Aankoop huis niet doorgegaan -> Boete?

Marcooo

Member
Ondertussen loop het proces na bijna 3 jaar op zijn einde (12 mei uitspraak), maar ik dit toch ook met jullie delen om te horen wat jullie denken/vinden.
Ik probeer het zo kort mogelijk te houden maar wil gerust wel antwoorden op eventuele vragen.

3 jaar geleden vonden we (gezin: vrouw + 3 kindjes, nu ondertussen 4) een huis dat ons enorm aanstond. We spraken met de makelaar af dat we een bod uitbrachten wanneer hij ook ons huis zou kunnen verkopen. Er ging een redelijke periode over, maar uiteindelijk vond de makelaar een potentiële koper voor ons huis. De makelaar gaf aan dat de verkoop van ons huis zo goed als rond was en dat we best een officieel bod uitbrachten en de overeenkomst moesten tekenen, wat we dus ook deden.
We gaven zeer duidelijk aan, per mail en telefoon dat de aankoop van dat huis enkel kon doorgaan als de verkoop van ons huis zou doorgaan (was ook een voorwaarde van de bank).

Enkele weken passeerden en de potentiële kopers van ons huis kregen maar geen lening voor de aankoop. De makelaar contacteerde ons met de mededeling dat hij de kopers naar een bevriend bankdirecteur had verwezen en dat alles wel in orde zou komen. Nog een tijd verder kregen we plots telefoon van de notaris van de verkopers (woning die wij wilden aankopen) dat wij de aankoop moesten finaliseren.
Omdat we nog geen officiële verkoopovereenkomst hadden van onze woning konden we hier dus niet in meegaan. Plots werd er gedreigd met een boete van 10% wegens verbreking omdat we te laat zouden hebben aangegeven dat wij enkel mits verkoop van onze woning de aankoop konden finaliseren.
Ja misschien zijn we zelf wat naïef geweest en hebben we teveel vertrouwd op de makelaar (zowel verkoper van de woning die wilden als die van ons). Maar we wisten ook echt niet beter. Nu hangt er dus een boete + intrest van een kleine 45K boven ons hoofd.
Het huis is niet veel later ook verkocht geweest voor de vraagprijs.

In hoeverre gaat de rechtbank begrip hebben voor onze situatie denken jullie?
 
Alles hangt af van elke letter die in die getekende verkoopsovereenkomst staat en wat er exact wanneer in welke mail gezet werd.
 
Ik vermoed dat er nergens in je compromis stond opgenomen dat de verkoop van de eigen woning als opschortende voorwaarde gold?
 
Gelijkaardige situatie meegemaakt met zelfde bedragen.

Uiteindelijk was het een spel tussen advocaten en is er een overeenkomst gevonden op 50% boete van het effectieve bedrag
 
Alles hangt af van elke letter die in die getekende verkoopsovereenkomst staat en wat er exact wanneer in welke mail gezet werd.
Het was een redelijke standaard verkoopsovereenkomst..
Ik vermoed dat er nergens in je compromis stond opgenomen dat de verkoop van de eigen woning als opschortende voorwaarde gold?
Nee helaas niet, we zijn daar dom en naïef in geweest om de makelaar te vertrouwen. Want mondeling heeft hij dat meermaals bevestigd, dat we ons geen zorgen moesten maken.
Gelijkaardige situatie meegemaakt met zelfde bedragen.

Uiteindelijk was het een spel tussen advocaten en is er een overeenkomst gevonden op 50% boete van het effectieve bedrag
Amai, uitgesproken door de rechtbank of echt via de advocaten geregeld? Hoe zit dat met terugbetaling? In termijnen of?
 
Dan moet je je redelijk zorgen maken dat je de standaard overeengekomen vergoeding zal moeten betalen.

Altijd verbaasd hoe goed mensen kunnen inschatten hoe standaard een verkoopsovereenkomst is, maar dan toch iets tekenen zonder goed na te denken.
Om even een context te geven. Op het moment dat we de overeenkomst tekende, dachten we natuurlijk dat deze volledig opgemaakt was naar onze vraag/noden. Het is pas in de rechtbank dat het duidelijk is geworden voor ons (omdat onze advocaat het aanhaalde) dat het over een standaard compromis ging met andere namen.

Een huis kopen doe je meestal maar 1 (uitzonderlijk 2x) in je leven. We hebben ons vertrouwen (zoals we ook bij de aankoop van onze eerste woning deden) volledig in handen gelegd van “professionals”. Iets wat ons nu zuur opbreekt.
 
Ik moet misschien ook even aanvullen dat de rechtbank in eerste aanleg de boete heeft uitgesproken in voordeel van de aanklagers. Maar dat de makelaar deze volledig moest betalen. De makelaar is daarop in beroep gegaan. En dat is dus wat nu zolang behandeld is geweest en 12-06 een vonnis krijgt.
 
Ik dacht dat dit niet mocht, dat het huis niet terug te koop mocht gezet worden tot de boete betaald was/proces afgelopen is?
Ik kan volledig mis zijn, maar vermoedelijk heeft het te maken met het feit dat onze advocaat zo snel als mogelijk de aankoop heeft proberen ontbinden (met succes). Dit zou ons dossier sterker maken? Alleszins, onze advocaat heeft tot op vandaag alles op alles gezet en volgens ons steeds de beste keuzes gemaakt.
 
Plots afgehaakt
In dat geval snap ik dat je een boete geeist hebt.

Wij wilden alsnog kopen maar konden niet omdat ons huis niet verkocht was. De makelaar heeft ons de periode waarbinnen wij ons bewijs van de bank (enkel aankoop wanneer verkoop) bewust laten “vervallen” door ons aan het lijntje te houden dat de kopers van onze woning alsnog een lening zouden krijgen. Wat uiteindelijk niet het geval was.
 
Een huis kopen doe je meestal maar 1 (uitzonderlijk 2x) in je leven. We hebben ons vertrouwen (zoals we ook bij de aankoop van onze eerste woning deden) volledig in handen gelegd van “professionals”. Iets wat ons nu zuur opbreekt.
Misschien daarom ook geen slecht idee om u zelf een beetje in te lezen?

Dat je toch voor elke andere (middel) grote aankoop toch ook?
 
In dat geval snap ik dat je een boete geeist hebt.

Wij wilden alsnog kopen maar konden niet omdat ons huis niet verkocht was. De makelaar heeft ons de periode waarbinnen wij ons bewijs van de bank (enkel aankoop wanneer verkoop) bewust laten “vervallen” door ons aan het lijntje te houden dat de kopers van onze woning alsnog een lening zouden krijgen. Wat uiteindelijk niet het geval was.
De makelaar bemiddelt maar heeft 0,0 juridische band met beide partijen die een verbintenis aangaan. De makelaar is echter wel gebonden aan de informatieplicht (zoals elke handelaar, dienstverlener, ...). Dat zal dan ook meteen de reden zijn waarom de rechtbank heeft geoordeeld dat de boete terecht is maar kan worden verhaald op de makelaar die jullie onvoldoende heeft geïnformeerd.

Hoe dan ook, éénzijdig een compromis verbreken is een boete tenzij er een opschortende voorwaarde kan worden ingeroepen.
k moet misschien ook even aanvullen dat de rechtbank in eerste aanleg de boete heeft uitgesproken in voordeel van de aanklagers. Maar dat de makelaar deze volledig moest betalen. De makelaar is daarop in beroep gegaan. En dat is dus wat nu zolang behandeld is geweest en 12-06 een vonnis krijgt.
Mogelijk zal de rechtbank in beroep het vonnis volgen.

Had jij geen getekende compromis van de kandidaat kopers van jullie woning? Zo ja, hebben die een opschortende voorwaarde kunnen inroepen? Indien niet, waarom heb je zelf geen boete geëist?

Ah en "een bevriend kantoordirecteur" ... nooit geloven he! Dat was misschien zo in de jaren '80 maar lang niet meer vandaag he.
 
Misschien kan hier een handige les of tip uit getrokken worden voor andere mensen: pas uitkijken voor een nieuw huis, als je vorige pas verkocht is.

Ok dat je dan ter overbrugging paar maand bij je ouders moet gaan wonen, of in de compromis zetten dat je 6 of 9 maand wil tot de verkoop geschied, zodat je alle tijd hebt om de nieuwe woning te betreden.


Al snap ik threadstarter zijn probleem ook wel. Misschien viel hij gewoon op die nieuwe woning, nog niet echt wetende dat hij wou verhuizen. En was het een unieke kans..
 
Terug
Bovenaan