Review: Skull and Bones

Skull and Bones is een game die al tien jaar in de maak is en die, na extreem lang uitgesteld geweest te zijn, er dan toch uiteindelijk gekomen is. Het piratenspel van Ubisoft Singapore werd door het gamende publiek oorspronkelijk beschouwd als een spin-off van Assassin’s Creed IV: Black Flag, maar kreeg dan toch zijn eigen wereld en verhaal.

In Skull and Bones speel je als een overlever van een aanval op je boot door de Britse marine. Je wordt uit het water gevist door een paar medepiraten die je hulp vragen om naar de piratenhaven van Sainte-Anne te varen in Madagascar. Hier ontmoet je de piratenleider John Scurlock, met wiens hulp je je een weg tot piratenkapitein vecht.

Bones.jpg

Verloren hype

De eerste keer dat Skull and Bones aangekondigd werd, was in 2017. De trailer verrastte tijdens de E3 zowat iedereen, maar al snel ging het bergaf met de hype. Het spel bleef maar uitgesteld worden en de interesse in het spel dook in elkaar, ook bij mij. Assassin’s Creed IV: Black Flag is één van mijn favoriete games en ik ben een grote fan van het tijdperk waarin het zich afspeelt. Er bleven maar veranderingen doorgevoerd worden aan Skull and Bones en toen bekendgemaakt werd dat het genre nu MMO zou zijn, was mijn hype helemaal weg. Maar soit, we kunnen er nu eindelijk mee aan de slag!

De game speelt zich af in de Indische Oceaan, en het speelbaar gebied is tussen de Oostkust van Afrika tot Indonesië en Maleisië. De map is gigantisch groot en ik ga niet liegen wanneer ik zeg dat het een van de meest prachtige maps is die ik in een game gezien heb. Vanaf het eerste moment dat je op je kleine houten Dharb zeil zet, was ik onder de indruk. Het dynamische weer en watereffecten met de interessante rotsen en eilanden zijn fantastisch en de bootmodellen quasi perfect. Aan de graphics, 3D-modellen en texturen is niets slechts te vinden … Integendeel, ik ben compleet onder de indruk.


Pracht en praal​

Eens je een groter schip hebt, geeft het veel voldoening je zeilen dynamisch te zien bewegen met de wind, en dat er willekeurig op de map bliksemstormen zijn. Je kan ook met je boot door de rivieren op de eilanden varen en een groot gamma aan omgevingen ontdekken. Het is ook één van de eerste keren dat dit wereldgebied speelbaar is in een videogame, de enige andere keer waar ik aan kan denken is in Uncharted 4: A Thief's End, wanneer je in Madagascar bent. Maar om met je boot te varen van Afrika tot in Indonesië voelt toch wel speciaal aan. De variatie in atmosfeer en omgeving is ook zo groot.

Ik ben onder de indruk van hoe mooi dit spel is!


Ook de bootgevechten zijn, al mis je hier wel het systeem dat je in Assassin's Creed IV: Black Flag had. Je hebt wel veel meer verschillende mogelijkheden, zoals een overvloed aan verschillende soorten kanonnen. Deze kan je zelf plaatsten op je boot en je kan bijvoorbeeld mortieren vooraan zetten, culverins aan de rechterkant en lange kanonnen links. Boten kun je uiteraard tot zinken brengen, maar het is wel jammer dat je ze niet kunt enteren. Er zijn ook een groot aantal verschillende types boten en schepen die je kan aanschaffen en uiteraard komt je een uitgebreid arsenaal aan schepen tegen op open wateren.


Maar waarom toch?

Waar loopt het dan mis? Discutabel, maar voor mij de meest belangrijke aspecten van een game: het verhaal en de personages. Daarbij is de on-land gameplay ook niet spetterend. Bij deze drie dingen loopt zowat alles verkeerd. Het hoofdpersonage spreekt niet, behalve met dialoogopties. In cutscenes bijvoorbeeld staart het personage gewoon maar naar de anderen. Het is allemaal toch wel extreem ongemakkelijk. Ik snap de keuze voor een character creator, dit werkt bijvoorbeeld in Fallout en The Elder Scrolls, maar daar speel je in first-person. Skull and Bones kon hetzelfde systeem implementeren zoals Assassin’s Creed Odyssey waar je kon kiezen uit twee personages, maar dan spreken ze en voel je er een connectie mee. Nu bestuur je als een ‘silhouette’ zonder emoties, en hierdoor kan het me niet schelen of er iets mee gebeurt.

Dit zorgt voor een domino-effect tegenover de andere personages. Elke missie voelt als huiswerk en ik voel niet de nood om een bepaald personage te helpen of om zeep te helpen. Dit is jammer, aangezien er zo veel potentieel was voor een meeslepend piratenverhaal. Ik heb het gevoel dat alle aandacht ging naar de world building en het visuele, en dat het verhaal tertiair was voor Ubisoft. Erg jammer.

Er is gewoon nog teveel dat mist of niet goed werkt.


Eens je met je boot in de haven komt, ‘parkeert’ de boot zich niet, maar je personage teleporteert gewoon aan wal. In Black Flag lukte het wel gewoon, maar bij een game die meer dan tien jaar later uitkomt, is het toch wat moeilijker. Je kan ook niet zomaar ergens in de wereld van je boot springen, alleen maar in sommige havens (ook niet in allemaal). Een eiland naar keuze bezoeken zit er ook niet in. Daarbovenop is het controleren van je personage op land erg zwaar en voelt het toch allemaal wat klungelig aan. Het personage kan ook niet vechten of schieten, je kan alleen maar lopen tussen de haven, winkels en missies. Het is toch allemaal zo net-niet hoe het zou moeten zijn. Je blijft met andere woorden teleurgesteld achter.


Altijd online

Dan heb ik nog niet gepraat over het always online aspect van de game. Je kan niet spelen als je geen internetconnectie hebt, en er zijn altijd andere mensen in je server. Op zich is het idee om een modus voor co-op met drie spelers te hebben fantastisch en is het erg leuk om met je vrienden de zeeën te veroveren. Maar het altijd online zijn heeft toch wel zijn problemen. Zo valt het voor dat je met iets bezig bent, bijvoorbeeld het plunderen van een stad, tot de Ubisoft Connect servers het even moeilijk hebben … Dan ben je de voortgang die je op dat moment aan het boeken was gewoon kwijt. Er zat ook op dat vlak dus meer in!

Conclusie

Zoals je kunt lezen heb ik een overvloed aan frustraties over Skull and Bones. Het is een game die 200 miljoen dollar gekost heeft en meer dan tien jaar in de maak was. De CEO van Ubisoft zei zelf dat dit de eerste “AAAA-game” is, waarvoor hij enorm veel haat kreeg. Een game van dit kaliber moet een goed meeslepend verhaal hebben en toch wat meer gameplaymogelijkheden, zoals de game waarop het gebaseerd is. Maar niet alles is frustrerend en tegenvallend. Zo is de speelbare wereld echt van het hoogste niveau en prachtig om door te zeilen. Het zeilen van je schip via de verschillende kusten en over de Indische Oceaan geeft bijzonder veel voldoening. De graphics zijn prachtig en van een enorm hoog niveau. De manier waarop je schip over de golven vaart voelt echt aan en je kan het effect van de wind voelen op je zeilen. De verschillende boten en schepen hebben ook ieder hun stijl van varen. Jammer dat er nog zoveel interessante zaken niet aanwezig zijn.

Pro

  • Prachtige graphics
  • Fantastische 3D-modellen
  • Grote variatie aan schepen
  • Veel aanvalsmogelijkheden
  • Originele locatie
  • Enorme map
  • Dynamisch weer en golven
  • Co-op met 3 mensen

Con

  • Onnozel hoofdpersonage
  • Geen meeslepend verhaal
  • Fletse missies
  • Slechte landelijke gameplay
  • Geen handgevechten
  • Geen vrijheid om van je schip te springen
  • Altijd online
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

14 februari 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Ik moet zeggen, ik ben de open beta beginnen spelen zonder verwachtingen, zonder quasi enige voorgaande kennis buiten dat het een spel was dat in development hell heeft gezeten. Ik wist niet welke gameplay ik moest verwachten, ik wist niet dat het de spirituele opvolger van Black Flag moest zijn.

Die beta smaakte naar meer, dus heb ik een maandje Ubisoft+ genomen om verder te kunnen testen, en nu ben ik aan het overwegen om het spel te kopen. Want ik amuseer mij er echt mee. Op verschillende vlakken voelt het inderdaad wel nog als een early access spel aan, dat is een feit. Het nog steeds ontbreken van de chat, soms klungelige UI, gear score die je vooral tegenwerkt, ... dat moet dringend beter. Maar als je kijkt naar de core gameplay, dan amuseer ik mij daar - als casual speler die een paar keer in de week een uurtje hier, twee uurtjes daar kan spelen - echt heel goed mee.

Als je dit spel opstart, en je verwacht echter Black Flag met handgevechten, vrijheid om van je schip te springen, ... ja, dan ga je uiteraard teleurgesteld zijn, want dat is niet dit spel.
 
Redactie
Ik moet zeggen, ik ben de open beta beginnen spelen zonder verwachtingen, zonder quasi enige voorgaande kennis buiten dat het een spel was dat in development hell heeft gezeten. Ik wist niet welke gameplay ik moest verwachten, ik wist niet dat het de spirituele opvolger van Black Flag moest zijn.

Die beta smaakte naar meer, dus heb ik een maandje Ubisoft+ genomen om verder te kunnen testen, en nu ben ik aan het overwegen om het spel te kopen. Want ik amuseer mij er echt mee. Op verschillende vlakken voelt het inderdaad wel nog als een early access spel aan, dat is een feit. Het nog steeds ontbreken van de chat, soms klungelige UI, gear score die je vooral tegenwerkt, ... dat moet dringend beter. Maar als je kijkt naar de core gameplay, dan amuseer ik mij daar - als casual speler die een paar keer in de week een uurtje hier, twee uurtjes daar kan spelen - echt heel goed mee.

Als je dit spel opstart, en je verwacht echter Black Flag met handgevechten, vrijheid om van je schip te springen, ... ja, dan ga je uiteraard teleurgesteld zijn, want dat is niet dit spel.
Je hebt helemaal gelijk. Ik was ook onder de indruk van hoe leuk het spel is om te spelen. Zeker na al het nieuws dat ik al jaren volg.

De reden waarom ik de handgevechten en vrijheid in de review schreef is omdat zoals ik zei Skull & Bones een soort Standalone DLC moest worden van Black Flag. Ik begrijp dat dit niet de point is van de game, maar het is een gemiste kans, zeker omdat het zoveel jaar in productie was en 200 milioen $ kostte om te maken.

Maar er is veel potentieel.
 
Deze game skull and bouns heb ik gekocht en vind het nu al zonde van mijn geld elke missie lijkt op me kaar verhaal lijn is er niet echt graafies voor en game waar we zo lang op hebben moete wachten looptechniek de grafische kwaliteit ruim acht jaar achter en de game geef ik daarom ok en 90- zo slecht het liefste zou ik mij geld terug ijsen
 
Terug
Bovenaan