Vlaams begrotingsakkoord loopt vertraging op

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
Zo, geen akkoord bij de Vlaamse regering.
Septemberverklaring is nog nooit uitgesteld omwille van een gebrek aan akkoord.
Loopt goed zo in dit land :)
 
Wat een faal allemaal.
Van de Vlaamse regering hoor je de laatste maanden niets of weinig. Enkel wat geklaag en gezaag op de federale (al dan niet terecht). 'tis triest.
 
De logica zelve eigenlijk dat de kinderbijslag gekoppeld moet worden aan de index. Alsof eten en kleding voor kinderen niet even hard stijgt.

Even logisch als de BTW van energie op 6% houden. Dát is basis net zoals gezinnen het fundament zijn van onze toekomst.
 
De logica zelve eigenlijk dat de kinderbijslag gekoppeld moet worden aan de index. Alsof eten en kleding voor kinderen niet even hard stijgt.

Even logisch als de BTW van energie op 6% houden. Dát is basis net zoals gezinnen het fundament zijn van onze toekomst.
Ik vraag me dan ook af of ze dit gaan doen voor de oude kinderbijslag of enkel voor het nieuwe systeem, want dat is ook weer een dingetje natuurlijk.
 
De logica zelve eigenlijk dat de kinderbijslag gekoppeld moet worden aan de index. Alsof eten en kleding voor kinderen niet even hard stijgt.

Ik denk niet dat de kern van de discussie is of het logisch is of niet. De vraag is hoe we dat dan zouden financieren.
En daarbij, die koppeling aan de index is superfake want ze zouden nooit een negatieve index durven doorrekenen want dan zouden de mensen op hun achterste poten staan. Het staat dus gewoon weer gelijk aan geld uitgeven.
 
Sterke Jan!

Nu alle gekheid op een stokje, ik ben het deels eens met de N-VA en VLD dat de kinderbijslag verhogen zou ik ook niet doen... maar om andere redenen dan hen.

De logica zelve eigenlijk dat de kinderbijslag gekoppeld moet worden aan de index. Alsof eten en kleding voor kinderen niet even hard stijgt.

Even logisch als de BTW van energie op 6% houden. Dát is basis net zoals gezinnen het fundament zijn van onze toekomst.

Wonen is ook een basisbehoefte, desondanks wordt mijn woonbonus niet geïndexeerd én heb ik niet genoten van verlaagde registratierechten én 21% BTW betaald op mijn woning. Basisbehoeften zijn in dit land zeer relatief wanneer sommigen die aan een voordelig, "sociaal" tarief krijgen en anderen er de volle pot voor betalen.

Kinderen zijn inderdaad de toekomst, maar als er blijkbaar ouders zijn die met nochtans voldoende kindergeld, hun kinderen met een lege brooddoos naar school sturen, zou ik nu in plaats van kindergeld volledig te indexeren, een deel van die middelen heroriënteren richting meer gratis voorzieningen voor kinderen, waaronder schoolmaaltijden. Uiteraard veracht ik de neoliberale zijde van de N-VA en de OpenVLD die deze hyperinflatie aangrijpen voor hun fetisj van een begroting in evenwicht (waarbij men natuurlijk pertinent lijkt te weigeren te kijken naar correct belasten van huurinkomsten, vermogens of schijnzelfstandigen).
 
Wat een vertoning, wederom wordt ratio vervangen door belangen in de eigen achtertuin. CD&V lijkt hier heel belabberd uit te komen, lijkt me niet de manier om het tij te keren.

Een veto stellen is zelden een goed idee in een sterk verdeeld landschap.
 
Ik begrijp CD&V toch niet goed.

Niets tegen kindergeld (al zou het naar mijn gevoel zeker niet fout zijn mocht dat geld rechtstreeks naar scholen gaan).

Maar de grote issue is dat energieprijzen de pan uit swingen. Maar CD&V wil dan alleen gezinnen helpen door kindergeld te verhogen? Want alleenstaanden en gepensioneerden hebben geen last van de energieprijzen ofzo?
 
Ik begrijp CD&V toch niet goed.

Niets tegen kindergeld (al zou het naar mijn gevoel zeker niet fout zijn mocht dat geld rechtstreeks naar scholen gaan).

Maar de grote issue is dat energieprijzen de pan uit swingen. Maar CD&V wil dan alleen gezinnen helpen door kindergeld te verhogen? Want alleenstaanden en gepensioneerden hebben geen last van de energieprijzen ofzo?
Waar vind je dat terug?
 
Ben je echt van mening dat federale niveau en Vlaamse niveau van dezelfde kwaliteit is?
Nee, federale is van een hoger niveau momenteel. Met de nadruk op momenteel.

Als je De Croo tov Jambon moet zetten, kan je echt wel er niet van onderuit dat die eerste beter scoort. Mss ook niet top, maar Jambon heeft zich nog geen eerste minister getoond, en dat is niet enkel de kritiek van een linkse rakker.

Op Vlaams niveau heeft men héél veel geluk dat de beleidsdomeinen die zij hebben minder geimpacteerd zijn door stijging van het aantal gepensioneerden, zieken, index. Meer zelfs, ze profiteren van de inflatie door extra inkomsten. Als je dit erbij neemt, dan doet federaal het momenteel eigenlijk véél beter (of veel minder slecht, hoe je het wil).
 
Wonen is ook een basisbehoefte, desondanks wordt mijn woonbonus niet geïndexeerd én heb ik niet genoten van verlaagde registratierechten én 21% BTW betaald op mijn woning. Basisbehoeften zijn in dit land zeer relatief wanneer sommigen die aan een voordelig, "sociaal" tarief krijgen en anderen er de volle pot voor betalen.
je verengt wonen tot kopen van een woning, niemand die beweert dat dat een basisbehoefte zou zijn.
 
Wat een vertoning, wederom wordt ratio vervangen door belangen in de eigen achtertuin. CD&V lijkt hier heel belabberd uit te komen, lijkt me niet de manier om het tij te keren.

Een veto stellen is zelden een goed idee in een sterk verdeeld landschap.

Bwa, daar twijfel ik toch aan. CD&V wordt al jaren verweten van een slappe vod te zijn, steeds water bij de wijn te doen en geen eigen mening te hebben. Ze gaan nu echt kei hard in tegen dat beeld en ik denk dat dit bij sommige mensen wel kan blijven hangen, in positieve zin. Een CD&V die duidelijker brengt waar ze voor staat, was toch echt wel één van de strijdpunten van Mahdi en daar slaagt hij nu in.
Daarnaast werd er al weken gecommuniceerd dat dit het standpunt van de partij ging zijn. De N-VA en VLD gingen er gewoon foutief vanuit dat de CD&V wel weer ging toegeven.
 
Nee, federale is van een hoger niveau momenteel. Met de nadruk op momenteel.

Als je De Croo tov Jambon moet zetten, kan je echt wel er niet van onderuit dat die eerste beter scoort. Mss ook niet top, maar Jambon heeft zich nog geen eerste minister getoond, en dat is niet enkel de kritiek van een linkse rakker.

Op Vlaams niveau heeft men héél veel geluk dat de beleidsdomeinen die zij hebben minder geimpacteerd zijn door stijging van het aantal gepensioneerden, zieken, index. Meer zelfs, ze profiteren van de inflatie door extra inkomsten. Als je dit erbij neemt, dan doet federaal het momenteel eigenlijk véél beter (of veel minder slecht, hoe je het wil).

Dit.
Ik ben ook niet de grootste fan van De Croo en zelf altijd N-VA gestemd maar Jambon is een slap figuur die daarboven ook nog eens soms botweg domme uitspraken doet.
Als ik dan De Croo vergelijk tijdens de corona crisis en Jambon die "niet ging blussen" terwijl alles aan het afbranden was tja... Tekenend beeld voor Jambon zijn manier van politiek voeren.
 
Terug
Bovenaan