algemene discussie | sim racing

Wat mij zou tegenhouden bij Logitech is dat het een ecosysteem is dat zich nog niet heeft bewezen. Zo is er volgens mij nog maar 1 type stuur om er op te zetten (wel een quick release, dus er zullen er nog wel komen).

Het ziet er allemaal wel heel netjes uit en ik vermoed dat Logitech ook wel goede support heeft. Ook gaan die hun oudere wielen al zo enorm lang mee... Logitech gaat daar niet snel support voor laten vallen, iets wat ik sommige van de "hippere" DD merken nog wel zie doen.
Het is inderdaad een gewaagde maar berekende gok geweest om toch voor Logitech te gaan. De reviews waren terecht super lovend blijkt nu, maar vooral de quick release heeft mij overtuigd, wat toch wijst op concrete toekomstplannen, en inderdaad hun goede support en betrouwbaarheid. Ik heb honderden uren met de G29 gereden, nooit problemen. En ken ook wel mensen die jaren lang de G25 en G27 gebruikt hebben en niemand daarvan heeft ooit iets slechts ervaren.
Die Pro Wheel is inderdaad wat duur in aankoop maar ik ben er o zo blij mee, het straalt op alle vlakken pure kwaliteit uit.
Gebruik hem trouwens in combinatie met de Playseat Trophy, ook een topding. Nu is mijn monitor stand nog onderweg en dan ben ik compleet. Geen triple setup maar gewoon een ultrawide 34 inch, die momenteel op een plank staat die op 2 stoelen langs mijn Playseat staan 😅

Beste Cerulaan. Mooi dat je zo enthousiast bent. Ik zit al een tijd naar deze combi te kijken van Logitech. Hoe zijn de pedalen? en kun je uit eigen ervaring vergelijken met de Fanatec gt DD Pro bijvoorbeeld? En het GT wheel van Fanatec wat ze daarbij in een bundel verkopen? Dat wheel vind ik er een stuk 'goedkoper' uit zien.... Ik zit zelf nog op een G29 haha en twijfel dus erg tussen de keuze Fanatec DD of Logitech g Pro Wheel. O, enne, voor mij nog even de PS5!

Ik heb nog niet met de Logitech Pro gereden maar het ziet er op zich wel een stuk professioneler uit dan die Fanatec CSL DD reeks. Dat mag ook wel: de Logitech heeft 11 tegenover 5 (8 met andere voeding) nm force feedback en wordt ook gepositioneerd over de 1000 euro. Dan verwacht ik ook iets wat professioneler aanvoelt dan iets van "maar" 400 euro (5 nm) of "maar" 500 euro (8 nm) bij Fanatec.

Als je ook PS5 compatibiliteit wilt dan heb je maar 2 merken die een direct drive stuur uitgebracht hebben voor zover ik weet: Fanatec en Logitech. Ik zou mij echter niet blind staren op PS5 support. De échte sims vind je sowieso op PC alleen. PS5 compatilibeit is een leuke extra, maar simracing is en blijft toch een PC aangelegenheid.

Mijn Fanatec DD1 heeft ook PS5 en PC support. Ik heb games op zowel de PS5 als op PC en het verschil in feedback is enorm. Op PC is alles veel gedetailleerder. Ik merk dit zowel in F1 22, Dirt Rally 2.0 en ACC.

Beste Cerulaan. Mooi dat je zo enthousiast bent. Ik zit al een tijd naar deze combi te kijken van Logitech. Hoe zijn de pedalen? en kun je uit eigen ervaring vergelijken met de Fanatec gt DD Pro bijvoorbeeld? En het GT wheel van Fanatec wat ze daarbij in een bundel verkopen? Dat wheel vind ik er een stuk 'goedkoper' uit zien.... Ik zit zelf nog op een G29 haha en twijfel dus erg tussen de keuze Fanatec DD of Logitech g Pro Wheel. O, enne, voor mij nog even de PS5!
De pedalen zijn uitstekend. Er zit een setje weerstanden en springs bij om de feel van de pedalen helemaal op maat af te stellen. In Ghub (de instellingen in de DD base van het stuur) kun je de rem nog verder instellen. Maximale weerstand is 100kg, maar daar ben ik fysiek zelfs niet toe in staat. Ik zet die op 50%. Geeft mij nog altijd ruim voldoende remgevoel.
Ik heb op Fanatec materiaal gespeeld bij Chronos Racing (https://www.chronosracing.be/simulator), maar ik weet niet exact welke base en pedalen ze gebruiken. Ik vind oprecht dat het Logitech materiaal op elk vlak aangenamer aanvoelt. Ik mis enkel nog een formula-achtig stuur, maar ik heb er vertrouwen in dat dat nog komt.
Over het GT wheel van Fanatec heb ik gehoord dat het redelijk speelgoedachtig aanvoelt, maar heb er zelf geen ervaring mee.
Kortom, duur gerief, maar ik ben er dolblij mee.

Dik voor je reactie! Dus je hebt er wel vertrouwen in dat Logitech met meer add-on's zoals F1 wheel gaat komen? Het is ongeveer alweer een jaar geleden dat de g pro wheel set uitgekomen is en er is nog niets gemeld over een vervolg van add-on producten van Logitech....

Dik voor je reactie! Dus je hebt er wel vertrouwen in dat Logitech met meer add-on's zoals F1 wheel gaat komen? Het is ongeveer alweer een jaar geleden dat de g pro wheel set uitgekomen is en er is nog niets gemeld over een vervolg van add-on producten van Logitech....
Ik heb er (voorzichtig) vertrouwen in ja. Er is een quick release systeem (voor het eerst bij Logitech), er zijn nog usb poorten voorzien voor handrem en shifter (die ook nog niet uitgebracht zijn), en ze zijn een grote sponsor van McLaren, dus ik zie nog wel een samenwerking gebeuren.
Enige dat een beetje vreemd is, is dat het juist Fanatec is die een McLaren stuur hebben uitgebracht.
Er zou recent trouwens een poll geweest zijn van Logitech, om te zien wat men het liefste zou willen zien in de toekomst ivm de pro wheel, en een F1 stuur zou daar als winnaar zijn uitgekomen.
Te lang mogen ze er ook niet meer mee wachten want dan gaan mensen stilaan hun boel verkopen.

Kleine tip bij fanatec, je kan die bundle ook samenstellen met een csl hub v2 en stuur kan je dan kiezen. Kost amper meer dan dat stuur dat er standaard bij zit

Helaas is de Podium Racing Wheel F1 bundel niet meer te koop bij Fanatec. Weet iemand of deze ooit nog beschikbaar word? Is dus met een Podium DD1 met 20 Nm en een F1 racing Wheel special voor de PS4/5 en Pc.

Helaas is de Podium Racing Wheel F1 bundel niet meer te koop bij Fanatec. Weet iemand of deze ooit nog beschikbaar word? Is dus met een Podium DD1 met 20 Nm en een F1 racing Wheel special voor de PS4/5 en Pc.
Geen idee of die als bundle nog terug komt. De DD1 is nog wel apart te verkrijgen. Een F1 stuur heeft Fanatec sowieso ook.

Ik heb zelf die Podium Racing Wheel F1 bundle met de ClubSport V3 pedalen en heel tevreden mee.

Is er veel verschil tussen de Fanatec GT DD Pro 8Nm versie en de Podium Racing Wheel F1 DD1. Die laatste heeft een max van 20Nm toch?!
Wat is wijsheid voor iemand zoals ik die van een Logitech G29 afkomt en een stapje verder wil. Wel op de Playstation nog steeds!

Het verschil in peak torque is letterlijk 12 nm. Die DD1 (20 nm ja) is meer dan dubbel zo krachtig. De DD1 is PS5 compatibel maar zoals ik eerder al zei: als je het een beetje au sérieux neemt zul je snel op PC aan het simracen zijn.

De DD1 is al wel enkele jaren oud terwijl de GT DD Pro dan weer recenter is.

Laatst bewerkt:
Is de DD1 PS5 compatible??
This is what I read on the FAQ page of Fanatic:
Question:
Hi,
I have the DD Pro for GT7, love it. I have expanded my sim set up to the point I want to keep using GT7 and also get into PC sim racing.
I was planning to give my DD Pro to one of my kids, and was looking at DD1 or DD2. But both state not PS5 compatible and can not be upgraded. Yet I see people on YouTube using the DD1 with GT7.
Can and if I can, how do you use the DD1/2 on PS 5.
I already have the fanatics shifter, hand break and better peddles

Answer:
"The people you see on Youtube are using the Podium Racing Wheel F1 Bundle which contains a special DD1 base with a Playstation security Chip. This Base however is discontinued and will not be produced anymore.

The regular DD1 and DD2 are both not playstation compatible and can only work on Playstation when using it with a 3rd Party Tool. This however is not recommended as it then emulates a different base which feels different to a native implementation and of course it's also not officially supported by Fanatec".

En btw: Wat maakt het verschil dan zo groot tussen PC simracing en op een console a la de playstation? Naast het feit dat je toch sowieso meer geld kwijt bent als je alleen al kijkt naar een racing PC die je nodig hebt t.o.v. de prijs van een PS5?

Question:
Hi,
I have the DD Pro for GT7, love it. I have expanded my sim set up to the point I want to keep using GT7 and also get into PC sim racing.
I was planning to give my DD Pro to one of my kids, and was looking at DD1 or DD2. But both state not PS5 compatible and can not be upgraded. Yet I see people on YouTube using the DD1 with GT7.

Answer:
"The people you see on Youtube are using the Podium Racing Wheel F1 Bundle which contains a special DD1 base with a Playstation security Chip. This Base however is discontinued and will not be produced anymore.

The regular DD1 and DD2 are both not playstation compatible and can only work on Playstation when using it with a 3rd Party Tool. This however is not recommended as it then emulates a different base which feels different to a native implementation and of course it's also not officially supported by Fanatec".

En btw: Wat maakt het verschil dan zo groot tussen PC simracing en op een console a la de playstation? Naast het feit dat je toch sowieso meer geld kwijt bent als je alleen al kijkt naar een racing PC die je nodig hebt t.o.v. de prijs van een PS5?
Telemetry systemen, overlays, mods, setups, triple screens, … is allemaal een voordeel aan pc.

Question:
Hi,

Answer:

Ah neen idd, je hebt gelijk. De losse DD1 is idd NIET PS5 compatibel, sorry, ik dacht van wel. De Podium Racing Wheel F1 bundle die ik heb is wél PS5 compatibel. Excuses voor de verwarring.

Om nog op uw laatste vraag te antwoorden met één woord: immersion. Met PC kun je gebruik maken van VR. Ok de PS5 heeft PSVR2 maar een bijzonder groot succes is dat niet. Met PC kun je gebruik maken van een triple screen setup. Op PC heb je échte sims zoals iRacing, rFactor 2, Automobilista 2 enz. Als je dan toch kijkt naar games zoals Dirt Rally 2.0, F1 22 of Assetto Corsa Competizione (die zowel op PS5 als PC verkrijgbaar zijn) dan zul je merken dat het detail in feedback op PC veel nauwkeuriger is. Op console ligt daar gewoon minder nadruk op. Simracing is sowieso al een nichemarkt en op consoles al helemaal. Dan gaan fabrikanten weinig moeite steken in nauwkeurige feedback op consoles. Naar instellingen heb je op PC veel meer software zoals FanaLab om uw Fanatec materiaal softwarematig mee te tweaken. Dat bestaat op consoles ook niet.

Jammer genoeg is een dikke gamePC zeker duurder dan een PS5. Dat zal niemand ontkennen. Maar ik denk dat uw simracing verhaal u snel richting PC zal brengen en weg van consoles.

Ik wil die thread hier zeker niet laten ontsporen in een PC-vs-console flame war want beiden hebben voordelen en nadelen. Ik speel zelf ook graag op mijn PS5 en geniet nu volop van Ghost of Tsushima Director's Cut. Maar voor simracing is PC wel hét platform bij uitstek.

Laatst bewerkt:
Met hier zoveel te lezen over dd bases met meer power ben ik wel benieuwd om er is eentje te testen.

Maar ik ken mezelf, als dat echt dag en nacht verschil is, dan moet ik dat ook hebben…

Ander vraagje, over AM2.
Als ik race vind ik de ffb goed, maar als iemand mij raakt, dan valt de ffb precies even helemaal weg. Heb dan moeite om te corrigeren, want je stuurt automatisch tegen, maar doorsat de kracht wegvalt overcorrigeer ik precies ook.

Aangezien ik weinig crash in het dagelijks leven, is dat normaal?

Met hier zoveel te lezen over dd bases met meer power ben ik wel benieuwd om er is eentje te testen.

Maar ik ken mezelf, als dat echt dag en nacht verschil is, dan moet ik dat ook hebben…

Ander vraagje, over AM2.
Als ik race vind ik de ffb goed, maar als iemand mij raakt, dan valt de ffb precies even helemaal weg. Heb dan moeite om te corrigeren, want je stuurt automatisch tegen, maar doorsat de kracht wegvalt overcorrigeer ik precies ook.

Mogelijks is dat omdat de treshold van je stuur overschreden wordt. Bij een DD wheelbase ga je dat niet voor hebben...... 😎 join us...

Mogelijks is dat omdat de treshold van je stuur overschreden wordt. Bij een DD wheelbase ga je dat niet voor hebben...... 😎 join us...

Ik heb een DD wheelbase... De Gran Turismo DD Pro Wheel Base (8 Nm).
Ik heb al gedacht van dat te verkopen en een DD1 te kopen (staat 1000 euro nu), maar weet niet of je een DD pro aan een deftige prijs kunt verkopen. Je hebt de standaard versie al voor 200 euro...

Ander vraagje, over AM2.

Is dat niet omdat uw stuur momenteel op 100% force feedback staat? Je rijdt dus al op max torque en het moment dat er iemand u raakt wil die over "max" gaan, maar alles over "max" is en blijft "max". Dat noemt clipping in het jargon.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten