Betalen we te veel belastingen?

Op de hamvraag, betalen we teveel belastingsgeld is het antwoord klaar en duidelijk. In de jaarlijkse studies van de IMF komt steeds terug dat we te weinig terug krijgen voor het belastingsgeld dat we betalen.

Leuke cijfertjes en uitleg:

Extra belastingen of nog hogere belastingen heffen zou nefast zijn en voor economische schade zorgen:

Een onhoudbare begroting:


België heeft de tweede hoogste overheidsuitgaven in Europa, maar zet daar maar een 17e plaats tegenover qua kwaliteit van het beleid. De Belgische belastingbetaler krijgt eenvoudigweg niet de kwaliteit waar zij/hij voor betaalt.

Screenshot-2023-12-10-at-16.53.19-1702245239-1024x564.png

Screenshot-2023-12-10-at-16.53.30-1702245264-1024x557.png

 
Ik begrijp zeer goed je argument, maar veel belastingen betalen tov weinig belastingen betalen, vind ik nog altijd in een luxe situatie zitten…

Wellicht, maar dat is nog geen excuus om de situatie te accepteren, goed te keuren, laat staan die verder te laten escaleren door een cliëntelistisch ingestelde overheid die er niet in slaagt begrotingen in evenwicht te genereren. Dat valt in dezelfde categorie als "het moet want anders is het slechter", "solidariteit!" of "sterke schouders!"-argumenten.

Het staat trouwens ook geen opt-in/opt-out model in de weg; wie zich om god weet welke reden geroepen voelt om wel aan dat model deel te nemen, kan en moet die keuze hebben, maar het omgekeerde hoort dan net zozeer te gelden.
 
Maar het "minder is beter" principe, lijkt me toch ook niet echt op te gaan als je naar data kijkt van macro-economie. Zo zijn er verschillende periodes waarbij een hogere belasting gelinkt kan worden aan een grotere economische vooruitgang. En daarnaast, zoals hierboven aangestipt, het herverdelende principe, is ook iets waarbij men in economische literatuur meer gelijkheid linkt aan meer welvaart voor de maatschappij. (En nee, natuurlijk is dat geen lijn die je kunt blijven doortrekken en dus voor communisme moet gaan pleiten.)

Voor een land als Belgie, dat in de top qua overheidsbeslag staat, maar daar subpar return tegenover zet (wat Houdini ook zegt dus), is dat een pretty bold statement...
 
13e maand is omdat ze dat bij uw 12e maand bijtellen, en dat dus automatisch aan de hoogste schaal/schalen belast wordt.
 
13e maand is omdat ze dat bij uw 12e maand bijtellen, en dat dus automatisch aan de hoogste schaal/schalen belast wordt.

Awel, als het over de koopkracht van de mensen gaat, dat is nu eens een quick win die elke werkende Belg in zijn portemonnee zou voelen op een positieve manier.

Beter dan jobkortingen en andere koterijen.
 
Awel, als het over de koopkracht van de mensen gaat, dat is nu eens een quick win die elke werkende Belg in zijn portemonnee zou voelen op een positieve manier.

Beter dan jobkortingen en andere koterijen.
Het ding is net de de jobkorting en andere koterijen vooral dient om diegene met een laag inkomen te helpen. Een verlaagde belasting op 13e maand en vakantiegeld zal vooral voor diegene die al een hoog inkomen hebben veel opbrengen.
 
Zelfs bij de allerlaagste inkomens is de dertiende maand zwaarder belast dan de 12e maand. Maak er dan een belastingsvrije som van tot 3000€, en belast van daarboven (direct aan hoge tarieven).

Nog zo'n ergernis: ik heb dit jaar een niet-reccurente persoonsgebonden bonus gekregen voor mijn uitmuntend werk in 2023. Nee, da's niet waar. De overheid heeft dit jaar een niet-reccurente persoonsgebonden bonus gekregen voor mijn uitmuntend werk in 2023. Belast aan bijna 66%.
 
Awel, als het over de koopkracht van de mensen gaat, dat is nu eens een quick win die elke werkende Belg in zijn portemonnee zou voelen op een positieve manier.

Beter dan jobkortingen en andere koterijen.

Zelfs bij de allerlaagste inkomens is de dertiende maand zwaarder belast dan de 12e maand. Maak er dan een belastingsvrije som van tot 3000€, en belast van daarboven (direct aan hoge tarieven).

Nog zo'n ergernis: ik heb dit jaar een niet-reccurente persoonsgebonden bonus gekregen voor mijn uitmuntend werk in 2023. Nee, da's niet waar. De overheid heeft dit jaar een niet-reccurente persoonsgebonden bonus gekregen voor mijn uitmuntend werk in 2023. Belast aan bijna 66%.
Jullie weten dat niet elke werkende belg een 13e maand krijgt.
 
Zelfs bij de allerlaagste inkomens is de dertiende maand zwaarder belast dan de 12e maand. Maak er dan een belastingsvrije som van tot 3000€, en belast van daarboven (direct aan hoge tarieven).

Nog zo'n ergernis: ik heb dit jaar een niet-reccurente persoonsgebonden bonus gekregen voor mijn uitmuntend werk in 2023. Nee, da's niet waar. De overheid heeft dit jaar een niet-reccurente persoonsgebonden bonus gekregen voor mijn uitmuntend werk in 2023. Belast aan bijna 66%.
Of overuren. Had op een vorige job zo'n 800 overuren staan, daar omstandigheden snel moeten wisselen van job. 800 overuren uitbetaald.. bleef amper iets van over, kheb gewerkt voor 5 euro per uur.
 
Of overuren. Had op een vorige job zo'n 800 overuren staan, daar omstandigheden snel moeten wisselen van job. 800 overuren uitbetaald.. bleef amper iets van over, kheb gewerkt voor 5 euro per uur.
Er is thans al een vrijstelling voor de eerste 130/180 uren. Daarnaast, als het effectief maar 5 euro per uur is, ben je normaal gezien reeds op het moment van prestatie van de overuren hiervoor gedeeltelijk vergoed geweest. Een deel uitbetaald de rest in "op te nemen of uit te betalen" overuren. Maar dus niet enkel dat tweede.

Het zou ook onlogisch zijn om overuren (in verdere mate) minder te belasten. Waarom zou je op overuren minder belast moeten worden dan op loon? Hetzelfde voor de discussie hierboven voor de dertiende maand. Waarom zou je hierop minder belast moeten worden dan op loon? Laat ons aub niet nog extra koterij of sjoemelarij mogelijk maken.

Dat arbeid zwaar belast is in België, dat vind ik ook. En daar mag gerust wat aan gedaan worden. Het is ook dat dit inderdaad des te zichtbaarder is bij zaken zoals de dertiende maand. Maar dat wilt niet zeggen dat we dan op de plaats waar dit zichtbaar wordt meer koterij moeten ontwikkelen.
 
Er is thans al een vrijstelling voor de eerste 130/180 uren. Daarnaast, als het effectief maar 5 euro per uur is, ben je normaal gezien reeds op het moment van prestatie van de overuren hiervoor gedeeltelijk vergoed geweest. Een deel uitbetaald de rest in "op te nemen of uit te betalen" overuren. Maar dus niet enkel dat tweede.
En dan val je nog in een hogere loonschaal en werk je nog steeds voor minder dan regulier. Hard werken vs slim werken, I know. Maar het is jammer dat je zo gestraft wordt.
 
Terug
Bovenaan