Vragen/problemen bij co-ouderschap

Het fiscaal voordeel is een pak lager als je elk 1 kind aangeeft tegenover fiscaal co-ouderschap waarbij je de som voor 2 kinderen over beiden verdeelt...
Wij hebben fiscaal co ouderschap. (2 kinderen staan bij mij ten laste)
Ik moet 1034 invullen. Ik heb daar 1 ingevuld. Moest dit dan anders? :unsure:
 
Wij hebben fiscaal co ouderschap. (2 kinderen staan bij mij ten laste)
Ik moet 1034 invullen. Ik heb daar 1 ingevuld. Moest dit dan anders? :unsure:
Eén ouder neemt alle kinderen ten laste, de andere ouder geeft aan dat de helft van dat voordeel moet toegekend worden aan hem/haar. De ouder die ze fiscaal ten laste neemt is in principe deze waar de kinderen hun domicilie hebben. Vroeger was die domicilie geen vereiste maar blijkbaar doen de belastingen daar steeds moeilijker over. Het scheelt een kleine 500 € op de belastingvrije som om het op deze manier te doen i.p.v. elk een kind volledig ten laste te nemen (in het geval je twee kinderen hebt).
  • Als de kinderen fiscaal te uwen laste zijn en de helft van het belastingvoordeel moet toegekend worden aan de andere ouder, vul de rubriek B 2 (vak II) in.
  • Als de kinderen fiscaal niet te uwen laste zijn en de helft van het belastingvoordeel aan u moet toegekend worden, vul de rubriek B 3 (vak II) in.
 
Bij ons de twee kinderen bij mij ten laste. Zij krijgt het kindergeld. Geen idee of dat even is, maar we komen beiden goed rond op deze manier.
 
Weet iemand hoe je opvang moet ingeven bij fiscaal co-ouderschap? Het is de eerste keer dat ik dat ga moeten doen…
- opvang waar we beiden een deel van financieerden: geef ik dan de helft van het betaalde bedrag in? Of het totaalbedraag en verrekend de fiscus dat automatisch?
- als ik op mijn dagen opvang nodig had en dus zelf financierde, krijg ik dan het volledige fiscale voordeel?
 
Weet iemand hoe je opvang moet ingeven bij fiscaal co-ouderschap? Het is de eerste keer dat ik dat ga moeten doen…
- opvang waar we beiden een deel van financieerden: geef ik dan de helft van het betaalde bedrag in? Of het totaalbedraag en verrekend de fiscus dat automatisch?
- als ik op mijn dagen opvang nodig had en dus zelf financierde, krijg ik dan het volledige fiscale voordeel?
@Wannez 2 the rescue!
 
Vanaf dit jaar kan je de korting op onroerende voorheffing delen als gescheiden ouders.
Kan je dit eenzijdig aanvragen? Op de formulieren die ik zie moet de ex dit ook invullen en ondertekenen
Iemand een idee?
Mijn ex heeft dit aangevraagd zonder dat ik iets ingevuld heb of akkoord gegeven heb.
Ze liet dit terloops vallen in een whatsapp’ke
 
Iemand een idee?
Mijn ex heeft dit aangevraagd zonder dat ik iets ingevuld heb of akkoord gegeven heb.
Ze liet dit terloops vallen in een whatsapp’ke
Volgens mij kan dat eenzijdig zolang er sprake is van co-ouderschap en uw ex dat kan aantonen. Lijkt mij ook logisch dat de fiscale voordelen worden verdeeld tussen beide ouders als ze beiden voor de kinderen zorgen.
 
Weet iemand hoe je opvang moet ingeven bij fiscaal co-ouderschap? Het is de eerste keer dat ik dat ga moeten doen…
- opvang waar we beiden een deel van financieerden: geef ik dan de helft van het betaalde bedrag in? Of het totaalbedraag en verrekend de fiscus dat automatisch?
- als ik op mijn dagen opvang nodig had en dus zelf financierde, krijg ik dan het volledige fiscale voordeel?

Gewoon jouw aandeel invullen.
Als je gezamelijk betaald hebt, gewoon de helft.
Dit gaat natuurlijk ook enkel als je kinderlast invult.
 
Mijn ex speelt het héél hard als het in haar nadeel is, maar als het om gunsten aankomt is ze dan weer poeslief.
Ik geef altijd toe als het om gunsten aankomt omdat ik de vrede wil bewaren. Maar ben dit toch wel beu eerlijk gezegd.
Er wordt opnieuw gevraagd om een gunst. Ik vraag al maandenlang om samen te zitten om notarisverdeling te regelen. Blijkt dat ze nu een advocaat inschakelt. Communicatie hierover is zéér moeilijk, maar een gunst vragen is geen probleem. Ik heb goesting om "foert" te zeggen en vragen dat ze gewoon vonnis toepast. Ik weet enkel niet of ik hiermee in m'n eigen voet schiet. Actie leidt tot reactie. Het is dan kinderachtig om te zeggen "ja maar jij bent begonnen".....maar ik moet ook op m'n strepen staan toch....pffffffff ugh wat een ellende.
 
Mijn ex speelt het héél hard als het in haar nadeel is, maar als het om gunsten aankomt is ze dan weer poeslief.
Ik geef altijd toe als het om gunsten aankomt omdat ik de vrede wil bewaren. Maar ben dit toch wel beu eerlijk gezegd.
Er wordt opnieuw gevraagd om een gunst. Ik vraag al maandenlang om samen te zitten om notarisverdeling te regelen. Blijkt dat ze nu een advocaat inschakelt. Communicatie hierover is zéér moeilijk, maar een gunst vragen is geen probleem. Ik heb goesting om "foert" te zeggen en vragen dat ze gewoon vonnis toepast. Ik weet enkel niet of ik hiermee in m'n eigen voet schiet. Actie leidt tot reactie. Het is dan kinderachtig om te zeggen "ja maar jij bent begonnen".....maar ik moet ook op m'n strepen staan toch....pffffffff ugh wat een ellende.
Neem ook een advocaat! Mijn ex heeft mij ook zo liggen gehad eerst zeggen dat we samen naar bemiddelaar gingen en erna kreeg ik brief van haar advocaat met al haar eisen. Zeker alles duidelijk laten opstellen dat er na de vonnis geen onduidelijkheid meer kan ontstaan.

Je mag op je strepen staan. Het is geven en nemen ook moet je niet met alles akkoord gaan als u kind normaal bij u is.

Hier is dat ook steeds vriendelijk als ze iets nodig heeft maar als je dan iets bespreekt dat haar niet bevalt is het de vraag negeren of telefoon toe gooien om paar dagen laten terug poeslief te zijn.

Wel steeds met het welzijn van u kind in achterhoofd. Vb niets weigeren om u ex terug te nemen als dit in nadeel van u kind is.

Edit: Heb je al een vonnis via de rechtbank?
 
Laatst bewerkt:
Neem ook een advocaat! Mijn ex heeft mij ook zo liggen gehad eerst zeggen dat we samen naar bemiddelaar gingen en erna kreeg ik brief van haar advocaat met al haar eisen. Zeker alles duidelijk laten opstellen dat er na de vonnis geen onduidelijkheid meer kan ontstaan.

Je mag op je strepen staan. Het is geven en nemen ook moet je niet met alles akkoord gaan als u kind normaal bij u is.

Hier is dat ook steeds vriendelijk als ze iets nodig heeft maar als je dan iets bespreekt dat haar niet bevalt is het de vraag negeren of telefoon toe gooien om paar dagen laten terug poeslief te zijn.

Wel steeds met het welzijn van u kind in achterhoofd. Vb niets weigeren om u ex terug te nemen als dit in nadeel van u kind is.

Edit: Heb je al een vonnis via de rechtbank?
Ja vonnis van de rechtbank heb ik al. Het is enkel elkaar uitkopen dat lang aansleept door haar allerhande excuses en operatie.

Hier is dat ook steeds vriendelijk als ze iets nodig heeft maar als je dan iets bespreekt dat haar niet bevalt is het de vraag negeren of telefoon toe gooien om paar dagen laten terug poeslief te zijn.
OMG! Dit is zéér herkenbaar. Dit is al véél te vaak gebeurd hier. Nog een maand geleden bespreken we weer iets ivm notarisvereffening over de telefoon, smijt ze dat gewoon toe in m'n gezicht. 1 dag later belt ze mij terug, is haar stemming poeslief en vraagt ze achter een lichaamsthermometer omdat dochter mss koorts heeft(die van haar was zogezegd de batterij plat). Gaat het over notaris==>messen aanslepen, gaat het over dochter==>poeslief
Ze vroeg de thermometer overdag, ik kon ook gewoon foert gezegd hebben. Ze kon het in de winkels of apotheek ook zelf gaan aankopen. Ik ben dan toch bij haar langsgeweest om thermometer af te geven.
Uiteindelijk...wat bleek? Die van haar was de batterij helemaal niet plat. "low" betekent niet lage batterij, maar lage temperatuur. 🤦‍♂️ Ze had het gewoon niet correct aangebracht of zo.

De balans vinden vind ik moeilijk. Ofwel komen we overeen, ofwel niet. Nu is het "komt het mij goed uit praten we, komt het niet goed uit, telefoon toesmijten"
 
Ja vonnis van de rechtbank heb ik al. Het is enkel elkaar uitkopen dat lang aansleept door haar allerhande excuses en operatie.


OMG! Dit is zéér herkenbaar. Dit is al véél te vaak gebeurd hier. Nog een maand geleden bespreken we weer iets ivm notarisvereffening over de telefoon, smijt ze dat gewoon toe in m'n gezicht. 1 dag later belt ze mij terug, is haar stemming poeslief en vraagt ze achter een lichaamsthermometer omdat dochter mss koorts heeft(die van haar was zogezegd de batterij plat). Gaat het over notaris==>messen aanslepen, gaat het over dochter==>poeslief
Ze vroeg de thermometer overdag, ik kon ook gewoon foert gezegd hebben. Ze kon het in de winkels of apotheek ook zelf gaan aankopen. Ik ben dan toch bij haar langsgeweest om thermometer af te geven.
Uiteindelijk...wat bleek? Die van haar was de batterij helemaal niet plat. "low" betekent niet lage batterij, maar lage temperatuur. 🤦‍♂️ Ze had het gewoon niet correct aangebracht of zo.

De balans vinden vind ik moeilijk. Ofwel komen we overeen, ofwel niet. Nu is het "komt het mij goed uit praten we, komt het niet goed uit, telefoon toesmijten"
Koop jij haar uit of zij u?

Bij ons was het ook hele tijd zever hoeveel ieder kreeg. Ons huis werd verkocht en dag van akte had ik mijn advocaat mee en die heeft geld gewoon vast laten zetten tot er overeenkomst was. Ik had het geld niet meteen nodig dus voor mij maakte het niet uit. Na tijd kwam ze zelf smeken om overeenkomst en kreeg ik wel waar ik recht op had.

Ik heb wel steeds mijn zoon en financiële gescheiden gehouden het ene had niets met andere te maken.
 
Koop jij haar uit of zij u?

Bij ons was het ook hele tijd zever hoeveel ieder kreeg. Ons huis werd verkocht en dag van akte had ik mijn advocaat mee en die heeft geld gewoon vast laten zetten tot er overeenkomst was. Ik had het geld niet meteen nodig dus voor mij maakte het niet uit. Na tijd kwam ze zelf smeken om overeenkomst en kreeg ik wel waar ik recht op had.
Bedoeling is dat ik haar uitkoop. Maar bij een toevallige babbel met ex schoonvader heb ik gehoord dat ex in ons woning wilt wonen. Ik betaal lening alleen af, zij huurt iets. Ik viel uit de lucht, nooit heeft ze hierover iets gezegd. De ex schoonvader viel ook uit de lucht dat ik hierover niks wist. Dunno hoe dit gaat aflopen.
 
Co-ouderschap. Sinds 1 jaar voor 5-jarig kind. Ex duikt op einde schoolreis op aan de bus tijdens de verblijfsperiode bij mij om hallo te zeggen tegen kind. Ik vind dat vreemd, dat kan toch niet te bedoeling zijn
 
Co-ouderschap. Sinds 1 jaar voor 5-jarig kind. Ex duikt op einde schoolreis op aan de bus tijdens de verblijfsperiode bij mij om hallo te zeggen tegen kind. Ik vind dat vreemd, dat kan toch niet te bedoeling zijn
Hangt van de afspraken af, niet?
Wij gaan bvb altijd samen naar het schoolfeest, halen haar samen op als ze terugkomt van bosklassen, een toonmomentje van de dansschool,... Alles wat school- of hobbygebonden is, los van wiens week het is. Maar dat weten we dus van elkaar, niet "Surprise! Hier ben ik!"
Ik zou gewoon laten weten aan de ex dat je dat onverwachte verschijnen onaangenaam vond en dat je het zou appreciëren als ze je daarvan op z'n minst op de hoogte had gebracht vooraf.
 
Momenteel zit ik in de fase waarin onze relatie beëindigd wordt (verhaal aantal weken geleden verhaal uit de doeken gedaan in ander topic) dus gaat er komende weken/maanden ook veel geregeld worden waaronder de co-ouderschap.
We hebben één zoontje die naar de laatste kleuterklas gaat, en één nog zoontje dat nog geboren moet worden (jammer verhaal, I know...)

Mijn vriendin is nu vooral bezig over het feit dat zij wil verhuizen en dicht bij haar ouders wil gaan wonen omdat ze daar dan veel steun van heeft emotioneel en praktisch, en dat dat betekent dat ze ons zoontje ook daar naar school wil laten gaan, hobbies wil laten vinden, ... Kortom, ze wil haar leven en dat van ons zoontjes ook in dié regio op bouwen. Zelf ben ik omwille van meerdere redenen helemaal niet geneigd in die regio te gaan wonen en wil ik gewoon ons zoontje qua school, hobby, vriendjes, ... niet weghalen uit z'n vertrouwde omgeving. Als dat betekent dat we (afhankelijk van wie waar gaat wonen) meer moeten gaan rijden ivm school enz (itt de vijf minuten van nu) dan is dat een consequenties die ik gerust wil dragen.

Hoe wordt er (door bemiddelaars, rechters, ...) in zulke situatie meestal omgegaan met zulke eisen? Is de kans reëel dat er in haar vraag wordt meegegaan en ik dus wel "moet" volgen, of wordt er indien ik hem niet wil weghale uit die omgeving, er doorgaans voor gekozen zijn situatie ook zo te houden qua school enz? Ga hier uiteraard sowieso ook nog goed ten rade voor bij de nodige instanties, maar was alvast benieuwd waaraan ik me kan verwachten op dat vlak.
 
Terug
Bovenaan