Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Vraag me af of dat echt zo is of roze bril fantasie, zou je dat merken als het gebakken is?
Gewoon al de slager vs de supermarkt is al jaar en dag verschil qua kwaliteit. En ik ben allesbehalve een fijnproever. Groente en fruit ook enorme verschillen.

Maar het mag nog wel eens herhaald worden, alles is niet alleen duurder geworden. Kwaliteit algemeen gesproken is ook gedaald.

Ik dacht dat ook lang tot ik mij toch liet overhalen. Ik kan niet voor een ander spreken maar als ik toch nog eens rundsvlees koop uit een supermarkt en dat klaar maak dan krijg ik dat nog amper binnen. Koop het gewoon zelf eens bij een boerderij en volg je eigen oordeel. ;)

Het is natuurlijk altijd in een (veel) grotere hoeveelheden tov een supermarkt (of zelfs een slager). Ik koop dan ook vlees per 10 kg (ook oa worsten, stoofvlees ...)
Probleem is wat dat je dat niet overal hebt.
Ik ken er 1 in Nieuwkerke met een goeie reputatie maar hier in Heist nog niemand gezien.

€120 is dan toch voor een verjaardagsfeest met vriendjes? Vorige week toevallig ook nog eens naar de McDonalds geweest. 26€ betaald voor 2 big mac menus en 1 happymeal, vond ik wel nog meevallen qua prijs.

Met hoeveel volk ga je dan naar de McDo als je 120 euro kwijt bent?
Een menu kost tussen de 10 en de 14 euro denk ik? (afhankelijk waar je gaat)

5 personen..

3 ervan large menu + extra burger
2 elk 20 nuggets + cheeseburger
Maar pipo aan de McDrive had bij elke menu een sausje meegegeven (en aangerekend) zonder dat ik het doorhad.
En ik dacht nog een sharing box, maar daar ben ik niet zeker van

5 personen..

3 ervan large menu + extra burger
2 elk 20 nuggets + cheeseburger
Maar pipo aan de McDrive had bij elke menu een sausje meegegeven (en aangerekend) zonder dat ik het doorhad.
En ik dacht nog een sharing box, maar daar ben ik niet zeker van
Stevige eters amai. We eten met twee 20 nuggets op en dat is ruim genoeg, na 10 nuggets zit mijn maag nokvol. Maar het blijft enorm duur.

Wij kijken toch ook vooral naar prijs/kwaliteit.

Hier in de buurt heb je een zeer degelijke brasserie, iets duurder maar veel eten en lekker.
Een Mcdo is al jaaaren geleden.

Ik denk dat het tijd word om te stoppen met uithaal eten. De prijzen zijn gewoon nietmeer normaal.

Ik verdien goed mijn geld maar 24€ betalen voor pad thai kai en 4 loempias is erover (persoonlijk). Ik ga gewoon leren om het zelf te maken.

Een grote kebap is hier 15€!!! we zijn van 5.5€ naar 15€ gegaan voor dezelfde kebap en er is niets veranderd!!! Een schotel is 21€ geworden voor HETZELFDE ALS ERVOOR.

Niet enkel België dit. Ze komen bijna op straat in Duitsland wegens de kebabprijzen :p.

Nen duvel is 6euro, ne cocktail standaard +10euro.
Steak +30euro.

Maar onze lonen zijn ook gestegen met de index, dus ik klaag niet.

Steak +30euro.

ne cocktail hier in limburg standaard 15€+ kga nie specific zeggen waar ma ik wil ma zeggen. Onze lonen zijn gestegen dat is waar maar niet in verhouding met de stijging van de prijzen die we nu betalen.

Als ik de vergelijking maak met mijn kebap voorbeeld is dat een stijging van x2.7 (15/5.5) onze lonen tegenover vroeger zijn niet met x2.7 gestegen.

17 Jaar geleden werkte ik bij nike voor 1600 per maand als ik glassdoor nakijk zie ik dat je er nu 2300 per maand verdient (wat ik wil heel straf vind ma kom)

Dus op 17 jaar is het loon gestegen met x1.4375 wat natuurlijk veel is ma nog altijd niet in lijn met de x2.7.

Het is wat het is natuurlijk

Loonindexering is ook maar gebaseerd op een pakket van produkten; dat vangt de stijging van die producten op, maar dus nooit van alle producten en gebeurt ook maar 1x in het jaar. Dus als bedrijven in februari een prijsstijging invoeren, hinkt uw loon nog 11 maand achterop. En als de kebabzaak of frituur opslaagt, gaat zich dat nooit vertalen in een verhoging van uw loon.

ne cocktail hier in limburg standaard 15€+ kga nie specific zeggen waar ma ik wil ma zeggen. Onze lonen zijn gestegen dat is waar maar niet in verhouding met de stijging van de prijzen die we nu betalen.

Als ik de vergelijking maak met mijn kebap voorbeeld is dat een stijging van x2.7 (15/5.5) onze lonen tegenover vroeger zijn niet met x2.7 gestegen.

17 Jaar geleden werkte ik bij nike voor 1600 per maand als ik glassdoor nakijk zie ik dat je er nu 2300 per maand verdient (wat ik wil heel straf vind ma kom)

Dus op 17 jaar is het loon gestegen met x1.4375 wat natuurlijk veel is ma nog altijd niet in lijn met de x2.7.

Het is wat het is natuurlijk
allez een grote kebap die 5.5 kostte? das wel goekoop dan
hier pre corona, rond de 5.5 / pita, nu 7.5 - 8 naargelang de plaats
tjah, in mijne tijd kostte een pita 80bef :oi22:

Steak +30euro.

Horeca in België is verschrikkelijk duur en wordt in de verste verte niet gecompenseerd met de index.

Statbel: te besteden inkomen gezinnen tussen 2012 en 2022: +21,7% VS stijging van 45,4% Horeca.

Besluit: horeca wordt steeds exclusiever

Edit: in het bruine café in het dorp heeft men een eigen manier om dat te berekenen - naar verluidt kon een arbeider in de jaren 70 ongeveer 15 pinten bestellen van 1 uurloon, vandaag zou dat dus, voorzichtig geteld komen op 15 x 2 = 30 euro per uur.

Laatst bewerkt:
Horeca in België is verschrikkelijk duur en wordt in de verste verte niet gecompenseerd met de index.

Statbel: te besteden inkomen gezinnen tussen 2012 en 2022: +21,7% VS stijging van 45,4% Horeca.

Besluit: horeca wordt steeds exclusiever
Denk je dat? Ik denk dat het nog nooit zo democratisch is geweest als tot voor kort, en dat daar nu terug een beetje een correctie in komt. En dan nog maar relatief en op bepaalde plaatsen. Dat zit niet in je vergelijking. Staat ook niet bij of het om een pintje gaat of om een sterrenzaak. Horeca stijgt meer dan de lonen de afgelopen 10j, maar iedereen spreekt hier over de prijzen sinds corona.

En eerlijk, iedereen ziet dat om allerlei redenen het leven duurder wordt en dat die indexatie niet alles dekt. Maar het wordt wel nogal stevig overdreven hoeveel duurder het leven zou geworden zijn, en dan tegelijk wordt er niet gekeken naar hoeveel meer luxe we hebben. En dan kijken mensen ook vooral in de richting van de horeca, maar als vakbonden dan staken omdat de loonmarge wéér maar eens op 0% wordt gelegd wegens een oneerlijk systeem, dan zijn dat zogenaamd de boemannen en mogen we naar de andere kant van die weegschaal niet meer kijken.

Dat is natuurlijk dubbel. Horeca is enerzijds sneller gestegen dan de index; anderzijds zit je gewoon met een dure kebabzaak die extra doorrekent :P

Is al ff geleden dat ik ne kebab gaan halen ben, dus ff prijs opgezocht op de site van de lokale zaak. En ook via google foto's/andere bronnen de menu's uit het verleden bekeken.
05/06/2025: €9,95 voor ne gote kebab met saus
01/11/2024: €9,00
03/10/2022: €8,30
08/02/2022: €7,50
14/09/2017: €7,00

Ik weet niet van wanneer je €5,5 was, maar ik herinner mij dat het rond 2010 in diezelfde zaak ook zoiets zal geweest zijn.

Dat is natuurlijk dubbel. Horeca is enerzijds sneller gestegen dan de index; anderzijds zit je gewoon met een dure kebabzaak die extra doorrekent :p

Is al ff geleden dat ik ne kebab gaan halen ben, dus ff prijs opgezocht op de site van de lokale zaak. En ook via google foto's/andere bronnen de menu's uit het verleden bekeken.

Ik weet niet van wanneer je €5,5 was, maar ik herinner mij dat het rond 2010 in diezelfde zaak ook zoiets zal geweest zijn.

Hier bij ons was het 5.5 rond 2008 (een kleine kebap was toen 3.5€) nu ja dat is 17 jaar geleden maar er is niets veranderd aan de kebapzaak zelf. Zelfde vlees, zelfde porties, zelfde broodje en toch bijna x3.

Nog een voorbeeld, 2 jaar terug was er een tekort aan aardappelen dus mijne frituur zei van we gaan een prijsverhogen doorvoeren van 1.5€ wegens de hoge prijs van aardappelen. 2 Jaar later en het is nietmeer zo een crisis voor aardappelen maar de prijs is wel hetzelfde gebleven.

Nu ja die frituur is een speciaal geval want het is een echte goudmijn. Een chinees koppel heeft het overgenomen en sindsdien is het echt héél goed geworden.

Hier bij ons was het 5.5 rond 2008 (een kleine kebap was toen 3.5€) nu ja dat is 17 jaar geleden maar er is niets veranderd aan de kebapzaak zelf. Zelfde vlees, zelfde porties, zelfde broodje en toch bijna x3.

Nog een voorbeeld, 2 jaar terug was er een tekort aan aardappelen dus mijne frituur zei van we gaan een prijsverhogen doorvoeren van 1.5€ wegens de hoge prijs van aardappelen. 2 Jaar later en het is nietmeer zo een crisis voor aardappelen maar de prijs is wel hetzelfde gebleven.

Nu ja die frituur is een speciaal geval want het is een echte goudmijn. Een chinees koppel heeft het overgenomen en sindsdien is het echt héél goed geworden.

Idem met de energiecrisis die in frituren en andere sectoren stevig doorgerekend werd - maar nadien nooit naar beneden toe gecorrigeerd wanneer die energieprijzen normaliseerden.

Over frituren gesproken, in mijn vaste frituur is de prijs voor mayonaise e.d. op een paar jaar tijd verdubbeld, dat kan je niet eens wijten aan energiekosten, aardappeltekort, etc. Maar zolang er genoeg klanten dat betalen, heb je als zaak geen enkele reden om die prijs niet te verhogen.

Dan is het dus eerder die zaak want hier is het dus x1,8.

Maar het belangrijkste zal wel vraag en aanbod zijn. Ik heb 10~15j geleden ook een shift gezien naar veel "deluxe" en concept afhaaldingen waarvan ik toen al dacht dat die belachelijk duur waren en hun geld niet waard. Maar toch draaiden (en draaien er momenteel nog een groot deel van) die zaken goed. En die zijn sindsdien ook nog eens serieus in prijs gestegen.

Idem met de energiecrisis die in frituren en andere sectoren stevig doorgerekend werd - maar nadien nooit naar beneden toe gecorrigeerd wanneer die energieprijzen normaliseerden.

Over frituren gesproken, in mijn vaste frituur is de prijs voor mayonaise e.d. op een paar jaar tijd verdubbeld, dat kan je niet eens wijten aan energiekosten, aardappeltekort, etc. Maar zolang er genoeg klanten dat betalen, heb je als zaak geen enkele reden om die prijs niet te verhogen.
En wanneer heb jij uw loon zien dalen toen de energieprijzen normaliseerden?

Dat is natuurlijk dubbel. Horeca is enerzijds sneller gestegen dan de index; anderzijds zit je gewoon met een dure kebabzaak die extra doorrekent :p

Tot 2008 ongeveer heb ik nooit meer dan 3.0€ - 3.50€ voor een (kleine) kebab betaald. De laatste jaren is dat belachelijk duur geworden, dat heeft nog maar weinig met inflatie te maken, wel met winstbejag.

Aangezien de index nooit gedaalt is, neen.
Aangezien zowat elk bedrijf prijzen omhoog dreef omwille van energie maar nooit verlaagde toen energieprijzen terug daalden, zorgen zij er mede voor dat de index niet daalde adhv energieprijzen. Index wordt berekend voor een gemiddeld gezin, niet voor een gemiddeld bedrijf.

Om de index te berekenen kijken ze naar het gedrag van een gemiddeld gezin.
Als restaurantkosten daarin stijgen met pakweg 50%, zal dat wel een effect hebben op de index maar misschien slechts met 2%.
Als de hogere restaurantkosten er voor zorgen dat het gemiddeld gezin minder op restaurant gaat en daardoor maandelijks eenzelfde bedrag blijft uitgeven aan restaurants, heeft dat dan enig effect op de index? Geen idee hoe ze daar juist mee omgaan.

De algemene inflatie is niet negatief gegaan (net doordat in veel sectoren de stijging door energieprijzen gewoon is blijven hangen), dus is mijn loon inderdaad niet gedaald.

Maar er zijn ook industrieën waar de energy surcharge wel terug wegviel en de prijzen weer gedaald zijn. Moest elke sector elke éénmalige reden voor forse stijgingen tot in de eeuwigheid blijven doorrekenen, zou de inflatie pas helemaal ontsporen.

Terug
Bovenaan