Moeten "verkozen" politici kunnen beslissen hoeveel ze verdienen?

Bracke is inderdaad een vies kwalletje. Het zou sieren moest hij het gewoon terugstorten. Maar in essentie heeft hij recht op die duiten.

Aan al die win for life regeling mag wel een einde worden gemaakt. Een pensioen van bruto 7800 is nog steeds gigantisch, wetende dat tijdens de carrière ook al lustig poen is geschept en dat die poen niet ophield bij de job zelf maar ook nog aangevuld werd met verscheidene andere kleine postjes. Je moet al een behoorlijk rund zijn om geen netto 80k/jaar te scheppen op die posities. Dat is gigantisch.

Die Europese instanties zoals het EP en pensioenen er aan verbonden zijn al helemaal belachelijk. Normaal loon en onkosten betaald voor zakengerelateerde zaken, ok prima. Maar én exhorbitante en quasi onbelaste lonen én onkostenvergoedingen én slappe controle én ... Terwijl ze echt amper wat bereiken daar? Dat moet echt eens grondig bekeken worden.
 
Ze weten ook goed genoeg dat hier in west-europa dat gevaar miniem is, zelfs al zijn ze al jaren aan het doen alsof het einde van de wereld achter een wat extremere stem zit
Momenteel wel ja. Maar er moet maar een iemand zijn die geradicaliseerd is en het heft in eigen handen neemt, zelfs in Duitsland was er een politieker een paar jaar gelden vermoord. Maarja, ze hebben inderdaad hun carrière gehad en zijn toch op pensioen, zorgen zullen ze zich niet meer maken.
Van die ambtenaren kan ik dat ergens nog snappen, wij zouden ook niet blij zijn moesten ze het ons toegezegde pensioen terugvorderen omdat er ergens fouten gemaakt zijn. Ongeacht het bedrag. En uiteindelijk zijn dat gewoon werknemers.

Maar Bracke ... tja. Profiteur en kwal eerste klasse, en het betert niet na zijn pensioen blijkbaar. Je mag zeggen van De Croo wat je wil, maar toch uit een heel ander hout gesneden dan Bracke. Ik denk dat ze bij N-VA vaak gevloekt hebben dat ze Bracke indertijd binenngehengeld hebben.
Verdienden die ambtenaren ook niet het maximupensioen van 7.800€? Ze zijn inderdaad gewoon werknemers maar dat lijkt me ook heel erg veel en ik zie niet in waarom bonussen nodig zijn.
 
Van die ambtenaren kan ik dat ergens nog snappen, wij zouden ook niet blij zijn moesten ze het ons toegezegde pensioen terugvorderen omdat er ergens fouten gemaakt zijn. Ongeacht het bedrag. En uiteindelijk zijn dat gewoon werknemers.

Maar Bracke ... tja. Profiteur en kwal eerste klasse, en het betert niet na zijn pensioen blijkbaar. Je mag zeggen van De Croo wat je wil, maar toch uit een heel ander hout gesneden dan Bracke. Ik denk dat ze bij N-VA vaak gevloekt hebben dat ze Bracke indertijd binenngehengeld hebben.
Bracke is inderdaad een vies kwalletje. Het zou sieren moest hij het gewoon terugstorten. Maar in essentie heeft hij recht op die duiten.

Aan al die win for life regeling mag wel een einde worden gemaakt. Een pensioen van bruto 7800 is nog steeds gigantisch, wetende dat tijdens de carrière ook al lustig poen is geschept en dat die poen niet ophield bij de job zelf maar ook nog aangevuld werd met verscheidene andere kleine postjes. Je moet al een behoorlijk rund zijn om geen netto 80k/jaar te scheppen op die posities. Dat is gigantisch.

Die Europese instanties zoals het EP en pensioenen er aan verbonden zijn al helemaal belachelijk. Normaal loon en onkosten betaald voor zakengerelateerde zaken, ok prima. Maar én exhorbitante en quasi onbelaste lonen én onkostenvergoedingen én slappe controle én ... Terwijl ze echt amper wat bereiken daar? Dat moet echt eens grondig bekeken worden.
Dat kan idd best mogelijk zijn maar dat doet niets ter zake natuurlijk, bijkomend is dit ook schieten op de pianist - waarom niet eens een stapje verder gaan en ten strijde trekken tegen de grondleggers van dit gedrocht.

Ongeacht wat mijn mening is over de betrokken ambtenaren en politici geef ik hen 100% gelijk, hoe moreel verwerpelijk of onrechtvaardig het ook moge aanvoelen.
 
Maar Bracke ... tja. Profiteur en kwal eerste klasse, en het betert niet na zijn pensioen blijkbaar. Je mag zeggen van De Croo wat je wil, maar toch uit een heel ander hout gesneden dan Bracke. Ik denk dat ze bij N-VA vaak gevloekt hebben dat ze Bracke indertijd binenngehengeld hebben.
Idd die Bracke is echt de vereenzelviging van een zakkenvuller.. en zijn arrogant, zelfingenomen smoel krijg je er gratis bij..
 
Als het parlement iets goedkeurt, lijkt me dat de op dat moment geldende wet/besluit en niks anders. En wat ze goedkeurden, werd ook gewoon uitgevoerd.


Ik denk dus dat Bracke & Co hun centen kunnen behouden en men hen juridisch voor die periode niets kan maken.

Bracke haalde veel stemmen, het zal dus wel het type politicus zijn waar de kiezer erg van houdt.
 
Vanuit de politiek zou men beter focussen op de toekomst: duidelijke en transparante afspraken. Geen van beiden zijn aanwezig momenteel - dat is de ware schande, niet die paar euro’s bij wijze van spreken.

En om een afgang en nog meer kosten te besparen gewoon de betrokkenen alles laten houden en daarmee is de kous af, als het toch tot een aanslepende rechtszaak komt en ze wordt verloren hoop ik dat de betrokkenen bovenop de regeling nog eens een schadevergoeding van een paar miljoen eisen.
 
Je mag zeggen van De Croo wat je wil, maar toch uit een heel ander hout gesneden dan Bracke. Ik denk dat ze bij N-VA vaak gevloekt hebben dat ze Bracke indertijd binenngehengeld hebben.
De Croo --> https://businessam.be/herman-de-croo-pensioenbonus-onrechtvaardig/

Ergens heeft hij wel een punt. Natuurlijk heeft hij er van geprofiteerd, maar hij is zoals hij zelf zegt niet de enige en al die anderen huldigen zich in stilzwijgen en doen alsof er niks gebeurd is (en geven dus ook niks terug) :support: echter die staan wél niet met naam en faam in de krant (uitgezonderd dan Bracke). Dat is het nadeel van een grote naam binnen de politiek te zijn natuurlijk. Je bent dan geacht het goede voorbeeld te geven.

En wat zie ik ook nog eens in de rioolkrant bij ons moeder op de frontpagina staan toen ze aan het surfen was op hare gsm? Een blijtende De Croo en natuurlijk buiten zijn 'droevig gezicht' en een uit de context gerukte titel 'alles achter ne paywall'. :rofl:

Het pensioendossier is natuurlijk erg gevoelig omdat ze in Jan Modaal zijn pensioenen gaan moeten snoeien en als je dan hoort hoeveel pensioen oa een De Croo, Bracke en nog een paar tientallen anderen dan krijgen, dan word je daar natuurlijk terecht slechtgezind van.

Ik ben het er mee eens: Dat ze eens gewoon naar de toekomst kijken en daar in de toekomst gewoon paal en perk aan stellen aan die enorme pensioensvergoedingen. Zoals onze bomma altijd zei: Wat passé is is passé ... ik kijk naar de toekomst.
 
Van die ambtenaren kan ik dat ergens nog snappen, wij zouden ook niet blij zijn moesten ze het ons toegezegde pensioen terugvorderen omdat er ergens fouten gemaakt zijn. Ongeacht het bedrag. En uiteindelijk zijn dat gewoon werknemers.

Maar Bracke ... tja. Profiteur en kwal eerste klasse, en het betert niet na zijn pensioen blijkbaar. Je mag zeggen van De Croo wat je wil, maar toch uit een heel ander hout gesneden dan Bracke. Ik denk dat ze bij N-VA vaak gevloekt hebben dat ze Bracke indertijd binenngehengeld hebben.

Ik dacht bij mijzelf hetzelfde betreft De Croo. Alles teruggegeven en hij zit er duidelijk mee. Inderdaad een ruim verschil met Bracke. Maar niet vergeten dat ze met z'n 10 zijn dacht ik. De voorzitters zijn in de minderheid. Het merendeel zijn hooggeplaatste ambtenaren. Van die grotere groep is er eentje die hetzelfde heeft gedaan als De Croo. De rest doet een Bracke'tje.

De vraag is wat ik zelf zou doen. Het gaat over énorme sommen geld. Zou ik dat gewoon teruggeven? Als anonieme ambtenaar? Of als SiegFried "De Vlaamse Graai" Bracke? Hij is toch helemaal opgebrand politiek. Wat kan het hem nog schelen.
 
Héél eenvoudige oplossing: een wet stemmen die alle pensioenen boven het plafond Wijninx afroomt via een solidariteitsbelasting, die eveneens rekening houdt met uittredingsvergoedingen (vergelijkbaar met hoe ze het zorgbudget voor bejaarden ook inkorten in functie van die hun spaargeld/vermogen), en voor mijn part zelfs 2e peilers indien die verkregen zijn uit een job uit de private sector die men parallel aan overheidstewerkstelling uitvoerde (genre Bracke en z'n moreel corrupte schnabbels bij Telenet).

Dan wordt niets afgenomen, het wordt wél gegeven, maar terug genomen via belasting. Kous af.
 
En ondertussen zitten we met 500mrd staatsschuld. 10mrd rente per jaar. Elke 0.01% dat de rente stijgt, kost ons 50miljoen per jaar.

We zouden beter de politici afrekenen op het beleid ipv te neuten over historische zakkenvullers die over de jaren geen paar 100k collectief te veel gekregen hebben.

Lijkt me weer een gemakkelijk populistische discours die een gemakkelijke bliksem afleiden is voor echte problemen die 100en 1000en 10000en keer meer kosten...
 
De de wet-Wijninckx rondt de overheidspensioenen af.
Het huidige maximumpensioen voor ambtenaren is daarmee 93.760 euro bruto per jaar of 7.813 euro bruto per maand.

7.813 euro bruto per maand (!) ging dus naar betrokkenen, waarbij dan nog eens de bonus bijkwam om de wet te omzeilen.
Ter vergelijking: Het gemiddelde rustpensioen voor ambtenaren bedroeg in 2021 2.978 euro bruto. Voor een werknemer was dat 1.363 euro bruto en voor een zelfstandige 891 euro bruto.

Als we over zulke bedragen spreken voor De Croo of Bracke, dan stel ik mij toch de vraag hoe hypocriet je kan zijn om je in een slachtofferrol te gaan wentelen en te beweren dat je niet meedoet aan de graaicultuur.
Zelfs zonder die bonus is dit exuberant, maar de heren kennen blijkbaar niet meer de waarde van geld.

Dat De Croo het bedrag heeft teruggestort siert hem tov Bracke, maar mocht dit in maart niet aan het licht gekomen zijn, dan had hij die terugstorting evenmin spontaan gedaan.
Achteraf de moraalridder komen uithangen is altijd makkelijk.

Als hij dan toch begaan is met de medemens, had hij beter vanaf het begin de bonus systematisch doorgestort naar KOTK.
Maar dat heeft hij dan weer niet gedaan, of dat blijkt toch niet uit zijn verhaal.
 
Ja, topambtenaren, professoren en toppolitici hebben een hoog pensioen. Net zoals CEO's, artsen en bankdirecteurs wellicht een dikke groepsverzekering hebben. Dat is sinds mensenheugnis bekend, staat open en bloot in de wet en hoort dus bij hun loonpakket.

Vergelijken met het gemiddelde loon of het gemiddelde pensioen vind ik ook niet correct. Je moet juist vergelijken: de meeste toppolitici hebben een universitair diploma, hebben een bovengemiddeld talent/inzet/netwerk/verdienpotentieel, en hebben een bovengemiddelde anciënniteit. Op z'n minst moet je dus vergelijken met wat bv. een 50-jarige leidinggevende ambtenaar verdient. Dat zal ook eerder €8000 bruto zijn dan €3500 hè.

Als Bart De Wever niet in de politiek was gegaan, maar zijn doctoraat geschiedenis had afgemaakt en hetzelfde carrièrepad als zijn broer zou bewandeld hebben, zou hij vandaag €11.911,08 bruto per maand verdienen als gewoon hoogleraar. Met later dus ook dat maximale overheidspensioen van €7813 bruto per maand. Hij verdient nu meer, maar nu ook geen veelvouden van wat hij had kunnen verdienen in een alternatieve carrière. En zo zal dat bij veel politici zijn.
 
Voor mij is ook dat De Croo het zomaar in één keer kan terugbetalen.

Dat wilt toch zeggen dat hij het geld niet nodig heeft en het puur gaat om hebzucht.

Zeker als de "gewone man" alles ziet duurder worden.

En deze perceptie heeft hij toch aan zichzelf te danken.
 
Ja, topambtenaren, professoren en toppolitici hebben een hoog pensioen. Net zoals CEO's, artsen en bankdirecteurs wellicht een dikke groepsverzekering hebben. Dat is sinds mensenheugnis bekend, staat open en bloot in de wet en hoort dus bij hun loonpakket.
Ja, die beroepscategorieën hebben inderdaad een hoog pensioen en dat is al altijd zo geweest.
Maar dat neemt niet weg dat we dit normaal hoeven te vinden.

Als iemand tijdens zijn actieve loopbaan een geëerd beroep heeft uitgevoerd, met een positieve bijdrage aan mens of maatschappij, dan kan een hoog loon nog ergens verantwoord worden en kan men stellen dat de persoon in kwestie het loon 'verdient' (alhoewel ik het daar persoonlijk ook moeilijk mee heb, maar dat is voer voor een ander topic).

Maar als deze personen een goede verloning gekend hebben tijdens hun actieve loopbaan, wat rechtvaardigt nog dat ze tijdens hun pensioen zulke hoge bedragen moeten uitgekeerd krijgen?
Ze zijn op rust en hebben geen enkele meerwaarde meer, professioneel gezien, voor de maatschappij.
Verdienen ze het dan nog om zoveel te 'verdienen'?

Er is ook geen enkel valabel argument hiervoor te vinden.
Het enige wat ik telkens hoor is dat 'ze hun huidige, gekende, levensstandaard moeten kunnen behouden' (!).
Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Dat ze nog steeds hun buitenverblijven kunnen onderhouden of verwerven, dat ze maandelijks eens kunnen gaan eten bij Peter Goossens, dat ze om de zoveel jaar een nieuwe Porsche kunnen kopen, dat ze bij ziekenhuisopname kunnen opteren voor de dure eenpersoonskamer met alle supplementen?
Dat soort dingen?

Dit in schril contrast met het minimum pensioen van 1500 EUR bruto voor de gewone burger.
 
De de wet-Wijninckx rondt de overheidspensioenen af.
Het huidige maximumpensioen voor ambtenaren is daarmee 93.760 euro bruto per jaar of 7.813 euro bruto per maand.

7.813 euro bruto per maand (!) ging dus naar betrokkenen, waarbij dan nog eens de bonus bijkwam om de wet te omzeilen.
Ter vergelijking: Het gemiddelde rustpensioen voor ambtenaren bedroeg in 2021 2.978 euro bruto. Voor een werknemer was dat 1.363 euro bruto en voor een zelfstandige 891 euro bruto.

Als we over zulke bedragen spreken voor De Croo of Bracke, dan stel ik mij toch de vraag hoe hypocriet je kan zijn om je in een slachtofferrol te gaan wentelen en te beweren dat je niet meedoet aan de graaicultuur.
Zelfs zonder die bonus is dit exuberant, maar de heren kennen blijkbaar niet meer de waarde van geld.

Dat De Croo het bedrag heeft teruggestort siert hem tov Bracke, maar mocht dit in maart niet aan het licht gekomen zijn, dan had hij die terugstorting evenmin spontaan gedaan.
Achteraf de moraalridder komen uithangen is altijd makkelijk.

Als hij dan toch begaan is met de medemens, had hij beter vanaf het begin de bonus systematisch doorgestort naar KOTK.
Maar dat heeft hij dan weer niet gedaan, of dat blijkt toch niet uit zijn verhaal.
Als die 7900€ bruto pensioen het effectieve bruto pensioen is dat ze nu hebben, dan vind ik dat nu ook weer niet zodanig fenomenaal. Wat niet wil zeggen dat het niet zeer goed is. Maar fenomenaal stel ik mij toch nog andere zaken bij voor.

Aangezien de mensen die dit krijgen, in principe nu ook niet direct de personen gaan zijn die in de private sector 1363€ bruto gaan hebben of waar de zelfstandige dan 800€ bruto gaat krijgen.

Uiteindelijk mag je niet vergeten dat voor een ambtenaar EN voor een politieker de overheid ook de werkgever is. En de werknemer of zelfstandige hebben de mogelijkheid voor nog een aparte pensioenspijler te hebben van hun werkgever. Hetgeen natuurlijk NIET in die bedragen van de werknemer en zelfstandige opgenomen staan. Daarnaast heeft een overheid nooit betaald in "zwart geld", waardoor geld dat de werknemer of zelfstandige daarmee geïnvesteerd heeft of aan de kant gezet heeft voor het pensioen ook niet kan bijgeteld worden. Wat niet wil zeggen dat er geen dutskes gaan zijn tussen de gepensioneerden en de zelfstandigen.
Maar ik vind het dan wel wat crue om dan een standpunt te hebben om te zeggen het pensioen moet voor iedereen maar gelijk zijn. Wat mij een beetje uw inslag lijkt te zijn.

Ja, die beroepscategorieën hebben inderdaad een hoog pensioen en dat is al altijd zo geweest.
Maar dat neemt niet weg dat we dit normaal hoeven te vinden.
Wel opletten hiermee, aangezien het hoge pensioen ook gezien werd als compensatie om geen super hoge lonen te geven en een sociale correctie voorziet via aftopping als verhoging voor de personen.
Je kan dan discussiëren of de lonen van politiekers super hoog zijn. Maar ze worden afgetopt op 7900€ bruto wat iets van een 4000-4500€ netto is bij mijn weten. Dat is zoals gezegd mooi. Maar als je weet dat sommige werknemers gewoon een bedrag van 400 - 500k uitbetaald worden op hun 67ste of whatever + recht hebben op hun wettelijk pensioen (dat soms tgv hun hoge loon ook weer 2-3k netto kan zijn). Dan moet het dat wel in perspectief plaatsen.

Maar als deze personen een goede verloning gekend hebben tijdens hun actieve loopbaan, wat rechtvaardigt nog dat ze tijdens hun pensioen zulke hoge bedragen moeten uitgekeerd krijgen?
Ze zijn op rust en hebben geen enkele meerwaarde meer, professioneel gezien, voor de maatschappij.
Verdienen ze het dan nog om zoveel te 'verdienen'?
In mijn ogen lost dat zichzelf op als je ervoor kiest om alle inkomstenstromen te belasten. Of je dan 7900€ pensioen krijgt, of je krijgt 1400€ overheidspensioen en 3000€ werknemerspensioen (van de werkgever) of 800€ zelfstandigenpensioen en 1 miljoen dat je uit het bedrijf hebt getrokken en aan de kant gezet hebt en 3% per jaar optrekt EN 2000€ aanvullend pensioen via zelfstandigenpensioensverzekering. Dan lost dat probleem zijn eigen op.

We zijn geen communisten, je kan dan ook niet verwachten dat iedereen dezelfde voorwaarden krijgt. Het enige wat je kan doen is dat het principe dat van toepassing is gelijk is. En ik heb er geen probleem mee als we zeggen van kijk, vanaf nu krijgt iedereen hetzelfde overheidspensioen in functie van uw aantal jaren gewerkt. En de werkgever kan een contract afsluiten voor extra pensioen te kunnen genereren. Waarbij we nu al weten dat de overheid, met zijn sociale voorbeeldsfunctie, dit eerder wel gaat doen.
Al ga je dan quasi een gelijk principe krijgen dat die politieker nog altijd evenveel pensioen krijgt (of wat meer of minder, in functie van hoe de belegging het gedaan heeft of doet op moment van pensionering). Met dit verschil dat je de kosten naar voor schuift in plaats van naar de toekomst (aangezien de overheid dan NU die inleg moet doen voor het pensioen in plaats van die inleg nu NIET moet doen).

Er is ook geen enkel valabel argument hiervoor te vinden.

De argumenten zijn :

1) dit is uitgesteld loon
2) zie hieronder
Dit in schril contrast met het minimum OVERHEIDSpensioen van 1500 EUR bruto voor de gewone burger.

De werknemer heeft de mogelijkheid van een zwart geld pensioen en een werkgeverspensioen
De zelfstandige heeft de mogelijkheid van een zwart geld pensioen, een werkgeverspensioen/zelfstandigenpensioen
(ja ik weet dat de in het zwart bijklussende ambtenaar of de zelfstandig bijschnabbelende ambtenaar die mogelijkheid ook heeft, maar dat principe geldt ook voor de werknemer en zelfstandige BOVENOP hun normale functie... bon, ik ben dan ook voorstander om dat enerzijds niet toe te laten, en anderzijds indien je al de inkomstenstromen belast dan lost dat tgv ons progressief belastingssysteem zichzelf wel op )

Het enige verschil is dat de overheid via zijn sociale rol de toppen aftopt en dit verdeelt over het lagere echelon en in plaats van de mogelijkheid voor een werkgeverspensioen dit defacto voorziet omdat ze vinden dat DIT hun rol is om dit te voorzien. De top krijgt nog altijd een mooi tot zeer mooi pensioen. Maar de echelons eronder moeten geen schrik hebben dat als ze en gat in hun hand hadden, dat ze niet kunnen leven en overleven. Schrap je dit bij de overheid, dan is er ook weer minder "dwang" dat de private sector dit zal voorzien.

Is dat strikt gezien noodzakelijk? Neen, maar ALS je daarin gaat snijden dan open je de box van pandora... want dan moet je ook gaan snijden in de aanvullende pensioenen van de werkgevers en zelfstandigen. Mij lijkt het dan gewoon handiger om al de inkomstenstromen te gaan belasten zodanig dat het geld terugvloeit naar de zwakkeren in de maatschappij via onze sociale maatregelen die die sublaag kan krijgen. Maar waarvoor de toplaag mag dokken.
 
Het gaat niet de goede kant uit


aansluitend: als er zelfs tot op de hoogste niveaus dergelijke inbreuken vastgesteld worden- hoe gaat dat er aan toe bij aanwervingen in scholen, gemeentebesturen, RVT's, kabinetten ...
 
Terug
Bovenaan