ING blokkeert alle rekeningen en weigert reden te geven

CaseBlue

Active member
Dus... vandaag was een interessante dag.

Dit weekend werkt de bank-kaart van mijn vriendin niet meer. De ING app deed ook raar. Dus, het gebruikelijke banking-app gedrag, niets aan de hand zou je denken.

Maandag ook, maar was een werkdag. Vreemd.

Vandaag (dinsdag), belt ze ING op.

Automatisch bericht via nummer-herkenning: "beste klant, uw rekening is stopgezet. Dit beslissing is finaal en kan niet worden omgekeerd.", je krijgt geen persoon aan de lijn.

Errr, wat? Na veel vijven en zessen met andere gsm iemand aan de lijn gekregen, die wil nog altijd geen reden geven waarom aan de telefoon omdat ze gelinkt is aan het kantoor van de kouter in Gent, moet ze blijkbaar in persoon gaan(die kantoren zijn open van 9 tot 12, handig voor een werkmens uiteraard). Via een ander nummer een automatisch nummer gevonden menu waarin we een kopie van de brief kunnen aanvragen (druk op 1 voor een kopie aan te vragen) die zou zeggen waarom ze dit doen. Geen idee hoe lang dit zou duren, het menu deed ook raar.

Een mail gestuurd naar een alias ([email protected] ofzo), waarop we onmiddelijk een reactie krijgen: "wegens grote hoeveelheden requests kunnen we pas binnen 1 week reageren"

Dus...

Haar zicht en spaar rekeningen zijn geblokkeerd, haar zakelijke rekening van haar zelfstandige in bijberoep is ook geblokkeerd. Alle betalingen lopen nu spaak, haar loon wordt overmorgen daarop gestort en we hebben geen idee wat er nu gaande is.

In alle haast een rekening bij Argenta gemaakt daarnet net maar we weten dus nog altijd niet wat er exact gaande is.



Ik ben blijkbaar de enige niet, wat een bizar iets om tegen te komen.

En voor de duidelijkheid: neen, wij doen niet aan illegale of witwaspraktijken of eender iets wat ook maar in de illegale sferen hoort.

Ik ga hier updaten als ik meer weet, maar momenteel is de woede en onmacht groot.

Ik zelf zit bij BNP Parisbas, maar als dat niet zo was, zouden we bij wijze van spreken geen brood meer kunnen kopen.

Update 24 Jan:

We zijn deze middag geweest naar ING in de kouter. Los van het feit dat hun online afspraaksysteem iets fout deed, toch na aandringen binnen geraakt. De bediende hangt een kwartier aan de lijn, ik hoor flarden maar niets wat ik kan uitmaken wat het is.

Ze komt terug met enkele leuke zinnetjes en een vers uitgeprintte brief van de printer naast haar:
"stuur een mailtje naar de klachtendienst"

"maar wat is het probleem? Hij kan toch alles betalen?" (ik stond er bij)

"hier op deze brief staat dat het contract van onze kant verbroken wordt" (deze brief hebben wij nog nooit gezien)

"waarom bent u zo aangedaan? Deze brief zegt toch duidelijk dat het opgegeven wordt?" (weerom... die brief kwam bij hun vers uit de printer.

Morgen moeten ze terug, tijdens de kantoor-uren tussen 9 en 12. Het enige wat we pogen is alles los te krijgen om zo snel mogelijk alle geld los te krijgen en zo snel mogelijk uit ING te krijgen die ons geblokkeerd heeft.

Vandaag case gelogged bij de ombudsdienst.

Hun clausule stelt dat ze de relatie mogen verbreken mits redelijke notificatie termijn. Daar zijn ze volgens mij wel in de fout gegaan.


Update 25 Jan: Effectief een blokkeren wegens de witwas-wet omdat er vermoedelijk ergens een aantal jaren geleden een "verdachte" transactie was van meer dan 100 euro. Dit is niet openlijk toegegeven, maar met het beetje info dat we door de regels kregen "die afdeling, daar hebben we al veel miserie mee gehad", doet me sterk vermoed dat het daar over gaat.

Wat exact een "verdachte" transactie is, willen ze ons niet zeggen.

Het enige excuus dat we kregen was: "bpost zal gemist zijn met de aangetekende brief"

At any rate: vandaag onder meer dan lichte druk alles losgekregen, alles wordt in de komende dagen overgemaakt naar Argenta, hopelijk is dat hoofdstuk afgesloten.
 
Laatst bewerkt:
Ze is niet de eerste en vast ook niet de laatste:

Zo snel mogelijk andere oorden opzoeken. Bij zo'n prutsers wil je toch geen klant blijven.
 
Laatst bewerkt:
We hebben net een argenta rekening open gedaan, maar dat gaat een hoop miserie en administratie met zich meebrengen. Los van alle betalingen die nu mis gaan lopen potentieel.
 
Ik weet niet wat jouw vriendin exact doet als zelfstandige activiteit maar misschien ontvangt zij vaak bedragen die voor de bank “onverklaarbaar” zijn en is daarom de rekening geblokkeerd?

Anyway ikzelf zou al beginnen met een aangetekend schrijven waarin je de situatie uitlegt en de zaken die je in de tussentijd hebt geprobeerd om contact te zoeken met ing duidelijk vermelden. Ten opzichte van ING gaat dat niet veel uitmaken maar als achteraf blijkt dat je rekeningen onterecht waren geblokkeerd heb je wel bewijsmateriaal naar eventuele klanten als die moeilijk zouden doen.

Anyway maak dat je weg bent bij ING. Ikzelf heb ooit ook problemen gehad met hen en het enige dat ik van hen te horen kreeg was dat ik maar een andere bank moest zoeken als ik niet tevreden was.

Tot ik praktisch al mijn geld liet overschrijven naar een andere bank. Dan kreeg ik plots telefoontjes of ik niet eens wou langskomen 😂
 
Ik weet niet wat jouw vriendin exact doet als zelfstandige activiteit maar misschien ontvangt zij vaak bedragen die voor de bank “onverklaarbaar” zijn en is daarom de rekening geblokkeerd?

Anyway ikzelf zou al beginnen met een aangetekend schrijven waarin je de situatie uitlegt en de zaken die je in de tussentijd hebt geprobeerd om contact te zoeken met ing duidelijk vermelden. Ten opzichte van ING gaat dat niet veel uitmaken maar als achteraf blijkt dat je rekeningen onterecht waren geblokkeerd heb je wel bewijsmateriaal naar eventuele klanten als die moeilijk zouden doen.

Anyway maak dat je weg bent bij ING. Ikzelf heb ooit ook problemen gehad met hen en het enige dat ik van hen te horen kreeg was dat ik maar een andere bank moest zoeken als ik niet tevreden was.
Haar zelfstandige zaak is een hobby-project dit in groot-orde een 100 euro per jaar heeft binnen gebracht en een paar 100 euro in persoonlijke onkosten.

Dus, serieuze bedragen...
 
Haar zelfstandige zaak is een hobby-project dit in groot-orde een 100 euro per jaar heeft binnen gebracht en een paar 100 euro in persoonlijke onkosten.

Dus, serieuze bedragen...
Ze is buitenlandse en heeft niet gereageerd op brieven over haar identiteitskaart?
 
Ze is buitenlandse en heeft niet gereageerd op brieven over haar identiteitskaart?
Half juist en mogelijks de oorzaak.

Ze is buitenlandse maar we hebben nooit brieven (of eender welke andere correspendentie) ontvangen dat ze dit moest doen. Niet via mail, de banking app of fysieke brieven.

We hebben de mailbox doorkamt, en zeker geen brieven (al of niet aangetekend) ontvangen over dit onderwerp. Ik leer vandaag ook voor de eerste keer van dat dit een ding is.

Feit is: we weten het niet en ze weigeren aan de telefoon te zeggen waarom. Morgen passeert ze op bureau om alles over te hevelen naar Argenta, een kleine 70k euro in totaal ongeveer.

Los van het feit dat ik denk dat dit een draconische actie van hun kant is moest dit het zijn.

1 telefoontje van hun kant had dit dan opgelost, moest dat nodig geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:
"beste klant, uw rekening is stopgezet. Dit beslissing is finaal en kan niet worden omgekeerd."
Dus ze zeggen eigenlijk dat je vriendin een crimineel is en dat ze 'person non grata is bij ING' tot het einde der tijden?

Misschien ben ik streng? Maar zo komt deze zin bij mij over als ik dat zelf lees zonder er over na te denken (dat is gewoon dus het eerste dat in mij opkomt als ik dat lees). Die zin is echt bot en lomp opgesteld. Kunnen ze hier geen betere zin verzinnen ???

Ik zou dit pogen op te lossen en nadien alles gewoon asap opzeggen daar bij ING ..
 
Laatst bewerkt:
Way ahead of you: als er op zo een manier met ons wordt omgegaan zijn we duidelijk niet meer welkom. We voelen ons inderdaad als "krapuul" geviseerd.

De nieuwe bankrekening is al gemaakt, morgen wordt alles opgezegd in het kantoor.
 
Straf dat banken het recht hebben om zo met klanten om te gaan. Jullie zijn mobiel en hebben parate kennis/kunde om snel te schakelen maar dat kan men toch niet van iedereen verwachten. Particulieren hebben voor van alles en nog wat een procedure nodig maar zoiets cruciaal kan eenzijdig beslist worden?
 
Half juist en mogelijks de oorzaak.

Ze is buitenlandse maar we hebben nooit brieven (of eender welke andere correspendentie) ontvangen dat ze dit moest doen. Niet via mail, de banking app of fysieke brieven.

We hebben de mailbox doorkamt, en zeker geen brieven (al of niet aangetekend) ontvangen over dit onderwerp. Ik leer vandaag ook voor de eerste keer van dat dit een ding is.
Ik heb dit zelf al mogen meemaken maar op een minder drastische manier.
Out of the blue is mijn banking app en bankkaart geblokkeerd.
Ik bel de bank en ze vertellen me dat ik best eens langskom op kantoor.

De bankmedewerker leest mijn ID kaart uit en zegt dat alles in orde is en dat alles binnen 15 minuten weer zal werken.
Ik heb nooit enige mail of telefoon ontvangen waar ze naar mijn ID vragen.
Ook heb ik geen enkele uitleg gekregen waarom ze alles geblokkeerd hebben.

Was dit gewoon een ongelofelijk lompe manier om mijn ID kaart te kunnen uitlezen?
Ik weet het nog altijd niet. Als ze gewoon gebeld of gemailed hadden was ook wel eens gepasseerd...
 
Kleine Update, ook in de eerste post gezet:

We zijn deze middag geweest naar ING in de kouter. Los van het feit dat hun online afspraaksysteem iets fout deed, toch na aandringen binnen geraakt. De bediende hangt een kwartier aan de lijn, ik hoor flarden maar niets wat ik kan uitmaken wat het is.

Ze komt terug met enkele leuke zinnetjes en een vers uitgeprintte brief van de printer naast haar:
"stuur een mailtje naar de klachtendienst"

"maar wat is het probleem? Hij kan toch alles betalen?" (ik stond er bij)

"hier op deze brief staat dat het contract van onze kant verbroken wordt" (deze brief hebben wij nog nooit gezien)

"waarom bent u zo aangedaan? Deze brief zegt toch duidelijk dat het opgegeven wordt?" (weerom... die brief kwam bij hun vers uit de printer.

Morgen moeten ze terug, tijdens de kantoor-uren tussen 9 en 12. Het enige wat we pogen is alles los te krijgen om zo snel mogelijk alle geld los te krijgen en zo snel mogelijk uit ING te krijgen die ons geblokkeerd heeft.

Vandaag case gelogged bij de ombudsdienst.

Hun clausule stelt dat ze de relatie mogen verbreken mits redelijke notificatie termijn. Daar zijn ze volgens mij wel in de fout gegaan.
 
Straf dat banken het recht hebben om zo met klanten om te gaan. Jullie zijn mobiel en hebben parate kennis/kunde om snel te schakelen maar dat kan men toch niet van iedereen verwachten. Particulieren hebben voor van alles en nog wat een procedure nodig maar zoiets cruciaal kan eenzijdig beslist worden?

Ik weet enkel van KBC dat er vaak info wordt gevraagd via de app (meer secuur dan email uiteraard), maar vaak wordt dat genegeerd door de klanten en worden er dus rekeningen geblokkeerd.

Van ING al heel veel slechte dingen gehoord zoals hierboven, en zij doen dat zonder enige vorm van eerder contact of informatieopvraging.

Ik dacht alleszins in België dat er minimaal 3 maand moest gegeven worden na aangetekend schrijven vooraleer rekening geblokkeerd mag worden, of het moet al geblokkeerd worden op basis van instructie van de authoriteiten of sterk vermoeden van witwassen
 
Ik weet enkel van KBC dat er vaak info wordt gevraagd via de app (meer secuur dan email uiteraard), maar vaak wordt dat genegeerd door de klanten en worden er dus rekeningen geblokkeerd.

Van ING al heel veel slechte dingen gehoord zoals hierboven, en zij doen dat zonder enige vorm van eerder contact of informatieopvraging.

Ik dacht alleszins in België dat er minimaal 3 maand moest gegeven worden na aangetekend schrijven vooraleer rekening geblokkeerd mag worden, of het moet al geblokkeerd worden op basis van instructie van de authoriteiten of sterk vermoeden van witwassen
Vandaag hebben we idd een brief gezien die zogezegd zou verstuurd zijn in September, maar al zeker niet aangetekend.
 
Ik heb dit ook al aan de hand gehad, bij KCB dan wel. Ze wouden me eerst ook niet zeggen hoe of waarom. Uiteindelijk ging het over enkele duizende euro's die cash gestort waren tijdens mijn studententijd. Ik verkocht hier en daar wat dure schoenen, die ik zelf eerst gedragen had. Had hier ook bewijs van etc, maar toch.

Uiteindelijk via via met een contactpersoon bij de bankdirecteur in een kantoor geraakt die dan toch besloten hebben het ongedaan te maken.

Ik hoop in ieder geval dat je er snel door bent, want het is natuurlijk enorm kut om dit allemaal te moeten regelen.
 
Ik ken 1 iemand die zo iets gelijkaardigs heeft meegemaakt.
Zijn rekeningen waren geblokkeerd op vraag van overheidsinstanties.
Los daarvan. Nooit geen opzegbrief gekregen en plots alles geblokeerd.

Als het in opdracht is van de overheid is de kans trouwens klein dat je nog klant kan worden bij een andere bank. De persoon in kwestie had meer dan 10 banken aangeschreven en kreeg telkens een weigering.

Fun fact: dat commando kan gegeven worden zonder dat je een veroordeling hebt lopen.
 
Ik ken 1 iemand die zo iets gelijkaardigs heeft meegemaakt.
Zijn rekeningen waren geblokkeerd op vraag van overheidsinstanties.
Los daarvan. Nooit geen opzegbrief gekregen en plots alles geblokeerd.

Als het in opdracht is van de overheid is de kans trouwens klein dat je nog klant kan worden bij een andere bank. De persoon in kwestie had meer dan 10 banken aangeschreven en kreeg telkens een weigering.

Fun fact: dat commando kan gegeven worden zonder dat je een veroordeling hebt lopen.
We hebben al een rekening bij Argenta geopend zonder problemen.
 
Ik ben ooit bij ING gaan horen om te lenen. Ik zei dat ik klant was, ooit zo'n gratis lion account? geopend om met vrienden gezamelijk met euromillions mee te doen. Na een tijd gestopt en stond dus geen geld meer op de rekening. Niet meer naar omgekeken ook niet aangezien dat allemaal gratis was toen.

Bleek ik ook geen klant meer te zijn. Nooit communicatie over ontvangen. Ik had zelfs nog een bankkaart in mijn portefeuille zitten die nog niet vervallen was.
 
Puur FYI, de brief die mijn vriendin gestuurd heeft naar het mail-adres van de klachtendienst van ING, ik moest er wel groen om lachen

Hello,

Allow me to raise the absolutely unacceptable closure of my account.

I’m past worrying about the actual closure (considering the below behaviour, I can not run away fast enough from ING) but the way it’s been handled is beyond unacceptable.

As of Saturday I cannot access my account. I send a chat via the app to find out my account has been suspended and I must close it.

On the phone I cannot reach anyone through automated message saying ‘you are likely calling about this issue…. It’s not to be debated and cannot be reversed’ I can’t talk to a person to find out what the issue is.

When my partner calls they suggest I use my WORK PHONE! To be go around this and find a person to speak to – anyway just to tell me that I was told about this in September WHICH I WAS NOT! And all I can do is go to the branch to get my money out somehow.

Today at the branch I was told that indeed all letters addressed to me returned back to ING (no idea why, correct address, nobody emailed or called).

The audacity of the person at the reception to ask me: why are you so upset now, we closed your account on 21/12. Well just like with the letters, you did not do this either in a timely matter… my account worked well into January.

She said I must come in 9-12 and I can’t make an appointment for this! I have a job and ZERO access to any money to even fuel up my card or pay for a bus or God forbid… pay for food and bills. When I highlighted this she told me to ask my (present) boyfriend to pay for me…. I asked early on to speak to her manager… she said she doesn’t have one… If this receptionist at Gent Kouter is the boss of that place, no wonder we are where we are…

Have you all collectively lost your mind?

Tomorrow I will come in to get my 60k out, if I get ANY trouble what so ever, I will genuinely waste the time and money to get a lawyer and make a noise about this. Absolutely unacceptable behaviour start to finish. Absolutely worth my time to tell everyone I meet about including the media. I’m petty enough to make this my personal cause now.

With not so kind regards
 
Ik verschiet van niks meer bij banken.

Ik heb al forever een mutidevies zichtrekening met een USD en CHF rekening. CHF omdat ik veel naar CH op reis ga. Aangezien dat niet EU is, kost je dat schijteveel als je geld uit de muur trekt .

Ik transfereer mijn novartis en roche dividenden altijd naar die rekening zodat daar altijd wat CHF cash klaar staat. We gaan volgende week skiën in CH, dus ik wou wat CHF bemachtigen om mijn vignette te kopen.

Ik stek kantoor binnen. "Enkel via de app". Ik via de app "enkel via kantoor". Ik bel... "via de website doen". Ik probeer via de website. Ik kan enkel van de EUR rekening doen en weer wissel en administratieve kosten maken. Er staat dus 100en CHf op een rekening klaar. Hoe moeilijk kan het zijn. Nog eens gebeld en eindelijk een behulpzame kerel aan de lijn. Die is er uiteindelijk in geslaagd om die in kantoor te laten toekomen. Ik mag nu terug naar het kantoor waar ik origineel was. 4w gelul voor 200CHF...
 
Terug
Bovenaan