algemene discussie | sim racing

Wil al lang eigenlijk een DD stuur kopen, maar in hoever gaat dit beetje werken op een bureau.
5nm is eigenlijk gewoon geen goede koop lees ik overal, en 8nm gaat dit niet te veel trillen ?
Moet natuurlijk ook gewoon met een klem op mijn bureau gezet worden.

Fanatec heeft ook die "table clamp" om hun DD aan uw bureau te bevestigen. Of dat een goed idee is weet ik niet. Ik zie bij 5 nm zo'n bureau nog niet uit elkaar trillen om eerlijk te zijn. Maar feit is wel dat je het telkens moet opbouwen en daarna weer afbreken. Ik denk dat je al even lang bezig gaat zijn met een Playseat voor uw PC scherm of TV te sleuren dan een DD op te stellen met desk clamps. En met een Playseat heb je toch meer 't gevoel in een racewagen te zitten dan op een bureaustoel (die toch elkens achteruit schuift als je wilt remmen).

Ik heb 't geluk dat mijn bureau groot genoeg is (6 x 6m) waardoor ik gemakkelijk een paar m² kon opofferen voor mijn rig. Misschien heb je wel een zolder? Of kelder?

Holy shit! Mijn Logitech Pro Wheel direct drive is vandaag toegekomen, wat een geniaal ding! Het verschil met mijn G29 is uiteraard dag en nacht, maar ik vind het ook veel fijner sturen (en remmen) dan het Fanatec materiaal dat ze in het VR ding bij Chronos Racing hebben. Ik weet wel niet meer wat ze daar juist gebruiken.
Ik voel mij echt als een kind op Sinterklaas 😍
Ik had gisteren pas ontdekt dat Logitech ook een DD stuur maakt. Maar, zit qua prijsklasse echt ergens tussenin ook. Geen idee of ze goed verkopen.

Wat mij zou tegenhouden bij Logitech is dat het een ecosysteem is dat zich nog niet heeft bewezen. Zo is er volgens mij nog maar 1 type stuur om er op te zetten (wel een quick release, dus er zullen er nog wel komen).

Het ziet er allemaal wel heel netjes uit en ik vermoed dat Logitech ook wel goede support heeft. Ook gaan die hun oudere wielen al zo enorm lang mee... Logitech gaat daar niet snel support voor laten vallen, iets wat ik sommige van de "hippere" DD merken nog wel zie doen.

Ik had gisteren pas ontdekt dat Logitech ook een DD stuur maakt. Maar, zit qua prijsklasse echt ergens tussenin ook. Geen idee of ze goed verkopen.

Is toch al een stevige prijs, met pedalen ben je 1500 euro kwijt. Al kan je pedalen kiezen wat je wil als je het op PC gebruikt.

Is toch al een stevige prijs, met pedalen ben je 1500 euro kwijt. Al kan je pedalen kiezen wat je wil als je het op PC gebruikt.
Ja, het zit duidelijk boven de CSL DD bundels, en eigenlijk in de prijsrange van de DD1 (als je een niet te duur stuur neemt). Ook Simagic Alpha Mini zit daar een stuk onder bvb.
Anderzijds idd, mijn G25 is 15 jaar oud ofzo, en dat ding werkt nog gewoon en is nog steeds grotendeels ondersteund.

Fanatec heeft ook die "table clamp" om hun DD aan uw bureau te bevestigen. Of dat een goed idee is weet ik niet. Ik zie bij 5 nm zo'n bureau nog niet uit elkaar trillen om eerlijk te zijn. Maar feit is wel dat je het telkens moet opbouwen en daarna weer afbreken. Ik denk dat je al even lang bezig gaat zijn met een Playseat voor uw PC scherm of TV te sleuren dan een DD op te stellen met desk clamps. En met een Playseat heb je toch meer 't gevoel in een racewagen te zitten dan op een bureaustoel (die toch elkens achteruit schuift als je wilt remmen).

Ik heb 't geluk dat mijn bureau groot genoeg is (6 x 6m) waardoor ik gemakkelijk een paar m² kon opofferen voor mijn rig. Misschien heb je wel een zolder? Of kelder?
Kelder heb ik niet, en zolder ook niet. Maar die langere bureau zou dan wel nog iets handig zijn. Het is nu ook niet dat zoveel in beslag neemt.
Als ik dat wat compact kan houden die stoel en dat het eigenlijk zo goed als onder mijn bureau staat.

Ik ga nog eens moeten verder kijken naar de opties, liefst zou ik gewoon beneden willen racen.
Dat stuur op en afzetten is nu ook niet zo een probleem.
Zolang die kabel via de achterkant er uit kan, en niet zoals een T150 dat je constant da stopcontact moet uithalen.

Bureau is geen Ikea karton bureau, maar echt stevig hout op metalen poten.

Support van logitech is inderdaad goed en volgens mij gaan de G2X sturen ook nooit stuk. Heb ook nog een maat die met de G27 rijdt, toch ook al een decennia oud denk ik.

Kelder heb ik niet, en zolder ook niet. Maar die langere bureau zou dan wel nog iets handig zijn. Het is nu ook niet dat zoveel in beslag neemt.
Als ik dat wat compact kan houden die stoel en dat het eigenlijk zo goed als onder mijn bureau staat.

Ik ga nog eens moeten verder kijken naar de opties, liefst zou ik gewoon beneden willen racen.
Dat stuur op en afzetten is nu ook niet zo een probleem.
Zolang die kabel via de achterkant er uit kan, en niet zoals een T150 dat je constant da stopcontact moet uithalen.

Bureau is geen Ikea karton bureau, maar echt stevig hout op metalen poten.

Ik weet je budget nu niet, maar een playseat evolution kost 2de hands echt niet veel. Er is ook een duurdere trophy, die gezien wat je krijgt vrij duur is maar wel heel licht en toch stevig is. Misschien is zoiets een oplossing waarbij je de voorkant onder de bureau schuift.

Ik heb een rseat B1 en dat is 1m80 op 63cm. Dat is dan zonder de gearshift holder (optioneel). Een throphy bvb is vergelijkbaar.

Laatst bewerkt:
Support van logitech is inderdaad goed en volgens mij gaan de G2X sturen ook nooit stuk. Heb ook nog een maat die met de G27 rijdt, toch ook al een decennia oud denk ik.

Ik weet je budget nu niet, maar een playseat evolution kost 2de hands echt niet veel. Er is ook een duurdere trophy, die gezien wat je krijgt vrij duur is maar wel heel licht en toch stevig is. Misschien is zoiets een oplossing waarbij je de voorkant onder de bureau schuift.

Ik heb een rseat B1 en dat is 1m80 op 63cm. Dat is dan zonder de gearshift holder (optioneel). Een throphy bvb is vergelijkbaar.
Mijn regio vragen ze al vlot 250 tot 300 euro voor een Playseat, en het enige wat ik wel wil vermijden.
Is die baar in het midden als ik moet remmen, heb zo wheelstand gehad en dat was enorm irritant.

Voor 329 euro kan ik dan even goed voor dit gaan > https://www.aluxprofiel.nl/sim-racing-rig-4080-zilver/a3825
Mijn oude seat staat nog bij mijn moeder zo te zien. Dat moet ik al niet meer kopen.

Ik vrees als je telkens uw bureau moet vrijmaken (toetsenbord + muis opzij) om dan uw desk clamps en wheelbase te monteren en daarna weer alles afbreken en terugzetten dat het snel gaat tegensteken. Dat doe je niet voor 10min.

Qua Logitech zou ik weinig vrezen voor hun ecosysteem. Die zitten nog niet lang in dat DD segment maar ik denk dat de overgrote hoop van de DD eigenaren wel begon met een G27/G29. Die worden nog steeds nieuw verkocht en zij die hun stuur al 10 jaar hebben klagen daar nooit over. Dat is de Toyota Hilux van de racestuurtjes. :)

Als je wil wil ik mijn GT1-Evo wel eens opmeten?

Ik vrees als je telkens uw bureau moet vrijmaken (toetsenbord + muis opzij) om dan uw desk clamps en wheelbase te monteren en daarna weer alles afbreken en terugzetten dat het snel gaat tegensteken. Dat doe je niet voor 10min.

Qua Logitech zou ik weinig vrezen voor hun ecosysteem. Die zitten nog niet lang in dat DD segment maar ik denk dat de overgrote hoop van de DD eigenaren wel begon met een G27/G29. Die worden nog steeds nieuw verkocht en zij die hun stuur al 10 jaar hebben klagen daar nooit over. Dat is de Toyota Hilux van de racestuurtjes. :)

Als je wil wil ik mijn GT1-Evo wel eens opmeten?
Als je dat wil doen, zou enorm handig zijn. Mag wat ruw geschat zijn, en dat afbreken zal na tijd wel vervelend worden.
Het enige grote probleem is dat ik mijn pedals niet ten volle kan benutten, omdat gewoon die bureaustoel naar de maan schiet als ik rem.
Dat is de enige reden dat ik iets stevig wil, denk dat die Playseat plaat ook zou plooien met mijn 100kg loadcells. Ze zijn dan nog keer gemod voor wat meer weerstand.

Mijn wheelstand van Next Level racing had al last ermee en dat stond nog eens plat.
Een keer dat je naar die betere pedals gaat, voel je wel de kost van sim racen.

Edit : Ik betaal liever meer, dat ik jaren kan gebruiken tot misschien wel 10 jaar. Dan hier en daar wat goedkoop te willen doen, ben daar nu wel van afgestapt. Ook al moet ik wat langer sparen, op lange termijn is dat sowieso voordeliger.

Het moet met loadcell wel allemaal wat steviger. Mijn B1 rig is ook heel rigide, maar die is van staal en weegt all in 90kg nu (zonder monitor of monitorstand eraan). Mijn TV staat voorlopig nog op een TV kast ervoor. Moet daar nog iets op vinden, of een TV aan een arm aan de muur, of een losse monitorstand.

Enige nadeel dat ik aan een SIM rig zie is dat dat een merde is om te poetsen, en dat moet ik zelf doen.
Die is zwart, je kan daar moeilijk onder omdat er een plaat over ligt en vergaart wel wat stof.

Laatst bewerkt:
Als je dat wil doen, zou enorm handig zijn. Mag wat ruw geschat zijn, en dat afbreken zal na tijd wel vervelend worden.

"Meten is weten", zeiden ze op school altijd. Even ter herinnering, het gaat over mijn setup zoals hier afgebeeld:
sim4.jpg

Ik heb net alles opgemeten voor u.
Sim-Lab GT1-Evo: 136 cm lengte x 58 cm breedte. De max hoogte van de Sparco stoel is 106 cm.
De voeten van de monitor stand staan 84 cm uit elkaar.
De oppervlakte van de Sparco mat is 176 cm lang x 120 cm breed. Dat is genoeg voor de hele rig maar mijn simPC staat niet bij op die mat.
Op het verste punt staan de 3 schermen (dus van uiterst links tot uiterst rechts) 155 cm uit elkaar. De bovenste rand van het scherm bevindt zich op 122 cm hoogte.

Reken dan nog een keyboard tray die open vouwt aan de zijkant (niet goed te zien op de foto maar die bevindt zich onder de shifter en schakelpook) en een gamePC ernaast en je kijkt naar ongeveer 2m breedte en net geen 2m lengte.

Dit is natuurlijk afgesteld op mijn grootte en gewicht (174 cm en 65 kg).

Mijn regio vragen ze al vlot 250 tot 300 euro voor een Playseat, en het enige wat ik wel wil vermijden.
Is die baar in het midden als ik moet remmen, heb zo wheelstand gehad en dat was enorm irritant.

Voor 329 euro kan ik dan even goed voor dit gaan > https://www.aluxprofiel.nl/sim-racing-rig-4080-zilver/a3825
Mijn oude seat staat nog bij mijn moeder zo te zien. Dat moet ik al niet meer kopen.
De mijne mag je voor 150€ overkopen ;)

In praktijk zijn de rigs van aluxprofiel.nl en motedis.be de goeikoopste alu-rigs die je gaat vinden.
Die van aluxprofiel is iets duurder, maar ik vind hun mechanisme voor de pedalen er wel robuuster uit zien.
Die van Motedis kan je dan weer aanpassen aan uw noden Ik wil bvb graag een wat langer profiel zodat ik achter de stoel nog een plek heb om eventuele dingen te bevestigen. Schermstandaard bij motedis of gtomega te vinden.

De mijne mag je voor 150€ overkopen ;)

In praktijk zijn de rigs van aluxprofiel.nl en motedis.be de goeikoopste alu-rigs die je gaat vinden.
Die van aluxprofiel is iets duurder, maar ik vind hun mechanisme voor de pedalen er wel robuuster uit zien.
Die van Motedis kan je dan weer aanpassen aan uw noden Ik wil bvb graag een wat langer profiel zodat ik achter de stoel nog een plek heb om eventuele dingen te bevestigen. Schermstandaard bij motedis of gtomega te vinden.
Als je een Playseat bedoelt, dan ga ik passen. Wil echt iets robuust dak ik jaren van kan genieten en upgraden aan gaande weg.
En ook die bar tussen mijn benen, voor heel and toe dat is echt irritant.

Mooie aan alu rigs, je upgrade wanneer je wil en hoe je wil.

Als je een Playseat bedoelt, dan ga ik passen. Wil echt iets robuust dak ik jaren van kan genieten en upgraden aan gaande weg.
En ook die bar tussen mijn benen, voor heel and toe dat is echt irritant.

Mooie aan alu rigs, je upgrade wanneer je wil en hoe je wil.
Ja, een playseat idd. En die bar is irritant, het valt op te lossen door uw pedalen te offsetten, maar dan wordt left foot braking weer onmogelijk.

ivm upgradebaarheid van aluminium rigs. Dat klopt, maar de verzendingskosten lopen wel op. Dus voor mijn geval is het bvb nuttig om de profielen gewoon wat langer te bestellen en wat extra t-nuts bestellen etc. Bij 1 bestelling is die extra kost verwaarloosbaar, nadien een extra profiel bestellen om ze te verlengen kost wel wat meer.

da's toch echt geen werk hoor. nauwelijks 2 minuten werk aan.
en ik denk niet dat er veel volk een sim opstart voor efkes 2 rondjes te rijden.

Sim-Lab GT1-Evo: 136 cm lengte x 58 cm breedte. De max hoogte van de Sparco stoel is 106 cm.
Dit is natuurlijk afgesteld op mijn grootte en gewicht (174 cm en 65 kg).

Nu ben ik wel getriggerd. Mijn rig is gemeten 150cm lang met mijn afstelling. Denk dat ik de pedalen nog wat achteruit ga zetten, 1-2cm ofzo.
Met 136cm krijg ik met mijn 1m73 mijn benen niet kwijt. Toegegeven, die zijn met 88,2cm behoorlijk lang voor mijn lengte.

Nu ben ik wel getriggerd. Mijn rig is gemeten 150cm lang met mijn afstelling. Denk dat ik de pedalen nog wat achteruit ga zetten, 1-2cm ofzo.
Met 136cm krijg ik met mijn 1m73 mijn benen niet kwijt. Toegegeven, die zijn met 88,2cm behoorlijk lang voor mijn lengte.
Die 136 cm x 58 cm zijn de afmetingen van de alu profielen zelf. Het is wel zo dat mijn Sparco stoel ietsje verder naar achter komt. Het zal ook ongeveer 150 cm in totaal zijn. Die rugleuning komt verder dan waar het alu profiel stopt.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten