Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Dat zijn 30% mensen die meewaren met het wetenschappelijk verhaal maar die je het voorbije half jaar bent kwijtgeraakt.
Dat is gewoon de groep die zich met tegenzin liet vaccineren louter voor de covid safe pass.

Er waren er hier verschillende op het forum die eerst zeiden "ik ben jong, fuck dat vaccin" tot er beperkingen kwamen voor ongevaccineerden (vliegtuigreizen etc.) en zich dan uiteindelijk toch lieten vaccineren 'voor het gemak'.

En dat gaan we simpel oplossen met dezelfde methode, nl. na 9 maand vervalt uw CST als je niet geboosterd bent.
(Europa heeft daarvoor al een overeenstemming bereikt voor intra-EU verkeer vanaf februari).
Fauci die zegt dat het allemaal wel meevalt
Die zegt dat niet.
Hij zegt gewoon dat Omicron niet voor méér hospitalisatie zorgt, en hoopt dat klinische data bevestigt dat hospitalisatie misschien zelfs lager is.
En dat het bijna zeker besmettelijker is.

Ik denk dat de waarheid wat in het midden ligt volgens de nu bekende cijfers.
In principe is het niet zo erg, ALS iedereen zijn booster neemt. Maar dan nog zullen er ongeveer dezelfde maatregelen nodig zijn als bij Delta.
Wat dus in veel landen vrij shit was.

En niet iedereen gaat zijn booster nemen.
Dus zo goed als zeker weer maatregelen binnen 3-4 maanden, en waarschijnlijk iets meer dan er momenteel zijn.

Tenzij blijkt dat Omicron een significant lagere hospitalisatie veroorzaakt. Dan zal het wel allemaal ca va zijn.

Kortom: gewoon meer data afwachten :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom ik denk dat het veel energie kost, simpel, mensen zijn mensen en die kan je niet besturen zoals in computerspelletjes. Boetes kunnen een klein beetje helpen, maar ik denk dat de kost (bv vertrouwen in politiek/instituties, administratie organisatie + inning en controle boetes) groter is dan de epidemiologische winsten of verlaging van de druk in de zorg.
De administratie is er al, boetes hoeven helemaal niet. Er zijn andere straffen mogelijk (de coronapas, geen hospitalisatieverzekering bij coronabesmetting, ...). Het steeds moeten teruggrijpen naar véél ingrijpendere maatregelen (lockdowns, sluiten van hele sectoren, mondmaskerplicht bij kinderen, ...) dan nodig wanneer we een hogere vaccinatiegraad zouden hebben ... dat is moordend voor het vertrouwen in de politiek.
Wel ben ik van mening dat de overheid en de GEMS moeten focussen op zij die wél vrijwillig laten prikken. Zie dat je die groep continu meehebt, ik denk dat de groep weigeraars op die manier vanzelf wel zal verkleinen.
Zijn we al anderhalf jaar aan het proberen. En we zien het vertrouwen daar net afnemen, onder andere omdat de gevaccineerden mee gestraft worden door het gebrek aan burgerzin bij de antivaxxers. En je gaat nooit voldoende mensen overtuigen, dat is nu toch wel duidelijk? Hoeveel jaar wil je nog in halve lockdowns leven vooraleer je het "laatste redmiddel" wil gebruiken?

Om een concreet voorbeeld te geven: stap eventueel af van de priotisering van de WZC. Ik begrijp dat ze dat doen, maar de opgebouwde immuniteit daar bereikt de rest van de maatschappij niet. Priotisering van bv leekrachten en zorgpersoneel lijkt me dan een pak zinvoller.
Je klaagt eerst dat de tweede prik te snel volgde op de eerste, maar wil dan wel leerkrachten voorrang geven bij hun derde prik ... waardoor die dus te snel hun derde prik gaan krijgen.
 
In Nederland zijn ze ook aan het talmen met die boosterprikken waardoor het CST vervalt voor een groot deel van de Nederlands. Dat is toch werkelijk niet te geloven.
De administratie is er al, boetes hoeven helemaal niet. Er zijn andere straffen mogelijk (de coronapas, geen hospitalisatieverzekering bij coronabesmetting, ...). Het steeds moeten teruggrijpen naar véél ingrijpendere maatregelen (lockdowns, sluiten van hele sectoren, mondmaskerplicht bij kinderen, ...) dan nodig wanneer we een hogere vaccinatiegraad zouden hebben ... dat is moordend voor het vertrouwen in de politiek.

Zijn we al anderhalf jaar aan het proberen. En we zien het vertrouwen daar net afnemen, onder andere omdat de gevaccineerden mee gestraft worden door het gebrek aan burgerzin bij de antivaxxers. En je gaat nooit voldoende mensen overtuigen, dat is nu toch wel duidelijk? Hoeveel jaar wil je nog in halve lockdowns leven vooraleer je het "laatste redmiddel" wil gebruiken?


Je klaagt eerst dat de tweede prik te snel volgde op de eerste, maar wil dan wel leerkrachten voorrang geven bij hun derde prik ... waardoor die dus te snel hun derde prik gaan krijgen.

Als de overheid een verplichte vaccinatie wil afdwingen moet het toch echt een stevige stok achter de deur hebben. Ik zie niet in hoe het miskennen van een hospitalisatieverzekering (privébedrijven) of coronapas dat kunnen afdwingen.

Wat de leraren betreft: uiteraard stond die uitspraak los van de derde prik... Je probeert echt halsstarrig zaken te lezen die er niet staan.

Conclusie: let's agree to disagree, dit gaat nergens naartoe.
 
wanneer zouden die boosterprikken grosso modo gezet worden voor een 38 jarige? iemand een ruim idee daarvan?
(dus zonder QVAX).

ik vermoed iets van een maart 2022? maar wat ik me dan afvraag is, als pfizer hun nieuwe "formule" tegen omicron klaar heeft, net na je 3e boosterprik, moet je dan straks nog eens gaan voor die nieuwe formule prik?

Man toch, zo blijven we toch bezig :D
 
wanneer zouden die boosterprikken grosso modo gezet worden voor een 38 jarige? iemand een ruim idee daarvan?
(dus zonder QVAX).

ik vermoed iets van een maart 2022? maar wat ik me dan afvraag is, als pfizer hun nieuwe "formule" tegen omicron klaar heeft, net na je 3e boosterprik, moet je dan straks nog eens gaan voor die nieuwe formule prik?

Man toch, zo blijven we toch bezig :D
Zal wel vroeger zijn dan maart toch? Ik ben er 30, 2e prik was begin augustus, dus normaal begin februari. En volgens wat ze zien helpt zelfs de huidige samenstelling tegen Omicron. Ik vermoed dat aangepaste prikken eerder seizoensvaccins zullen worden genre griep.
 
Als de overheid een verplichte vaccinatie wil afdwingen moet het toch echt een stevige stok achter de deur hebben. Ik zie niet in hoe het miskennen van een hospitalisatieverzekering (privébedrijven) of coronapas dat kunnen afdwingen.
Als hospitalisatieverzekeringen niet meer mogen tussenkomen bij ziekenhuisopname omwille van corona zonder vaccinatie, dan is dat financieel een enorme stok achter de deur. En als je nergens meer binnen mag zonder vaccinatiebewijs, is dat veel meer een stok achter de deur dan een boete.

Wat de leraren betreft: uiteraard stond die uitspraak los van de derde prik... Je probeert echt halsstarrig zaken te lezen die er niet staan.
Ik lees letterlijk wat er staat he. Je sprak daar niet in de verleden tijd. Da's nu wel nog het ergste. Uw logica doorprikt zien en dan doen alsof je het daar niet over had.
 
wanneer zouden die boosterprikken grosso modo gezet worden voor een 38 jarige? iemand een ruim idee daarvan?
(dus zonder QVAX).

ik vermoed iets van een maart 2022? maar wat ik me dan afvraag is, als pfizer hun nieuwe "formule" tegen omicron klaar heeft, net na je 3e boosterprik, moet je dan straks nog eens gaan voor die nieuwe formule prik?

Man toch, zo blijven we toch bezig :D
Zou toch niet lang mogen duren, wel rekening houdend met de termijnen van 4 of 6 maanden na de 2e prik.

Ik heb op 14 juni mijn 2e prik gehad (Moderna) en nu exact 6 maanden later zal ik mijn 3e prik krijgen. Gisteren de uitnodiging gekregen.
Lijkt me dus momenteel wel goed vooruit te gaan en de termijn van 4 of 6 maanden zal precies niet ver overschreden worden. Al hangt het blijkbaar wel van gemeente tot gemeente af.
 
wanneer zouden die boosterprikken grosso modo gezet worden voor een 38 jarige? iemand een ruim idee daarvan?
(dus zonder QVAX).

ik vermoed iets van een maart 2022? maar wat ik me dan afvraag is, als pfizer hun nieuwe "formule" tegen omicron klaar heeft, net na je 3e boosterprik, moet je dan straks nog eens gaan voor die nieuwe formule prik?

Man toch, zo blijven we toch bezig :D
Net zoals bij de griep.
Luider voor mensen helemaal achterin: de boosters zijn ook effectief tegen omikron.
Links zijn hier echt nog maar net gepost :unsure:

Maar stel dat de fabrikanten nieuwe versies (om maar het niet woord varianten te gebruiken) maken, kan het zijn dat we nog eens terug gaan ja. Et alors? Als blijkt dat dat nodig is. Kan zijn omdat de nieuwe versies nog veel beter beschermen (en bijvoorbeeld wel steriliserend zijn), of omdat er nog een nieuwe variant is. Of kan vrijblijvend zijn (nog vrijblijvender dan de booster nu), of enkel voor risicopatiënten/beroepen, ...

Ik zie er in elk geval absoluut geen reden om nu te wachten met boosteren. Zo kunnen we blijven wachten. Maart 2022 is nog vier maanden (!)
 
3 extra prikken zouden voldoende zijn tegen omikron.
https://www.pfizer.com/news/press-r...r-and-biontech-provide-update-omicron-variant

of toch maar wachten op de update van het vaccin?

edit mijn excuses.... eerst de vorige 10 paginas doorspartelen en dan pas nieuwtjes posten.... :D
Ik las hetzelfde op vrt nws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/08/boosterprik-van-pfizer-tegen-omikronvariant/

MAAR, dan lees je ook weer dit:
Een derde prik helpt enigszins om de bescherming weer op te trekken, maar het vermogen om een antistofrespons op te bouwen tegen de omikronvariant ligt bij mensen die drie injecties met het Pfizervaccin hebben gehad, nog steeds 37 keer lager dan de respons tegen de deltavariant. Deze bescherming neemt ook snel af, en bedraagt na drie maanden nog slechts een kwart van de bescherming tegen de deltavariant.
(...)‘Maar de gegevens die we hebben, suggereren dat het zinvol is om een vaccin te ontwikkelen dat specifiek is aangepast aan omikron’, twitterde Ciesek.

Dus ja, eigenlijk kan je concluderen: 'we weten het nog niet zeker allemaal'.
En de vraag is idd ook: bescherming tegen wat? Besmetting, symptomatisch, ziekenhuisopname, IC-opname...

Terzijde: ik mag volgende week al om mijn boosterprik gaan. Had het niet zo snel verwacht (overmorgen exact 6 maanden geleden dat ik mijn 2e moderna gekregen heb).
 
Ik heb wel een hoog, wij van wc-eend, gehalte bij de 3 prikken. :S
Is natuurlijk het perfecte recept voor de fabrikant. Er zullen wel neutralere studies volgen hopelijk.
 
Dus ja, eigenlijk kan je concluderen: 'we weten het nog niet zeker allemaal'.
En de vraag is idd ook: bescherming tegen wat? Besmetting, symptomatisch, ziekenhuisopname, IC-opname...
Stond het antwoord op die vraag maar in de artikels die je linkt.
VRTNWS
De derde dosis van het coronavaccin van Pfizer zou 25 keer meer antistoffen tegen de omikronvariant opwekken dan twee dosissen. Voldoende om de omikronvariant te neutraliseren en dus om te beschermen tegen een besmetting.
Twee dosissen zouden volgens het bedrijf ook nog altijd beschermen tegen ernstige ziekte
De Standaard:
de bescherming die de huidige vaccins tegen besmetting bieden
Kom op he!

Side-note: die laatste studie gaat over een onderzoek in een labo naar antistoffen en neemt T-cellen en aanverwanten niet mee.
Gelukkig werd dat ook nog maar x keer gepost.
 
Laatst bewerkt:
Stond het antwoord op die vraag maar in de artikels die je linkt.
VRTNWS


De Standaard:

Kom op he!

Side-note: die laatste studie gaat over een onderzoek in een labo naar antistoffen en neemt T-cellen en aanverwanten niet mee.
Gelukkig werd dat ook nog maar x gepost.

In dat vrtnws artikel (persbericht Pfizer) staat toch ook:
De derde dosis van het coronavaccin van Pfizer zou 25 keer meer antistoffen tegen de omikronvariant opwekken dan twee dosissen. Voldoende om de omikronvariant te neutraliseren en dus om te beschermen tegen een besmetting. (...) Volgens het farmabedrijf zou de boosterprik na één maand evenveel bescherming tegen de omikronvariant bieden als twee dosissen tegen de oorspronkelijke variant van het coronavirus.
Tegenover dat in De Standaard
Een derde prik helpt enigszins om de bescherming weer op te trekken, maar het vermogen om een antistofrespons op te bouwen tegen de omikronvariant ligt bij mensen die drie injecties met het Pfizervaccin hebben gehad, nog steeds 37 keer lager dan de respons tegen de deltavariant

Dus zo eenvoudig is het niet he makker.
En daar is wel degelijk een verschil: 2 studies, maar het ene door Pfizer zelf en het andere door een onafhankelijk labo. Je zou hopen dat de resultaten in dezelfde lijn liggen, anders zit 1 vd 2 fout, maar de manier waarop Pfizer het voorstelt is uiteraard veel positiever.

En mijn excuses als het al eerder werd gepost, ik volg inderdaad niet alles op dit forum op de voet.
 
In dat vrtnws artikel (persbericht Pfizer) staat toch ook:

Tegenover dat in De Standaard


Dus zo eenvoudig is het niet he makker.
Wel als je een heel klein beetje moeite doet hoor.
Standaard gaat over antistofrespons, VRTNWS heeft het over algemene immuunrespons incl. T-cellen. Zoals - opnieuw - in het artikel staat.
"Maar naast antistoffen zijn er ook nog de T-cellen, de tweede barrière van ons immuunsysteem. Die blijken veel minder afhankelijk van het type variant en blijven goed beschermen tegen ernstige ziekte. Het coronavaccin blijft het fundament, de derde dosis verhoogt de bescherming en moeten we blijven uitrollen."
Jouw quotes heb ik ook gequote, en in het vet aangeduid waartegen ze beschermen.
En daar is wel degelijk een verschil: 2 studies, maar het ene door Pfizer zelf en het andere door een onafhankelijk labo. Je zou hopen dat de resultaten in dezelfde lijn liggen, anders zit 1 vd 2 fout, maar de manier waarop Pfizer het voorstelt is uiteraard veel positiever.
Het labo onderzoekt ANTISTOFFEN in het LABO
Pfizer onderzoekt IMMUUNRESPONS in de ECHTE WERELD.
Niet te vergelijken.

Zie ook deze post, nog maar op de vorige pagina: https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-439446

Denk je nu echt dat Pfizer/BioNTech er mee weg zou komen resultaten te vervalsen? Denk je nu oprecht dat niet de hele medische wereld dit met een vergrootglas aan het opvolgen is?

Druk het af, duid met een fluostift de kernwoorden aan en maak met een spinschema de verbanden in de tekst duidelijk. Ofzo. Dit niveau van begrijpend lezen is schrijnend.
 
Laatst bewerkt:
Wel als je een heel klein beetje moeite doet hoor.
Standaard gaat over antistofrespons, VRTNWS heeft het over algemene immuunrespons incl. T-cellen. Zoals - opnieuw - in het artikel staat.

Jouw quotes heb ik ook gequote, en in het vet aangeduid waartegen ze beschermen.

Het labo onderzoekt ANTISTOFFEN in het LABO
Pfizer onderzoekt IMMUUNRESPONS in de ECHTE WERELD.
Niet te vergelijken.

Zie ook deze post, nog maar op de vorige pagina: https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-439446

Denk je nu echt dat Pfizer/BioNTech er mee weg zou komen resultaten te vervalsen? Denk je nu oprecht dat niet de hele medische wereld dit met een vergrootglas aan het opvolgen is?

Druk het af, duid met een fluostift de kernwoorden aan en maak met een spinschema de verbanden in de tekst duidelijk. Ofzo. Dit niveau van begrijpend lezen is schrijnend.
Doe eens normaal, man, ga ff buiten wandelen ofzo. Dan houden we daarna een beschaafde discussie.

Ik post er dit nog bij:
Dat laat het farmabedrijf Pfizer weten op basis van een eerste labostudie.
Pfizer en BioNtech laten weten verdere studies uit te voeren en ook de gegevens te verzamelen en analyseren van echte besmettingen wereldwijd.
Begrijpend lezen: ze hebben dit nog niet gedaan. Het gaat ook om een labostudie.

"Het lijkt er toch op dat een derde dosis behoorlijke bescherming biedt tegen de omikronvariant. Of het voldoende is om een besmetting met de omikronvariant volledig tegen te houden, moeten we nog afwachten", zegt professor Neyts. "Andere laboresultaten uit Duitsland geven een iets pessimistischer beeld. Er is in elk geval nood aan meer onafhankelijke resultaten uit andere labo's."
Prof. Neyts kan, net als ik, begrijpend lezen: we weten het nog niet zeker, er zijn meer onafhankelijke studies nodig.

Er heeft trouwens niemand iets gezegd over resultaten 'vervalsen'. Ik bedoel dat als Pfizer een onderzoek doet, de headline uiteraard het meest positieve resultaat is ('boosterprik helpt tegen ...'). Dat is de interpretatie van de resultaten, waar je precies de focus legt. Dat is sowieso anders in vergelijking met een onafhankelijk labo.
 
Doe eens normaal, man, ga ff buiten wandelen ofzo. Dan houden we daarna een beschaafde discussie.
Steek jij er dan ook wat moeite in? :unsure:
Ik post er dit nog bij:
Begrijpend lezen: ze hebben dit nog niet gedaan. Het gaat ook om een labostudie.
Fair enough, die geef ik je.
Trouwens nog steeds antistoffen vs. volledige immuunrespons.
Prof. Neyts kan, net als ik, begrijpend lezen: we weten het nog niet zeker, er zijn meer onafhankelijke studies nodig.
Ik heb het niet over zekerheid, dat lijkt me evident. Jij stelt een vraag ("bescherming tegen wat") die verschillende keren beantwoord wordt in je eigen artikels. Daar begon het mee. Daarna maakte je geen onderscheid tussen antistoffen en immuunrespons, wat ook T.cellen inhoudt.
Er heeft trouwens niemand iets gezegd over resultaten 'vervalsen'. Ik bedoel dat als Pfizer een onderzoek doet, de headline uiteraard het meest positieve resultaat is ('boosterprik helpt tegen ...'). Dat is de interpretatie van de resultaten, waar je precies de focus legt. Dat is sowieso anders in vergelijking met een onafhankelijk labo.
En misschien onderzoeken ze ook iets totaal anders. Antistoffen vs. immuunrespons. Had ik dat al eens aangehaald?
 
Terug
Bovenaan