Uithuiszettingsprocedure

dev!lke

Active member
Hallo,

Wij hebben een huis gekocht, de akte is getekend eind december 2023.
In de akte staat vermeld dat ze er mogen blijven in wonen tot 31/05.
Ze betalen ook maandelijks een bezettingsvergoeding om er in te mogen blijven wonen.

Zij kopen een huis van een andere mevrouw en deze mevrouw is een nieuwbouw aan het zetten.
2 weken geleden hebben we een update gevraagd hiervoor en hun antwoord (in het kort) was: er is nog wat werk aan, onze verhuis is voorzien voor midden juni.

Natuurlijk willen wij op 31/05 de sleutels ontvangen aangezien wij in juni een maand hebben gerekend voor schilder- en opknapwerken uit te voeren.
Ook de electricien zou langskomen in de eerste week van juni omdat de kast moet vervangen worden en nog enkele kleine zaken (nieuwe stopcontacten, extra stopcontacten ...). Eerst was er afgesproken met de bewoners dat hij de werken zou mogen komen uitvoeren in de periode dat zij nog in het huis wonen maar nu doen ze moeilijk ... Hij heeft 3-4x geprobeerd om een afspraak te maken maar geen enkele datum was goed voor hun.

In onze akte staat dus dat de datum van sleuteloverdracht 31/05 is én dat we vanaf deze periode een uithuiszettingsprocedure kunnen starten via een deurwaarder, en dit alles op hun kosten.

Nu is onze vraag, moeten wij de mensen hier al iets over zeggen (onze notaris heeft ons het advies gegeven van dit te vermelden in een volgend bericht), maar we hebben dan schrik dat ze zaken aan het huis gaan kapot doen.
En we willen ze ook te vriend houden, en met zo'n uithuiszettingsprocedure gaat dat natuurlijk niet lukken.
Lang de andere kant, als zij er pas in de 2e week van juni zouden uitgaan, dan komt onze planning in het gedrang, aangezien wij ten laatste 30/06 uit ons appartement moeten.

Indien we dan toch een uithuiszettingsprocedure starten, volgens onze notaris kan dit op 1week rond zijn, is dit dan effectief het geval dat het zo snel in orde zou zijn?
Maar we kunnen deze niet starten tot het 31/05 of 01/06 is ...
Dus voor de electricien zijn planning is dit ook al heel moeilijk.

We weten dus niet goed hoe we deze situatie moeten aanpakken momenteel.
 
Zo'n procedures gebeuren, denk ik, altijd via het vredegerecht.

Dus dat is niet op 1, 2, 3 in orde veronderstel ik.

Tussen bijvoorbeeld eigenaar en huurder heeft de huurder een maand de tijd na het vonnis om de woonst te verlaten, hoe dat zit met koper en verkoper geen idee eigenlijk.
 
We weten dus niet goed hoe we deze situatie moeten aanpakken momenteel.
Ik zou hen alvast laten weten dat jullie vasthouden aan de sleuteloverdracht op 31/05 en dat ze op zoek moeten gaan naar een tijdelijke woonst.
Zo'n procedures gebeuren, denk ik, altijd via het vredegerecht.
Dit is een uitzondering op de regel. Tussenkomst van de vrederechter is hier niet meer nodig.
 
Dit is een uitzondering op de regel. Tussenkomst van de vrederechter is hier niet meer nodig.

Ah, dat is dan veranderd ondertussen. Mijn ouders hebben ooit iemand moeten laten uitzetten in een huis dat ze verhuren en dat was via het Vredegerecht maar dat is ondertussen al wel jaren geleden.
 
Geen leuke situatie alleszins, maar ik vermoed dat er bij hun ook niet meteen slechte wil is, ze kampen eigenlijk met exact hetzelfde probleem als jou : ze kunnen nog niet naar hun nieuwe woonst op 31/5.

In se heb je gelijk en kan je dat allemaal afdwingen, maar persoonlijk zou ik die mensen ook niet verder in de problemen brengen en een oplossing zoeken. Bijvoorbeeld akkoord gaan met 15/6 maar dan wel geen dag later, wat er ook gebeurt. En dan jouw schilder-en opknapwerken wat herplannen en desnoods deels uitvoeren wanneer je er al woont.
 
Mijn ouders hebben ooit iemand moeten laten uitzetten in een huis dat ze verhuren en dat was via het Vredegerecht maar dat is ondertussen al wel jaren geleden.
Nee, bij verhuur is dat nog steeds zo. TS heeft echter een notariële akte waar een uitdrijvingsclausule instaat en dat is een uitvoerbare titel.
 
Geen leuke situatie alleszins, maar ik vermoed dat er bij hun ook niet meteen slechte wil is, ze kampen eigenlijk met exact hetzelfde probleem als jou : ze kunnen nog niet naar hun nieuwe woonst op 31/5.

In se heb je gelijk en kan je dat allemaal afdwingen, maar persoonlijk zou ik die mensen ook niet verder in de problemen brengen en een oplossing zoeken. Bijvoorbeeld akkoord gaan met 15/6 maar dan wel geen dag later, wat er ook gebeurt. En dan jouw schilder-en opknapwerken wat herplannen en desnoods deels uitvoeren wanneer je er al woont.
Dat snappen wij zeker ook en dat is ook deel van ons dilemma maar we hebben al toegevingen gedaan.

Zij wouden er eerst uit in april en wij hebben hun een maand extra gegeven.
De elektricien hebben we nu ingepland op het moment dat wij in principe de sleutels (zouden moeten) ipv tijdens de termijn dat zij er nog in wonen nu.

Wij kunnen niet beginnen schilderen zolang de electricien niet geweest is.

Zij betalen de bezettingsvergoeding ook nooit op tijd, wij moeten er altijd achter vragen en dan betalen ze dit 4-6 dagen te laat.
En als we erachter vragen dan hebben ze altijd een excuus klaar maar dan staat het wonder bij wonder toch 2u nadien op onze rekening.

Het moet ook langs de 2 kanten komen ...
 
Geen leuke situatie alleszins, maar ik vermoed dat er bij hun ook niet meteen slechte wil is, ze kampen eigenlijk met exact hetzelfde probleem als jou : ze kunnen nog niet naar hun nieuwe woonst op 31/5.

In se heb je gelijk en kan je dat allemaal afdwingen, maar persoonlijk zou ik die mensen ook niet verder in de problemen brengen en een oplossing zoeken. Bijvoorbeeld akkoord gaan met 15/6 maar dan wel geen dag later, wat er ook gebeurt. En dan jouw schilder-en opknapwerken wat herplannen en desnoods deels uitvoeren wanneer je er al woont.
Dit. Ik snap dat het ongemakkelijke situatie is dat die planning in het gedrag komt maar verhuizen per definitie een niet-leuke/ongemakkelijke ervaring.
Als ze effectief buiten zijn op 15/6 ga je daar toch geen spel voor maken? Op basis van u verhaal lijkt de kans mij zéér gering dat dit kwaad opzet is en ga je die mensen dan echt in de miserie steken van nog speciaal voor 2 weken een tussenoplossing te moeten zoeken met dubbele verhuiskosten en heel die zever? Een tussentijdse verhuis voor die mensen is véél meer miserie dan schilderwerken die 2 weken later kunnen starten. Een zekeringkast vervangen is letterlijk nen dag werk voor diejn elentrieker... en het is niet dat aannemers geen ervaring hebben met planningen die schuiven.

Long story short: je gaat die mensen in véél meer miserie steken door ze buiten te werken dan jij nu gaat hebben met je planning 2 weken te moeten verschuiven. En als je het via uitzetting moet doen ze op 31/05 evengoed niet buiten. Gegeven dat het bij 2 weken blijft doe je best van al gewoon niks.
 
Dit. Ik snap dat het ongemakkelijke situatie is dat die planning in het gedrag komt maar verhuizen per definitie een niet-leuke/ongemakkelijke ervaring.
Als ze effectief buiten zijn op 15/6 ga je daar toch geen spel voor maken? Op basis van u verhaal lijkt de kans mij zéér gering dat dit kwaad opzet is en ga je die mensen dan echt in de miserie steken van nog speciaal voor 2 weken een tussenoplossing te moeten zoeken met dubbele verhuiskosten en heel die zever? Een tussentijdse verhuis voor die mensen is véél meer miserie dan schilderwerken die 2 weken later kunnen starten. Een zekeringkast vervangen is letterlijk nen dag werk voor diejn elentrieker... en het is niet dat aannemers geen ervaring hebben met planningen die schuiven.

Long story short: je gaat die mensen in véél meer miserie steken door ze buiten te werken dan jij nu gaat hebben met je planning 2 weken te moeten verschuiven. En als je het via uitzetting moet doen ze op 31/05 evengoed niet buiten. Gegeven dat het bij 2 weken blijft doe je best van al gewoon niks.

Klopt zeker, maar het is toch ook een heel deel communicatie van de kant van de huurders. Bel gewoon met de eigenaar, zeg waar het probleem zit en kom samen tot een oplossing. Maar te laat betalen, niet opnemen als de elektricien belt,... Zoals @dev!lke zegt, het moet van 2 kanten komen. Zeker als er niets op papier staat van 2 weken extra en de huurder nu al altijd te laat betaalt, is de kans groot dat je nog lang op die 2 weken extra huur gaat moeten wachten, terwijl je die mensen dan weer net een plezier probeert te doen.
 
En wie zegt dat ze zich dan aan die 1 of 2weken extra houden?
Niets geeft ons die garantie spijtig genoeg ...

Zoals ik al zei, niet op tijd betalen van de bezettingsvergoeding, er altijd moeten achter vragen ..
Moeilijk doen over electricien dat langskomen alhoewel dit vooraf was afgesproken ...

Ook het feit dat ze niet vragen van: zou het mogelijk zijn om hier 1 of 2weken langer in te blijven maar dit gewoon van plan waren precies ...
 
Op basis van u verhaal lijkt de kans mij zéér gering dat dit kwaad opzet is en ga je die mensen dan echt in de miserie steken van nog speciaal voor 2 weken een tussenoplossing te moeten zoeken met dubbele verhuiskosten en heel die zever?
Anderzijds heeft TS waterdichte afspraken gemaakt over wanneer het huis vrij moet zijn en is daarbij al inschikkelijk geweest. Als zij niet op tijd in hun nieuwe woonst kunnen, moeten ze dat op hun beurt proberen te verhalen op de verkoper van die woonst. Als zij zelf hebben nagelaten om zich daarvoor in te dekken, dan is dat jammer voor hen, maar niet het probleem van @dev!lke.
Ook het feit dat ze niet vragen van: zou het mogelijk zijn om hier 1 of 2weken langer in te blijven maar dit gewoon van plan waren precies ...
Laat hen dus zeker weten dat je hier niet mee akkoord gaat, anders kan dit als een stilzwijgend akkoord worden geïnterpreteerd. Je kan ook proberen om hen in de juiste richting te nudgen: huis vrij op 31/05 of vanaf dan een bezettingsvergoeding van 250 EUR per dag betalen.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds heeft TS waterdichte afspraken gemaakt over wanneer het huis vrij moet zijn en is daarbij al inschikkelijk geweest. Als zij niet op tijd in hun nieuwe woonst kunnen, moeten ze dat op hun beurt proberen te verhalen op de verkoper van die woonst. Als zij zelf hebben nagelaten om zich daarvoor in te dekken, dan is dat jammer voor hen, maar niet het probleem van @dev!lke.

Laat hen dus zeker weten dat je hier niet mee akkoord gaat, anders kan dit als een stilzwijgend akkoord worden geïnterpreteerd.
We hadden gedacht om dit week-end nog eens een update te vragen en dan dit nog is te vermelden, alsook te verwijzen naar pagina x in de akte ivm de uithuiszettingsprocedure.
We hebben de datum van 31/05 2-3x bevestigd via sms en whatsapp en screenshots genomen hiervan ook.
 
En wie zegt dat ze zich dan aan die 1 of 2weken extra houden?
Niets geeft ons die garantie spijtig genoeg ...

Zoals ik al zei, niet op tijd betalen van de bezettingsvergoeding, er altijd moeten achter vragen ..
Moeilijk doen over electricien dat langskomen alhoewel dit vooraf was afgesproken ...

Ook het feit dat ze niet vragen van: zou het mogelijk zijn om hier 1 of 2weken langer in te blijven maar dit gewoon van plan waren precies ...
Misschien kan je dan duidelijk een uiterste datum (15/6) afspreken, desnoods op papier zetten en aan hun meegeven dat later voor jullie echt niet kan en jullie dan geen andere keuze zullen hebben dan de uithuiszettingsprocedure te starten met alle kosten vandien voor hun. Dan zijn ze op zijn minst gewaarschuwd.
 
Misschien kan je dan duidelijk een uiterste datum (15/6) afspreken, desnoods op papier zetten en aan hun meegeven dat later voor jullie echt niet kan en jullie dan geen andere keuze zullen hebben dan de uithuiszettingsprocedure te starten met alle kosten vandien voor hun. Dan zijn ze op zijn minst gewaarschuwd.
Waarom zou je dat doen? Er staat al een uiterste datum op papier, hier valt niks mee te winnen.
Enige reden waarom die elekctricien zijn werk niet kan gaan doen terwijl ze daar nog wonen?
Omdat ze hem niet binnenlaten blijkbaar.
 
Misschien kan je dan duidelijk een uiterste datum (15/6) afspreken, desnoods op papier zetten en aan hun meegeven dat later voor jullie echt niet kan en jullie dan geen andere keuze zullen hebben dan de uithuiszettingsprocedure te starten met alle kosten vandien voor hun. Dan zijn ze op zijn minst gewaarschuwd.
ja, maar dan uithuiszettingsprocedure, 1 week, dan zit ge aan 23/06 ..
Dat is voor ons sowieso te laat, wij willen schilderen enz als het huis leeg is (of grotendeels leeg is) en op ons gemak.

Ook met mijn werk, de week voor de solden verlof nemen is niet toegestaan dus dan zou ik in die week ook niets kunnen doen of helpen.
Mijn verlof is nu al ingepland voor de eerste week van juni trouwens.

Ik heb sjans dat ik goed overeenkom met mijn manager om verlof snel te verzetten en ze is daar ook begripvol voor, maar het gaat ook om externe factoren.

Electricien, levering koelkast, kasten, onze verhuis, ons appartement volledig kuisen en overlopen met onze huisbaas.
 
Waarom zou je dat doen? Er staat al een uiterste datum op papier, hier valt niks mee te winnen.

Omdat ze hem niet binnenlaten blijkbaar.
Goh wat je hier mee kan winnen is dat ze hierdoor beseffen dat zomaar wat langer blijven niet meer gaat lukken want ze lijken de ernst niet in te zien. Dit zou puur goodwill zijn want je moet dit uiteraard niet doen, maar als ze hierdoor zelf wat druk gaan zetten en tijdig (voor 15/6) vertrekken dan zou dat mijn persoonlijke voorkeur zijn t.o.v. een uithuiszetting, maar misschien ben ik te menselijk/conflictvermijdend.
 
Goh wat je hier mee kan winnen is dat ze hierdoor beseffen dat zomaar wat langer blijven niet meer gaat lukken want ze lijken de ernst niet in te zien. Dit zou puur goodwill zijn want je moet dit uiteraard niet doen, maar als ze hierdoor zelf wat druk gaan zetten en tijdig (voor 15/6) vertrekken dan zou dat mijn persoonlijke voorkeur zijn t.o.v. een uithuiszetting, maar misschien ben ik te menselijk/conflictvermijdend.
Als het geen anti-sociale marginalen zijn, dan gaan die een uithuiszetting sowieso willen vermijden en mochten ze dat wel zijn, dan gaan ze zich daar niks van aantrekken en zit je op 15/06 gewoon met hetzelfde probleem.
 
Ik ging er ook wel van uit dat ze dat gaan willen vermijden en dan dus weg gaan zijn op 15/6, wat wel haalbaar zou zijn voor hun. Ze gaven al aan dat 31/5 niet zou lukken. Dreigen met een uithuiszetting gaat er niet magisch voor zorgen dat ze wel in hun nieuwe woning kunnen. Enige nadeel zou zijn dat je wat moet herplannen met de kluswerken, maar hiervoor krijg je ook wel weer een halve maand extra bezettingsvergoeding (al dan niet tijdig betaald).

Maar zekerheid heb je dan natuurlijk nog altijd niet en worst case kan je idd pas op 23/6 erin. En op dit moment hebben jullie nood aan zekerheid en duidelijke planning om jullie verhuisstress onder controle te houden, dus ik zou het zeker snappen als je dit hard zou spelen. Moedwillig dingen kapot maken zouden ze daar toe in staat zijn waar je in je eerste bericht voor vreest? Toen wij langer in onze verkochte woning mochten blijven is er een plaatsbeschrijving gebeurd vlak voor de akte, dat zou dit risico hebben kunnen opvangen.
 
Geen idee of ze dit zouden (durven) doen. We hebben idd geen beschrijving gedaan, omdat we dachten dat ze tijd genoeg gingen hebben aangezien zij er eerst in april wouden uitgaan ...
 
Terug
Bovenaan