Je woning: wat heb je achteraf moeten aanpassen?

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Om dat je het meest leert uit wat niet goed ging: Waar heb je veranderingen moeten doorvoeren die je pas opmerkte toen jullie in de woning woonden en misschien niet op gerekend hadden? Vertel ze hier, zodat iedereen met aankoopplannen er wat uit kan leren.

Wij:
- Onze woning had een enkele muur langs de oostkant. Niet geïsoleerd, dus we gingen het ooit wel eens doen. Maar bleek dat het daar bij hevige regen wat binnenregende omdat het metselwerk door vrieskou/nattigheid beschadigd was. Dat zagen we pas voor de eerste keer na 1 jaar, omdat het in België slechts zelden vanuit het oosten regent. Dus eerst gevoegd (was nog nooit gebeurd in die 30 jaar dat ons huis er stond!) en daarna toch nog ook geïsoleerd/afgewerkt.
- Stopcontacten. Ik had erop gelet toen we de woning aankochten en er waren stopcontacten "genoeg". Maar ik denk dat ik ondertussen hier al 20 stopcontacten extra aangelegd heb. Altijd zorgen dat er in élke hoek van de woning stopcontacten zijn, want zo'n leidingen bijleggen is veel kap en breekwerk. En overal verdeeldozen is ook geen zicht.
- Tuin: doordat we wonen op oude vestingsmuren, groeit de boom die in onze tuin staat niet met de wortels naar beneden, maar opzij. Daardoor kan je af en toe door ons grasperkje wortels zien bloot liggen.
 
-plat dak, bij de eerste hevige regen kwam het binnen en aan de binnenkant hebben wij witte pvc planchetten waardoor het overal uit de groeven druppelde.
-zekeringskast. Vooral kijken dat deze niet te klein is/te weinig zekeringen en er ruimte is voor uitbreidingen
 
- opbouwrolluiken slaapkamers
- plat dak opnieuw isoleren achterbouw
- opnieuw isoleren en crepi achterbouw, was verkeerd gedaan
- opnieuw voegen noord muur.

Huis van de jaren 65, na een renovatie van vorige eigenaren.
 
- plat dak garage bleek al jarenlang lek. Uiteraard nemen die welfsels alle vocht op, waardoor betonrot ontstaat. Oplossing van de vorige? Plafond om de zoveel jaar weer dichtsmeren met rommel allerhande en herschilderen zodat de boel er weer glad uitzag. Intussen dak vervangen en is de boel al twee maanden traag aan het drogen. Dan loszittende delen loskappen, bewapening behandelen met versterkend product en we kunnen weer verder.
 
- de ramen: bij bezichtiging maar 1 raam gecheckt. Foutje, de andere waren rot (houten ramen) - bij de minste regen natte vensterbanken. Die dus vervroegd moeten vervangen.

- crepi: ze hadden die gereinigd om het mooier te laten lijken. Met chloor of javel ofzo... Dat was dus allemaal heel poreus en die ook vervroegd moeten vervangen.
 
Hier enkel maar de badkamer moeten aanpakken, was ten eerste niet m'n smaak, maar ook niet echt in orde gedaan.
Ondertussen is deze verbouwd.
Het enige dat mss nog eens moet aangepakt worden is het balkon achteraan. Weet nog niet goed wat ermee te doen.
 
Hier na een jaar nieuwe ramen en deuren laten plaatsen. Vorige waren ook al een 20-30 jaar oud en isoleerden heel slecht.
Toch meteen een investering van een 37k.

Momenteel aan het kijken om het dak te verbouwen. Gaat ook naar de 75k.

We wonen hier sinds de zomer van 2019.
 
een kattenpoortje installeren naast de voordeur.
Ik was het beu elke dag de kattenbak te verversen.

Was heel makkelijk, naast de voordeur had ik 3 raampjes boven elkaar.
Het onderste compartiment er uit gehaald, en nieuw stuk PVC in geplaatst met zelfde RAAL kleur, en de kattendeur er in.

Life was never so relaxed since then.
 
een kattenpoortje installeren naast de voordeur.
Ik was het beu elke dag de kattenbak te verversen.

Was heel makkelijk, naast de voordeur had ik 3 raampjes boven elkaar.
Het onderste compartiment er uit gehaald, en nieuw stuk PVC in geplaatst met zelfde RAAL kleur, en de kattendeur er in.

Life was never so relaxed since then.
Is je tuin dan nu één grote kattenbak ;)?
 
We zijn 3 weken ver in de renovatie en onze benedenverdieping bleek een tikkende tijdbom te zijn.

- Lekkende afvoerbuizen in zowel keuken als naar septische put
- Afvoerbuizen van badkamer aangesloten op regenput ipv septische put
- Septische put en regenput zaten voor 60% onder de woning
- Betonrot in beide bovenstaande putten
- Elektriciteit keuken was bricolage tot en met

Godzijdank hadden we al beslist om een grondige aanpak van de beneden te doen want als het enkel cosmetisch gedaan hadden, zaten we binnen x aantal jaar dik in de shit (letterlijk dan).
 
Eerste woning die ondertussen verkocht is in 2021 bitter weinig aangezien het een “recente” nieuwbouw was van 8 jaar oud.

Enkel voorzet rolluik achteraan op het glv en vliegenramen laten plaatsen.

Dus niet echt structurele veranderingen.
 
Heel het huis hier maar de keuken spande echt wel de kroon. Uiteindelijk stopcontact van de vaatwasser ontdekt, getest op welke kring het zat. Zat het op de kring van de verlichting van de badkamer.

Als dat 2,5mm2 was, is dat toch niet perse slecht… al denk ik dat het eigenlijk apart moet.

Wasmachine, droogkast en alle keuken apparatuur heeft hier een aparte lijn/zekering.
 
- Gasketel: was op 15 jaar tijd vermoedelijk nooit onderhouden (ook al is dat om de 2 jaar wettelijk verplicht). Leuk detail: die hing in de garage, onder de slaapkamer van 1 van de kinderen van de vorige eigenaar. Echt de ideale plaats om zo'n veiligheidsrisico's te nemen

- Tuinhuis: vorige eigenaar was een aannemer maar precies niet genoeg gezond verstand om in te zien dat dakpannen op een lichte houten structuur geen goed idee zijn. Zijn "oplossing": metalen stutten eronder zetten. Afgegooid en vervangen door een veel kleiner tuinhuis ipv >20 m² op een paar meter afstand van de grens met de buren zodat er praktisch zeker 40 m² verloren ging

- Regenwaterputten: hevelsysteem tussen beide putten dat totaal niet werkte, gelukkig gemerkt toen ik die na 2 jaar liet reinigen

- Slecht gedimensioneerde uitklapbare trap naar de zolder die hing ipv op de grond te steunen, kwestie van als "aannemer" nog wat extra veiligheidsrisico's te creëren

- Tuin: was zodanig vol gezet met bomen, struiken,... (en dan liefst nog van elke soort 1) dat je nauwelijks ruimte over had. Dan nog wat verharding ertussen om het compleet te maken --> alles eruit gegooid

- Dak: na 1 jaar bij harde regenval kwam er water binnen aan een Velux; probleem bleek dat 1 of andere imbeciel onder/tussen het dak materiaal had achtergelaten dat daar niet hoorde, dat water opslorpte bij zware regen en nadien druppelde dat water binnen
 
- dak vervangen, was wel voorzien bij aankoop maar had gehoopt het houtwerk toch te kunnen behouden. Bleek niet het geval te zijn. 35.000 EUR
- ramen vervangen. Hoewel de woning al voor 50% PVC ramen had met dubbele beglazing wou mijn vriendin toch alle ramen van het volledige huis vervangen naar zwart ipv wit terwijl we er initieel vanuit gingen om gewoon het bestaande PVC te behouden. 35.000 EUR
- Vloeren. Op de benedenverdieping lag laminaat en vast tapijt. Hadden we meteen voorzien om eruit te gooien. Bleek evenwel dat er géén chape onder die vloeren lag maar wel een tegelvloer in de gele zand die met een laagje egalisé overstreken was (en zo het uiterlijk had van chape). Was meteen wel een opportuniteit om extra te isoleren maar hebben we toen heel hard op gevloekt. Vooral ook omdat het bestaande keukeneiland op die vloer stond.
- elektriciteit conform maken bleek toch een stuk uitdagender en duurder dan aanvankelijk geraamd. o.a. alle stopcontacten (met randaarde) moeten vervangen.


Tuin:
- duizenden euro's moeten uitgeven aan het kappen van tientallen naaldbomen die aangevreten waren door de letterzetter. Dit manifesteerde zich pas vlak nadat we de woning hadden aangekocht. Als gevolg hiervan ook heel wat inrichtingswerken moeten uitvoeren in de tuin.
- daken van twee tuinbergingen (70m² en 50m²) dienen vervangen te worden.
- grote oude coniferenhaag (+- 50 meter) is volledig aan het afsterven en moet uit gedaan worden.
- ....
 
Als dat 2,5mm2 was, is dat toch niet perse slecht… al denk ik dat het eigenlijk apart moet.

Wasmachine, droogkast en alle keuken apparatuur heeft hier een aparte lijn/zekering.
Het is me meer conceptueel dat er voldoende mogelijkheden waren en het toch plots op de verlichting van een andere ruimte zit :p
 
Als dat 2,5mm2 was, is dat toch niet perse slecht… al denk ik dat het eigenlijk apart moet.

Wasmachine, droogkast en alle keuken apparatuur heeft hier een aparte lijn/zekering.
hoh, in principe mag het he, hoeft niet perse met 2,5mm² te zijn (het mag wel, maar voor verlichting wordt dit nooit echt gedaan eigenlijk) maar uw zekering in de kast mag bij mij weten dan maar maximaal 16A zijn. Ze zullen dit gedaan hebben omdat een vaatwas achter uw 30mA moet zitten. En de verlichting van uw badkamer steekt men altijd achter een 30mA.

Wel is het zo dit op uw gekeurde schema's moet staan. Wat wss niet het geval was.
 
We zijn 3 weken ver in de renovatie en onze benedenverdieping bleek een tikkende tijdbom te zijn.

- Lekkende afvoerbuizen in zowel keuken als naar septische put
- Afvoerbuizen van badkamer aangesloten op regenput ipv septische put
- Septische put en regenput zaten voor 60% onder de woning
- Betonrot in beide bovenstaande putten
- Elektriciteit keuken was bricolage tot en met

Godzijdank hadden we al beslist om een grondige aanpak van de beneden te doen want als het enkel cosmetisch gedaan hadden, zaten we binnen x aantal jaar dik in de shit (letterlijk dan).
Bij wie moet je zijn om zo'n zaken te laten controleren ? Hier ook een woning gekocht van een 50 jaar oud en ik wil toch ook geen onvoorziene toestanden meemaken binnen x aantal jaar.
Ik had dus graag ook zo'n zaken laten checken door mensen met verstand van zaken.
 
Terug
Bovenaan