Moeten "verkozen" politici kunnen beslissen hoeveel ze verdienen?

And giving ...

Een mens zou zowaar zijn gevoel met de realiteit verliezen, een afkeer van de politiek krijgen, maar mss nog het ergst van allemaal: gewoon elk gevoel van rechtvaardigheid en sociaal aanvoelen overboord gooien en gewoon denken: fuck -it: voortaan zet ik uitsluitend mezelf op de eerste plaats en de rest kan de spreekwoordelijke boom in

 
Ik stel mij toch nog altijd de vraag waarom PVDA dit NU heeft uitgebracht en niet een paar maand voor de verkiezingen...

Als je dan toch een impact wil hebben... dan was DAT het moment om dat te doen. Nu is er wat heisa. Is er steekvlampolitiek, en zijn de kiezers binnen dit en 1 jaar dat toch al lang vergeten.

Dus ik snap het niet echt...
 
Ik stel mij toch nog altijd de vraag waarom PVDA dit NU heeft uitgebracht en niet een paar maand voor de verkiezingen...

Als je dan toch een impact wil hebben... dan was DAT het moment om dat te doen. Nu is er wat heisa. Is er steekvlampolitiek, en zijn de kiezers binnen dit en 1 jaar dat toch al lang vergeten.

Dus ik snap het niet echt...
Te doorzichtig, zou in hun gezicht ontploffen.

Je hebt dan maar een halve oplettende N-VA'er nodig die zegt dat ze het al maanden wisten en gezwegen hebben en de volledige geloofwaardigheid van die partij is aan frieten.
 
Hoe hebben de zittende PVDA'ers eigenlijk gestemd op die regelingen? In de korte interviews zeggen ze allemaal gemakkelijkheidshalve "t was door iedereen goedgekeurd" maar dat wil natuurlijk niet veel zeggen...
 
Zou heel die heisa nu kunnen leiden tot een transparant verloning en pensioen -systeem vraag ik mij af? Ik wist al véél langer dat de vergoedingen etc. in zijn totaliteit niet transparant waren - wantrouwig als ik ben steeds wel vermoedens dat we alles niet wisten, niet alleen wordt dat wantrouwen bevestigd - het zet me nu zelfs aan te denken dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Wordt het trouwens geen tijd voor een soort van ethische code te implementeren - blijkbaar is het de normaalste zaak van de wereld dat een handvol mensen alle beslissingen over datzelfde handvol mensen kan nemen - dat is in feite het implementeren van een semi -dictatuur op financieel vlak.

Graag ook een ethische code, met gevolg - bij het schenden gewoon het persoonlijk faillissement lijkt me een passende maatregel.
 
Er gaat niets veranderen zolang de burger niet op straat komt. Pas als ze bij wijze van spreken een papier-maché guillotine op een vrachtwagen voor de Wetstraat parkeren, met daarop een banner “uw positie als volksvertegenwoordiger bestaat maar bij de gratie van dat volk, hou dit in het achterhoofd” zal er misschien wat verandering kunnen optreden.

Gans die corrupte boel uitmesten zal niet lukken: ons-kent-ons en de potjes zullen gedekt blijven. Misschien dat er wat kan bougeren bij een politieke aardverschuiving in 2024, maar die aardverschuiving zal er ook voor zorgen dat het land in een gridlock zit qua coalitievorming.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hebben de zittende PVDA'ers eigenlijk gestemd op die regelingen? In de korte interviews zeggen ze allemaal gemakkelijkheidshalve "t was door iedereen goedgekeurd" maar dat wil natuurlijk niet veel zeggen...
In een interview met De Morgen zei dat Peumans dat iedereen dat heeft goedgekeurd. Op de PVDA na, die toen nog niet in het parlement zaten.
 

We zouden hem moeten gelijk geven, met als consequentie dat de maatregel dan maar kan ingaan vanaf 2014.

Gelieve aub al de onterechte vergoedingen vanaf 2004 terug te betalen.
Nu bon, rekening houdende dat de bond van ex-parlementsleden er ook achter zit, zal dat waarschijnlijk wel niet de conclusie worden. Ze zullen waarschijnlijk wel deftig onderzocht hebben wat er kan en niet kan. Of wat hun successrange is of zou kunnen zijn bij deze klacht.
 
Nu goed om te weten dat er na 2024 nog een vzw is waar Sihame El Kaouakibi bij terecht kan voor morele en zelfs juridische steun.

Zo'n sociale woning voor € 75/maand zou mijn leven ook wel drastisch gemakkelijk maken, zeker in combinatie met jaren een riant loon als burgemeester of senator... hoe corrupt kan je zijn...
 
Wanneer bepaalde zaken blijkbaar gebruikt worden als een soort extra voordeel, detachering kan ik soms wel enigszins begrijpen maar een chauffeur ...

 
Wanneer bepaalde zaken blijkbaar gebruikt worden als een soort extra voordeel, detachering kan ik soms wel enigszins begrijpen maar een chauffeur ...


Ik zie niet noodzakelijk een groot probleem. Liever een detachering van een chauffeur van NMBS of een ander overheidsinstelling dan dat men een speciale post creëert voor een chauffeur op zo'n kabinet.
In veel gevallen is de functie van chauffeur ondertussen toch uitgefaseerd bij de overheidsinstellingen. En zijn dat meestal toch nog statutairen in een D of C benoeming.

Net zoals dat ik echt geen probleem zie in het feit dat iemand van Skeyes of NMBS gedetacheerd wordt naar het kabinet. Dat is toch zoals klagen dat iemand van FOD financiën of FOD Justitie naar het kabinet van die entiteit gedetacheerd wordt.
 
Ik zie niet noodzakelijk een groot probleem. Liever een detachering van een chauffeur van NMBS of een ander overheidsinstelling dan dat men een speciale post creëert voor een chauffeur op zo'n kabinet.
In veel gevallen is de functie van chauffeur ondertussen toch uitgefaseerd bij de overheidsinstellingen. En zijn dat meestal toch nog statutairen in een D of C benoeming.

Net zoals dat ik echt geen probleem zie in het feit dat iemand van Skeyes of NMBS gedetacheerd wordt naar het kabinet. Dat is toch zoals klagen dat iemand van FOD financiën of FOD Justitie naar het kabinet van die entiteit gedetacheerd wordt.
In dat opzicht wel, vestzak/broekzak - dat maakt in feite niets uit, maar transparant is het niet.

De algemene indruk die ik vooral krijg is dat de verschillende toplagen van de politieke instanties er werkelijk alles aan doen om alles wat met geld te maken heeft zo complex mogelijk te maken, of het nu gaat om loon/vergoedingen/pensioenen/benoemingen/ ... niet echt bevorderlijk om als doorsnee burger vertrouwen op te bouwen in het algemeen beleid - wat overigens dubbel jammer is voor diegenen die goed werk leveren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet noodzakelijk een groot probleem. Liever een detachering van een chauffeur van NMBS of een ander overheidsinstelling dan dat men een speciale post creëert voor een chauffeur op zo'n kabinet.
In veel gevallen is de functie van chauffeur ondertussen toch uitgefaseerd bij de overheidsinstellingen. En zijn dat meestal toch nog statutairen in een D of C benoeming.

Net zoals dat ik echt geen probleem zie in het feit dat iemand van Skeyes of NMBS gedetacheerd wordt naar het kabinet. Dat is toch zoals klagen dat iemand van FOD financiën of FOD Justitie naar het kabinet van die entiteit gedetacheerd wordt.

Ben ik toch niet akkoord mee.
Het inzetten van "chauffeurs" was de norm vroeger bij veel intercommunales in Vlaanderen (door de privatisering nu niet meer relevant) en in Wallonië nog altijd niet volledig verdwenen.
Dat waren camion chauffeurs die tijdens de uren met speciaal aangekochte dienstwagens familie van bestuursleden moesten rondrijden.
Willem-Frederik Schiltz is zo opgegroeid met camion chauffeurs van de Antwerpse Waterwerken. Als er in de zomer tijdens het weekend een noodherstelling was was de kans groot dat de camion chauffeur in Nederland zat.
Het is gewoon bullshit en verdient geen enkele nuancering of excuses.
Voor elke situatie dat redelijk lijkt zijn er 10 situaties die simpelweg misbruik zijn.
Je moet personen betalen op de posten waar ze dienen en de uren moeten transparant zijn. Dat is de enige correcte manier. Al de rest is gefoefel en zet aan tot vormen van fraude.
 

De wijzigingen zijn ondertussen aangebracht. De pensioenen van de federale parlementsleden worden ondertussen beperkt tot de 7800€ bruto per maand.

Is dat gesteld op basis van de drempel van de specifieke wet van in 1978 (5 augustus) en wordt dat dan ook aangepast aan de index ? Want dan is die drempel wel fenomenaal hoog... en hadden ze dat nog wat meer mogen beperken eigenlijk. Indien het rond de 7800 - 10000€ bruto per maand blijft dan kan ik er nog wel mee leven, rekening houdende dat het deftig belast wordt en dus toch nog wat van terugvloeit naar de belastingsbetaler.
 





Ik ben eerlijk sprakeloos

Een vlugge google search toont mij dat de gemiddelde Belg 3.486 brutto verdiend. Meeste politici die zetelen in het parlement verdienen dacht ik meer dan 5.000€. Toen de personen in de artikels nog werkten verdienden ze zeker een heel schoon loon, daarna kregen ze zelfs het maximum pensioen dat eigenlijk ook enorm hoog ligt en daarop kregen ze ook nog verschillende bonussen? En nu vechten ze voor die bonussen terug te krijgen? Ik zou in de grond zakken van schaamte.

Snappen ze niet dat dit soort toestanden mensen kunnen radicaliseren en dat ze zo een extreme anti-politici houding kunnen creëren en in het ergste geval zelfs hunzelf in gevaar zou kunnen brengen?
 
Snappen ze niet dat dit soort toestanden mensen kunnen radicaliseren
Tuurlijk wel, maar wat kan hen dat schelen?

en dat ze zo een extreme anti-politici houding kunnen creëren
Zij hebben hun carriere al gehad.. dus wat is het probleem?
en in het ergste geval zelfs hunzelf in gevaar zou kunnen brengen?
Ze weten ook goed genoeg dat hier in west-europa dat gevaar miniem is, zelfs al zijn ze al jaren aan het doen alsof het einde van de wereld achter een wat extremere stem zit
 
Van die ambtenaren kan ik dat ergens nog snappen, wij zouden ook niet blij zijn moesten ze het ons toegezegde pensioen terugvorderen omdat er ergens fouten gemaakt zijn. Ongeacht het bedrag. En uiteindelijk zijn dat gewoon werknemers.

Maar Bracke ... tja. Profiteur en kwal eerste klasse, en het betert niet na zijn pensioen blijkbaar. Je mag zeggen van De Croo wat je wil, maar toch uit een heel ander hout gesneden dan Bracke. Ik denk dat ze bij N-VA vaak gevloekt hebben dat ze Bracke indertijd binenngehengeld hebben.
 
Terug
Bovenaan