Vragen/problemen bij co-ouderschap

Hier misschien een stomme vraag maar heeft hier iemand al nagedacht hoe het zo verlopen indien je zou sterven?

Momenteel is men zoon 5jaar hij zal dan alles erven en omdat hem minderjarige is zal men ex denk ik het beheer hebben tot hij meerderjarige is. Mijn ex heeft een gat in haar hand en zou willen behoeden dat alles weg is tegen dat men zoon oud genoeg is.

Gaat om appartement, eft's, aandelen en spaarrekening.


( Ik ga sowieso naar notaris gaan)
 
Appartement gaat naar uw zoon veronderstel ik? Vruchtgebruik en beheer kan je normaal wel zo schrijven dat dat voor uw ouders of andere familie is tot uw zoon meerderjarig is. Het is niet omdat ze de moeder van uw kind is dat ze enig recht heeft op dat appartement zou ik denken.

Geen idee hoe het zit qua centen die je spaart/belegt voor uw zoon. Als dat op een soort van gemeenschappelijke kindspaarrekening staat zal het beheer waarschijnljk wel naar haar gaan. Als het apart is zal het dikke kans wel anders geregeld kunnen worden. De notaris zal wel weten hoe dat zit.
 
Ik weet dat als mijn vriendin zou sterven haar man recht heeft om in mijn huis te komen wonen.
Dit hebben we bij de notaris moeten regelen om dit te voorkomen (iets met vruchtgebruik ed te maken)
 
Ik weet dat als mijn vriendin zou sterven haar man recht heeft om in mijn huis te komen wonen.
Dit hebben we bij de notaris moeten regelen om dit te voorkomen (iets met vruchtgebruik ed te maken)
Appartement is enkel voor mij en word momenteel verhuurd. Dus zou het liefst hebben dat mijn familie het verder verhuurd voor men zoon.
 
Ik heb dit laten regelen bij de notaris. Evenwel is de beheerder van het nalatenschap wel verplicht aan de vader jaarlijks te rapporteren als die erom verzoekt. Het recht om bij aantoonbaar wanbeleid in te grijpen kan je immers niet afpakken. Als ik het zo niet liet noteren, kon de vader daartegen in beroep gaan en toch het beheer toegewezen krijgen. Best 250 euro ever spend.
 
Wij hadden eerst fiscaal co ouderschap. Een regeling die je kan opzetten zonder rechtbank gedoe.
Aar uiteindelijk de klein toch bij men ex gezet.
Voor mij was dat een 100€ minder dat ik terugtrek, voor haar was dat 400€ terugkrijgen ipv 800€ betalen.
Voor de rest doen wij een gezamelijle rekening voor grotere kosten
 
Ik heb dit laten regelen bij de notaris. Evenwel is de beheerder van het nalatenschap wel verplicht aan de vader jaarlijks te rapporteren als die erom verzoekt. Het recht om bij aantoonbaar wanbeleid in te grijpen kan je immers niet afpakken. Als ik het zo niet liet noteren, kon de vader daartegen in beroep gaan en toch het beheer toegewezen krijgen. Best 250 euro ever spend.

Is dit zo? Ik heb dat bij de notaris gevraagd om als ik sterf alles in beheer van mijn ouders, dan wel mijn zus (de meter van mijn zoon) te laten, maar dat kon niet volgens de notaris. Ik vraag dit dus best nog eens na?

Hier is dat een huis, een overlijdensverzekering, groepsverzekeringen, ETF's, beetje crypto, spaargeld verdeeld over verschillende banken ... en vandaag weet niemand waar het geld staat of hoeveel er beschikbaar is (buiten ikzelf :p). Ik vraag me af hoe die alles terug gaan samenstellen voor de erfenis...

Wij hadden eerst fiscaal co ouderschap. Een regeling die je kan opzetten zonder rechtbank gedoe.
Aar uiteindelijk de klein toch bij men ex gezet.
Voor mij was dat een 100€ minder dat ik terugtrek, voor haar was dat 400€ terugkrijgen ipv 800€ betalen.
Voor de rest doen wij een gezamelijle rekening voor grotere kosten

Dat kan toch enkel zo een verschil zijn als je bijna geen belastingen betaald? Anders klopt er iets niet in je berekening volgens mij.
We hebben hier ook fiscaal co-ouderschap zonder dat dat bij mijn vriendin effect heeft (betaald 0% belastingen, dus ook niks in mindering te brengen), maar fiscaal co-ouderschap staat in de EOT en kan daar niets tegen in brengen.

Mij interesseert dat ook niet echt, zolang mijn zoon de best mogelijke zorg krijgt is mij alles goed.
 
Is dit zo? Ik heb dat bij de notaris gevraagd om als ik sterf alles in beheer van mijn ouders, dan wel mijn zus (de meter van mijn zoon) te laten, maar dat kon niet volgens de notaris. Ik vraag dit dus best nog eens na?

(...) Ik vraag me af hoe die alles terug gaan samenstellen voor de erfenis...
Wel, mijn notaris gaf wel aan dat het in principe niet kan, maar door de rapporteringsclausule in te bouwen blijven de rechten van de andere ouder behouden. Die kan dan immers mee opvolgen. Dit zou aanvaard worden door de rechtbanken. Staan ook zou op notaris.be. Wat kon maar totaal niet sluitend is, is een voogd aanduiden voor het geval jij de langslevende ouder bent die dan ook overlijdt. Er wordt immers altijd een onderzoek opgelegd om de meest geschikte partij te zoeken.


Als je je zorgen maakt over het uitpluizen van de erfenis: je zou alles kunnen documenteren in je izimikluis. Afhankelijk van de instellingen worden documenten na je overlijden gelijk vernietigd, overgemaakt aan je notaris of naar personen die jij kiest.
 
Laatst bewerkt:
Huisartsenpraktijk Lutselus

Wel, mijn notaris gaf wel aan dat het in principe niet kan, maar door de rapporteringsclausule in te bouwen blijven de rechten van de andere ouder behouden. Die kan dan immers mee opvolgen. Dit zou aanvaard worden door de rechtbanken. Staan ook zou op notaris.be. Wat kon maar totaal niet sluitend is, is een voogd aanduiden voor het geval jij de langslevende ouder bent die dan ook overlijdt. Er wordt immers altijd een onderzoek opgelegd om de meest geschikte partij te zoeken.


Als je je zorgen maakt over het uitpluizen van de erfenis: je zou alles kunnen documenteren in je izimikluis. Afhankelijk van de instellingen worden documenten na je overlijden gelijk vernietigd, overgemaakt aan je notaris of naar personen die jij kiest.

Bedankt voor de heldere uitleg, ik had nog nooit van izimi gehoord...
Ga er eens achterna want alles wat niet in beheer van mijn ex komt als ik sterf is een plus.
 
De ex hier heeft ergens de verwachting dat ze hier de vrijdagavond kan komen spaghetti eten als ze de kinderen komt afhalen. Want dat is hier een beetje traditie en die van mij is nogal legendarisch naar het schijnt. Maar ik ben zeker in deze fase (nog?) niet bereid om die gewoonte te behouden, zou misschien ook verwarrend worden voor de kinderen, zeker voor de jongste.
Zeker als ze geen ruzie kennen kan dat heel verwarrend zijn, ik heb dat in het begin ook echt afgeblokt om die reden.
Op zich bespreken idd beter buiten de kinderen om, ik heb het meer op materiaal/kleren uitwisselen en zo, zeker in het begin zal dat nog veel moeten gebeuren.
🤣 Hou je maar al vast...

Wat je doorgaans ziet: 1 ouder plant vooruit, geeft een halve verhuis mee,.... De andere... Is daar minder sterk in. Soms gewoon minder goed maar geen probleem, soms echt gekmakend nonchalant.

In praktijk werkt 2 van alles het beste. 😉
Bij ons is alles van kledij, schoenen, jassen, mutsen, zwemzak met badpak,... Gewoon dubbel. Minder frustraties. Vooral bij de meest georganiseerde ouder. 😁
 
Zeker als ze geen ruzie kennen kan dat heel verwarrend zijn, ik heb dat in het begin ook echt afgeblokt om die reden.
Als we in de zetel zitten met de kinderen ertussen dan pakt de jongste onze twee handen vast, legt ze in elkaar en zegt "Zo, nu zijn jullie weer verbonden!" Ik vind dat zo triestig voor dat manneke :cry2:
Om zo'n "hoop" bij hem te temperen wil ik dat dus ook afblokken. De oudste snapt dat al beter.

Wat je doorgaans ziet: 1 ouder plant vooruit, geeft een halve verhuis mee,.... De andere... Is daar minder sterk in. Soms gewoon minder goed maar geen probleem, soms echt gekmakend nonchalant.
Moh, je mag twee keer raden hoe dat bij ons gaat lopen 😆
Allé ja, ik moet ook niet overdrijven, ik denk (hoop?) dat het grootste deel wel in orde gaat zijn.
In praktijk werkt 2 van alles het beste. 😉
Bij ons is alles van kledij, schoenen, jassen, mutsen, zwemzak met badpak,... Gewoon dubbel. Minder frustraties. Vooral bij de meest georganiseerde ouder. 😁
Mja, ik denk niet dat de onze zo blij gaan zijn als ik ze een badpak koop 🤣
Het duurt gewoon efkes tegen dat alles dubbel is, het zal ook eerst een beetje zoeken zijn wat er dubbel moet. Chirokleren bvb., weinig zin om die direct al dubbel te kopen.
 
Als we in de zetel zitten met de kinderen ertussen dan pakt de jongste onze twee handen vast, legt ze in elkaar en zegt "Zo, nu zijn jullie weer verbonden!" Ik vind dat zo triestig voor dat manneke :cry2:
Om zo'n "hoop" bij hem te temperen wil ik dat dus ook afblokken. De oudste snapt dat al beter.


Moh, je mag twee keer raden hoe dat bij ons gaat lopen 😆
Allé ja, ik moet ook niet overdrijven, ik denk (hoop?) dat het grootste deel wel in orde gaat zijn.

Mja, ik denk niet dat de onze zo blij gaan zijn als ik ze een badpak koop 🤣
Het duurt gewoon efkes tegen dat alles dubbel is, het zal ook eerst een beetje zoeken zijn wat er dubbel moet. Chirokleren bvb., weinig zin om die direct al dubbel te kopen.
Bijna alles 2dehands hier, mijn zus haar kinderen zijn 11j en 14j en die zoeken zelf op vinted wat ze willen, makkelijker met oudere kinderen zo. Op die manier moet je geen fortuin uitgeven om alles snel dubbel te hebben.
 
Bijna alles 2dehands hier, mijn zus haar kinderen zijn 11j en 14j en die zoeken zelf op vinted wat ze willen, makkelijker met oudere kinderen zo. Op die manier moet je geen fortuin uitgeven om alles snel dubbel te hebben.
Er is hier al veel Vinted binnengekomen 😁 Zeker de oudste hier kan daar al zelf keuzes in maken. Chirokleren hier zijn trouwens grotendeels ook tweedehands want die zijn duur. (en oerdegelijk dus wel hun geld waard)
 
@Pikachu intussen is het hier definitief op papier gezet. Notaris erkende wel dat niet elk kanton even geneigd is een bezwaar van de overlevende ouder af te ketsen, maar voor dat van ons is dat geen enkel issue. Wel laten noteren dat het kind in eerste instantie enkel de blote eigendom krijgt, en het vruchtgebruik naar iemand anders gaat. Stel dat een bezwaar van de ouder toch wordt ingewilligd, heeft die dus enkel zeggenschap over de naakte eigendom.
 
Misschien weet hier iemand dat. Als een EOT gehomologeerd is via de rechtbank. Waar vind ik dat dan terug? Kan ik daar een bewijs van opvragen? Is nodig voor aanvraag fiscaal co-ouderschap. Of is de getekende versie van EOT voldoende voor de fiscus?
 
Misschien weet hier iemand dat. Als een EOT gehomologeerd is via de rechtbank. Waar vind ik dat dan terug? Kan ik daar een bewijs van opvragen? Is nodig voor aanvraag fiscaal co-ouderschap. Of is de getekende versie van EOT voldoende voor de fiscus?
Voor fiscus is het genoeg als je beide co ouderschap invult. Pas als 1 van beide kinderen volledig tenlaste neemt gaan ze moeilijk doen.
 
Misschien weet hier iemand dat. Als een EOT gehomologeerd is via de rechtbank. Waar vind ik dat dan terug? Kan ik daar een bewijs van opvragen? Is nodig voor aanvraag fiscaal co-ouderschap. Of is de getekende versie van EOT voldoende voor de fiscus?
Ik heb een kopie ontvangen, ik kan me begot niet meer herinneren of ik dat via de notaris heb ontvangen die hem heeft ingediend, of dat ik gebeld heb naar de griffie om een eigen exemplaar daarvan. Voor de belastingen etc stuur ik idd de gehomologeerde versie standaard op.
 
Fiscaal co ouderschap moet je gewoon beide 1 kind invullen.
Bij mij was dit ergens misgelopen, had er 2 staan en kan nu van 2 jaar bijbetalen 😥



Vanaf dit jaar kan je de korting op onroerende voorheffing delen als gescheiden ouders.
Kan je dit eenzijdig aanvragen? Op de formulieren die ik zie moet de ex dit ook invullen en ondertekenen
 
Terug
Bovenaan