Aankoop huis niet doorgegaan -> Boete?

Meestal dient een overbruggingskrediet om de periode tussen aankoop en verkoop, wel, te overbruggen. Het bedrag is wel relatief beperkt, en je hebt alleszins een grote brok eigen middelen toch nog nodig omdat allemaal te laten werken.

Ik vind het zeker lastig dat de bank hier niet in zou willen meegaan. Heeft de OP hier al eens achter gevraagd?
 
Niet altijd een optie, als alleenstaande was ik niet solvabel genoeg volgens de bank om èn de lening èn het overbruggingskrediet te betalen.

Belangrijkste les is vooral om geen contracten te tekenen "op goed geluk" en na te gaan wat er allemaal wel en niet in staat, desnoods door je notaris.
Vooral dit, laat de wijze les zijn dat ge alles maar ook alles van voorwaarden op papier zet.
 
Misschien kan hier een handige les of tip uit getrokken worden voor andere mensen: pas uitkijken voor een nieuw huis, als je vorige pas verkocht is.

Ok dat je dan ter overbrugging paar maand bij je ouders moet gaan wonen, of in de compromis zetten dat je 6 of 9 maand wil tot de verkoop geschied, zodat je alle tijd hebt om de nieuwe woning te betreden.
Je moet ook iets vinden hé.
Die paar maand kan snel een paar jaar worden of je koopt iets dat niet 100% uw gedacht is omdat je de druk begint te voelen van de "tijdelijke" situatie.
 
Om even een context te geven. Op het moment dat we de overeenkomst tekende, dachten we natuurlijk dat deze volledig opgemaakt was naar onze vraag/noden. Het is pas in de rechtbank dat het duidelijk is geworden voor ons (omdat onze advocaat het aanhaalde) dat het over een standaard compromis ging met andere namen.

Een huis kopen doe je meestal maar 1 (uitzonderlijk 2x) in je leven. We hebben ons vertrouwen (zoals we ook bij de aankoop van onze eerste woning deden) volledig in handen gelegd van “professionals”. Iets wat ons nu zuur opbreekt.
De reden waarom ik een beetje ambetant deed in mijn reactie is omdat je vraagt aan ons om te oordelen op basis van quasi NUL informatie. Want het is de vraag wat je makelaar, verkoper en jij aan elkaar gemaild hebben. Elk woord kan hier een verschil maken en is belangrijk.

En wat me dan ambetant maakt is dat je dat na 3 jaar proces wel zou moeten weten, maar dan opnieuw zegt "...een redelijk standaard..."

Opnieuw: élk woord kan van belang zijn en kan een zaak van de ene naar de andere richting doen kantelen. Ik kan perfect verstaan dat je de eerste keer dat je een probleem tegenkomt, nog "onwetend" kan beschouwd worden, maar vanaf dan zou je wel moetetn inzien dat bij advies vragen of tussenkomst vragen van iemand, elk woord zijn belang heeft en je niet zomaar kan zeggen " het was ongeveer standaard".
 
@JPV waar is die 10% eigenlijk op gebaseerd? Ik blijf dat een behoorlijk hoge boete vinden voor dit soort zaken.
 
@JPV waar is die 10% eigenlijk op gebaseerd? Ik blijf dat een behoorlijk hoge boete vinden voor dit soort zaken.

Is geen wet, maar staat meestal in het compromis. Er is een pct op geplakt om te vermijden dat er achteraf een rechtzaak moet komen om de schade te becijferen wat veel mensen onzekerheid geeft.
 
Meestal wordt er een voorschot in het compromis gezet, meestal is dat 10%, en meestal wordt in een klap dan ook de vergoeding op hetzelfde gezet. Soms is dat ook 5%, soms ook 15 of misschien zelfs 20%. Voor kleinere bedragen lijkt me een hoger percentage voorschot/vergoeding wel handig. Voor grotere bedragen wordt dat snel buiten proportie vind ik.
 
Ik moet misschien ook even aanvullen dat de rechtbank in eerste aanleg de boete heeft uitgesproken in voordeel van de aanklagers. Maar dat de makelaar deze volledig moest betalen. De makelaar is daarop in beroep gegaan. En dat is dus wat nu zolang behandeld is geweest en 12-06 een vonnis krijgt.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de argumenten van dat voddeventje van een makelaar als jullie die vraag zwart op wit in een mail hebben staan.

Hier is zoals @ThomasMore stelt voorbij gegaan aan de informatieplicht en dat is een fundamenteel element van het beroep.

De kans lijkt me dus groot dat het vonnis bevestigd zal worden in beroep.
 
Is het ook niet zo dat als die 5-10-15-29% buiten proportie is, de kans ook klein is dat dit toegewezen wordt door de rechtbank? Moet de geleden schade niet beargumenteerd worden? Dit zal ook in verhouding staan tot de prijs van het vastgoed allicht...en mogelijk spel tussen advocaten waar hier eerder naar verwezen werd.

"Art. 5.88. Schadebeding 1. De partijen kunnen vooraf overeenkomen dat in geval van toerekenbare niet-nakoming, de schuldenaar als vergoeding gehouden is tot de betaling van een forfaitair bedrag of tot het leveren van een bepaalde prestatie. In dit geval kan aan de andere partij geen grotere, noch kleinere vergoeding worden toegekend. 2. Niettemin matigt de rechter, ambtshalve of op verzoek van de schuldenaar, het schadebeding als het kennelijk onredelijk is, waarbij hij rekening houdt met de schade en alle andere omstandigheden, in het bijzonder met de rechtmatige belangen van de schuldeiser."
 
Ik probeer even op alles wat ik lees te antwoorden:

@JPV ik neem je je reactie ook niet kwalijk hoor. Ik weet dat we zelf ook niet heel slim zijn geweest hierin.

Ik verduidelijk even verder: in de compromis stond wel degelijk dat wij pas tot koop over konden gaan mits onze woning verkocht was. De bank had onze lening dan ook op die voorwaarden goedgekeurd.

Waar het is misgegaan is de periode waarop wij de verkopers van de andere woning moesten inlichten dat we toch niet konden kopen omwille van de mislukte verkoop van onze woning. Dat moest blijkbaar aangetekend binnen x periode ( het ontgaat me even en ik zit nu niet achter mijn PC ). Dat we dit niet wisten is misschien onze fout, maar de makelaar heeft ons ook aan het lijntje gehouden door de periode zelf te verlengen om ons huis toch maar verkocht te krijgen.

Waarom alles zo geëscaleerd is is omdat de wet de wet is. Wij hebben niet tijdig en correct aangegeven dat we niet konden overgaan tot de verkoop. In eerste aanleg werd die fout op ons aangehaald maar eveneens ook de makelaar in fout gesteld om de boete te betalen wegens foutieve informatie en niet correcte handelingen. Het is dus een beetje dubbel.

Om verder te gaan op @JPV we hebben inderdaad een aantal mails kunnen gebruiken in ons voordeel. Waar de makelaar zelf bevestigd dat wij ons geen zorgen moeten maken en hij weet dat we enkel kunnen aankopen mits verkoop van onze woning.
Ook een mail waarop ik aangeef niet gediend te zijn dat hij zelf de periode van de overeenkomst verlengd en geen andere potentiële kopers meer laat komen kijken tot hij zeker wist dat de kopers van onze woningen geen lening konden krijgen. Die zaken hebben ons enorm geholpen ja. Maar wat dat nu beroep gaat zeggen geen idee.

Onze advocaat heeft ook heel snel de ontbinding van de overeenkomst gevraagd en gekregen zodat de verkopers hun woning alsnog konden verkopen (wat ook weer in ons voordeel speelt). Hij heeft ook duidelijk gemaakt dat zo een boete een serieuze inpakt zal hebben op ons gezin (4 kindjes, waarvan eentje met speciale behoeften en extra kosten), ale jullie snappen het wel.

Wij hebben trouwens ook niet zomaar afgehaakt hè, we wouden alsnog de woning kopen maar het ging gewoon niet. Dat maakt het verhaal toch iets anders lijkt me?
 
Een huis kopen doe je meestal maar 1 (uitzonderlijk 2x) in je leven. We hebben ons vertrouwen (zoals we ook bij de aankoop van onze eerste woning deden) volledig in handen gelegd van “professionals”. Iets wat ons nu zuur opbreekt.

Ik zit aan 3 :)

Wij hebben trouwens ook niet zomaar afgehaakt hè, we wouden alsnog de woning kopen maar het ging gewoon niet. Dat maakt het verhaal toch iets anders lijkt me?

Dat maakt het verstaanbaar, maar voor de wet is dat allemaal gelijk. Je had op tijd moeten ontbinden.
Nu, de kans is reel dat de rechtbank het vorige vonnis volgt indien de makelaar geen nieuwe bewijzen voor kan leggen.
 
Bij onze aankoop (door onze notaris opgesteld) stond er in dat als de verkoper zijn kak intrekt OF er zijn andere redenen die de verkoop terugfluiten zelfs buiten de controle om (hele waslijst redenenen die ik nooit zou tekenen), de boete 15% was.

Ik heb die proactief aan de verkoper getoond van "are you fine with that". "Jajaja, geen probleem". OK dan... Mocht voor mij perfect 10 of 5% zijn, maar goed.
 
Ik dacht dat dit niet mocht, dat het huis niet terug te koop mocht gezet worden tot de boete betaald was/proces afgelopen is?
Ik denk dat er vorig jaar zo’n geval in huizenjagers was voorgekomen? En dat die regel (huis niet verkopen tot rechtszaak uitgesproken is) de reden is dat die boeteclausule zelden effectief gebruikt wordt.
En dus vooral als afschrikmiddel dient.

Maar of ze de waarheid spraken in dat programma weet ik niet.
 
Ik denk dat er vorig jaar zo’n geval in huizenjagers was voorgekomen? En dat die regel (huis niet verkopen tot rechtszaak uitgesproken is) de reden is dat die boeteclausule zelden effectief gebruikt wordt.
En dus vooral als afschrikmiddel dient.

Maar of ze de waarheid spraken in dat programma weet ik niet.
Normaal mag een huis niet verder verkocht worden wanneer de procedure van de boeteclausule in voegen is.

In dit geval is de verkoop door de advocaat teniet gedaan en aanvaard door de verkopers, tenzij de verkoop geanulleerd is mits betaling van de boere natuurlijk, dus is er normaal geen geleden schade en kunnen ze gewoon weer verkopen, beetje raar dat de boete dan nog steeds blijft.
 
Normaal mag een huis niet verder verkocht worden wanneer de procedure van de boeteclausule in voegen is.

In dit geval is de verkoop door de advocaat teniet gedaan en aanvaard door de verkopers, tenzij de verkoop geanulleerd is mits betaling van de boere natuurlijk, dus is er normaal geen geleden schade en kunnen ze gewoon weer verkopen, beetje raar dat de boete dan nog steeds blijft.
Inderdaad. We hadden gehoopt dat er in eerste aanleg zelfs geen boete (ook niet t.o.v die eikel van een makelaar) was uitgesproken. Want dan zou er vermoedelijk geen beroep zijn aangetekend. Natuurlijk ging de makelaar nu in beroep omdat die geen 40K wilt betalen..

Ik heb een aantal advocaatkantoren in mijn klantenbestand (ICT) en diegene waar ik de situatie aan uitleg komen over grote lijnen wel overeen dat veel zal afhangen van hoe de rechter dit opneemt (meer wettelijk of eerder ook "humaan"). De meeste zeggen wel dat het heel onwaarschijnlijk is dat de volledige boete over ons heen zou komen, maar zeg nooit nooit.
 
Terug
Bovenaan