Ik kom net tot het besef dat het gemakkelijker is om er snel bij te zijn in zo'n thread als deze, dan later in te vallen.
Nu is er al zoveel gezegd dat het moeilijk wordt om je eigen wall of text wat te structureren: zien dat ik niet teveel herhaal wat er al gezegd is, zien dat ik mijn eigen ervaringen allemaal mee, zien dat ik op alles reageer waar ik wil op reageren.. Gelukkig doe ik niet al te veel classic artists mee
Anyway, Metallica dus!
Zoals
@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield en
@Sond (en anderen): dé band waar het mee begonnen is en daarom hebben ze toch een speciaal plekje in mijn hart. Geen idee of ik zonder Metallica zo into metal was geraakt: dat was echt mijn gateway band naar de zwaardere muziek. Zonder hen had ik andere zware bands uit die tijd waarschijnlijk links laten liggen en minder opengestaan voor de extremere muziek die ik later zou ontdekken.
Ondertussen heb ik ze al een keer of tien live gezien en elke keer is die show minstens gewoon goed te noemen. Soms is het wat routineus: bij bepaalde nummers weet je gewoon wanneer je pyro mag verwachten of wanneer James "oh yeah" gaat roepen maar dat stoort nooit. Ze weten waar ze mee bezig zijn, je ziet dat ze het graag doen en soms heb je van die waanzinnig goeie setlists (Werchter 2007:
Disposable Heroes,
And Justice For All,
Orion,
Whiplash). Het is altijd wel een soort van blij weerzien wanneer ik ze zie.
Al blijf ik het ergens jammer vinden dat ik ze nooit eerder heb gezien.
Live Shit: Binge & Purge is hier al vermeld: dat is echt een waanzinnige box met 3 heerlijke live shows. Toen zat er nog veel meer power en snelheid in. Logisch ook aangezien die mannen toen 35 jaar jonger waren.
Ook heerljk om te zien was wat drive Jason Newstead had. Ik heb niets tegen Trujillo maar ik heb er ook niets mee.
Spijtig hoe het gelopen is met Newstead maar als je ziet wat voor toxische omgeving de band was rond die tijd. Ik weet niet meer wie ze aanraadde maar
Some Kind of Monster is echt een waanzinnige kijk in het leven van de band van toen.
Maar genoeg over de band, op naar de muziek.
Ik heb Metallica leren kennen via
Metallica aka "
The Black Album" . Ik heb die destijds op cassette gekregen van mijn neef en was op slag verkocht. Zo veel goeie nummers:
Through The Never, Whereever I May Roam, Enter Sandman, Holier Than Thou, Of Wolf and Man. En mijn twee favorieten:
The Unforgiven en
Sad But True. Voor die laatste: zo'n zwaar en log nummer en dan tekst! Al was ik al moet ik bekennen dat ik als 11 jarige daar nog niet helemaal mee was. Later ook ontdekt dat dat een plaat is met een prima prodcutie.
Daarna ook de voorgaande platen in huis gehaald. En wat een schok was dat: het leek wel een andere band.
Eigenlijk zit er enorm veel verschil op die eerste vijf platen en da's ook iets wat ik wel knap vind: dat ze gewoon doen/deden wat ze wilden. Fuck alles, wij doen waar we zin in hebben. En da's altijd wel zo gebleven: zie naar
Garage Inc of
S&M. Dat is twee keer Metallica die zich geen fluit aantrekt van de wereld en maken wat ze willen maken.
Idem met hun debuut plaat:
Kill 'Em All was destijds de perfecte anti mainstream plaat. Van die hele context had ik destijds niets mee maar achteraf blijkt wel dat dat een heel baanbrekende plaat was.
Het is een heel snelle en agressieve plaat! En imo was daar het potentiëel van de band al op te horen:
Hit The Lights, The Four Horsemen, Whiplash, No Remorse, zijn mijn favoriete nummers. Van
Motorbreath en
Anesthesia loop ik niet meteeen warm, nog altijd niet na al die jaren.
En met
Seek & Destroy heb ik een soort haat/liefde verhouding. Dat openingsriff is iconisch maar daarna is het wat stroef;
@Gavin heeft wel een punt als hij zegt dat de gitaarstukken wat vloeiende mogen.
Ride the Lightning is samen met
Master of Puppets mijn favoriet. Ik plaats hem wel net onder Puppets omdat ik imo op die tweede geen enkel zwak nummer staat en Lightning wel, namelijk
Escape. Da's zo'n flauw nummer maar dat is ook al aangehaald hoe dat komt.
Voor het overige is dat een waanzinnige plaat waarin de band een duidelijk evolutie toont. Minder gericht op pure snelheid maar wat "rustiger" meer tijd nemen om wat te verkennen en melodischer te spelen. Zonder te hard in te boeten aan die agressie. Favorieten noemen wordt moeilijk maar
For Whom The Bell Tolls (die intro, elke keer kippenvel),
Trapped Under Ice (beetje ondergewaardeerd imo),
Ride The Lightning (nog eens: die intro!) en uiteraard
Creeping Death.
Zoals al vermeld staat
Master of Puppets bovenaan mijn Metallica lijstje. Geen zwak nummer op de hele plaat.
Opener
Battery start kalm met die akoestische intro maar als snel wordt je daar zo door weggeblazen. Over
Master Of Puppets is al genoeg gezegd en geschrijven: een absolute metal classic. Hoogtepunt qua muziek en lyrics.
The Thing That Should Not Be is een trager en veel zwaarder. Ik denk zowat het zwaarste en traagste nummer dat ze tot dan toe hadden geschreven.
Welcome Home (Sanitarium): waanzinnig goeie opbouw en vooral dat einde!
Disposable Heroes valt meteen met de deur in huis en raast even hard als het slagveld waarover het nummer gaat. Op
Leper Messiah: weer wat trager en zwaarder, qua lyrics wederom top.
Orion is een rustpunt: zo mooi en melodisch. Waanzinnige bas. Enig minpunt is dat het mocht blijven duren en ik geen fan van de fade out.
Damage Inc. is nog een keer alle remmen los en beuken.
...
And Justice For All. Weer een stijlbreuk: vrij prog en nummers met minder klassieke structuur.
Niet alles is even goed:
Eye Of The Beholder en
The Shortest Straw doen me niets. Maar
One, Harvester Of Sorrow en
Blackened zijn de uitschieters. Vooral
Blackened: waanzinnig nummer met een episch refrein. Speciale shoutout naar
Dyers Eve: een beetje een throwback naar de vorige platen: zo verdomd snel en kwaad.
Aangezien ik met
Metallica gestart ben, skip ik deze en spring ik meteen naar
Load.
Deze borduurt verder op
The Black Album: meer en meer rock met blues en southern rock invloeden opzoeken, dan metal. Ik blijf dat echt een heel goede hard rock plaat vinden met een paar héél goeie nummers. De ietwat creepy sfeer in
Until It Sleeps, het in your face gehalte van
Wasting My Hate, Hero Of The Day doet me denken aan een regenachtige dag die opklaart. Voor de rest:
Bleeding Me, King Nothing en
The Outlaw Torn: alle drie nummers waar ik toch blijf naar luisteren.
Reload wordt wel eens wat oneerbiedig de B-kant van
Load genoemd. Voor alle duidelijkheid: het zijn niet de restjes van de vorige plaat die er op staan. Oorspronkelijk moest
Load/Reload een dubbelalbum worden. Maar omdat ze niet alles rondkregen, hebben ze
Load uitgebracht en nog verder gewerkt aan de nummers die op de tweede plaat moesten komen.
Toegegeven: ik vind ze ook wel minder sterk dan
Load. De plaat opent goed met
Fuel, The Memory Remains en
Devil's Dance. Maar in de tweede helft verwatert het en ben ik echt niet meer mee.
Dan vertrekt Newstead en komen we bij
St Anger. Een plaat die algemeen als dieptepunt wordt beschouwd. En niet geheel onterecht.
De drums zijn alom berucht, er zijn geen solo's te bespeuren, de lyrics lijken geschreven door een hoop kleuters.
En toch zitten er wat lichtpuntjes in maar helaas veel te weinig. Zelf
Sweet Amber, wat ik één van de leukste nummers van de plaat vind, is op z'n best middelmatig te noemen. Zoals alle betere nummers (
All Within My Hands, Some Kind of Monster) is het te lang en te eentonig.
Daarna was het vijf lange jaren wachten op
Death Magnetic. Een album dat een terugkeer zou zijn naar hun roots.
En toen het uitkwam was ik ook heel enthousiast: dit klonk weer meer als de oude Metallica. Maar hoe meer ik ze beluiser, hoe minder goed ik ze vind; de magie van weleer ontbreekt Al bij al staan er drie goeie nummers op:
Cyanide, All Nightmare Long en
The Judas Kiss.
Dat album is ook enorm
slecht geproduced: enorm vermoeiend om aan te horen. Grappig genoeg is de Guitar Hero mix beter dan de mix die op CD uitkwam.
Hetzelfde kan gezegd worden voor
Hardwired... to Self-Destruct. Het is een verdienstelijke poging maar uiteindelijk verwacht ik meer.
De productie is even vermoeiend maar in het algemeen staan er wel toffere liedjes op dan op zijn voorganger.
Springer er imo duidelijk bovenuit:
Moth Into Flame, Halo On Fire, Spit Out The Bone en vooral
Atlas Rise.
Tot slot nog een snel woordje over
Garage Inc en
S&M deel 1 en 2.
Garage Inc is een leuk tussendoortje. Vooral disk 2 is daar echt goed, want dat zijn oude opnames.
S&M: vond ik echt goed. Sommige nummers werden nog epischer dankzij de toevoeging van het harmonisch orkest.
S&M 2: beetje overbodig imo. Niet slecht maar deel 1 was veel verrassender.