Betalen we te veel belastingen?

Tuurlijk wel. Jij claimt dat je meer belastingen moet betalen op eindejaarspremies. Wat gewoon niet zo is.

Het is niet omdat een voorheffing gevraagd wordt, dat de belasting uiteindelijk hoger zou zijn. Het kan zijn dat het zelfs gewoon 0 is in uitzonderlijke situaties (zelf tegengekomen).

Zeg mij waar ik iets claim dat foutief is.

Dus volgens jou is het betalen van voorheffing niet het betalen van belastingen? En dien je bij het ontvangen van de eindejaarspremie geen hogere voorheffing of belasting te betalen?
En dat het op het aanslagbiljet bij code 250 terechtkomt.
Want dat is wat ik zei, en ook gewoon feitelijk juist is.

De enige claims die ik hier zie zijn laakbare claims van jou uit over mensen die zogezegd te simpel zijn om zaken te begrijpen, en waarvoor we speciale artikels moeten schrijven om het “begrijpbaar” te maken.
 
Zeg mij waar ik iets claim dat foutief is.

Dus volgens jou is het betalen van voorheffing niet het betalen van belastingen? En dien je bij het ontvangen van de eindejaarspremie geen hogere voorheffing of belasting te betalen?
En dat het op het aanslagbiljet bij code 250 terechtkomt.
Want dat is wat ik zei, en ook gewoon feitelijk juist is.

De enige claims die ik hier zie zijn laakbare claims van jou uit over mensen die zogezegd te simpel zijn om zaken te begrijpen, en waarvoor we speciale artikels moeten schrijven om het “begrijpbaar” te maken.
Wacht, dus jij vindt ook dat de energieprijzen niet stijgen als uw voorschotfactuur niet verandert?
 
Zeg mij waar ik iets claim dat foutief is.

Dus volgens jou is het betalen van voorheffing niet het betalen van belastingen? En dien je bij het ontvangen van de eindejaarspremie geen hogere voorheffing of belasting te betalen?
En dat het op het aanslagbiljet bij code 250 terechtkomt.
Want dat is wat ik zei, en ook gewoon feitelijk juist is.

De enige claims die ik hier zie zijn laakbare claims van jou uit over mensen die zogezegd te simpel zijn om zaken te begrijpen, en waarvoor we speciale artikels moeten schrijven om het “begrijpbaar” te maken.
Volgens mij was je gewoon verkeerd en doe je nu alsof je eigenlijk hetzelfde bedoelde, ook al bleef je discussiëren, terwijl je naast de kwestie op de man speelt.
 
Op de eindejaarspremie zijn (in de regel) hogere voorheffingen verschuldigd dan op het gewone maandloon, maar qua finale belasting is er geen verschil in behandeling.

als je de voorheffing op de eindejaarspremie gelijk zou maken aan de voorheffing op het maandloon, dan zou je waarschijnlijk een beetje moeten bijbetalen bij finale aanslag, maar dat ligt aan de progressieve schalen en hoe de BV op gewoon loon berekend wordt.

Dat is het enige dat klopt. De rest is semantiek.
 
...
En dien je bij het ontvangen van de eindejaarspremie geen hogere voorheffing of belasting te betalen?
...
Er zijn zelfs plaatsen waar ze GEEN voorheffing afhouden/hielden van de eindejaarspremie (voorbeelden die ik heb zijn al ouder, weet niet hoe dit nu zit en of dit nog kan)... wat leuk is, aangezien dat dan een mooie bonus lijkt... maar eigenlijk is dit gewoon windowdressing.

Voorheffing maakt niet veel uit voor de afrekening (behalve bij zelfstandigen). Waar ze geen voorheffing doen gaan ze meer moeten bijleggen op de eindafrekening, aangezien de te betalen som gelijk blijft. Meer voorheffing is meer terugtrekken/minder betalen op de eindafrekening.

Of je "meer" belastingen betaalt of niet is ook afhankelijk van welke basis je percipieert als de belasting die je op je gewoon loon betaalt. Het extra geld wordt belast aan de hoogste belastingsschaal waar je inzit.
Is dat meer dan het gemiddelde op alles ervoor? Ja, dat is typisch aan onze belastingsschaal, dus het lijkt mogelijks extra belast...
Neem je de laatste euro's van je gewoon loon als vergelijking, dan betaal je even veel (tenzij je een belastingscategorie stijgt). Is dat dan meer omdat het een bonus is? Nee, zoals hierboven aangeven is elke maand €100 extra loon even zwaar belast dan €1200 bonus.
 
Het resultaat blijft dat de Belgische burger de rijkste mediane burger van de oecd is, de werkloosheid de laagste in 40 jaar, en het mediane discretionaire nettoloon bij de hoogste ter wereld.

Uiteraard wel.
Geen meerwaardebelasting, geen vermogensbelasting, talrijke jarenlange subsidies voor vastgoed waardoor de prijzen zeer hoog zijn, veel steun voor werkgevers maar ook vakbonden met als resultaat zeer hoge lonen, bijna gratis bedrijfswagens betaald via uw bruto-brutoloon, onderwijs en medische zaken quasi kosteloos, etc.
"werkeloosheid de laagste in 40 jaar":
Ja de werkloosheidscijfers nemen af en dat terwijl het aantal steuntrekkers (ocmw, langdurig zieken) steeds toeneemt en dus andere "sociale kassen" dieper in het rood gaan. Zal er niet op verbeteren bij een beperking van werkloosheid in de tijd. Goed voor de statistieken van de werkeloosheidscijfers, doch in realiteit moet je de evolutie van alle non-actieven in rekening nemen, en neen daar maken we niet zo'n goede beurt.

"onderwijs en medische zaken quasi kosteloos,":
realisaties en zaken die nu net in stand kunnen worden gehouden door het gegeven dat onze belastingdruk dus zeer hoog is. In landen zoals USA kosten deze zaken pakken meer, maar liggen de belastingen dus ook een pak lager.
 
Terug
Bovenaan