Ik ga geen WOT posten maar suffice to say dat ik kan genieten van de vroege Metallica-albums. Vanaf black album wordt het eerder op een song-by-song basis dat ik ze nog goed vind. Wat ze nu uitbrengen interesseert me niet meer. Ik heb enkele grote Metallica fans in de vriendenkring, waarmee ik ze al een heleboel keer live heb gezien en dat is wel keer op keer plezant.

Classic artist? Abso-fucking-lutely.
 
Ik ga geen WOT posten maar suffice to say dat ik kan genieten van de vroege Metallica-albums. Vanaf black album wordt het eerder op een song-by-song basis dat ik ze nog goed vind. Wat ze nu uitbrengen interesseert me niet meer. Ik heb enkele grote Metallica fans in de vriendenkring, waarmee ik ze al een heleboel keer live heb gezien en dat is wel keer op keer plezant.

Classic artist? Abso-fucking-lutely.
Nog maar één keer live gezien en dat was in het Sportpaleis. Dat was niet slecht, maar ik had achteraf meer het gevoel van "allez, die kunnen we ook afvinken" in plaats van "fuck, dat was goed!". Net zoals Black Sabbath had ik die graag in de beginjaren gezien, voor de grote (en al te) commerciële ommeslag.
 
Nog maar één keer live gezien en dat was in het Sportpaleis. Dat was niet slecht, maar ik had achteraf meer het gevoel van "allez, die kunnen we ook afvinken" in plaats van "fuck, dat was goed!". Net zoals Black Sabbath had ik die graag in de beginjaren gezien, voor de grote (en al te) commerciële ommeslag.
Ja, ik zou nu ook geen ticket kopen om enkel Metallica te gaan zien... Maar ik ga gemiddeld om de twee jaar naar Werchter of Pukkelpop en heb ze daar dus vaak gezien. Je hebt sowieso al festivalsfeer opgesnoven, bent al vanaf L'estasi dell'oro al lichtjes dronken en stoned (if that's your thing), en moet nadien niet terug naar huis. These things help.
 
Een tiental jaar terug 2 keer op korte tijd live gezien. En ja: ze kunnen het live en dat is een kunst. James weet als geen ander hoe het publiek te bespelen. Metallica kent natuurlijk heel veel fans en die smullen met plezier uit zijn hand. Wat opvalt: Metallica weet wat het publiek wil en dus spelen ze voornamelijk hun oud werk. Daar ligt het hoogtepunt en kennelijk spelen ze dat nog met veel enthousiasme (of ze moesten goed kunnen acteren :D). Net zoals heel wat Metallicaliefhebbers (zeker geen die hard fan) beluister ik graag hun ouder werk, zeg maar hun oude hits...maar daar stopt het dan ook. Als groep staan ze zeker in mijn top 5... (maar ik moet ze toch een trapje lager plaatsen dan Iced Earth).
 
Heb St. Anger ondertussen grotendeels beluisterd. Eerlijk gezegd tot nu toe één van de slechtste luisterervaringen van Classic Artists en AOTW.

Ga mijn mentale gezondheid een plezier doen en een paar dagen wachten voor ik me aan Lulu waag.
Ik zou St. Anger zelfs als ok durven benoemen ten opzichte van Lulu dat een verkrachting van mijn trommelvlies was. Good luck.
 
Ik ben opgegroeid met de zwarte die ik ( behalve de afgezaagde hits) nog steeds goed vind. En dan vooral voor die zalige warme productie. Ik refereer er soms naar als de productie die ik zou willen mocht ik een plaat opnemen.
De eerste 4 zijn top, en ik ben blij dat Mustaine buiten gesmeten is. Want die heeft toch ook een klepper of 3 gemaakt. Rust In Peace vs Master of Puppets? Ik ga voor de eerste.

Ik wil ook nog een bloempje werpen voor Garage Inc. Ik ben alles behalve fan van coverplaten maar deze is toch wel interessant en bewijst dat ze een goeie smaak hebben. Vette artiesten ( Mercyful Fate, Misfits, Thin Lizzy, Discharge maar ook Nick Cave en Bob Seger), goeie covers en hier stoort Ulrich zijn drumspel niet.
 
Ik ben zelf nooit echt de grootste metallica fan geweest, thrash metal in het algemeen is minder mijn ding. Maar dat neemt niet weg dat die eerste 4 cd's hier nog wel regelmatig opgestaan hebben.
Alles vanaf Black Album kan me wel totaal niet boeien, meeste van die albums heb ik misschien maar 1 keer eens volledig beluisterd en daarna nooit meer.
Wat mij ook opvalt, is er ook een reden dat iedereen Garage Inc. negeert/overslaat? (edit: nifelheim zijn post is ertussen gevallen die dit album uiteraard net ter sprake brengt)

Dus mijn rangschikking zou zoiets zijn:

1. Ride the Lightning
2. Kill 'Em All
3. Master of Puppets
4. ...and Justice for All
5. Black Album
6. de rest

:angry: I AM THE TABLE :angry:
 
Ik heb nooit geweten wat ik met deze band aan moest. De eerste 4 albums zijn must listens, maar ik heb altijd een probleem met bands die te veel springen tussen stijlen, je hebt aan de ene kant knallers als Whiplash, Trapped under ice, Metal Militia etc, terwijl er dan vullertjes opstaan zoals Escape, Jump in the fire, Seek & Destroy ( ja, ik heb een hekel aan dat hele nummer, schalde de hele avond door onze compagnie blok tijdens mijn legerdienst als we van corvee waren )

Ben ze nadien helemaal uit het oog verloren toen ze dachten dat ze met lange nummers te schrijven dat ze de tijden van Call of Cthulhu of Creeping death konden herhalen. Sorry, jongens, pogingen mislukt. Met uitzondering misschien van Disposable Heroes.
 
Ik ben zelf nooit echt de grootste metallica fan geweest, thrash metal in het algemeen is minder mijn ding. Maar dat neemt niet weg dat die eerste 4 cd's hier nog wel regelmatig opgestaan hebben.
Alles vanaf Black Album kan me wel totaal niet boeien, meeste van die albums heb ik misschien maar 1 keer eens volledig beluisterd en daarna nooit meer.
Wat mij ook opvalt, is er ook een reden dat iedereen Garage Inc. negeert/overslaat? (edit: nifelheim zijn post is ertussen gevallen die dit album uiteraard net ter sprake brengt)
Enkel en alleen omdat covers zijn eigenlijk. Staan wat hits op maar ook wat missers. Maar alles hangt ook wat af van welke band je met die originele nummers hebt denk ik, ik zou perfect snappen dat @Lint ofzo hun loverman cover echt niks vind. Voor mij blijven de covers van het zwaardere werk wel de betere (stone cold crazy, helpless, last caress)
 
rijke kerel waarvoor geld nooit een issue was
Interessant!

Ondertussen meer en meer Load op gezet omdat ik doe gruwelijk onderschat vind.
Load en Reload moet ik @Gavin dan weer tegenspreken. Ik vind net dat omdat die platen door Metallica zijn gemaakt ze zoveel kritiek hebben gekregen. Dit is in de verste verte niet meer te vergelijken met de eerste 4 platen maar het is, imo, helemaal niet slecht.
Ook interessant. Ik heb ze maar één keer geluisterd, dus ga toch nog eens de moeite moeten nemen dan. Nu dat ik die oudere platen heb platgespeeld, verwacht ik dat mijn reactie nog erger gaat zijn eigenlijk. Is natuurlijk ook gelinkt aan dat gevoel van vroeger met de drumtabs, dat krijgt ge er niet zomaar uit. Het is ook vreemd want algemeen genomen zou ik veel feller leunen naar die (hard)rock, maar het past gewoon niet.

( ja, ik heb een hekel aan dat hele nummer, schalde de hele avond door onze compagnie blok tijdens mijn legerdienst als we van corvee waren )
Het kan nog erger dan drumtabs. :laugh:

Dankzij @Gavin zal Ride the lightning de plaat worden die ik opzet als ik naar huis rijd van mijn werk.
Ride The Lightning is imo het beste metalalbum ooit gemaakt. All killer no filler, gewéldige riffs, fantastische solo's, Hetfield's stem ook op zijn best.
Ik moet de anderen bijstaan en vind ook Ride The Lightning het beste album; altijd al gevonden.
1. Ride the Lightning
Beren. Wat een album!

Wat mij ook opvalt, is er ook een reden dat iedereen Garage Inc. negeert/overslaat?
Als Wiki het niet als studioalbum kwalificeert, skip ik het. En registreer u nu toch eens voor een AOTW zeg!

Metallica is nog zo'n band waar ik een twintigtal songs van ken maar nooit een volledig album van beluisterd heb. Ik ben geen rasechte metalfan maar ga toch proberen chronologisch te luisteren.
Da's precies dezelfde insteek als mezelf dus, ik hoop dat ge evenveel plezier beleeft aan het eerste deel van de discografie. En zeggen dat ik hier zelfs wat tegenop zag voor ik eraan begon.

Kan niet beter, shifty. Ik zie in u geen speltbroodeter maar ge weet nooit ... Geloof het niet man, allemaal marketing van de broodindustrie!
 
De heilige drievuldigheid - Kill 'em All, Ride The Lightning en Master of Puppets - blijft voor mij nog altijd het beste wat ze hebben gemaakt.
Als ik hier Metallica opzet dan is het een van die drie albums.
Uiteraard kan ik al wat daarna is uitgekomen ook waarderen.
Ook al veel live gezien. Vooral Werchter 2007 was absoluut de moeite.
 
Teh fuck, blijkbaar inspireert Metallica het schrijven van dikke walls of tekst, wat is me dat hier zeh :laugh:.


Enkel en alleen omdat covers zijn eigenlijk. Staan wat hits op maar ook wat missers. Maar alles hangt ook wat af van welke band je met die originele nummers hebt denk ik, ik zou perfect snappen dat @Lint ofzo hun loverman cover echt niks vind. Voor mij blijven de covers van het zwaardere werk wel de betere (stone cold crazy, helpless, last caress)
Merci voor de tag, anders had ik de thread zeker gemist!!!
Ik ga er me eens aan zetten. Shouldn't be a problem, tegenwoordig vraagt mijn dochter (4j) in de auto exclusief naar Slayer en Slipknot (good dad here 👌). Dus wat Metallica zal ook wel lukken.
Ik zal laten weten vanaf welk album ze begint te zeggen "maar papa die drum is zoveel slechter dan Slayer".


Edit: Dat cover album lijkt me wel wat, staan leuke songs op.
Edit2: Hun Misfits covers trekken op geen drol, fight me.
 
Wat bij mij als een bom insloeg was Live Shit: Binge & Purge, als jonge teenager kende ik enkel de studio albums dus met deze versies werden de oren pas echt gezandstraald. Ook moeilijk in te schatten vandaag is misschien de impact van Load, de favoriete band van elk krapuul met lang haar die geen toegevingen deed kwam ineens af met een slick imago, clipje van Anton Corbijn, poppy melodieën, etc. ... het kwam over als een soort van verraad. BTW Heb zowel Lars als James horen zeggen in youtube interviews dat hun favoriete onderschatte songs op Reload staan. Ride The Lightning imo tekstueel potsierlijk, in volle Reagan tijdperk komen aankakken met spookhuizen vind ik maar niks. Justice is qua riffwerk de favoriet, lekker uitgepuurd en al die commentaar op gebrek aan bas ook nooit begrepen, let it be.
Vanaf Death Magnetic is de punch wat uit James zijn stem, een mid-veertiger die constant moet bijbenen, van mij had de band dan mogen stoppen, James in een bluesrockgroep, Kirk en Trujillo in een Primus-achtig project en Lars deporteren naar Denemarken want wat is me dat een zelfingenomen hogere middenklasse droplul die niet kan stoppen met praten. Maar het touren brengt zoveel op dat ze wel om de 5 jaar een album moèten maken, het is helaas artistiek al lang op.

Misfits covers vind ik eigenlijk supergoed, minder lofi sound dan de OG's maar de songstructuur komt beter tot zijn recht en ik vind hardcore/punk meestal beter dan metal.
 
Misfits covers vind ik eigenlijk supergoed, minder lofi sound dan de OG's maar de songstructuur komt beter tot zijn recht en ik vind hardcore/punk meestal beter dan metal.
Last Caress ontbreekt de melodiciteit, zowel in zang als instrumenten.
Green Hell klinkt gewoon als proberen "we moeten tonen dat we harder kunnen mannen" maar faalt daar imo in.

Allez imo eh, mogelijks ook gedreven door het feit dat Misfits 1 van mijn favo groepen is.
 
Ze staan ook maar graag op Werchter , omdat de Catering:love: geweldig is .
 
Terug
Bovenaan