ING blokkeert alle rekeningen en weigert reden te geven

Je zit dan wel met interesten.
Hoe bedoel je? Je lost enkel het kapitaal af bij bank A. Bij bank B heb je dan inderdaad interesten op je nieuwe lening, maar die had je bij bank A ook.

Of bedoel je de wederleggingsvergoeding? Die zal niet van toepassing zijn veronderstel ik, aangezien de bank zelf het geld onmiddellijk opeist.
 
Hoe bedoel je? Je lost enkel het kapitaal af bij bank A. Bij bank B heb je dan inderdaad interesten op je nieuwe lening, maar die had je bij bank A ook.

Of bedoel je de wederleggingsvergoeding? Die zal niet van toepassing zijn veronderstel ik, aangezien de bank zelf het geld onmiddellijk opeist.

"Veronderstel ik". Die sjarels vragen geld om te ademhalen.

Zelfs als het 0 kosten is, Nog altijd dik gepoept als je rente plots 2% meer is ergens anders.
 
"Veronderstel ik". Die sjarels vragen geld om te ademhalen.

Zelfs als het 0 kosten is, Nog altijd dik gepoept als je rente plots 2% meer is ergens anders.
Het zal in ieder geval niet zonder kosten zijn: hypotheek (lichting en nieuwe inschrijving?), dossierkosten (€0-500), etc.

Plus je zit in het nauw wat betreft leningsonderhandelingen: jij hebt dringend een lening nodig en die nieuwe bank gaat dat wel weten.

Ik wens het niemand toe.
 
Maar als gij bij Bank B aanklopt voor een lening om Bank A af te betalen die de hypotheek gelicht hebben gaat Bank B echt niet staan te springen om u te helpen hoor.
Zeker niet omdat Bank A de rechten in eerste lijn houden tot zij hun geld hebben en B dus een hypotheek in 2de lijn zou moeten nemen op dat pand, ook iets waar die niet op zitten te wachten hoor.
 
Tgoch, dat klinkt allemaal toch maar als een hele hoop miserie en ongetwijfeld zullen daar behoorlijke kosten tegenover staan.
 
Zeker niet omdat Bank A de rechten in eerste lijn houden tot zij hun geld hebben en B dus een hypotheek in 2de lijn zou moeten nemen op dat pand, ook iets waar die niet op zitten te wachten hoor.
Ik ken er het fijne niet van, maar dit lijkt me geen issue als er met de notaris wordt afgesproken dat beide aktes op hetzelfde moment passeren.
De eerste hypotheek wordt gelicht, de tweede ingeschreven en bank B is de eerste in lijn.

Iets analoog heb je bij de verkoop van je huis waarbij je de hypotheek meeneemt naar een nieuwe woning: de verkoop passeert eerst, waardoor je lening op dat moment geen tegenwaarde meer heeft, een koffie of twee later passeert dan de aankoop en de nieuwe hypotheekstelling. Nog nooit een bank moeilijk weten doen hierover.
Maar als gij bij Bank B aanklopt voor een lening om Bank A af te betalen die de hypotheek gelicht hebben gaat Bank B echt niet staan te springen om u te helpen hoor.
In se niets anders dan een herfinanciering. Er zijn banken waarbij je geen zichtrekening bij die bank moet hebben voor een hypotheek (Keytrade om er zo uit het hoofd eentje te noemen) en waar het witwasissue dus niet meteen een rol speelt.
 
Ik heb bvb ook geleerd:

De bank kan op eender welk moment, voor eender welke reden gebruik maken van een clausule die stelt dat ze de hele lening in 1 keer moeten terug hebben. Je krijgt meestal iets van 6 maanden. Als je tegen dat niet met dat geld over de boeg komt, is uw huis forfeit voor hun.
Bron?

Vermoedelijk een urban legend, want dergelijke clausules staan quasi nooit in een hypotheekleningcontract.
Al zeker niet bij particulieren want een hypotheeklening is qua vorm en inhoud zeer gereguleerd.
 
Bron?

Vermoedelijk een urban legend, want dergelijke clausules staan quasi nooit in een hypotheekleningcontract.
Al zeker niet bij particulieren want een hypotheeklening is qua vorm en inhoud zeer gereguleerd.
Even tussendoor, na er wat over te denken, heb ik het vermoeden dat er hier een verwarring is tussen een hypotheek en een mandaat. Een mandaat lichten (en naar een volle hypotheek omzetten) kan wel relatief eenvoudig en eenzijdig dacht ik.
 
Even tussendoor, na er wat over te denken, heb ik het vermoeden dat er hier een verwarring is tussen een hypotheek en een mandaat. Een mandaat lichten (en naar een volle hypotheek omzetten) kan wel relatief eenvoudig en eenzijdig dacht ik.
Ja natuurlijk, maar dat is iets totaal anders dan de onmiddellijke aflossing van de lening te kunnen eisen.
 
"Zijn er spaarcentJES beschikbaar".
Tsja, het niveau is ver te zoeken bij veel banken
Ik heb tijdens het afsluiten van mijn eerste hypotheek de lokale bankdirecteur van de KBC gewoon in zijn gezicht uitgelachen, toen hij mij aan 't adviseren was.
Volledig terecht.
Maar ik heb ook aan de andere kant gezeten en het niveau van de meerderheid van de klanten die in een kantoor komen, is dikwijls ook 'man bijt hond'-waardig hoor :)
En dat is soms met 5 miljoen op de rekening.
 
Ongeveer hetzelfde meegemaakt met ING. Simpele brief in de bus dat de samenwerking stopte en op basis van een art. in hun voorwaarden ze dit eenzijdig konden doen zonder hier uitleg aan te verschaffen.

Bij mij hebben ze dan een gedekte cheque opgestuurd via de post met het resterende bedrag op. Ik mocht deze gaan binnenbrengen bij mijn nieuwe bank. Echter in volle corona periode waar afspraak bijna onmogelijk was. Daarenboven zo'n cheque alleen al 12 EUR administratie kost op.

Ik ben nog steeds met test-aankoop mijn, ocharme 87, 50 EUR aan het terug verkrijgen. Zij vinden dat zij het nodige hebben gedaan met hun cheque. Nochtans heb ik zo'n formulier ingevuld om het nodige te doen met overschakelen...

Nooit één reden gekregen waarom de opzegging gebeurde, nooit één afspraak meer gekregen sindsdien. Voor mij één van de meest triestige banken waarmee ik ooit 'samenwerkte'.
 
Bron?

Vermoedelijk een urban legend, want dergelijke clausules staan quasi nooit in een hypotheekleningcontract.
Al zeker niet bij particulieren want een hypotheeklening is qua vorm en inhoud zeer gereguleerd.
Ja, eerlijk: ik heb het niet tot op detail onderzocht

Maar als puntje bij paaltje komt, zou ik er niet van verschieten. Ik dacht ook dat banken niet zomaar konden doet wat ons nu is overkomen...
 
Ja, eerlijk: ik heb het niet tot op detail onderzocht
Maar als puntje bij paaltje komt, zou ik er niet van verschieten.
Wel ja, dat is juist wat ik zei, dat je daar wel van zou verschieten want het kan niet.

Ik dacht ook dat banken niet zomaar konden doet wat ons nu is overkomen...
Banken mogen klant maken en weigeren wie ze willen (wel geen discriminatie uiteraard), dat is dan wel zo.

De anti witwas is idd soms vaag.
Maar als een aantal 'kantje boordje'-klanten flikkeren in het systeem, dan zwieren ze gewoon de minst rendabele er uit tot ze voldoende 'engagement' getoond hebben aan de regulator.

Langs de andere kant horen we misschien niet de hele kant van het verhaal.
Meerdere cashtransacties geweest waar geen voldoende uitleg aan gegeven werd, of komt ze uit een 'gevoelig/administratief zwaar land' zoals Iran/US/..., of staat het bijberoep gecatalogeerd als 'gevoelig' zoals bv. pita-zaak, of een combinatie, etc
 
Laatst bewerkt:
Ook hier iets meegemaakt met ING.
Had blijkbaar nog een spaarrekening staan bij ING. Zo eentje die mijn ouders vroeger geopend hadden toen het nog een klein beetje opbracht. Meer dan die spaarrekening had ik niet staan bij hen.

Paar weken geleden plots een aangetekende brief in de bus. Ze hebben me meermaals proberen te contacteren, zonder succes, en zetten daarom de klantrelatie stop. Of lees: ik bracht te weinig op voor hen, ofwel wilden ze mijn pas nog eens inlezen en lukte dat dus niet…. :unsure:
OK, maar ik krijg vaak telefoon voor het werk, dus mis er veel en veel telefoonnummers neem ik ook gewoon niet op. Nooit geen mail ontvangen, nooit geen brief gekregen buiten deze laatste.

Gezien ik enkel een spaarrekening heb, kon ik dus ook geen overschrijving doen via hun site. Bij de aangetekende brief zat ook een formulier om in te vullen en door te mailen. Antwoord van ING: overschrijven kan niet omdat mijn pas ontbreekt… :unsure:

Gelukkig hadden mijn ouders nog een volmacht en hebben zij het kunnen overschrijven.
Vraag me wel af of ik hen kan vragen om me door te sturen hoe en wanneer ze me dan wel gecontacteerd hebben. Als ze dan toch zoveel moeite gedaan hebben.
Dat allemaal voor de volle €180… Mij zien ze daar alvast niet meer.
 
Zie hierboven.
Je was een klant die niets opbracht, maar wel als '+1' kon dienen in de cijfers om aan de regulator te tonen dat ze hun anti-witwas vanaf nu wel serieus zullen nemen, na de grote boete die ze kregen.


Ze zagen jou nu ook al nooit hé, met uw 180 euro :)
180 euro, dat was amper de cost van 1 van die fancy stoeltjes in hun kantoor in de wachtzaal. XD

Meerdere cashtransacties geweest waar geen voldoende uitleg aan gegeven werd, of komt ze uit een 'gevoelig/administratief zwaar land' zoals Iran/US/..., of staat het bijberoep gecatalogeerd als 'gevoelig' zoals bv. pita-zaak, of een combinatie, etc
Wij hebben nooit vragen over eender welke transacties gekregen, moet ik er wel bijzeggen. Anders zouden we daar zeker gehoor aan geven.
 
Zie hierboven.
Je was een klant die niets opbracht, maar wel als '+1' kon dienen in de cijfers om aan de regulator te tonen dat ze hun anti-witwas vanaf nu wel serieus zullen nemen, na de grote boete die ze kregen.


Ze zagen jou nu ook al nooit hé, met uw 180 euro :)
Klopt. Maar laat ik nu net bouwplannen hebben… Sowieso geen lening via ING dus.
 
Terug
Bovenaan