Hier maakt ge een denkfout, denk ik.

Ulrich kan een zwakke drummer zijn terwijl Metallica geniaal is. Ik zou eerder zeggen dat Ulrich als een grote naam beschouwd wordt omdat hij bij Metallica speelt, dat het juiste perspectief is in plaats van die redenering om te draaien. Maar zoals eerder al gepost heeft Ulrich veel meer verdienste binnen de band dan enkel drummen, dus dat is ook toe te schrijven aan hemzelf. Die dingen dragen ook bij tot wat Metallica is, en wat hij is. Verder vind ik die drumopmerking wat vreemd, IMO komt ge net met drums met veel weg ten opzichte van andere instrumenten ... dat lijkt Ulrich wel aan te tonen.

Nu ja, in die Seattlelink die ge geeft hangt hij na The Four Horsemen uitgeput over zijn drums terwijl hij twee keer niets drumt in dat nummer. Een waterdrager in een topploeg is belangrijk voor de ploeg, maar hij wordt maar als top aanzien omdat de ploeg top is. Zonder de context van een topploeg stuikt zijn reputatie in elkaar, dan moet die echt niet gaan doen alsof hij op dezelfde hoogte staat als de topspelers. Dat stoort me echt wel. Da's gelijk Sean Dhondt altijd de frontman van Nailpin wou zijn, en Studio Brussel dat gewoon verkocht aan hun publiek voordat de broers Bakraoui Guy bezwangerden voor het urbantijdperk. Een band is een geheel maar Ulrich mag Hetfield zijn veters niet binden als deel van dat geheel.

Is het u niet duidelijk dat hij overact voor de show ?:sarcastic:
Je weet wel camera's enzo,ff interessant proberen doen.
 
Van al hun bekende songs is St Anger absoluut mijn favoriet 💪 samen met The Unforgiven 😳
 
Laatst bewerkt:
Van al hun bekende songs is St Anger absoluut mijn favoriet
Een stinker van formaat met tenenkrommende zanglijn; een wannabe redneck die nu metal vocalen combineert met belegen trash, Met op hun twijfelachtigst. De helft van het album is ziek in dat bedje, My World en Frantic zijn een stuk beter + nog een paar hakken over de sloot. Was dit de eerste CD van hun die je hoorde na de docu ?
 
Een stinker van formaat met tenenkrommende zanglijn; een wannabe redneck die nu metal vocalen combineert met belegen trash, Met op hun twijfelachtigst. De helft van het album is ziek in dat bedje, My World en Frantic zijn een stuk beter + nog een paar hakken over de sloot. Was dit de eerste CD van hun die je hoorde na de docu ?
Ik vond The Unnamed feeling ook nog ok. Naar het einde wel te lang en vooral dat brugske had niet gehoeven maar als het eens edgy mag zijn is dit best te doen
 
Welke nummers/albums? Want die hebbe wel meer als 1 drummer gehad en zitten toch ook paar nummers tussen die even episch zijn als Metallica (Holy wars, Tornado of Souls, My last words,...) maar goed Megadeth en rossen Dave is wel nog een andere discussie
Ja, ik ben daar ook wel benieuwd naar. Zelf ben ik ook fan van voornamelijk Holy Wars, maar ook Hangar 18. In My Darkest Hour en Sweating Bullets vind ik ook wel cool. Je moet natuurlijk wel voor zijn stem zijn.
 
AB7F6C9A-E2A8-4B0A-89F5-16DF38DE0B12.jpeg


@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield: Ik hoop u als fan toch ook te horen in het programma straks! :tongue:
 
Ja fuck it eh mannen (en paar vrouwen), ik ben al mijn notities kwijt gespeeld. Ik ben momenteel tot aan Load geraakt.
Maar vermits ik mijn notities kwijt ben, heb ik enkel nen hoop holle statements en losse opmerkingen in mijn hoofd zweven :unsure:.

Dus, zonder dat ik het kan staven met specifieke (stukken van) nummers of details:
  • Ik heb nooit iets met Metallica gehad, en ze zelfs actief vermeden. Ik heb ze bvb nooit live gezien, terwijl ik wel al op festivals was waar ze speelden.

  • Die "afkeer" kwam grotendeels van de (stijl van) de eerste 4 albums ...
    • Ik weet dat dat zowat de hele heilige viervuldigheid is voor de thrash/speed metallers, maar ik hou er dus echt niet van.
    • Het klinkt raar, maar ik heb een vergelijkbaar probleem als bij de Wu Tang Clan ... ik stoor mij gigantisch aan het posturing en stoerdoenerij gehalte ... het "KIJK EENS HOE FAKKING HAARDKOOR WIJ ZIJN EN O WEE DE VUILE GLAM ROCK JEANNETTEN".
      Ik kan daar mee lachen ... als het tongue in cheek is. Maar die indruk heb ik dus niet van Metallica.
    • Ik kon hier of daar wel een nummerke eruit pikken waarvan ik kon zeggen dat het leuk was.
    • Het blaast meestal wel lekker, en altijd on point waren de guitaren, dat was (bijna) altijd wel :drool:.
    • Kill 'Em All was veruit het slechtste, precies een underproduced studenten bandje dat zichzelf nog zocht.

  • The Black Album vond ik dan een stuk beter, muzikaler, gevarieerder, minder stoerdoenerij, maar toch nog goed stevig. Ik blijf wel afknappen op het feit dat die mannen zichzelf zo serieus lijken te nemen. Hier kan ik al gerust meerdere keren naar luisteren, maar echt fan zou ik er nooit van worden.

  • Aan Load was ik bezig. In mijn hoofd vind ik Reload het beste van Metallica, maar Load kan ik voorlopig ook best smaken. Sowieso het beste tot nu toe. More to come ...

Voorlopige conclusie: Ik neig sowieso niet speciaal naar thrash metal. Maar als ik dan toch thrash wil horen, grijp ik liever naar Slayer. VEEL betere muzikanten, VEEL snellere en agressieve muziek, en VEEL meer tongue-in-cheek, wat het tout court plezanter maakt.
Van het moment dat Metallica afstapt van de thrash, worden ze voor mij "iets" interessanter. Maar voorlopig heeft nog niks mij kunnen overtuigen.
 
  • Het klinkt raar, maar ik heb een vergelijkbaar probleem als bij de Wu Tang Clan ... ik stoor mij gigantisch aan het posturing en stoerdoenerij gehalte ... het "KIJK EENS HOE FAKKING HAARDKOOR WIJ ZIJN EN O WEE DE VUILE GLAM ROCK JEANNETTEN".
    Ik kan daar mee lachen ... als het tongue in cheek is. Maar die indruk heb ik dus niet van Metallica.
Moet dat ook in zijn context zien: toen die in de 80's begonnen was het al glam metal wat de klok sloeg in LA en waren zij de eerste Thrash band die met een album konden afkomen, ze moesten wel een soort statement maken int begin om te tonen dat Motley Crue en co eigenlijk toch niet zo stoer waren.
 
Moet dat ook in zijn context zien: toen die in de 80's begonnen was het al glam metal wat de klok sloeg in LA en waren zij de eerste Thrash band die met een album konden afkomen, ze moesten wel een soort statement maken int begin om te tonen dat Motley Crue en co eigenlijk toch niet zo stoer waren.
Zelfs in die context gezien stoort mij dat nog, nogal een flauwe houding van Metallikaka(TM Lint Junior, 2021) imo, neen?
Allez weeral, vooral dan gepaard met het feit dat ze zichzelf zo serieus nemen.
 
Zelfs in die context gezien stoort mij dat nog, nogal een flauwe houding van Metallikaka(TM Lint Junior, 2021) imo, neen?
Allez weeral, vooral dan gepaard met het feit dat ze zichzelf zo serieus nemen.
Ergens snap ik u wel. Maar om op de vergelijking terug te komen met Slayer: als ik die opleg vind ik dat ook zalige muziek maar ik weet dat het allemaal voor te lachen is en dat heel het satan worshipping gedoe een joke is (Araya is 1 van de meest gelovige metallegendes as far as I know en dat zegt zowat alles).

Maar dan leg ik Metallica op en met die hun attitude voel ik gewoon veel meer mee. Bij Kill'em all kan ik gewoon heerlijk meebrullen en terug het gevoel hebben 16 te zijn en bij alles van Ride tot Justice kan ik gewoon mij efkes afreageren en ventileren. Als Hetfield bij Dyers eve effe zen ma en pa op hun plaats zet dan wil ik ook is mijn gedacht zeggen tegen mijn ouders, bij Leper Messiah uithaalt naar tele-evangelisten wordt ik ook nog is kwaad op alles wat religie is en bij Shortest straw nog eens boos zijn op hoe oneerlijk alles kan zijn. Metallica, Pantera en soms Slipknot doen dat met mij maar verder? Niemand

Daarjuist kreeg ik bericht van de vub dat ik weer een maand op mijn tanden moet bijten en maar online les moet volgen en mijn reflex was gewoon om The unnamed feeling uit St anger op te zetten want daar kan ik mee relaten op zo een moment. De eerste keer dat ik ze live zag was tijdens 1 van de rotste weken uit mijn leven en eens die Ecstasy of gold begon te spelen was ik even alles aant vergeten.

En nu begint Willy hun Metallica marathon en eigenlijk kon die qua timing niet beter komen. My point? Die hun houding op hun platen lijkt mij gewoon 100% oprecht en dat maakt het gewoon cool, misschien zit daar ook wel een deel van de kracht van die band: dat die lyrics van Hetfield op die eerste platen altijd geschreven waren met een gut feeling die ge direct vat en de muziek daar perfect bij past.
 
Laatst bewerkt:
Dat 'stoer' doen hoorde ook een beetje bij de scène waar ze uit kwamen. En dan waren ze nog bij de braafste. Check eens 'Murder in the Front Row', een 1.5 uur durende interessante documentaire over hoe de Bay Area thrash ontstaan is. Een pak bands uit SF en LA begonnen midden jaren 80 soortgelijke agressieve muziek te maken, als reactie op de glam. De ene al wat agressiever dan de andere. Metallica was enorm beïnvloed door de NWOBHM wat hen eigenlijk bij de 'zachtere' bands qua imago en muziek bracht. Een Exodus, Slayer en vooral Possessed was toch nog andere koek.
Uit die docu blijkt dat ze wel goed overeen kwamen en dat de andere bands terecht blij waren met het succes dat Metallica als eerste band echt had. Alleen met Mustaine is het nooit meer goed gekomen.
 
Voor mij zal de band nooit een topper zijn, vooral omdat ik James een kltzak vind en Ulrich een nog veel grotere. Dat die het samen uitgehouden hebben is echt een wonder. Als je dan de relatie ziet tussen Anthony en Flea van de RHCP dan kan ik van die band wél genieten als ze optreden. Zeker als Frusciante ook nog eens meedoet.
 
Welke nummers/albums?
Ja, ik ben daar ook wel benieuwd naar. Zelf ben ik ook fan van voornamelijk Holy Wars, maar ook Hangar 18. In My Darkest Hour en Sweating Bullets vind ik ook wel cool. Je moet natuurlijk wel voor zijn stem zijn.
Ik heb Rust in Peace opgezet omdat @nifelheim dat verkoos boven Master of Puppets. Héél goed bevonden, in tegenstelling tot andere bands waarnaar hier een referentie stond door de drummer zoals Slayer, want da's echt niets voor mij. Countdown to Extinction ook geprobeerd en eveneens leuk bevonden, maar toch al iets minder, vooral door de stem daar, denk ik. Ook al wat trager meen ik me te herinneren, het veegde zo niet gelijk de eerste plaat. Dawn Patrol zou ik bijvoorbeeld eerder met Countdown dan met Rust In Peace associëren. Naast die Rust In Peace mag @nifelheim zijn andere twee wereldplaten gerust delen met me, dan geef ik die ook graag een kans. Maar da's misschien niet iets voor deze thread.

Van het moment dat Metallica afstapt van de thrash, worden ze voor mij "iets" interessanter.
Wat is dit allemaal, heer Lint? :headshake:

Is het u niet duidelijk dat hij overact voor de show ?:sarcastic:
Je weet wel camera's enzo,ff interessant proberen doen.
Dit vind ik wel wat flauw. Uw eerste post was al weinig anders dan "maar hij speelt wel in Metallica he, en jullie?" en nu dit. Dat zijn geen argumenten, eerder strohalmen. @Nahrtent geeft een mooie oplijsting, zij het neergepend met dezelfde zin voor overdrijving als Ulrich die op zijn drums hangt van uitputting na het spelen van een simpel nummer, maar wel eentje die aan de essentie van zijn drumproblemen knabbelt. En ja, Ulrich moet interessant proberen met zulke dingen om aandacht te krijgen want met zijn instrument lukt dat niet. Style over substance.

Om even terug te komen op Rust In Peace hierboven: dat start met Holy Wars en één van mijn eerste gedachten, naast die epische gitaarintro natuurlijk, was dat ik die drums niet kan naspelen. Die tom fills natuurlijk wel nog, maar dan schiet dat in gang met een strak tempo terwijl dat evenzeer gelaagd is. Zelfs niet supermoeilijk op zich, maar vraagt zeker enige kunde om dat met de nodige flair en feeling correct te spelen. Dat is niet enkel iets dat ik niet kan naspelen, maar Ulrich ook niet. En dat is wat ge hoort op Metallica hun platen. Het is al even geleden dat ik een drum heb aangeraakt maar na wat oefenen doe ik weer moeiteloos mee met Metallica, geen denken aan bij dat andere. Iemand die nog nooit een drum heeft aangeraakt, laat ik met Ulrich meedrummen na een maandje goed oefenen, want als ik dat kan, kan iedereen dat. Dat is een manco voor zo een band, of het nu goed klinkt of niet, want ge speelt nu eenmaal naar uw limieten en de andere drie bandleden hun limieten liggen vele malen hoger. Als ik de vergelijking met mijzelf moet doortrekken, schrijf ik met dezelfde sturm und drang waarmee Ulrich drumt. Vrij eendimensionaal, gebaseerd op dezelfde pijlers, en ongeraffineerd digitaal in plaats van analoog. Komt daar soms eens een goede post uit, zeker, maar als ik de gelaagdheid van bijvoorbeeld @Avondland zou bezitten, dan kon ik gewoon veel betere dingen typen. Ik heb dan niet eens een Hetfield naast me die me kan redden. Metallica is een gitaarband.




Verder zijn we tien dagen ver en is dit toch wel een leuke thread geworden eigenlijk. Zeer inhoudelijk en op de paar trolpogingen werd zelfs niet ingegaan, zeer mooi, muziekforum! :thumb:
 
Ik heb Rust in Peace opgezet omdat @nifelheim dat verkoos boven Master of Puppets. Héél goed bevonden, in tegenstelling tot andere bands waarnaar hier een referentie stond door de drummer zoals Slayer, want da's echt niets voor mij. Countdown to Extinction ook geprobeerd en eveneens leuk bevonden, maar toch al iets minder, vooral door de stem daar, denk ik. Ook al wat trager meen ik me te herinneren, het veegde zo niet gelijk de eerste plaat. Dawn Patrol zou ik bijvoorbeeld eerder met Countdown dan met Rust In Peace associëren. Naast die Rust In Peace mag @nifelheim zijn andere twee wereldplaten gerust delen met me, dan geef ik die ook graag een kans. Maar da's misschien niet iets voor deze thread.
Binne de thrash wordt de periode 1986-87 als 1 van de beste jaren beschouwd omdat de big 4 dan allemaal 1 van hun beste of gewoon beste album uitbrengen. Voor Megadeth is dat Peace Sells but who's buying en hun plaat daarna So far so good so what behoort ook tot de beste. Vooral Peace Sells zou ik er bijdoen
 
Laatst bewerkt:
Ergens snap ik u wel. Maar om op de vergelijking terug te komen met Slayer: als ik die opleg vind ik dat ook zalige muziek maar ik weet dat het allemaal voor te lachen is en dat heel het satan worshipping gedoe een joke is (Araya is 1 van de meest gelovige metallegendes as far as I know en dat zegt zowat alles).

Maar dan leg ik Metallica op en met die hun attitude voel ik gewoon veel meer mee.

Dat 'stoer' doen hoorde ook een beetje bij de scène waar ze uit kwamen. En dan waren ze nog bij de braafste. Check eens 'Murder in the Front Row', een 1.5 uur durende interessante documentaire over hoe de Bay Area thrash ontstaan is. Een pak bands uit SF en LA begonnen midden jaren 80 soortgelijke agressieve muziek te maken, als reactie op de glam. De ene al wat agressiever dan de andere. Metallica was enorm beïnvloed door de NWOBHM wat hen eigenlijk bij de 'zachtere' bands qua imago en muziek bracht. Een Exodus, Slayer en vooral Possessed was toch nog andere koek.
Uit die docu blijkt dat ze wel goed overeen kwamen en dat de andere bands terecht blij waren met het succes dat Metallica als eerste band echt had. Alleen met Mustaine is het nooit meer goed gekomen.
Kijk, stoer doen en/of intrinsiek stoer zijn heb ik an sich geen probleem mee.
Dat idee zo hard doortrekken zodat ge uw hele imago en persoonlijkheid daardoor laat overnemen, EN uzelf te serieus nemen... daar krijg ik de kriebels van.
Voorbeelden (en om mijn parallel met hip hop wat kracht bij te zetten):
  • Metallica en veel van die (zeker moderne) gangsta rapperkes zitten voor mij in de "imago" categorie
  • Slayer en Snoop Dog zitten voor mij in de "we zijn wel stoer, maar doen duidelijk maar onnozel" categorie
  • Lemmy zat voor mij in de "ik ben intrinsiek een badass" categorie
En dat is puur hoe ik het observeer eh, best mogelijk dat dat allemaal niet klopt. Maar dat geeft mij wel een gevoel van "ugh Metallica", waardoor ik ze eerder zal mijden dan opzoeken.

En dat slaagt maar in beperkte mate op mijn appreciatie van de muziek hoor.
Ter illustratie: Danzig behoort formeel tot categorie "imago stoer" van hierboven. Dat weerhoudt mij niet om The Misfits 1 van mijn favo bands ooit te noemen (en Danzig en Samhain ook best graag te horen).

Metallica IS gewoon mijn type muziek niet. Over het algemeen schaar ik mij ook gewoon achter de algemene mening in deze thread: Blaast lekker, (heel) goei gitaren, ze evolueren en experimenteren tenminste over tijd (for good and bad), kut drums.


Wat is dit allemaal, heer Lint? :headshake:
Wat bedoel je? Ik heb nu niet de indruk dat jij de grootste Metallica fan zijt, dus ik snap uw vraag niet echt :unsure:.



en op de paar trolpogingen werd zelfs niet ingegaan
Welke trolpogingen? Ik heb ze precies gemist...
Of is dit een "elke vriendengroep heeft ne sukkel, en als ge niet weet wie het is, zijt ge het zelf" situatie :unsure:.
 
Terug
Bovenaan