Vragen/problemen bij co-ouderschap

Die van mij zijn al wat ouder. Die willen ook graag eens met mij, mijn partner en haar kids kerstavond vieren.
Zoals het nu op papier staat, gaat dit nooit gebeuren. Dit toen getekend zonder lang na te denken.
En dan is dit ook het laatste jaar dat ik ze op nieuwjaar zou zien (7 jaar lang)
Als ze een beetje naar de kids zou luisteren, ... Dan weet ze dat ze hun er mee kloot en niet mij.

Maar in het even jaar de kids op kerstavond bij mij en op nieuwjaarsdag zou toch een mooie oplossing zijn
Oneven is het dan kerstdag en oudejaarsavond
Hier hebben we van in begin afgesproken dat het ene jaar zoontje met Nieuwjaar bij mij is en jaar erop bij haar idem met kerst.
 
Vind wel dat sommige enorm ver gaan in afspraken als ik hierboven lees (zoals verjaardag (groot)ouders, trouwfeesten). Zal natuurlijk afhangen hoe belangrijk je dat vindt en hoe goed je overeen komt.
Hetgeen wij nu op papier hebben staan is echt heel uitgebreid maar ik wil dat zoveel mogelijk moeilijke situaties zijn afgedekt. Niet omdat we nu niet overeenkomen, want momenteel kan alles perfect in overleg, maar ik weet niet wat het binnen zoveel tijd gaat geven. Ik wil iets hebben waarop we kunnen terugvallen als we niet meer overeenkomen dat zoveel mogelijk probleemsituaties afdekt.

@MisterV omdat je schreef dat je kinderen ook best wel gevoelig zijn: wij hebben op papier ook gezet dat we de opvang in vakanties laten doorlopen bij de andere ouder zodat ze niet steeds wisselende gezichten moet zien dan. Geen idee of dat nodig is/van toepassing is bij jullie?
Om te voorkomen dat ze bij ouder 1 in de zomer 3 verschillende kampen op 3 verschillende locaties doet en bij ouder 2 dan ook nog eens van hot naar her vliegt.
Ik heb vorig jaar dus aan de ex gezegd dat ik ze inschreef voor speelpleinwerking op locatie X omdat die 6 van de 8 weken open waren en of ik de opvang in zijn weken ook moest reserveren.
Opvang in schoolvakanties betalen wij trouwens ook gewoon van de kindrekening (wat best wel uitzonderlijk is als ik het hoor van anderen).
Zeer gevoelige zieltjes hier 😬 , al denk ik dat het qua vakanties en hoe lang bij welke ouder en wisseldende gezichten best wel gaat meevallen. De ouders van de ex wonen aan de andere kant van het land en in vakanties zitten ze daar af en toe een week, ze zijn het al gewoon om ouder(s) een week niet te zien. Nu, continu wisselen is wel iets anders natuurlijk.

Qua schooldagen zitten ze sowieso de woensdagnamiddag bij hun mama (die moet dan niet werken) en de vrijdag na school bij mij (mama moet dan tot laat werken). Vrijdag is normaal wisseldag.

Qua opvang in schoolvakanties staat er opgenomen dat "opvang georganiseerd door de gemeente" (dus speelpleinwerking en dergelijke) van kindrekening kan. Als een ouder speciallekes wil doen, één of ander duur kamp, dan is dat voor die ouder tenzij we daar anders in overeenkomen voor dat specifieke kamp.

Ik heb trouwens ook opgenomen dat als ze in de zomervakantie een week bij de grootouders verblijven zonder dat daar een ouder bij is dat niet meetelt in de 50/50 verblijfsregeling. Dat beschouwen we nu ook als opvang omdat je met uw verlof nu eenmaal niet alle schoolvakanties kan afdekken, is leuker voor de kinderen dan speelpleinwerking.
 
Klinkt alsof jij op je eentje het plan aan het opstellen bent dat wij allemaal wel hadden gewild, knap werk om nu al aan zoveel details te denken! 👍
 
Hetgeen wij nu op papier hebben staan is echt heel uitgebreid maar ik wil dat zoveel mogelijk moeilijke situaties zijn afgedekt. Niet omdat we nu niet overeenkomen, want momenteel kan alles perfect in overleg, maar ik weet niet wat het binnen zoveel tijd gaat geven. Ik wil iets hebben waarop we kunnen terugvallen als we niet meer overeenkomen dat zoveel mogelijk probleemsituaties afdekt.


Zeer gevoelige zieltjes hier 😬 , al denk ik dat het qua vakanties en hoe lang bij welke ouder en wisseldende gezichten best wel gaat meevallen. De ouders van de ex wonen aan de andere kant van het land en in vakanties zitten ze daar af en toe een week, ze zijn het al gewoon om ouder(s) een week niet te zien. Nu, continu wisselen is wel iets anders natuurlijk.

Qua schooldagen zitten ze sowieso de woensdagnamiddag bij hun mama (die moet dan niet werken) en de vrijdag na school bij mij (mama moet dan tot laat werken). Vrijdag is normaal wisseldag.

Qua opvang in schoolvakanties staat er opgenomen dat "opvang georganiseerd door de gemeente" (dus speelpleinwerking en dergelijke) van kindrekening kan. Als een ouder speciallekes wil doen, één of ander duur kamp, dan is dat voor die ouder tenzij we daar anders in overeenkomen voor dat specifieke kamp.

Ik heb trouwens ook opgenomen dat als ze in de zomervakantie een week bij de grootouders verblijven zonder dat daar een ouder bij is dat niet meetelt in de 50/50 verblijfsregeling. Dat beschouwen we nu ook als opvang omdat je met uw verlof nu eenmaal niet alle schoolvakanties kan afdekken, is leuker voor de kinderen dan speelpleinwerking.
Idd chapeau dat je al zoveel kan nadenken erover. Breuk is redelijk recent dacht ik? Paar maanden geleden kon ik er nog niet zo met bezig zijn.
Ivm schoolvakanties hebben we hier wel het geluk dat zij lerares is en ik kan terug vallen op mijn ouders die in pensioen zijn (ook ivm ophalen/afzetten school). Maar volgende week ben ik bv thuis (herfstvakantie), tijdens de kerstvakantie ben ik de week thuis wanneer ze bij mij is. Zomervakantie kan ik twee weken nemen en de andere 2 weken kan ze bij mij ouders terecht.
 
Klinkt alsof jij op je eentje het plan aan het opstellen bent dat wij allemaal wel hadden gewild, knap werk om nu al aan zoveel details te denken! 👍
Zoiets opstellen is ook gewoon mijn ding hoor. Voor het werk moet ik regelmatig bestekteksten voor aanbestedingen schrijven en dat zijn ook van die documenten waarin allerhande situaties moeten zijn afgedekt. Het is ook niet dat de breuk onverwacht was dus ik heb ook ruim de tijd gehad om over zo'n dingen na te denken. En gelukkig zitten ex en ik rond heel dat ouderschapsplan wel op dezelfde lijn. (lijkt mij ook logisch dat je over veel dingen op dezelfde lijn zit als je 18 jaar hebt samengeleefd)
 
Die van mij zijn al wat ouder. Die willen ook graag eens met mij, mijn partner en haar kids kerstavond vieren.
Zoals het nu op papier staat, gaat dit nooit gebeuren. Dit toen getekend zonder lang na te denken.
En dan is dit ook het laatste jaar dat ik ze op nieuwjaar zou zien (7 jaar lang)
Als ze een beetje naar de kids zou luisteren, ... Dan weet ze dat ze hun er mee kloot en niet mij.

Maar in het even jaar de kids op kerstavond bij mij en op nieuwjaarsdag zou toch een mooie oplossing zijn
Oneven is het dan kerstdag en oudejaarsavond
Als de regeling effectief zo zou zijn dat je ze nooit op nieuwjaar zou zien, dan lijkt me het toch mogelijk om een aanpassing aan te vragen van de co-ouderschap, een rechter zal daar wel in meegaan. Want na die 7 jaar voor je ex, zullen dan in theorie (mochten ze nog klein zijn) 7 jaar voor jou komen?
 
@JPV net omwille van die redenering wordt de opvang van de kindrekening betaalt. Zodat er geen kwaliteitsverschillen moeten zijn in opvang op basis van het inkomen van de ouders.
En de afspraak is dat de opvang voor de volledige vakantie doorloopt ongeacht wiens week het is, in de mate van het mogelijke. Is puur organisatorisch het makkelijkste vinden wij en de dochter heeft het lastig met veranderingen dus zij vaart er zeker wel bij.

Omdat we op vlak van financiële zaken wel goed op 1 lijn zitten, is het dus ook geen probleem als de ene meer weken betaalde opvang nodig heeft dan de andere omdat we beide redeneren dat het belang van het kind voorop staat hierin én we erin vertrouwen dat de ander geen zotte kosten gaat doen die de ander overdreven duur vindt. Zoals 400 euro uitgeven voor 1 week ponykamp. 😁
 
Denk dat dit vooral moeilijk wordt als ze duurdere kampjes hebben of indien iemand véél thuis is in de vakantie en de andere niet veel . In de week van de mama bvb naar een paardenkamp met overnachting gaan en in de week van de papa "maar" naar de speelpleinwerking kan op oudere leeftijd wel eens discussie opleveren.
Vandaar dat ik in het ouderschapsplan heb opgenomen dat alleen opvang georganiseerd door de gemeente kan worden betaald van de kindrekening, die dingen zijn nog betaalbaar.

Idem trouwens qua hobby's, daar zit een lijst in van wat momenteel de hobby's zijn die van de kindrekening kunnen worden betaald. Qua sport staat daar in "het reguliere sportaanbod dat door de meeste gemeenten wordt georganiseerd". Kwestie dat als één ouder beslist dat het kind vanaf nu naar de manège gaat of zo dat niet zomaar van de kindrekening wordt betaald.
 
@JPV net omwille van die redenering wordt de opvang van de kindrekening betaalt. Zodat er geen kwaliteitsverschillen moeten zijn in opvang op basis van het inkomen van de ouders.
En de afspraak is dat de opvang voor de volledige vakantie doorloopt ongeacht wiens week het is, in de mate van het mogelijke. Is puur organisatorisch het makkelijkste vinden wij en de dochter heeft het lastig met veranderingen dus zij vaart er zeker wel bij.

Omdat we op vlak van financiële zaken wel goed op 1 lijn zitten, is het dus ook geen probleem als de ene meer weken betaalde opvang nodig heeft dan de andere omdat we beide redeneren dat het belang van het kind voorop staat hierin én we erin vertrouwen dat de ander geen zotte kosten gaat doen die de ander overdreven duur vindt. Zoals 400 euro uitgeven voor 1 week ponykamp. 😁
Zie MisterV: het kan verkeren bij een nieuwe partner (soms zonder slecht te willen doen, hé: de nieuwe partner heeft kinderen die al jaren dat ponykamp doen bvb...) + het is ook lastig als de ene partner nood heeft aan die weekkampen omdat hij niet op tijd thuis kan zijn voor de opvang.
 
Als de regeling effectief zo zou zijn dat je ze nooit op nieuwjaar zou zien, dan lijkt me het toch mogelijk om een aanpassing aan te vragen van de co-ouderschap, een rechter zal daar wel in meegaan. Want na die 7 jaar voor je ex, zullen dan in theorie (mochten ze nog klein zijn) 7 jaar voor jou komen?
7 jaar niet bij mij met nieuwjaar ja. En dan wel weer. De voorgaande jaren gingen ze op 1/1 naar de ex voor paar uur.
Had toen niets moeten laten opstellen door een kinderloze notaris denk ik.

Vanavond eens een bericht sturen naar haar. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik het ga verwoorden.
 
7 jaar niet bij mij met nieuwjaar ja. En dan wel weer. De voorgaande jaren gingen ze op 1/1 naar de ex voor paar uur.
Had toen niets moeten laten opstellen door een kinderloze notaris denk ik.

Vanavond eens een bericht sturen naar haar. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik het ga verwoorden.
Is het een optie van te bellen? Met berichten lijkt risico me groter dat het tot een minder constructieve discussie (en dito resultaat) komt.
 
7 jaar niet bij mij met nieuwjaar ja. En dan wel weer. De voorgaande jaren gingen ze op 1/1 naar de ex voor paar uur.
Had toen niets moeten laten opstellen door een kinderloze notaris denk ik.

Vanavond eens een bericht sturen naar haar. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik het ga verwoorden.

Hier is dat ook zo, maar dat is omdat we co-ouderschap altijd laten doorlopen en geen vakantieregeling hebben opgenomen.
Mij interesseert zowel kerst als nieuwjaar niet echt, we vieren gewoon wanneer de kinderen thuis zijn. Maar kan perfect aannemen dat voor anderen dat wel moeilijk ligt.

Ik ben nu 6 jaar gescheiden en heb eigenlijk nog nooit een discussie gehad met mijn ex over de regeling. Dat gaat zeer vlot eigenlijk.
Ze wil nu voor het eerst volgend jaar wel een andere regeling in de zomervakantie zodat ze op reis kan. We zullen dat dus bespreken, maar dat moet ook in onze planning passen. Mijn vriendin heeft 2 weken aaneengesloten verplicht verlof, zou zonde zijn moest mijn zoontje niet minstens 1 week in die periode bij ons zijn.
 
Ja hier wil ik graag ook kerst vieren als samengesteld gezin.
Kan toch niet geweigerd worden door een bemiddelaar/rechter? Toen getekend uit goedwil en niet nagedacht over de toekomst.
Vakantie idem. Afgelopen zomer een dag eerder terug gekomen voor de wissel. Ze gingen iets doen. Uiteindelijk zijn ze 2 dagen later gaan golfen. :oink:
 
Ja hier wil ik graag ook kerst vieren als samengesteld gezin.
Kan toch niet geweigerd worden door een bemiddelaar/rechter? Toen getekend uit goedwil en niet nagedacht over de toekomst.
Vakantie idem. Afgelopen zomer een dag eerder terug gekomen voor de wissel. Ze gingen iets doen. Uiteindelijk zijn ze 2 dagen later gaan golfen. :oink:
Ik ken uw specifieke situatie nu niet maar zie een bemiddelaar of rechter daar wel in meegaan hoor als je uw kinderen al zoveel jaar op rij niet bij u hebt gehad op kerst.
 
En of je dat zo snel geregeld krijgt?

Hier is het afwisselend kerst bij mama, nieuwjaar bij papa en 't jaar erop dan anders. Maar we zijn daar allemaal redelijk flexibel in, als er iets te doen is bij de oma langs mama's kant, mag ze gerust gaan (oma langs papa's kant leeft niet meer dus ja).

Nu, ze wordt 14 dus ondertussen doen wij gewoon wat zij zegt 😂 Gebeurt ook vaak genoeg dat ze naar hier komt als haar mama nog niet thuis is in de week dat ze bij haar mama is, of dat ze een dag naar daar gaat om iets leuks te doen in de week dat ze hier is.
 
Terug
Bovenaan