Vlaams begrotingsakkoord loopt vertraging op

Ik begrijp CD&V toch niet goed.

Niets tegen kindergeld (al zou het naar mijn gevoel zeker niet fout zijn mocht dat geld rechtstreeks naar scholen gaan).

Maar de grote issue is dat energieprijzen de pan uit swingen. Maar CD&V wil dan alleen gezinnen helpen door kindergeld te verhogen? Want alleenstaanden en gepensioneerden hebben geen last van de energieprijzen ofzo?

Beke heeft hem laten rollen door de indexatie van kindergeld te laten af te schaffen. Wie had nu kunnen denken dat de inflatie ooit over 1% ging gaan...

En nu moet er iets recht gezet worden waar niemand van wakker ligt.

Tot deze week wist ik zelfs niet dat het kindergeld indexeert, laat staan met hoeveel...

Ja, voor sommige zal 10 of 15 euro per maand een verschil maken, maar voor de meeste niet. Ia de afgang van de eeuw dat waard? Questionable.
Met dat verschil natuurlijk @KnightOfCydonia dat de woonbonus telt/telde voor je hypotheek die niet stijgt doorheen de looptijd en kindergeld voor kinderen waarvan de kost om ze te voeden, naar school te brengen, te kleden,... Wèl stijgt doorheen de jaren omdat al die kindgerelateerde kosten OOK netjes mee geïndexeerd worden.

We zijn in dit land wel serieus verslaafd aan "de overheid moet compenseren". En liefst moeten alle uitkeringen en subsidies elk jaar stijgen, bovenop de index. dat het niet houdbaar is, not a surprise.

Ja, dan kom je in dergelijke situaties terecht.

Moesten we nu eens stoppen met aan 100 per uur subsidies uit te delen. Iets afschaffen, altijd miserie. Als het nooit ingevoerd is, dan moet je het niet afschaffen en is er geen miserie.

Madam werkt 4/5. Die krijgt federaal 130 euro en Vlaams nog eens 70 euro. Waarom? Geen idee.

Investeerbare eens in deftige en betaalbare kinderopvang ipv mensen te betalen om thuis te zitten.
En je kent met standpunt omtrent kindergeld ondertussen, daarover zijn we het helemaal eens. 😁
 
serieuze blamage voor Jambon, maar de kritiek van vooruit en groen is uiterst goedkoop. Van een niveau dat de schulden en tekorten opstapelt heeft Vlaanderen echt geen lessen te trekken. Geld uitdelen kan iedereen.
 
Dat is om het dragelijker te maken als je wilt kiezen om één dag in de week er te zijn voor uw kinderen.
Dat is opzich niet slecht.

Ja, ik snap de redenering uiteraard wel. Maar waarom moet er van 2 plaatsen geld komen, administratie etc etc.

En waarschijnlijk goedkoper dan gesubsidieerde kinderopvangplaatsen.

Die gaan die dag gewoon naar de creche hoor. Dus zoveel opvangplaatsen worden er niet mee uitgespaard.

Ook hier zou het perfect mogelijk moeten zijn om meer gericht te zijn of andere maatregelen te nemen. Ik zou veel liever hebben dat de creche later open is s avonds zodat we ons niet moeten haasten haasten.

Overigens is die 4/5 een relatief grote kost voor de overheid want heel wat minder belasting inkomsten + extra subsidie. Zouden beter geld spenderen zodat mensen meer aan het werk blijven ipv minder werken te subsidiëren.
 
Ja, ik snap de redenering uiteraard wel. Maar waarom moet er van 2 plaatsen geld komen, administratie etc etc.
Dit stoort me ook enorm. Ik heb zowel voor de Vlaamse overheid als de Federale gewerkt en dan zie je toch heel hard hoeveel dubbele functies/diensten er zijn.

Als de Vlaamse overheid een minibevoegdheid krijgt creeren die direct een hele administratie daarrond terwijl de Federale nieuwe bevoegdheden vooral opvangt binnen bestaande diensten/structuren.
Daarnaast wil de Vlaamse overheid steeds meer bevoegdheden Dus die azen op iedere scheet wat ze kunnen krijgen.

Dus dienst X van de Federale verliest een stukje bevoegdheid (dienst blijft identiek want meestal onderbemand) en Vlaanderen krijgt iets extra en bouwt daar een admin rond. (Extra admin)
 
@Pan

Ik vind het ook tenenkrommend dat de media kijkt naar "wat het Vlaamse niveau nog kan doen voor de energiecrisis". Waarom moet elk niveau iets doen aan hetzelfde probleem? Gaan we een kakofonie aan premies uitdelen? Het komt toch uiteindelijk uit de federale pot. Qua efficiëntie scoort dit wel heel mager.

Er zijn nu blijkbaar ook gemeenten die lokale energie premies geven, wisten collegas op het werk te zeggen. Op den duur gaan er mensen zijn die in het jaar met de duurste prijzen ever, het minste ever gaan betaald hebben. Super zinvol om elke prijsprikkrl weg te halen...

Aan de andere kant is het nog erger. Daar zijn er nog het Franstalige en Waalse niveau die apart beslissen over gelijkaardige zaken...
 
@Pan

Ik vind het ook tenenkrommend dat de media kijkt naar "wat het Vlaamse niveau nog kan doen voor de energiecrisis". Waarom moet elk niveau iets doen aan hetzelfde probleem? Gaan we een kakofonie aan premies uitdelen? Het komt toch uiteindelijk uit de federale pot. Qua efficiëntie scoort dit wel heel mager.

Er zijn nu blijkbaar ook gemeenten die lokale energie premies geven, wisten collegas op het werk te zeggen. Op den duur gaan er mensen zijn die in het jaar met de duurste prijzen ever, het minste ever gaan betaald hebben. Super zinvol om elke prijsprikkrl weg te halen...

Aan de andere kant is het nog erger. Daar zijn er nog het Franstalige en Waalse niveau die apart beslissen over gelijkaardige zaken...

Je moet inderdaad niet overal premietjes gaan uitdelen maar je kan echt wel binnen quasi elke bevoegdheid een grote bijdrage leveren wat betreft energieverbruik/kost. En wat betreft energie lijkt het mij daar zelfs een hele grote regionale invloed.

Neem nu huisvesting, dat zit Vlaams. Daar kan je fundamenteel de zaken aanpakken om ervoor te zorgen dat huizen energieëfficiënter zijn, waardoor je minder afhankelijk bent van die prijs. Of de schoolenergiefactuur, met zijn verouderd patrimonium. Of telewerk voor de ambtenaren. Of het stimuleren van busvervoer ipv autoverkeer. Enzovoort.

Veel van die energieprijzen worden ook bepaald door belastingen opgelegd door intercommunales. Enkel het Vlaams niveau zou daar wat eendracht in kunnen brengen.

En het is nu ook niet zo dat de federale regering even vlug de crisis in Oekraïne kan gaan oplossen, waar de echte basis gelegd wordt voor wat we vandaag zien.
 
Je moet inderdaad niet overal premietjes gaan uitdelen maar je kan echt wel binnen quasi elke bevoegdheid een grote bijdrage leveren wat betreft energieverbruik/kost. En wat betreft energie lijkt het mij daar zelfs een hele grote regionale invloed.

Neem nu huisvesting, dat zit Vlaams. Daar kan je fundamenteel de zaken aanpakken om ervoor te zorgen dat huizen energieëfficiënter zijn, waardoor je minder afhankelijk bent van die prijs. Of de schoolenergiefactuur, met zijn verouderd patrimonium. Of telewerk voor de ambtenaren. Of het stimuleren van busvervoer ipv autoverkeer. Enzovoort.

Veel van die energieprijzen worden ook bepaald door belastingen opgelegd door intercommunales. Enkel het Vlaams niveau zou daar wat eendracht in kunnen brengen.

En het is nu ook niet zo dat de federale regering even vlug de crisis in Oekraïne kan gaan oplossen, waar de echte basis gelegd wordt voor wat we vandaag zien.
Maar dat gebeurd toch al ?

1) huisvesting daar heeft men enerzijds voor degenen met een eigen woning de premies voor isolatie etc verder opgengesteld. En voor sociale woningen is men al een tijdje bezig met de uitrol van nieuwe isolatie (al is dat allemaal niet zo evident spijtig genoeg) alsook op een groot gedeelte ervan de uitrol te voorzien van zonnepanelen. Je kan wel zeggen, je kan meer doen... ja dat kan. Maar alles nu ineens gaan oplossen of maar blijven geld smijten dat er niet is, laat het eindelijk eens uit. Laat ons dan eerst beginnen te spreken over waar gaan we besparen voordat we dit extra geld aan structurele zaken als extra isolatie en dergelijke gaan uitdelen (al mogen we niet vergeten, dat we wel wat extra kunnen investeren in isolatie, maar dat uiteindelijk als de overheid hier nog meer op inzet, dat dit een stuwende werking zal hebben op de prijs ook voor de particulieren - materialen en mensen zijn eindig). Dit zijn eerder lange termijn plannen, waar je maximaal iets kan versnellen in die planning. Maar niet nu zeggen hier is 200 miljard, en volgend jaar zijn al de woningen EPC A+
En voor mijn part stel je dat verhuurders met woningen van lager dan A indexering niet mogen doen. Heb ik geen probleem mee. Maar je neemt er de consequenties dan wel bij

2) schoolenergiefactuur, dat is men al jaren mee bezig. Men is daar zelfs al meerdere jaren mee bezig. Maar zoals hierboven vermeld, dat is en blijft een meerjarenplan. Opnieuw je kan 5, 10,20% versnellen (opstart naar voor trekken) als je er wat meer geld tegenaansmijt. Maar dan heb je het een beetje gehad. En die zaken blijven hun doorlooptijd nodig hebben. Sneller bouwen is niet echt ideaal voor de kwaliteit hoor. Al dacht ik verstaan te hebben dat de huidige investeringen buiten de begroting waren gehouden, maar niet 100% zeker :(. En men heeft tijdens COVID periode al extra geld zitten spenderen aan ventilatie (HVAC installaties) en stoken met de ramen open... geld dat niet gegaan is naar iets structureel. Want ja, snel effect hé...

3) telewerk voor de ambtenaren. Ik kan voorlopig enkel spreken over de federale. Daar is sinds Covid dit al zeer zwaar op ingezet, al dacht ik verstaan te hebben dat men toch dit beperkt heeft van 5 dagen in de week naar 2 tot 3 dagen. Dus daar is al op ingezet. Kan het meer, ja dat zou kunnen. Maar 5 dagen op 5 telewerk daar zijn nog niet veel werkgevers/werknemers klaar voor. Ook niet de overheid (technisch gezien wel hé, maar organisatorisch / mentaal heb ik mijn twijfels over). Dus zoveel extra winst, kweet het niet zunne. Zeker niet als een gestelde tactiek van velen juist was om te besparen bij hen thuis door terug op het werk te gaan werken ipv via telewerk. Dus evident niet zo zou ik zeggen.

4) men stimuleert al jaren het busverkeer en treinverkeer. Gewoon het kostprijsverschil is al een bijkomende stimulatie. Maar uiteindelijk kunnen mensen nog altijd zelf kiezen hé. Dat hoort nu eenmaal bij het hebben van vrijheid. En toen de prijs te hoog begon te worden moesten er toch geld uitgedeeld worden om de prijzen behapbaar te krijgen. Je kan mensen niet verplichten om te drinken als ze dorst hebben. En dat is hetzelfde met OV... je kan mensen niet verplichten in onze maatschappij om dat te doen. En laat ons duidelijk zijn, ook de kosten voor het OV gaan stijgen met deze prijzen hé... dus zelfs bij het aanhouden van de huidige dienstverlening gaan daar extra miljoenen nodig zijn.

Kortom alles wat er gezegd wordt klinkt mooi. Maar uiteindelijk gaan het toch vooral wij mensen zijn die het gaan moeten doen. De overheden kunnen enkel wat ideeën en voorstellen geven en aanbevelingen doen. Of een beetje meer geld spenderen aan structurele zaken (die in de toekomst eventueel als geldverspilling kunnen gezien worden) of wat de pil verzachten. Maar dan heb je het wel een beetje gehad natuurlijk. Die boodschap mis ik uiteindelijk.

Terwijl de boodschap die ik beu gehoord ben... de overheid moet "helpen", het is ondraaglijk. Langzaamaan wel eens mag gestopt worden. En duidelijk mag gezegd worden... het is aan de bevolking... de schok is te zwaar maar vooral te structureel om een overheid te laten zeggen van no worries, wij absorberen dat wel. En ook de zwakkeren in de samenleving gaan dat moeten gaan ondergaan... de rek is eruit.

En wat betreft de energiecommunale.. daar ga je mogelijks misschien iets van kunnen afromen maar uiteindelijk is dat nu niet de drijvende kracht achter de kostprijs hé. Bij gas is het zelfs zodanig dat die impact verwaarloosbaar is. En voor elektriciteit zijn er nu eenmaal enorm veel uitdagingen in het verschiet met hernieuwbare energie, en dimensionering dat dat geld nodig is voor nieuwe investeringen voor de infrastructuur ook te vernieuwen in bestaande omgevingen of aan te leggen in nieuwe verkavelingen, locaties. Het is niet alsof iemand die 16 cent of whatever zegt van booyah money... en nu hoeren, tetten en alcohoooooool... neen dat wordt gebruikt voor investeringen en een ander stuk is broekzak, vestzak en wordt gewoon teruggegeven aan de gemeenten zodanig dat zij hun opcentiemen of belastingen niet moeten aanpassen. Dus veel winnen daar... zoals Demir heeft gezegd... we kunnen dat eruit zetten en op de algemene begroting zetten sommige van die zaken die in de energiefactuur zitten. En ze hebben en zijn dat ook van plan. Maar het zijn niet de kabouters die dat gaan betalen hé...
 
Laatst bewerkt:
@Renegadexxripxx in grote lijnen wel akkoord hoor. Ik denk dat een ongeziene crisis zoals dit gewoon maakt dat je overal, als burger, bedrijf en overheid, moet kijken wat je beter kan doen. Idealiter was je daar al lang mee bezig want dat energieafhankelijkheid maakt je enorm kwetsbaar als land, en minder verbruiken is altijd beter. Maar goed ja, vooruitkijken is vaak niet echt onze forte.
 
Maar dat gebeurd toch al ?

1) huisvesting daar heeft men enerzijds voor degenen met een eigen woning de premies voor isolatie etc verder opgengesteld. En voor sociale woningen is men al een tijdje bezig met de uitrol van nieuwe isolatie (al is dat allemaal niet zo evident spijtig genoeg) alsook op een groot gedeelte ervan de uitrol te voorzien van zonnepanelen. Je kan wel zeggen, je kan meer doen... ja dat kan. Maar alles nu ineens gaan oplossen of maar blijven geld smijten dat er niet is, laat het eindelijk eens uit. Laat ons dan eerst beginnen te spreken over waar gaan we besparen voordat we dit extra geld aan structurele zaken als extra isolatie en dergelijke gaan uitdelen (al mogen we niet vergeten, dat we wel wat extra kunnen investeren in isolatie, maar dat uiteindelijk als de overheid hier nog meer op inzet, dat dit een stuwende werking zal hebben op de prijs ook voor de particulieren - materialen en mensen zijn eindig). Dit zijn eerder lange termijn plannen, waar je maximaal iets kan versnellen in die planning. Maar niet nu zeggen hier is 200 miljard, en volgend jaar zijn al de woningen EPC A+
En voor mijn part stel je dat verhuurders met woningen van lager dan A indexering niet mogen doen. Heb ik geen probleem mee. Maar je neemt er de consequenties dan wel bij

2) schoolenergiefactuur, dat is men al jaren mee bezig. Men is daar zelfs al meerdere jaren mee bezig. Maar zoals hierboven vermeld, dat is en blijft een meerjarenplan. Opnieuw je kan 5, 10,20% versnellen (opstart naar voor trekken) als je er wat meer geld tegenaansmijt. Maar dan heb je het een beetje gehad. En die zaken blijven hun doorlooptijd nodig hebben. Sneller bouwen is niet echt ideaal voor de kwaliteit hoor. Al dacht ik verstaan te hebben dat de huidige investeringen buiten de begroting waren gehouden, maar niet 100% zeker :(. En men heeft tijdens COVID periode al extra geld zitten spenderen aan ventilatie (HVAC installaties) en stoken met de ramen open... geld dat niet gegaan is naar iets structureel. Want ja, snel effect hé...

3) telewerk voor de ambtenaren. Ik kan voorlopig enkel spreken over de federale. Daar is sinds Covid dit al zeer zwaar op ingezet, al dacht ik verstaan te hebben dat men toch dit beperkt heeft van 5 dagen in de week naar 2 tot 3 dagen. Dus daar is al op ingezet. Kan het meer, ja dat zou kunnen. Maar 5 dagen op 5 telewerk daar zijn nog niet veel werkgevers/werknemers klaar voor. Ook niet de overheid (technisch gezien wel hé, maar organisatorisch / mentaal heb ik mijn twijfels over). Dus zoveel extra winst, kweet het niet zunne. Zeker niet als een gestelde tactiek van velen juist was om te besparen bij hen thuis door terug op het werk te gaan werken ipv via telewerk. Dus evident niet zo zou ik zeggen.

4) men stimuleert al jaren het busverkeer en treinverkeer. Gewoon het kostprijsverschil is al een bijkomende stimulatie. Maar uiteindelijk kunnen mensen nog altijd zelf kiezen hé. Dat hoort nu eenmaal bij het hebben van vrijheid. En toen de prijs te hoog begon te worden moesten er toch geld uitgedeeld worden om de prijzen behapbaar te krijgen. Je kan mensen niet verplichten om te drinken als ze dorst hebben. En dat is hetzelfde met OV... je kan mensen niet verplichten in onze maatschappij om dat te doen. En laat ons duidelijk zijn, ook de kosten voor het OV gaan stijgen met deze prijzen hé... dus zelfs bij het aanhouden van de huidige dienstverlening gaan daar extra miljoenen nodig zijn.

Kortom alles wat er gezegd wordt klinkt mooi. Maar uiteindelijk gaan het toch vooral wij mensen zijn die het gaan moeten doen. De overheden kunnen enkel wat ideeën en voorstellen geven en aanbevelingen doen. Of een beetje meer geld spenderen aan structurele zaken (die in de toekomst eventueel als geldverspilling kunnen gezien worden) of wat de pil verzachten. Maar dan heb je het wel een beetje gehad natuurlijk. Die boodschap mis ik uiteindelijk.

Terwijl de boodschap die ik beu gehoord ben... de overheid moet "helpen", het is ondraaglijk. Langzaamaan wel eens mag gestopt worden. En duidelijk mag gezegd worden... het is aan de bevolking... de schok is te zwaar maar vooral te structureel om een overheid te laten zeggen van no worries, wij absorberen dat wel. En ook de zwakkeren in de samenleving gaan dat moeten gaan ondergaan... de rek is eruit.

En wat betreft de energiecommunale.. daar ga je mogelijks misschien iets van kunnen afromen maar uiteindelijk is dat nu niet de drijvende kracht achter de kostprijs hé. Bij gas is het zelfs zodanig dat die impact verwaarloosbaar is. En voor elektriciteit zijn er nu eenmaal enorm veel uitdagingen in het verschiet met hernieuwbare energie, en dimensionering dat dat geld nodig is voor nieuwe investeringen voor de infrastructuur ook te vernieuwen in bestaande omgevingen of aan te leggen in nieuwe verkavelingen, locaties. Het is niet alsof iemand die 16 cent of whatever zegt van booyah money... en nu hoeren, tetten en alcohoooooool... neen dat wordt gebruikt voor investeringen en een ander stuk is broekzak, vestzak en wordt gewoon teruggegeven aan de gemeenten zodanig dat zij hun opcentiemen of belastingen niet moeten aanpassen. Dus veel winnen daar... zoals Demir heeft gezegd... we kunnen dat eruit zetten en op de algemene begroting zetten sommige van die zaken die in de energiefactuur zitten. En ze hebben en zijn dat ook van plan. Maar het zijn niet de kabouters die dat gaan betalen hé...
'het gebeurt toch al, men kan niet meer doen'

Dat riedeltje ben ik dan weer beu gehoord, er kan best nog een hoop gebeuren. Dat jij dat niet wilt, dat is ondertussen voor de 1000 ste keer wel duidelijk. Dat men niets meer KAN doen, dat is gewoon bullshit en een kwestie van keuzes maken.

Denk je dat 'desperate times call for desperate measures' enkel van toepassing kan zijn op het individu?

De overheid moet helpen. Punt. Als je dat beu gehoord bent, stop dan met luisteren, maakt het niet minder feitelijk. Natuurlijk niet als enige nee.

Dat je openbaar vervoer aangeeft als voorbeeld, maakt het des te frappanter, gezien dat een heel goed voorbeeld is waar men veel drastischer te werk kan gaan als je ziet wat er naar bedrijfswagens vloeit.
 
Ik verneem hier net dat Vooruit de redder des Vlaanderen wil spelen en gedoogsteun wil verlenen aan een minderheidsregering :laugh:
Als het op sociale thema's & koopkrachtvermeerdering aankomt.
Is dat een beetje zoals Hongarije in de EU? Wel de lusten, maar niet de lasten?
 
Ik verneem hier net dat Vooruit de redder des Vlaanderen wil spelen en gedoogsteun wil verlenen aan een minderheidsregering :laugh:
Als het op sociale thema's & koopkrachtvermeerdering aankomt.
Is dat een beetje zoals Hongarije in de EU? Wel de lusten, maar niet de lasten?
Dat is zo'n typisch populistisch gedrag vanuit de oppositie. Dat is hetzelfde wanneer NVA in de federale regering een wisselmeerderheid voorstelt. Leuk voor de tribunes, maar voor de rest gewoon totaal onwerkbaar.
 
'het gebeurt toch al, men kan niet meer doen'

Dat riedeltje ben ik dan weer beu gehoord, er kan best nog een hoop gebeuren. Dat jij dat niet wilt, dat is ondertussen voor de 1000 ste keer wel duidelijk. Dat men niets meer KAN doen, dat is gewoon bullshit en een kwestie van keuzes maken.

Denk je dat 'desperate times call for desperate measures' enkel van toepassing kan zijn op het individu?

De overheid moet helpen. Punt. Als je dat beu gehoord bent, stop dan met luisteren, maakt het niet minder feitelijk. Natuurlijk niet als enige nee.

Dat je openbaar vervoer aangeeft als voorbeeld, maakt het des te frappanter, gezien dat een heel goed voorbeeld is waar men veel drastischer te werk kan gaan als je ziet wat er naar bedrijfswagens vloeit.

Het is toch duidelijk dat mijn mantra start vanuit het principe dat we niet meer kunnen doen zolang we in iets anders als overheid niet meer tussenkomen. Of wanneer we zaken gaan opzeggen of opleggen.

Maar welke keuzes gaan we maken ? We zitten nu al met een maatschappij die vindt dat ze veel te veel belastingen betaalt voor wat ze ervoor in de plaats terugkrijgt. Een maatschappij die al geruime tijd (op zijn minst aan de vlaamse zijde), zich de vraag stelt of de overheid zich niet met minder moet bezighouden. We zitten met een maatschappij waar een simpele keuze als geen indexatie of wel een indexatie op kindergeld ervoor zorgt dat een regering niet overeen komt. Een bloody indexering wat handelt over een indexering van 2-4€ per kind per maand. PER MAAND. Ik herhaal het opnieuw.

En jij zegt dan heel gemakkelijk. Het is gewoon bullshit, dat is gewoon een kwestie van keuzes maken. Neen dat is niet zo gewoon. Dat is niet zo evident... Achter al die subsidies die nu uitgedeeld worden, achter al die budgetten die verdeeld worden zitten ook mensen en gezinnen achter.

Wat niet wil zeggen dat cru gezegd je geen gelijk hebt hoor. We kunnen nog vanalles meer of minder of anders doen. Maar dan gaat er iemand zoals gezegd keuzes moeten maken van zaken waar we geen geld aan geven desondanks eventueel protest.

En om dan door te gaan op het voorbeeld van het openbaar vervoer. Ja we kunnen dan zeggen we moeten meer doen voor het openbaar vervoer. Maar zeg mij nu eens welke partij van de volgenden zich wil gaan verbranden aan zeggen van salariswagens mogen nu niet meer gegeven worden ( dus een onmiddellijke regel, als je nu dat geld wilt gebruiken voor structureel energiebeleid) . Welke van de volgende lijst : VB, OVLD, NVA, CDV denk jij dat gaat zeggen doe dat maar? SP, groen en PVDA zie ik daar nog achter staan om eerlijk te zijn. Maar de anderen, daar heb ik serieus mijn twijfels over. En hoe wil je dan die diepgaande wijziging forceren met die 3 partijtjes die +/-30% representeren ? Kiezen is en blijft uiteindelijk verliezen, en diepgaande hervormingen moet je niet verwachten totdat we echt met onze rug tegen de muur staan.
Allez dat is mijn idee. Ik zou willen dat het anders was, maar mijn inschatting van hoe het werkt is daar gewoon pessimistisch in. Ik geloof niet in grote koerswijzigingen omdat er mensen zijn die dat willen. Want er zullen er waarschijnlijk wel evenveel zijn die het daar niet mee akkoord zijn. En uiteindelijk wordt geen enkele politieker verkozen voor zijn visie. Dus waarom zou er dan ook maar iemand zich op visie profileren en waarom zou je dan ook maar denken dat je visie gaat krijgen.

Al mag je niet vergeten, dat als je een visie hebt, dat die dan mis kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat cd&v hier nu juist weer zwakker gaat uitkomen dan ik aanvankelijk dacht. Eerst op alle mediakanalen het volgende uitspreken

“Vaak werd er over de CD&V gezegd dat het een partij is die uiteindelijk mee zal plooien. Ik denk dat er momenten zijn in het leven waarop het zo fundamenteel is dat je een rode lijn moet zien te trekken”, vindt hij. “En die kinderbijslag is een rode lijn.”

om dan vervolgens twee dagen later toch te plooien en je rode lijn aan de kant te schuiven...
Cd&v is dus nog steeds dezelfde slappe vod als de afgelopen jaren en Mahdi heeft toch wel een verkeerde inschatting gemaakt.
 
Terug
Bovenaan