Nope:
En dat is het net hé; je weet nooit wanneer een crisis gaat toeslaan, voor hoelang en hoe hard.
En deze berekeningen houden nog niet eens rekening met inflatie. Als we de opname telkens aanpassen naar de
gemiddelde inflatie (om dus dezelfde levensstandaard te kunnen behouden), ziet het er nog minder rooskleurig uit (zowel 50k als 40k opname aangepast naar inflatie):
Dit is op zich misschien een aparte FIRE topic waard om over te discuteren.
Omdat jij dit gepost hebt en daar ook moeite in gestoken hebt, wou ik eigenlijk wel eens weten als je dit op lange termijn bekijkt, wie er wel en wie er niet failliet gegaan zou zijn aan de koers van de SP500, en met welk extractiebedrag dan. Na een gigantische excel heb ik dat tot dit kunnen herleiden:
Ik snap absoluut als je zegt van jamaar waarop is dat dan gebasseerd, wel ongeveer zoals gij maar dan dus 100x herhaalt en voor 4 verschillende jaarlijkse extractie bedragen met een vaste inflatie van 2%. Ik denk niet echt dat er fouten in zitten maar het lijkt er alvast op dat als je de laatste 100 jaar een rendement SP500 op de beurs haalde, en je begon met 1 miljoen, en je haalde eruit:
- 50k per jaar + index: geen goed plan, regelmatig toch gebeurd dat je na 25j of minder failliet bent
- 40k per jaar + index: er zijn een dozijn startjaren in de jaren '30, '60 en '00 die daar toch failliet mee gingen na 20-30 jaar
- 30k per jaar + index: iedereen heeft kunnen rentenieren behalve wie begon in 1928 1929 1930 en 1936.
- 20k per jaar + index: alleen wie met 1 miljoen begonnen is in 1928 of 1929 is failliet gegaan (na 20 jaar en na 24 jaar), de rest heeft kunnen rentenieren.
Vanaf 1973 was rentenieren met 1 miljoen in SP500 dus in feite safe, tot zelfs 50k eruit halen, voor iedereen, buiten wie er gestart is in 1997-2001 met 50k extractie, of wie gestart is 1998-1999 met 40k extractie.
En ja ik weet wel dat SP500 een hoog rendement had laatste 100 jaar en ook dat 2% inflatie niet zo hoog is. Ik had beter 3% genomen maarja.
Het sta u vrij om nog een betere te maken met effectieve inflatie

maar echt simpel was dit niet in Excel.
Misschien zijn er wel sites die dat kunnen.