Betalen we te veel belastingen?

Ik ben niet pro alles afschaffen van belastingen, maar het pensioensysteem is echt wel een doorn in het oog.
Laat mij zelf kiezen en ik zal wel zorgen dat ik zelf genoeg spaar voor mijn oude dag.

Je gaat er dan wel vanuit dat je er kan voor zorgen ... geloof me, zo evident of vanzelfsprekend is dat niet.
 
En ik zeg niet alles afschaffen he van belastingen. Probleem is gewoon dat belastingen op arbeidsinkomsten veel te hoog zijn en dit gepaard met de inefficiënte beheer en uitgaven van de belastingen door de overheden.
Belastingen op arbeidsinkomsten gaan toch rechtstreeks naar de sociale zekerheid?
Dus naar pensioenen en uitkeringen en gezondheidszorg?
 
Op mijn loonfiche van januari (doodnormale maand) staan de volgende niet of weinig belaste voordelen:
- GSM met abonnement (waarde: 30 euro/maand)
- laptop (geen admin-rechten, maar "zo dichtgetimmerd" dat ik geen andere laptop nodig heb), waarde: 40 euro/maand
- groepsverzekering (waarde 650 euro)
- maaltijdcheques (waarde 160 euro)
- solidariteitskas (waarde 5 euro)
- hospitalisatieverzekering (waarde 30 euro)
- fietsvergoeding (waarde 20 euro)
- abonnement woon-werkverkeer (waarde 250 euro)

Ik zou een totaalbedrag van meer dan 1000 euro nu niet als "broodkruimels" beschouwen. En dan heb ik géén CAO 90, bedrijfswagen, IP-ruling, gratis eten (allez, wel fruit op eht werk), grote kosten eigen aan de werkgever... Velen beseffen niet hoeveel ze onbelast krijgen.
Die groepsverzekering is ginormous man. Da's bij mij iets van een 125 EUR/mnd of zoiets.
No way dat ik ze dat zomaar eens zou kunnen laten vervijfvoudigen. Men doet wel niet mee aan percentuele bepaling hiervoor. Men zet gewoon een numeriek bedrag. Wss daarom, want moest men afkomen met iets van een 10% van bruto, dan zou dat idd een pak hoger liggen bij mij.

Dan is uw 1000 EUR ineens 525 EUR minder. Zo'n hoog bedrag lijkt mij toch uitzonderlijk?
 
Inderdaad, die hebben door dat het in werkelijkheid nog veel meer is.

Patronale bijdragen, rsz en btw bijgeteld worden we gewoon gepluimd ;)
Het is niet dat dat geld gewoon verdwijnt... mensen doen altijd precies of ze geven 50% af en dat geld is gewoon WEG. Daar gebeurt niks mee!

Wordt het optimaal gebruikt? Hellaas niet, zo naief ben ik al lang niet meer maar er wordt wel een serieus stukje overdreven ook. Mensen focussen steeds op wat ze over houden van hun bruto maar ze vergeten wel hoeveel ze ondertussen onbelast in hun zakken steken met alle fiscale koterijen die ondertussen bestaan. En BTW meepakken daarin, tja... BTW betalen ze overal en ligt overal in dezelfde range. In bv Duitsland wa minder, in bv Ierland wa meer, in Nederland evenveel (en ook dáár worden allerhande uitzonderinge gemaakt met 6% voor bedenkelijke zaken...)

De belastingdruk is vooral héél vervelend als je reeds alle fiscale koterijen uitput en geen enkele andere manier meer hebt dan bruto loon. Maar één van de redenen dat net DAT loon zo hard belast wordt heeft ook exact daarmee te maken, met het feit dat je heel die schijf belastingsvrije zaken krijgt en de lijst is lang. Je bent nu wel zelfstandige maar je weet ook hoe uitgebreid het pakket was toen je hier nog in loondienst werkte :)
 
Aangezien er wel degelijk zoiets bestaat als plafonds, waarboven je onbeperkt moet bijdragen, maar waar je niets voor terug krijgt, klopt dat ook gewoon.
Welk plafond? Dat van de RSZ waar jij geen verdere pensioenrechten meer mee opbouwt, dat plafond? Diezelfde RSZ die er volledige eigenhandig voor zorgt dat algemene belastingsdruk op "meer dan 50%" ligt zeker? :unsure:

Het is niet omdat jij persoonlijk daar niks voor denkt terug te krijgen dat dat ook zo is. Diezelfde belastingen dienen, minstens deels, om de brede maatschappij draaiende te houden. Nogmaals, daar zijn zeker (grote) efficiency gains te maken maar met u ideaalbeeld van de maatschappij had je gewoon beter in Amerika gaan wonen: regel/betaal zoveel mogelijk alles maar zelf en als dat niet lukt wordt je gewoon platgewalst en uitgeperst door het systeem. Als je ziet hoe de maatschappij er daar aan toe is, is dat alles behalve het ideaalbeeld waar we voor moeten gaan denk ik.

Stop eens met u blind te sturen op dat stukje van u loon waarmee je geen pensioenrechten meer mee opbouwt. Voor hetzelfde geld krijg je kanker als je 50 bent en haal je die pensioenleeftijd niet eens. Denk eens al het geld dat je tegen dan hebt afgedragen dat dan evengoed niet terug in u mandje terecht komt OF misschien is het dat RSZ geld dat niet naar u pensioen maar in plaats daarvan naar gezondheidszorg ging dat u er uiteindelijk door trekt in u kankerbehandeling...

Dus nee... dat klopt niet 'gewoon'. Niet eens bekan.
 
Aangezien er wel degelijk zoiets bestaat als plafonds, waarboven je onbeperkt moet bijdragen, maar waar je niets voor terug krijgt, klopt dat ook gewoon.

Ja want sociale zekerheid en pensioenen zijn de enige twee domeinen waarvoor belastingen en sociale bijdragen gebruikt worden.
 
Inderdaad, die hebben door dat het in werkelijkheid nog veel meer is.

Patronale bijdragen, rsz en btw bijgeteld worden we gewoon gepluimd ;)
Je vergeet bijzonder bijdrage sociale zekerheid. Dat is nog eens €800 netto dat ze afromen per jaar.
En de zorgkas en provinciebelastingen.

Het past allemaal in het rijtje van belastingen omdat je in leven bent en werkt. (buiten btw dan)
Dan heb je nog geen schele euro uitgegeven want eenmaal je geld uitgeeft zit je weeral belastingen te betalen.
 
Welk plafond? Dat van de RSZ waar jij geen verdere pensioenrechten meer mee opbouwt, dat plafond? Diezelfde RSZ die er volledige eigenhandig voor zorgt dat algemene belastingsdruk op "meer dan 50%" ligt zeker? :unsure:

Het is niet omdat jij persoonlijk daar niks voor denkt terug te krijgen dat dat ook zo is. Diezelfde belastingen dienen, minstens deels, om de brede maatschappij draaiende te houden. Nogmaals, daar zijn zeker (grote) efficiency gains te maken maar met u ideaalbeeld van de maatschappij had je gewoon beter in Amerika gaan wonen: regel/betaal zoveel mogelijk alles maar zelf en als dat niet lukt wordt je gewoon platgewalst en uitgeperst door het systeem. Als je ziet hoe de maatschappij er daar aan toe is, is dat alles behalve het ideaalbeeld waar we voor moeten gaan denk ik.

Stop eens met u blind te sturen op dat stukje van u loon waarmee je geen pensioenrechten meer mee opbouwt. Voor hetzelfde geld krijg je kanker als je 50 bent en haal je die pensioenleeftijd niet eens. Denk eens al het geld dat je tegen dan hebt afgedragen dat dan evengoed niet terug in u mandje terecht komt OF misschien is het dat RSZ geld dat niet naar u pensioen maar in plaats daarvan naar gezondheidszorg ging dat u er uiteindelijk door trekt in u kankerbehandeling...

Dus nee... dat klopt niet 'gewoon'. Niet eens bekan.

Aantal argumenten pro het enorme overheidsbeslag: 0
Aantal argumenten om zij die het niet eens zijn met dat enorme overheidsbeslag te overtuigen om er toch in mee in te gaan: 0
Aantal argumenten die ondersteunen dat het niet eens bekan "niet klopt": 0

Niet zo goed bezig eh :)
 
Ja want sociale zekerheid en pensioenen zijn de enige twee domeinen waarvoor belastingen en sociale bijdragen gebruikt worden.

Duidelijk niet, maar ook daar geldt hetzelfde principe: een klein deel van de populatie draagt disproportioneel veel af, en krijgt daar niet naar verhouding voor terug. Wil je dat ongezonde financiële plaatje draaiende houden, dan is het geen overbodige luxe om eens hard en goed na te denken hoe je die financiers aan boord houdt. 't Is maar een idee...
 
Aantal argumenten pro het enorme overheidsbeslag: 0
Aantal argumenten om zij die het niet eens zijn met dat enorme overheidsbeslag te overtuigen om er toch in mee in te gaan: 0
Aantal argumenten die ondersteunen dat het niet eens bekan "niet klopt": 0

Niet zo goed bezig eh :)
Aantal argumenten pro waarom elke euro die je aan de RSZ steekt ook u "persoonlijk pensioenspaarboekje" moet vullen: 0

Je zegt letterlijk dat NIKS terug krijgt. Das gewoon pertinent onwaar. Het is niet omdat er boven dat plafond waar jij maar niet van over kan niks meer in u persoonlijk pensioenspaarboekje gestort krijgt dat het NIKS opleverd of denk je dat jouw RSZ bijdrage enkel dient om de pensioenen te betalen? Again, als je morgen in het ziekenhuis zou belanden voor een behandeling die u financieel zou ruineren maar nu mooi door al die RSZ bijdragen wordt gefinancierd ga je verdomme content zijn dat die solidariteitsmechanismes bestaan.

Dat is het laatste wat ik daarover ga zeggen, want je bent eerlijk gezegd de tijd en moeite gewoon niet waard. Ik hoop dat je ooit in u leven eens beroep gaat moeten doen op de solidariteitsmechanisme waarbij je denkt "chance dat ze hier tussen komen want anders had ik gezien geweest" maar ik acht de kans aanzienlijk dat je zelfs op zo'n moment niet capabel gaat zijn om die reflecties te maken hebben en gewoon gaat denken "das voor al dat pensioengeld dat die klootzakken door mijnen neus gedraaid hebben!!!"

Niet zo goed bezig...

PS: en nogmaals, ja er wordt veel belastingsgeld verbrast dat veel beter kan gespendeerd worden maar dat wil niet zeggen dat het idee van solidariteit zomaar volledig op de schop moet.
 
Aantal argumenten pro waarom elke euro die je aan de RSZ steekt ook u "persoonlijk pensioenspaarboekje" moet vullen: 0

Je zegt letterlijk dat NIKS terug krijgt. Das gewoon pertinent onwaar. Het is niet omdat er boven dat plafond waar jij maar niet van over kan niks meer in u persoonlijk pensioenspaarboekje gestort krijgt dat het NIKS opleverd of denk je dat jouw RSZ bijdrage enkel dient om de pensioenen te betalen? Again, als je morgen in het ziekenhuis zou belanden voor een behandeling die u financieel zou ruineren maar nu mooi door al die RSZ bijdragen wordt gefinancierd ga je verdomme content zijn dat die solidariteitsmechanismes bestaan.

Dat is het laatste wat ik daarover ga zeggen, want je bent eerlijk gezegd de tijd en moeite gewoon niet waard. Ik hoop dat je ooit in u leven eens beroep gaat moeten doen op de solidariteitsmechanisme waarbij je denkt "chance dat ze hier tussen komen want anders had ik gezien geweest" maar ik acht de kans aanzienlijk dat je zelfs op zo'n moment niet capabel gaat zijn om die reflecties te maken hebben en gewoon gaat denken "das voor al dat pensioengeld dat die klootzakken door mijnen neus gedraaid hebben!!!"

Niet zo goed bezig...

PS: en nogmaals, ja er wordt veel belastingsgeld verbrast dat veel beter kan gespendeerd worden maar dat wil niet zeggen dat het idee van solidariteit zomaar volledig op de schop moet.


Blablabla.

Aantal argumenten waarom iemand die 7000 verdient 10x meer belastingen betaalt dan iemand die 2333 verdient: 0

Binnenkort zitten we flat tax boven de 5000 euro, 100% afpakken.



Boven de social security cutoff (hoeveel is die nu ? 4500/maand) krijg je wel degelijk 0 terug. Geen extra pensioen, geen extra uitkering, geen extra ziekenkas, geen geboorteverlof uitkering, niks. Dankuwel om de put te vullen.
 
Blablabla.

Aantal argumenten waarom iemand die 7000 verdient 10x meer belastingen betaalt dan iemand die 2333 verdient: 0

Binnenkort zitten we flat tax boven de 5000 euro, 100% afpakken.



Boven de social security cutoff (hoeveel is die nu ? 4500/maand) krijg je wel degelijk 0 terug. Geen extra pensioen, geen extra uitkering, geen extra ziekenkas, geen geboorteverlof uitkering, niks. Dankuwel om de put te vullen.
In 2023 was dat op jaarbasis 76 395,98 euro
 
Blablabla.

Aantal argumenten waarom iemand die 7000 verdient 10x meer belastingen betaalt dan iemand die 2333 verdient: 0

Binnenkort zitten we flat tax boven de 5000 euro, 100% afpakken.



Boven de social security cutoff (hoeveel is die nu ? 4500/maand) krijg je wel degelijk 0 terug. Geen extra pensioen, geen extra uitkering, geen extra ziekenkas, geen geboorteverlof uitkering, niks. Dankuwel om de put te vullen.
Ik betaal ook meer belastingen dan dat ik er ooit zal uithalen maar dat noemen ze solidariteit met mensen die minder verdienen (mensen met minder chance, minder capaciteiten,minder intelligentie....) of mensen die ziek worden.

En zoveel zijn er niet die meer dan 75K op jaarbasis verdienen.

Het probleem is de rechtvaardigheid: er zijn er te veel die er hun voeten aanvegen en idd de progressiviteit is wat te veel doorgeschoten maar om het systeem zomaar af te knallen lijkt mij toch ook geen optie.
 
Aantal argumenten pro waarom elke euro die je aan de RSZ steekt ook u "persoonlijk pensioenspaarboekje" moet vullen: 0

Dat is wat een verzekering doet :).
Tenzij je het principe dat de SZ een verzekering is wil doorbreken?

Je zegt letterlijk dat NIKS terug krijgt. Das gewoon pertinent onwaar. Het is niet omdat er boven dat plafond waar jij maar niet van over kan niks meer in u persoonlijk pensioenspaarboekje gestort krijgt dat het NIKS opleverd of denk je dat jouw RSZ bijdrage enkel dient om de pensioenen te betalen? Again, als je morgen in het ziekenhuis zou belanden voor een behandeling die u financieel zou ruineren maar nu mooi door al die RSZ bijdragen wordt gefinancierd ga je verdomme content zijn dat die solidariteitsmechanismes bestaan.

Dat is het laatste wat ik daarover ga zeggen, want je bent eerlijk gezegd de tijd en moeite gewoon niet waard. Ik hoop dat je ooit in u leven eens beroep gaat moeten doen op de solidariteitsmechanisme waarbij je denkt "chance dat ze hier tussen komen want anders had ik gezien geweest" maar ik acht de kans aanzienlijk dat je zelfs op zo'n moment niet capabel gaat zijn om die reflecties te maken hebben en gewoon gaat denken "das voor al dat pensioengeld dat die klootzakken door mijnen neus gedraaid hebben!!!"

Niet zo goed bezig...

Veel geblaat, weinig wol. In essentie geraak je niet veel verder dan "Zwijgen want SoLiDaRiTeIt!!!". Veel indruk maakt dat niet...

If anything hou je hiermee hoogstens een pleidooi pro het vrijmaken van de keuze om al dan niet mee in dat systeem te stappen; zeg nu zelf, met die argumenten, daar stapt iedereen toch met plezier in, dus succes gegarandeerd, niet?

PS: en nogmaals, ja er wordt veel belastingsgeld verbrast dat veel beter kan gespendeerd worden maar dat wil niet zeggen dat het idee van solidariteit zomaar volledig op de schop moet.

Als je maar genoeg mensen die dat boeltje financieren weet te overtuigen dat ze geld in een zwart gat aan het kappen zijn, (of beter, je laat na ze van het tegendeel te overtuigen :biglaugh: ), dan zet je het eigenhandig op de schop hoor.
 
Als je maar genoeg mensen die dat boeltje financieren weet te overtuigen dat ze geld in een zwart gat aan het kappen zijn, (of beter, je laat na ze van het tegendeel te overtuigen :biglaugh: ), dan zet je het eigenhandig op de schop hoor.
Je weet toch dat onderwijs, gezondheidszorg en uitkeringen (vooral pensioenen) meer dan 75% van de overheidsuitgaven inhoud?
 
De belastingdruk is vooral héél vervelend als je reeds alle fiscale koterijen uitput en geen enkele andere manier meer hebt dan bruto loon. Maar één van de redenen dat net DAT loon zo hard belast wordt heeft ook exact daarmee te maken, met het feit dat je heel die schijf belastingsvrije zaken krijgt en de lijst is lang. Je bent nu wel zelfstandige maar je weet ook hoe uitgebreid het pakket was toen je hier nog in loondienst werkte :)
Het ging mij eerder over het feit dat JPV doet alsof we bijna geen belastingen betalen. Het is gewoon fout van hem. Die extralegale voordelen zijn vooral een doekje voor het bloeden.

1708367350098.png


Definitie van belasting

Belasting is een rechtsband tussen de overheid en een rechtssubject (de belastingplichtige) waarbij een heffing of prestatie wordt opgelegd ten behoeve van een overheid met als doel in de openbare uitgaven te voorzien. Belastingen worden geheven op grond van een wet.

Of je het nu sociale zekerheid, bijzondere bijdrage of nog iets anders noemt, het blijft gewoon een belasting.
 
Je weet toch dat onderwijs, gezondheidszorg en uitkeringen (vooral pensioenen) meer dan 75% van de overheidsuitgaven inhoud?

Ondermaats onderwijs, ondermaatse pensioenen... Op bijna elk van die vlakken ben je zo onderhand beter af als je voor privéoplossingen gaat, dus hoe is dat een argument?
 
Terug
Bovenaan