FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?


  • Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

sink

Well-known member
Crowdfunder FE
JcTGaTc.jpg


Teams & rijders
______________________________________________


Wijzigingen tov 2021:​
Nieuwe rijders:​
Guanyu Zhou maakt zijn debuut bij Alfa Romeo​
Comebacks:​
Alexander Albon maakt zijn comeback bij Williams, hij reed voor het laatst een F1 race eind 2020 bij Red Bull​
Kevin Magnussen maakt zijn comeback bij Haas, hij reed voor het laatst een F1 race eind 2020 bij Haas​
Doen niet meer mee:​
Kimi Raikkonen​
Antonio Giovinazzi​
Nikita Mazepin​
Transfers bij de rijders:​
Valtteri Bottas stapt over van Mercedes naar Alfa Romeo​
George Russell stapt over van Williams naar Mercedes​
Veranderingen bij de teams:​
Honda verliet de F1 eind 2021. Red Bull ontwikkelt vanaf 2022 zelf de Honda motoren verder in hun eigen fabriek onder de naam Red Bull Powertrains. De PU zal dus niet meer de Honda naam dragen.​

Het volledige veld:​
44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014,2015,2017,2018,2019 & 2020)​
63 George Russell​
• T.TBC

1 (/33) Max Verstappen (WK 2021)​
11 Sergio Perez​
• T.TBC

16 Charles Leclerc​
55 Carlos Sainz​
• T.Antonio Giovinazzi, Mick Schumacher

3 Daniel Ricciardo​
4 Lando Norris​
• T.TBC

14 Fernando Alonso​
31 Esteban Ocon​
• T.Oscar Piastri

10 Pierre Gasly​
22 Yuki Tsunoda​
• T.TBC

5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)​
18 Lance Stroll​
• T.TBC

6 Nicholas Latifi​
23 Alexander Albon​
• T.TBC

77 Valtteri Bottas​
24 Guanyu Zhou​
• T.Antonio Giovinazzi, Mick Schumacher

47 Mick Schumacher​
20 Kevin Magnussen​
• T.Pietro Fittipaldi, Antonio Giovinazzi



De races
______________________________________________


Wijzigingen tov 2021:​
Er is 1 nieuwe GP:​
- De GP van Miami staat voor het eerst op de kalender en zal doorgaan in de Miami Gardens, op een nieuw aangelegd circuit in en rond het Hard Rock Stadium.​
Wegens de COVID-19 pandemie is de kalender 2 jaar op rij steeds opnieuw gewijzigd. In 2022 is de voorlopige kalender voor een groot deel terug gelijk aan die van 2019.​
Zowel de Australische, Canadese, Japanse en Singaporese Grand Prix keren terug na een afwezigheid van 2 jaar.​
Staan niet (meer) op de kalender in 2022:​
- Portugese GP (Portimao Circuit)​
- Turkse GP (Istanbul Park Circuit)​
- GP van Steiermarken (Styrian GP op de Red Bull Ring)​
- Qatar GP (Circuit Losail), de GP keert terug in 2023 omdat men in 2022 wil focussen op de FIFA world cup.​
- Chinese GP (Circuit Shanghai), keert terug in 2023.​
Voorlopige kalender​
#DateGrand PrixCircuit
#120-03-2022Bahrain Grand PrixBahrain International Circuit
#227-03-2022Saudi Arabian Grand PrixJeddah Corniche Circuit
#310-04-2022Australian Grand PrixAlbert Park Circuit
#424-04-2022Emilia Romagna Grand PrixImola Circuit
#508-05-2022Miami Grand PrixMiami International Autodrome
#622-05-2022Spanish Grand PrixCircuit de Barcelona-Catalunya
#729-05-2022Monaco Grand PrixCircuit de Monaco
#812-06-2022Azerbaijan Grand PrixBaku City Circuit
#919-06-2022Canadian Grand PrixCircuit Gilles Villeneuve
#1003-07-2022British Grand PrixSilverstone
#1110-07-2022Austrian Grand PrixRed Bull Ring
#1224-07-2022French Grand PrixCircuit Paul Ricard
#1331-07-2022Hungarian Grand PrixHungaroring
#1428-08-2022Belgian Grand PrixCircuit de Spa-Francorchamps
#1504-09-2022Dutch Grand PrixCircuit Zandvoort
#1611-09-2022Italian Grand PrixMonza Circuit
#1725-09-2022Russian Grand PrixSochi Autodrom
#1802-10-2022Singapore Grand PrixMarina Bay Street Circuit
#1909-10-2022Japanese Grand PrixSuzuka International Racing Course
#2023-10-2022United States Grand PrixCircuit of the Americas
#2130-10-2022Mexico City Grand PrixAutodromo Hermanos Rodriguez
#2213-11-2022Brazilian Grand PrixInterlagos Circuit
#2320-11-2022Abu Dhabi Grand PrixYas Marina Circuit

F1 Fanatic Kalender:​
Google
iCal

Regelwijzigingen
______________________________________________


De belangrijkste wijzigingen tov 2021: (Bron: Wikipedia) (as of january 2nd 2022)​
Technische reglementen:
The 2022 World Championship is due to see an overhaul of the technical regulations. These changes had been planned for introduction in 2021, with teams developing their cars throughout 2020. However, the introduction of the regulations was delayed until the 2022 championship in response to the COVID-19 pandemic. Once the delay was announced, teams were banned from carrying out any development of their 2022 cars during the 2020 calendar year.​
Drivers were consulted on developing the new technical regulations, which were deliberately written to be restrictive so as to prevent teams from developing radical designs that limited the ability of drivers to overtake. The FIA created a specialist Working Group, or committee of engineers, tasked with identifying and closing loopholes in the regulations before their publication. The elimination of loopholes will, in theory, stop one team from having a dominant car, and in turn allow for closer competition throughout the field while improving the aesthetics of the cars. This philosophy was a major aim of the new regulations. Red Bull car designer Adrian Newey noted that the regulation changes were the most significant in Formula One since the 1983 season.​
Aerodynamica en bodywork:
The technical regulations will reintroduce the use of ground effect for the first time since they were banned in the 1980s. This will coincide with a simplification of the bodywork, making the underside of the car the primary source of aerodynamic grip. This aims to reduce the turbulent air in the wake of the cars to allow drivers to follow each other more closely whilst still maintaining a similar level of downforce compared to previous years. Further changes to the aerodynamics are aimed at limiting the teams' ability to control airflow around the front wheels and further reduce the cars' aerodynamic wake. This includes the elimination of bargeboards, the complex aerodynamic devices that manipulate airflow around the body of the car. The front wing and endplates will be simplified, reducing the number and complexity of aerodynamic elements. The front wing must also directly connect to the nosecone, unlike pre-2022 designs where the wing could be connected to the nose via supports to create a space under the monocoque, thereby encouraging airflow under the car by way of the wing's larger surface area and the nose's increased height. The rear wings will be wider and mounted higher than in previous years, with additional restrictions in place to limit the constructors' ability to use a car's exhaust gases to generate downforce. Bodywork will be required to be coated in rubber to reduce the risk of components breaking off cars to minimise the risk of local yellow flags, safety cars, and stoppages. Figures released by the Working Group revealed that where a 2019-specification car following another car had just 55% of its normal levels of downforce available, a 2022-specification car following another car would have up to 86% of its normal levels of downforce.​
Teams will be further restricted in the number of aerodynamic upgrades they can introduce to the car, both over the course of a race weekend and over the course of the championship. These rules were introduced to further cut the costs of competing. Following the decision to delay the 2021 regulations to 2022, aerodynamic development of the cars was banned from 28 March 2020 to the end of 2020.​
In 2021 the championship introduced a sliding scale system to regulate aerodynamic testing. Under this system, the least successful teams in the previous year's World Constructors' Championship standings would be given additional time for aerodynamic testing. Conversely, the most successful teams would be given less time to complete testing. The system was trialed in 2021 with the results used to create a more formal, structured and steeper model for the 2022 championship.​
Power units:
Discussions over the 2022 engine regulations began in 2017 and were finalised in May 2018. The proposed regulations involved removing the motor generator unit–heat (MGU-H) to simplify the technology used in the engine whilst raising the maximum rev limit by 3,000 rpm. Further proposals dubbed "plug-and-play" would see engine suppliers bound by the regulations to make individual engine components universally compatible, allowing teams to source their components from multiple suppliers. Manufacturers would also be subject to a similar regulation concerning commercially available materials as chassis constructors would be subject to from 2021.[clarification needed][citation needed] The proposals were designed to simplify the engine technology whilst making the sport more attractive to new entrants. However, as no new power unit suppliers committed themselves to entering the sport in 2022, the existing suppliers proposed to retain the existing power unit formula in a bid to reduce overall development costs.​
The quota system of power unit components would continue in 2022, with teams given a limited number of individual components that can be used before incurring a penalty. The exhaust system would be added to the list of components, with teams allowed to use a maximum of six throughout the championship.​
Gestandaardiseerde componenten:
The sport intends to introduce a series of standardised components from 2022, with the regulations calling for the standard components to be in place until 2024. These standardised components include the gearbox and fuel system. Some aerodynamic components—such as the tray that sits at the front of the car floor—will also be standardised so as to restrict teams' ability to develop the area and gain a competitive advantage. Individual parts will now be classified as a way of clarifying the rules surrounding them:​
"Listed parts" refers to the parts of the car that teams are required to design by themselves.​
"Standard parts" is the name given to the parts of the car that all teams must use, including wheel rims and equipment used in pit stops.​
"Transferable parts" are parts that a team can develop and sell on to another team, such as the gearbox and the clutch.​
"Prescribed parts" are parts that teams are required to develop according to a prescriptive set of regulations. Prescribed parts include wheel arches and wheel aerodynamics.​
"Open-source parts" may be developed collectively by teams and sold on to customers. Steering wheels and the DRS mechanism are listed as open-source parts.​
The system of categorising parts was introduced to allow for design freedom as the overhaul to the aerodynamic regulations was highly prescriptive​
Banden:
The championship would move from 13 inches (33 cm) to 18 inches (46 cm) wheels. The 18-inch wheels were introduced into the Formula 2 Championship in 2020, to test changes in tyre behaviour. It was originally proposed that the use of tyre warmers—electric blankets designed to keep the tyres at the optimal operating temperature when not in use—would be banned, although this decision was later reversed after opposition from the tyre supplier Pirelli. Tyre warmers would instead become a standardised piece of equipment, with all teams required to use the same product with a view to eventually phase them out altogether by 2024.​
TV-Zenders
______________________________________________


Alle zenders die wij kunnen ontvangen:

Analoog:
La Une/Tipik: Waals​

Digitaal:
La Une/Tipik: Waals​
Play Sports: Vlaams​
RTL: Duits​

Kwalificaties & race zijn live te zien op La Une of Tipik, Play Sports (Telenet) en RTL.​

Interessante links
______________________________________________


Live:​
Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.​
Nederlandstalig nieuws:​
GPToday
Motorsport
Engelstalig nieuws:​
Racefans
Planet F1
Interessante blogs:​
Technisch:​
Podcasts:​


Livestream
______________________________________________

F1 TV
• Download ACE Player > Ga naar: Motorsportsstreams per sessie is er een nieuw ID met livestream​

Wintertests 2022
______________________________________________

#DatumCircuit
#123/24/25 Februari 2022Circuit de Barcelona-Catalunya
#211/12/13 Maart 2022Bahrain International Circuit


Teampresentaties 2022
______________________________________________

#DatumTeamChassisFoto's
#12022-02-04HaasVF-22Foto 1 - 2 - 3
#22022-02-09Red Bull RacingRB18Foto 1 - 2 - 3
#32022-02-10Aston MartinAMR22Foto 1 - 2 - 3
#42022-02-11McLarenMCL36Foto 1 - 2 - 3
#52022-02-14Scuderia Alpha TauriAT03Foto 1 - 2 - 3
#62022-02-15WilliamsFW44Foto 1 - 2 - 3
#72022-02-17FerrariF1-75Foto 1 - 2 - 3
#82022-02-18MercedesF1 W13Foto 1 - 2 - 3
#92022-02-21AlpineA522Foto 1 - 2 - 3
#102022-02-27Alfa RomeoC42Foto 1 - 2 - 3


F1 Fantasy 2022
______________________________________________


BeyondGaming League code om te joinen: d30e7c3137
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd hoe de nieuwe wagens er gaan uitzien. Die renders zeggen voor mij te weinig om er iets deftig uit op te maken :p
 
Met de nieuwe reglementen is het echt moeilijk om een voorspelling te maken. Er zijn teams als Haas die de laatste 2 jaren weinig in hun auto geïnvesteerd hebben om zich volop op de auto voor volgend jaar te storten. Terwijl een team als Red Bull duidelijk nog volop aan de auto voor 2021 aan het werken was. Nu acht ik Red Bull wel in staat om tegelijk aan 2 auto's te werken, en toch nog een beest af te leveren voor dit jaar. Ik verwacht ook wel dat Haas en Williams terug mee gaan doen. Al zullen er wel enkele teams zijn die een beetje achterop gaan lopen.

Over het algemeen heb ik het meeste vertrouwen in Mercedes. Zij zijn veel voorsprong kwijtgespeeld, wat suggereert dat ze al veel met 2022 bezig waren. Combineer dat met hun manier van werken (alles willen perfectioneren) en ik vrees dat ze weer een heel snelle auto gaan hebben. Ik hoop dat er een of 2 andere teams een ongeveer even snelle auto gaan hebben. Ik denk dan aan Mclaren (die sowieso al die snelle Mercedes motor hebben, en een heel capabel team om de rest te ontwikkelen) of Ferrari (die het meeste ervaring hebben in het ontwikkelen van snelle auto's, maar wat wisselvalliger kunnen zijn door hun manier van werken/teampolitiek). En Red Bull zal zeker niet tegenvallen, al vraag ik mij af of ze niet te veel met 2021 zijn bezig geweest om net dat tikkeltje extra te missen dit jaar.

Ik heb dus maar een veilige gok genomen met Hamilton. Dan kan hij het record pakken, en de volgende Brit klaarstomen om bij Mercedes het mooie weer te maken. Om dan rustig met pensioen te gaan na dit jaar.
 
Die van Mercedes is trouwens een echte foto blijkbaar en geen render.
Op twitter zijn nog andere foto's te vinden.
 
Wsl is dat versie nummer 1 of zo, en zitten ze intussen al aan versie 10.
Tijdens de eerste week wintertesten zullen ze wsl met een basic versie aandraven, wat aerodynamica betreft, om de andere teams geen mogelijke ideeen te geven. Om zo tijdens week 2 aan te komen draven met hun vondsten en zo hopelijk de concurrentie hopelijk te verschalken.
Red Bull kan een auto goed doorontwikkelen maar bij nieuwe reglementen komen ze toch steeds met een basic versie aanzetten in het begin.
Ferrari was slecht begonnen aan de reglementswijzigingen van 2014 door de PU miskleun, maar de 2017 veranderingen pakten wel goed uit en ze konden toen meteen goed meedraaien met Mercedes toen.
Nu hebben zowel McLaren als Ferrari meer windtunneltijd gekregen (door hun positie in 2020) en moesten ze de niet om de wereldtitel strijden zoals Merc & RB. Merc heeft dan wel weer tokens opgespaard.
 
Ik heb gestemd op Leclerc, en dat Ferrari WK wordt bij de teams. Iedereen begint van 0 en ik ga er niet zomaar van uit dat Mercedes weer WK wordt, ooit houdt het wel ne keer op, en ik denk ook dat ze nog altijd met Abu Dhabi in hun hoofd gaan zitten. Net als RB gaan ze beetje de gevolgen dragen van het feit dat ze zo lang bezig geweest zijn met de 2021 auto's. En dan is er ook Ferrari zelf dus, met hun splinternieuwe simulator en dat ze al een hele tijd bezig zijn aan de auto voor dit jaar. Ik hoop trouwens ook dat de voorspelling dat het hele veld tegen het einde van 2022 op 1,5 sec van elkaar zit gaat kloppen.
 
Kwakkel van de dag: Mercedes zou aan Gasly denken om Hamilton te vervangen.

Ik hecht er -100 geloof aan, maar ik geef gewoon effe mee dat het gerucht bestaat.
 
Ik hoop op gewoon goede races met veel animo (crashes, inhaalmaneuvers,...) en wagens die echt veel dichter bij elkaar liggen zodat het geen ZZzzzzzz-races worden
 
Elk gerucht dat je zelf verzint, bestaat ook ;)
ik ben zo creatief niet :p


en dat wordt dan bij "gerenommeerde" journalistiek:

 
Ik verwacht vooraan vooral dezelfde strijd als dit jaar: Max vs Lewis. Russel wordt een betere handlanger voor Lewis dan Bottas was, maar die gaat niet zijn volle kans mogen wagen. Het hele "Merc en Red Bull zijn afgeleid door hun strijd en hebben niet kunnen focussen op de nieuwe wagen", daar ga ik niet in mee. Die teaser van Mercedes: da's een echte foto, en geen render. en ik geloof wel dat Red Bull even ver zou staan. ze gaan nu ook zelf hun motoren bouwen (en ik denk dat hun grootste zwakte gaat zijn: ze hebben daar nog niet zo veel ervaring mee), dus ze hebben zeker wel technische capaciteit om vooraan te blijven.

Ferrari gaat wel aansluiten, en af en toe belangrijke zeges afpakken, maar mee doen voor titels zie ik ze nog niet doen. Ze zijn ook hun momentum een beetje kwijt qua organisatie, met al die personeelswissels de voorbije jaren, en ik denk dat ze wel een goeie wagen gaan hebben, maar dat ze als team gaan tekort schieten.

Dé outsiders gaan Mclaren en Aston Martin zijn. Mclaren maakt de voorbije jaren een geweldige evolutie door, en Zak Brown weet goed wat hij doet, dus die gaan die lijn gewoon doortrekken. Aston Martin heeft dit jaar zwaar underperformed, die gaan dat willen goed maken. ik verwacht een strijd voor Best-of-the-Rest tussen die 2 teams.

Het middenveld, daar komt Williams aansluiten bij Alpine en Alpha Tauri. ik zie dus ook een breuk in het middenveld, want nu horen Mclaren en Aston Martin daar wél nog bij. maar hoewel ik Williams dus wel zie evolueren, wordt Alpha Tauri volgens mij het slachtoffer van de prioriteit die Red Bull zelf gaat krijgen bij de ontwikkeling van de 2022 wagen. en Alpine, tjah, Renault wilt er hun eigen naam al niet meer aan koppelen, dus het oude zeer dat ze die extra investering niet willen doen om naar de top te gaan, gaat hun weer kosten.

Alfa Romeo zie ik hetzelfde als bij Alpha Tauri, met dat verschil dat de Red Bull nog altijd beter gaat zijn als de Ferrari.

HAAS... tjah. ik denk dat "de focus op 2022" eerder uit noodzaak was, dan uit strategie. Misschien maken ze het gat kleiner, maar ik verwacht hier niks van.

samengevatte voorspelling (die ik waarschijnlijk nog ga moeten herzien na de tests):

WDC: Hamilton
WCC: Mercedes
Verrassing van het jaar (piloot): Norris (eerder bevestiging, maar goed)
Verrassing van het jaar (team): Williams
Teleurstelling van het jaar (piloot): Russell
Teleurstelling van het jaar (team): Alpine
 
De Red Bull powerunit is wel nog steeds volledig door Honda ontwikkeld in de loop van 2021. Daar heeft RB zelf nog niet al te veel aan gedaan. Pas vanaf 2023 zullen we mss effect zien, maar dan gaat ook een meer verregaande engine freeze in dacht ik.
 
mja, maar alle updates zullen nu van Red Bull moeten komen. dat gaat, op een seizoen met 23 GP's, toch wel een verschil maken hoor.
 
Ik ga ook nog wachten om de poll in te vullen tot na de tests.

Op buikgevoel zou dit mijn volgorde zijn:
McLaren en Ferrari een volledige aansluiting aan de top met meerdere overwinningen. Red Bull valt licht achteruit.
1. Mercedes
2. Ferrari
3. Red Bull
4. McLaren

Middenveld: Aston Martin en Williams winnen veld terug
5. Aston Martin
6. Williams
7. Alpine
8. Alpha Tauri

Staartteams: Haas kan niet de sprong doen die ze hopen, maar steken wel Alfa Romeo voorbij
9. Haas
10. Alfa Romeo

WDC: Hamilton, of, als het erg close wordt met Ferrari en Russell met genoeg wins gaat lopen: Leclerc
WCC: Mercedes
 
mja, maar alle updates zullen nu van Red Bull moeten komen. dat gaat, op een seizoen met 23 GP's, toch wel een verschil maken hoor.

Welke updates? De 2022 PU wordt aan het begin van het seizoen gehomologeerd, en daarna is er een development freeze. In principe komen er dus geen performance-enhancing updates meer. Hoogstens voor betrouwbaarheid, al kan een betrouwbaarheidsupdate er wel voor zorgen dat een motor (langer) aan hogere belasting kan draaien.
 
Red Bull kan een auto goed doorontwikkelen maar bij nieuwe reglementen komen ze toch steeds met een basic versie aanzetten in het begin.

Dat is ook wat kort door de bocht he? In 2009 stonden ze onmiddellijk mee vooraan, alleen hadden zij de DDD loophole nog niet mee - ze wonnen wel al races zonder de DDD en na introductie van de DDD won Vettel nog de meeste races van alle rijders. Wat minder DNF's en die wagen had evengoed de titel kunnen pakken.

En in 2014 hebben die een fantastisch goede wagen gemaakt om met zo'n absolute brol van een motor nog tweede in het kampioenschap te worden en een paar races te winnen.

De enige andere regelwijziging die naam waardig was 2018. En toen liep het inderdaad wat minder (alhoewel wel beter dan 2017).

Met andere woorden: doorgaans komen ze net wel goed uit de startblokken bij regelwijzigingen...
 
Welke updates? De 2022 PU wordt aan het begin van het seizoen gehomologeerd, en daarna is er een development freeze. In principe komen er dus geen performance-enhancing updates meer. Hoogstens voor betrouwbaarheid, al kan een betrouwbaarheidsupdate er wel voor zorgen dat een motor (langer) aan hogere belasting kan draaien.
aan het begin van het seizoen pas he. moesten er tijdens de tests nog problemen ontstaan, moeten ze het zelf oplossen.
Honda heeft de motor dan wel ontwikkeld in 2021, het verhaal stopt he. gaat die motor wel goed werken in de nieuwe wagen? Want dat was eigenlijk het grote probleem in 2014 voor Renault bij Red Bull, of later voor Honda bij Mclaren.

nu goed, ik reken ze nog altijd een even grote titel-kandidaat als dit jaar, dus veel échte problemen verwacht ik niet.
 
aan het begin van het seizoen pas he. moesten er tijdens de tests nog problemen ontstaan, moeten ze het zelf oplossen.

Maar dan begrijp ik niet wat de hoeveelheid GP's ertoe doet als het gaat om het oplossen van de problemen voorafgaand aan het seizoen :)

Honda heeft de motor dan wel ontwikkeld in 2021, het verhaal stopt he. gaat die motor wel goed werken in de nieuwe wagen? Want dat was eigenlijk het grote probleem in 2014 voor Renault bij Red Bull

Maar nee toch? De Renault was onbetrouwbaar en ontwikkelde weinig vermogen, ongeacht in welke wagen die lag. DAT waren de grote problemen :)
Red Bull haalde er steevast het beste uit.

Ik zie ook niet direct waarom de 2022 motor niet goed zou werken in de 2022 wagen - Honda en Red Bull hebben zoals elk jaar samengewerkt om de 2022 package voor te bereiden, en dat ging elk jaar toch al goed tot hiertoe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan