James in Antwerpen
217741764_1505494909802336_5093107975122220133_n.jpg
 
Damn wat een teksten...

Ik ga hier in herhaling vallen dat mijn voorkeur uitgaat naar het vroegere werk.
Voor mij was Black Album en Master of puppets een eerste kennismaking dus schat ik die wel wat hoger in.
Het vroegere werk en dan vooral Ride the lightning en Kill 'em all heb ik pas later leren appreciëren...
Load is voor mij een onderschat album, daar staan echt wel goede nummers op! Grootste probleem daar is dat het een complete stijlbreuk is met wat ze in de beginjaren hebben uitgebracht.

Ik was erbij in Brussel enkele jaren geleden en dat was toch weer een topconcert. Het is een band die een stadion plat kan spelen.

Het album dat ik nog niet heb zien passeren S&M, waar ze begeleid worden door een orkest, wat vinden jullie daarvan?
 
S&M is een acquired taste maar met momenten kan ik dat wel smaken. S&M2 onlangs wel opgezet dat vond ik wel ok. Waar ik dan weer meer fan van ben is de 'Helping hands' liveplaat van vorig jaar waar ze voor het goede doel een akoestisch concert gaven. Werkt perfect en de akoestische interpretaties van hun nummers zijn best goed, vooral All within my hands vanop st anger werkt in deze versie veel beter
 
Wat is er mis met speltbrood? :unsure:

Zijn observatie is wel raak, ik ben geen speltbrood eter :unsure:

Bon aangezien ik niet wil dat het forum crasht door nog een wall van tekst te posten zal ik het voorlopig kort houden. Ik heb Metallica al duizend keer gezien, merendeel van die keren was dat omdat ik er toch "toevallig" was. Buiten hun hits ken ik er niet superveel van dus ik ga gewoon den boel eens chronologisch afgaan.

Kill'em All, lekker snel gitaarwerk en herkenbare riffs. Ik kan me best voorstellen dat dit in 1983 best durven was. Ik vond het vrij goed maar ik vind dat de nummers wat lang duren voor zo'n tempo, misschien komt dat door mijn hardcore achtergrond waar een nummer van 3 minuten toch al aan de lange kant is. Het eindeloos herhalen van een eenzelfde riff werkt niet voor mij, toch niet in dit genre.

Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen voorlopig, ik ga nu naar de bakker voor een lang wit.
 
Ik kan mij daar eigenlijk vrij goed overzetten, die 'brakke' drums. Ik luister eerder naar het geheel, ergo interactie tussen alle muzikanten. Bv bij The White Stripes is er ook altijd veel commentaar gegeven op de skills van Meg, maar ik vind dat eens je dat gewend bent dat gewoon een integraal deel begint uit te maken van de sound van een band.

Moet nu ook toegeven dat ik ondertussen Ride The Lightning een paar keer op repeat heb gezet en het begint me wel te bevallen. Familiarity breeds appreciation of zoiets zeker? :unsure:
 
Oprechte vraag, waarom wordt Ulrich algemeen beschouwd als zo’n slechte drummer? Er is op YouTube een fragment waarin Joey Jordison (RIP) van Slipknot Ulrich vervangt als die met spoed in het ziekenhuis ligt. Dat klinkt heel anders maar past imo niet bij de sound van Metallica.
Voor de rest ben ik altijd fan geweest van Fade To Black, de laatste jaren vooral Disposable Heroes als topnummer!
 
Oprechte vraag, waarom wordt Ulrich algemeen beschouwd als zo’n slechte drummer? Er is op YouTube een fragment waarin Joey Jordison (RIP) van Slipknot Ulrich vervangt als die met spoed in het ziekenhuis ligt. Dat klinkt heel anders maar past imo niet bij de sound van Metallica.
Voor de rest ben ik altijd fan geweest van Fade To Black, de laatste jaren vooral Disposable Heroes als topnummer!
Gisteren Fade to Black en Disposable Heroes toevallig ook opgezet, dat waren ook favorieten toen ik Metallica leerde kennen. Dat was een zeer blij weerzien, volume volledig opengedraaid en aanschuivend in de file naar huis. Kippenvelmoment, toch wel. Toen mijn vrouw via Bluetooth belde en een solo onderbrak was dat even minder. :p
 
Denk wel dat Ulrich van de klassieke big 4 drummers de minste is: Menza was fantastisch, Lombardo een wandelend metronoom en ook Bennante is wel sterk. Maar zoals hierboven gezegd: het gaat om het geheel en daar past Ulrich wel in. Ik kan ook niet direct op een nummer komen waar hij ineens een drumsolo speelt ofzo dus zolang hij gewoon ondersteunend is voor de gitaren is er toch 1 geheel en is dat geen probleem?
 
Denk wel dat Ulrich van de klassieke big 4 drummers de minste is:
Denk je dat? :')

Op gelijk welk festival waar jij, ik, of de naar K3-luisterende kindjes van nonkel George en tante Georgette ooit naartoe geweest zijn, is er geen slechtere drummer te vinden dan die beunhaas. Hij kan gewoon letterlijk niets, en dat wordt dan weggeveegd onder het mom "goh ja het past er wel in." Dat is zever. De muziek van Metallica is nu niet bepaald elitaire prog vol toeters en bellen en onnodig complex gedoe, maar verdient wel veel beter dan dat als drummer. James Hetfield is een compleet ondergewaardeerde zanger (die bovendien de tand des tijds echt wel ferm goed doorstaan heeft, ook niet evident als voormalig drankorgel), die verdient beter. Van Trujillo ben ik geen fan (Newsted all the way als het dan toch geen Cliff Burton mag zijn), en Kirk Hammet is ook een beetje een one trick pony, maar beiden verdienen beter. Mij kan het al bij al weinig schelen want ik ben gelukkig niet extreem gehecht aan de muziek, maar de fans verdienen beter, ook - en vooral - live.

Lars Ulrich is gewoon ontegensprekelijk de zwakke schakel in heel die band. En dat gaat dan niet over relatief zwak, in die zin dat hij wel oké is maar de rest er gewoon drie koppen bovenuit steekt, nee hij is gewoon zwak tout court. Steek die binnen in de lokale muziekacademie en ze sturen hem lachend naar huis met wat basis oefenboeken. Hem dan gaan vergelijken met drie uitstekende tot legendarische drummers van bands als Megadeth en Slayer, om dan te besluiten dat je "denkt" dat hij van die vier de minste is, is gewoon lachwekkend en respectloos naar de duizenden andere drummers in de muziekwereld die stuk voor stuk een drum technician, een moeder, of een hond hebben die beter kan drummen dan Lars.

- Hij kan geen maat of tempo houden.
- 90% van de fills zijn SNARE SNARE SNARE SNARE SNARE.
- Zijn double bass klinkt alsof hij met één houten en één echt been speelt (One live is lachwekkend slecht, en dat is dan sowieso al double bass voor beginners).
- Hij heeft nooit les gevolgd (obviously), terwijl zelfs een drumgod als Neil fucking Peart de meerwaarde van een coach inzag.
- Hij oefent niet (omdat hij - naar eigen zeggen! - te lui is en het hem dus blijkbaar niet interesseert als hij het verpest voor de fans die allemaal veel geld betaald hebben).
- En zoals Gavin treffend illustreerde met zijn drumtab-avonturen kan hij ook gewoon niets schrijven dat ook maar een beetje interessant is. Of misschien wel, maar durft hij niet omdat hij het toch niet kan spelen. Dat ene voordeel van de twijfel wil ik hem misschien nog gunnen.

Dat hij dan bovendien ook nog eens een narcistische eikel blijkt te zijn is bonus maar interesseert me eigenlijk al lang niet meer.

Het lijkt nu alsof ik Metallica bash, maar dat is niet waar. Ik hou oprecht van verschillende Metallica nummers, vooral van de eerste paar albums (zoals de meesten hier, blijkbaar). Ride the Lightning is een topschijf, maar steek daar een capabele drummer onder en het wordt nog eens tien keer zo goed. Net daarom maakt het mij zo boos dat ze die gast niet kunnen buiten smijten. Moest het nu de drummer van Justin Bieber zijn die er niets van kan, wat kan mij dat schelen? Maar een al bij al getalenteerde, invloedrijke band die als inspiratiebron geldt voor héél wat bands waar ik zelf echt naar opkijk, en dan loopt daar zo iemand rond alsof hij de koning van de wereld is. Bah bah bah, schande!

Toch een beetje teleurgesteld met deze post. Ik had een rant verwacht die minstens even lang als @Gavin zijn post ging zijn.
Op uw wenken bediend. Ik was het eigenlijk niet van plan maar ik werd uitstekend getriggerd door Jules, het moet gezegd.

Om maar te zeggen, er is een reden dat er tientallen van dit soort filmpjes zijn:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals overal staan de beste stuurlui aan wal.
Welnee, de betere "stuurlui" zitten simpelweg in gelijk welke andere band. Wat heeft dat er nu mee te maken? :sarcastic:

Ik ben nota bene zelf drummer geweest, óók rotslecht maar het zou toch niet mogen dat er geen merkbaar niveauverschil is met Lars terwijl ik bij élke andere metaldrummer denk "Shit, dat kan ik niet."
 
... and justice for all opleggen nu. Dat is een plaat waar ik nooit helemaal in ben geraakt. Klinkt wat technischer (?) en minder mijn ding.
 
Net Ride The Lightning beluisterd en dit is wel iets voor een vrijdagmiddag. Ik ga geen aparte nummers in mijn 'vind ik leuk' lijst zetten want daarvoor zijn ze niet gemaakt naar mijn mening. Als geheel album is dit wel echt sterk en ik ben al benieuwd naar Master Of Puppets.

PS: Een voorsmaakje op volgende maand :biglaugh:

 
Terug
Bovenaan