het is een band die ik als indie liefhebber eigenlijk wel moet kennen.

Veel andere genomineerden vind ik heel goed, maar ken ik vrij tot zeer grondig : Kraftwerk, King Gizz, Steely Dan, London Electricity en de Hospital-stal, Flylo, Joy Division, Patty Smith,... Dusja ik heb echt voor de persoonlijke ontdekkingen gekozen.


Voor mijn nominatie, Charles Mingus, is het moeilijk om losse representatieve nummers te vinden, maar hierbij de top 3 populaire nummers op Spotify :unsure:



 
Inderdaad, toen de twin towers instortte was ik ook waarschijnlijk de kabouterdans aant dansen in een Vilvoordse crèche :unsure:

Klein onbelangrijk weetje :
Er is ook een kleine link tussen Type O Negative & de Twin Towers.
Op de hoes van World Coming Down (what's in a name) staan deze nog in volle glorie te bewonderen.
Voor alle duidelijkheid het album was gereleased voor de aanslagen van 9/11 .

Ik ga nog ff wachten met stemmen.
Ga eerst een paar nummers van de voorgedragen artiesten beluisteren die ik niet ken en dat zijn er toch wel redelijk veel.
 
Terug
Bovenaan