ING blokkeert alle rekeningen en weigert reden te geven

De bank kan op eender welk moment, voor eender welke reden gebruik maken van een clausule die stelt dat ze de hele lening in 1 keer moeten terug hebben. Je krijgt meestal iets van 6 maanden. Als je tegen dat niet met dat geld over de boeg komt, is uw huis forfeit voor hun.
Dat is complete onzin.

Wat wel klopt is zoals @Gromker zegt dat een bank een mandaat kan omzetten in een hypotheek. Daarvoor hebben ze in principe geen reden voor nodig en komt voor jou met extra kosten (enkele honderden/duizenden euro's wegens hypothecaire inschrijving). In de praktijk doen ze dat wel enkel als je een betalingsachterstand hebt.

En zelfs als dat gebeurt, blijf je in principe (tenzij je een héél slechte betaler bent) enkel verder dezelfde maandelijkse last betalen. Als je natuurlijk ook dat achterwege laat en enkele maanden achterstaat, kunnen ze in 1 keer het bedrag opeisen, maar da's dan wegens wanbetaling, heeft niks met "ze hebben gewoon zomaar dat recht" te maken.

Bij bedrijven/zelfstandigen kan dat mogelijks wél het geval zijn, die zijn minder beschermd door consumentenwetgeving. Maar ook dan moet dat contractueel bepaald zijn voor zover ik weet.
 
Dat is complete onzin.

Wat wel klopt is zoals @Gromker zegt dat een bank een mandaat kan omzetten in een hypotheek. Daarvoor hebben ze in principe geen reden voor nodig en komt voor jou met extra kosten (enkele honderden/duizenden euro's wegens hypothecaire inschrijving). In de praktijk doen ze dat wel enkel als je een betalingsachterstand hebt.

En zelfs als dat gebeurt, blijf je in principe (tenzij je een héél slechte betaler bent) enkel verder dezelfde maandelijkse last betalen. Als je natuurlijk ook dat achterwege laat en enkele maanden achterstaat, kunnen ze in 1 keer het bedrag opeisen, maar da's dan wegens wanbetaling, heeft niks met "ze hebben gewoon zomaar dat recht" te maken.

Bij bedrijven/zelfstandigen kan dat mogelijks wél het geval zijn, die zijn minder beschermd door consumentenwetgeving. Maar ook dan moet dat contractueel bepaald zijn voor zover ik weet.
Voila, merci voor de rechtzetting

In de context van mijn verhaal vergeef me als ik rap zaken geloofde zonder echt te checken :)
 
Voila, merci voor de rechtzetting

In de context van mijn verhaal vergeef me als ik rap zaken geloofde zonder echt te checken :)
Een bank kan echt niet zomaar naar eigen willekeur eisen dat jij je hypotheek in één klap terugbetaalt.

Zelfs als je niet langer je verplichtingen nakomt heeft die bank nog wat procedures te volgen voor ze je uit je huis kunnen zetten.

- Na drie maanden niet betaling: melding aan de Nationale Bank (je komt dan op een zwarte lijst) en daarvan wordt je aangetekend op de hoogte gesteld.

- Blijf je in gebreke dan zal de bank je voor de beslagrechter brengen. Die zal trachten om tot een minnelijke schikking te komen om de achterstand weg te werken. Bijvoorbeeld, een tijd enkel intresten betalen en voor de terugbetaling van het kapitaal de looptijd verlengen. Banken zullen eerst moeten kijken naar andere waarborgen: bvb. loonbeslag.

- Als dat niet lukt dan volgt pas de procedure van uitvoerend onroerend beslag, wat tot de gedwongen verkoop van het pand zal leiden.

Heeft de bank een mandaat op een deel van het ontleende bedrag dan gaan ze dat uiteraard wel sneller omzetten naar een hypotheek waarbij de ontlener de kosten voor inschrijving hypotheek moet ophoesten. Dat wel, maar dat is niet hetzelfde als éénzijdig beslissen je woning te verkopen.
 
Vanmorgen terug langs geweest: effectief een blokkeren wegens de witwas-wet omdat er vermoedelijk ergens een aantal jaren geleden een "verdachte" transactie was van meer dan 100 euro. Dit is niet openlijk toegegeven, maar met het beetje info dat we door de regels kregen "die afdeling, daar hebben we al veel miserie mee gehad", doet me sterk vermoed dat het daar over gaat.

Wat exact een "verdachte" transactie is, willen ze ons niet zeggen.

Het enige excuus dat we kregen was: "bpost zal gemist zijn met de aangetekende brief"

At any rate: vandaag onder meer dan lichte druk alles losgekregen, alles wordt in de komende dagen overgemaakt naar Argenta, hopelijk is dat hoofdstuk afgesloten.
Banken zijn wettelijk verplicht om "actie" te ondernemen bij "vermoeden" van witwaspraktijken. Daar hangen grote boetes aan vast indien men dit nalaat (ongeacht de grote van de bedragen). Indien er dus vermoeden is van witwas is meestal het gevolg dat de klantenrelatie onmiddellijk wordt stopgezet. Reden kan zijn dat er inkomende/uitgaande transacties pogingen zijn geweest naar/van rekeningen op een "blocked/deny" list, of wat bij veel jongeren voorkomt dat men vrijwillig gaat "money mulen" voor criminele organisaties. Gezien er "grote" boetes aan vast hangen voor de banken voor het niet of onvoldoende monitoren van transacties nemen zij dus hier geen risico's meer en zal een beslissing om de klantenrelatie te stoppen dus ook veel sneller genomen worden.
 
Banken zijn wettelijk verplicht om "actie" te ondernemen bij "vermoeden" van witwaspraktijken. Daar hangen grote boetes aan vast indien men dit nalaat (ongeacht de grote van de bedragen). Indien er dus vermoeden is van witwas is meestal het gevolg dat de klantenrelatie onmiddellijk wordt stopgezet. Reden kan zijn dat er inkomende/uitgaande transacties pogingen zijn geweest naar/van rekeningen op een "blocked/deny" list, of wat bij veel jongeren voorkomt dat men vrijwillig gaat "money mulen" voor criminele organisaties. Gezien er "grote" boetes aan vast hangen voor de banken voor het niet of onvoldoende monitoren van transacties nemen zij dus hier geen risico's meer en zal een beslissing om de klantenrelatie te stoppen dus ook veel sneller genomen worden.
Wat als je onder de matras van je recent overleden (b)omma bij het opruimen 100k cash vindt? De bank gaat dan vermoedelijk nooit geloven dat dit géén zwart geld is? (al is dat perfect mogelijk als je bomma elke week 40 jaar lang 50€ heeft opgepot :tongue: )

Wat is dan de procedure? Kan je dat geld dan (eventueel dmv een boete) op een bepaalde manier witwassen? Of hoe zit dat in elkaar? Of kan je dan gewoon beter dat geld mondjesmaat op doen tijdens een reisje naar Spanje? :rofl:
 
Terug
Bovenaan