Je woning: wat heb je achteraf moeten aanpassen?

Bij wie moet je zijn om zo'n zaken te laten controleren ? Hier ook een woning gekocht van een 50 jaar oud en ik wil toch ook geen onvoorziene toestanden meemaken binnen x aantal jaar.
Ik had dus graag ook zo'n zaken laten checken door mensen met verstand van zaken.
Dit viel amper te controleren, de enige reden waarom dit aan het licht gekomen is, is omdat ik vloerverwarming wou en dus diep moest afgraven en zo op deze malaise gestoten ben.
 
Dit viel amper te controleren, de enige reden waarom dit aan het licht gekomen is, is omdat ik vloerverwarming wou en dus diep moest afgraven en zo op deze malaise gestoten ben.
Ik vermoed dat er wel firma's zijn die dit met camera's kunnen checken.
Toch al eens gezien op tv als ze afvoerbuizen moeten ontstoppen.
Ik denk dat ik binnen 3 maanden als ik de sleutels krijg toch ook 't een en 't ander ga tegenkomen.
 
- Vloeren. Op de benedenverdieping lag laminaat en vast tapijt. Hadden we meteen voorzien om eruit te gooien. Bleek evenwel dat er géén chape onder die vloeren lag maar wel een tegelvloer in de gele zand die met een laagje egalisé overstreken was (en zo het uiterlijk had van chape). Was meteen wel een opportuniteit om extra te isoleren maar hebben we toen heel hard op gevloekt. Vooral ook omdat het bestaande keukeneiland op die vloer stond.

Ik vrees dat ik ook zoiets ga hebben, met nu vooral zichtbare sporen in veranda.
Welke soort aannemer heb je daar op gezet? Een algemene bouwonderneming? Of iemand die specifiek vloerwerken doet? Of zelf gedaan?
Enig idee richting termijn van renovatie, van afbraak tot eindresultaat?
En qua kosten?
 
Weer zo'n topic waar je bij vanalles stil staat wanneer je dat beter niet doet.
Grootste deel van de werken steeds zelf gedaan. Het is duidelijk dat ik dingen nodig heb om me bezig te houden, anders verveel ik me.
Moesten we verkopen halen we het er net uit denk ik. Maar dat boeit niet, dit is onze "foreverhome".

- 2019 de huidige woning gekocht (bouwjaar 1998, eerste ingebruikname 2002/2003)

Bij aankoop onmiddellijk
- Praktijkruimte gemaakt voor mijn vrouw (stielwand, sanitair, lavabo, toilet...) (+- 5k)
- badkamer van ruimte veranderd en vernieuwd, dus 2 ruimtes tot op de plaat uitgeschoten (+- 20k)
- Mazouttank buiten gesmeten, gas binnengetrokken en een ATAG Q-serie condensatieketel (+- 6,5 k)
- Zonnepanelen gelegd (7,3 kWp) (+- 12k)
- De hele tuin uitgekuist. 20m³ groenafval weggedaan, deel struiken uitgetrokken etc.
- Inbouwkasten in 3 kamers (maatkastenonline) +- 9k

Dan in najaar 2020 nieuw terras gelegd (+- 5k), 100% zelf gedaan.
Velux bijgestoken in slaapkamer van de kleinste (2,5k), dit wel eens laten doen.

Voorjaar 2021 nieuwe oprit gelegd (+- 18k)
Voorzieningen 2 laadstations (intussen ook geplaatst en in gebruik).

April 2022 (+- 100k)
De helft van de benedenverdieping eruit gehaald tot op de betonplaat.
Muur ingesmeten om keuken te vergroten (ahja, in 2019 die badkamer een ruimte verplaatst, it was always the plan).
Pur, vloerverwarming, chape, vloer en parket, elektra helemaal opnieuw, nieuwe plafonds, nieuwe verlichting.
Nieuwe keuken, bureau en tv meubel op maat door schrijnwerker.
Alle ramen en deuren in zwarte alu.
Dakoversteken waren PVC, is nu mooi in hout met ingebouwde verlichting.
Elektriciteit ook van 3x230V 32A naar 3N400V 40A overgezet. (kwam toch ook wat bij kijken)


To do:
Zijn nu nog betonnen dakpannen -> dak vernieuwen en dan direct ook alle PV herschikken en gewoon vol leggen. Er zal en moet 20kWp op.
Nog stukske vloer doortrekken waar we niet uitgebroken hadden, maar de kinderen spelen daar met auto'tjes enzo en daar wacht ik nog mee. Tegels liggen hier wel al klaar, had die meebesteld.

En dan ergens iets anders kopen om aan te beginnen want ik ga me vervelen denk ik? :crazy:
 
Er is wel een verschil in renovatie en gewoon veranderingen die nodig zijn waaraan je zelf niet gedacht had. Het mag hier geen verbouw/renovatie topic worden.

Onze aanpassingen:
- Dichtleggen vide. We hadden veel te veel lawaai, energieverliezen en zelfs tocht. Nu veel beter + extra oppervlakte.
- Reflecterende folie op ramen oostgevel. Eigenlijk hadden we hier veel beter ook screens geplaatst. Woning warmt in de zomer echt serieus op

Ik zou verder nog:
- gekozen hebben voor drievoudige beglazing van onze achtergevel (is zo'n grote glaspartij). Huidige beglazing geeft als het echt koud is buiten, toch nog koude-straling af.
- Beter rekening gehouden hebben met vaste meubels i.c.m. vloerverwarming. (keukeneiland, TV-wand,..)
 
@Caracalla topic gaat over werken die je bij aankoop niet verwacht had.

Oei, had ik dus helemaal niet door.
Post mag gerust verwijderd worden anders.

Badkamer enzo was wel gepland, maar eerder vanuit het feit dat we dit wouden, niet omdat het nodig was.
Toen we eraan begonnen was het wel duidelijk dat het nodig was, want alles was in kurk en onder de kurk zaten toch zwarte ongezonde plekken... ook was er een afvoer die niet goed ging.

Ramen en deuren was eigenlijk wel "onverwacht" want op 2 plaatsen kwam er water binnen, ook de achterdeur ging niet goed dicht.
Een schuif/kipraam in de living heeft het net voor het beginnen van de grote werken ook gewoon begeven. Dus gelukkig ging die er 3 weken daarna eruit.
Eigenlijk is het wel door de ramen en deuren die nodig waren dat we die laatste verbouwing zo grondig hebben aangepakt.
Was het niet daarvan, gingen we daar wellicht nog lang niet aan begonnen zijn. Maar alle ramen zijn hier tot op de vloer, dusja... dan begint het... en als je het ene doet, doe je best het andere ook etc.

Ja bij de bank zien ze ons graag komen denk ik, en we weten nog heel goed voor wat gewerkt :oink:
 
Ik vrees dat ik ook zoiets ga hebben, met nu vooral zichtbare sporen in veranda.
Welke soort aannemer heb je daar op gezet? Een algemene bouwonderneming? Of iemand die specifiek vloerwerken doet? Of zelf gedaan?
Enig idee richting termijn van renovatie, van afbraak tot eindresultaat?
En qua kosten?
Hebben dit grotendeels zelf gedaan. Ging over een oppervlakte van +- 60 vierkante meter. Laminaat/tapijt/ondervloer eruit. Keukeneiland afgebroken. Tegels opgebroken (als ze in de zand liggen is dit vrij eenvoudig te doen). Zand wegschuppen, vervelend werk maar niet moeilijk. Nieuwe vloerplaat laten storten. Isoleren + chape in samenwerking met onze vloerder. Hou toch rekening dat betonplaat en chape voldoende moeten drogen. Heeft hier toch dik twee maanden geduurd.

Ik kan het je niet aanraden om te doen wanneer je in de woning al woont (zoals hier het geval was).
 
Om dat je het meest leert uit wat niet goed ging: Waar heb je veranderingen moeten doorvoeren die je pas opmerkte toen jullie in de woning woonden en misschien niet op gerekend hadden? Vertel ze hier, zodat iedereen met aankoopplannen er wat uit kan leren.

Toen ik het kocht wist ik al exact dat ik alles moest gaan aanpakken :)
Het enige onvoorziene was dat de leidingen van mijn gebuur deels door mijn vloer liepen. Bij het uitbreken van de vloer, zat hij zodoende zonder elektriciteit.
 
Wij wisten op voorhand dat we het huis gingen strippen en volledig renoveren. De 'kuip' was heel goed. Eigenlijk niet echt op onverwachte problemen gebotst of zo. Eigenaar had zelf zijn schouw gemetst en daar was een grote onderbroek in gemetst tussen de stenen, ontdekt tijdens afbraakwerken.

Vloer eruit, ramen en deuren eruit, elektriciteit volledig vernieuwd, sanitair vernieuwd, nieuwe keuken, plakwerken, nieuwe badkamer, nieuw meubel met gashaard, enz.

Vorig jaar den buiten aangepakt. Nieuwe omheining, nieuw terras, nieuwe poort, enz.

In al die verbouwingen heb ik 1 ding over het hoofd gezien. Toen onze terras er volledig uit was vorig jaar heb ik eraan gedacht om een splitsing van hemelwater te voorzien tot aan de riolering aan de voorkant. Maar ik heb er niet aan gedacht om een wachtbuis te steken om het hemelwater van ons tuinhuis ook naar de regenput te sturen.

Dat tuinhuis wordt volgend jaar aangepakt en dan is zo goed als alles gedaan. Nu ga ik zo'n regenton mogen zetten, toeme toch.
 
Rijhuis uit 1939 in Brussel, niet onderkelderd, wonen er nu 1j en 3m in.

Heel het gelijkvloers (gang en ruimte die nu bureau is) lag gewoon op zand.
Tegels in de gang kwamen los. In de bureau lag een dunne laag chape die nat was, hadden ze dan vinyl overheen gelegd, wat er dan voor zorgde dat er overal zwarte schimmel onder was aan het groeien. Heel dat verdiep was eigenlijk koud en vochtig.

Was niet voorzien, maar ik heb alles 40cm afgegraven, beton gelegd, vloerisolatie, vloerverwarming, 7 cm chape en opnieuw betegeld.
Mega groot verschil in leefbaarheid van het gelijkvloers nu, maar was totaal niet de bedoeling om dat allemaal te doen. Er zat gewoon niet veel anders op. Een deur verplaatst, leem tegen de muren gesmeerd. WC in de inkomhal ook direct vervangen.

In de gang vond die van ons het een tof idee om gebruikte cementtegels te gebruiken die ze op 2dehands had gevonden, heb daar hier ook een topic over geplaatst maar om die tegels allemaal terug mortelvrij te maken heb ik kilo's stof gevreten. Ook 'grappig' als ge in Brussel woont en ge gaat met uw slijpschijf een dikke rookpluim creëren op straat, dagen aan een stuk op een plek waar ge nog maar net verhuisd zijt. Alle auto's vuil, alle struiken/bomen rondom het huis onder het stof. Sorry buren.

recap van de werken op het gelijkvloers:

Ik wou wel 'iets' doen om het wat toffer te maken op het gelijkvloers maar vooral cosmetisch. Had niet gedacht om alles zo opnieuw af te graven. Mee dat we bezig waren heb ik ook wat wachtbuizen gestoken, en extra waterleidingen naar de tuin en naar de wasmachine laten trekken voor moest er ooit een regenton geplaatst worden aan de voorkant van het huis.

In het algemeen hebben wij onderschat hoeveel werk er nog in het huis moet gestoken worden vooraleer ge iets hebt dat +- energie-efficiënt is en hoeveel dingen toch best wel bric-a-brac gedaan waren ervoor. Wij hebben niet echt iemand met mega veel kennis van zaken die zijn/haar licht op de zaak kon laten schijnen en we hebben ook gekocht toen de huizenmarkt oververhit was dus alles moest snel gaan. We zijn gevallen voor het charme van het huis, we hebben er ook geen spijt van, maar eens de gascrisis losbarstte moesten we ineens wel met een andere blik beginnen kijken naar onze aankoop en zijn we dus moeten switchen van oplappen naar grondig energetisch renoveren.

Tot zo ver de onverwachte aanpassingen.

Verwachte aanpassingen:
Alle ramen aan de voorkant laten vervangen, dat was nog enkel glas met verrote chabrangen. Huis terug proberen te herstellen naar de plannen van de architect, dus bij de gemeente moeten langsgaan in de archieven gedoken om te kijken wat de oorspronkelijke kleuren waren etc etc etc. GEDOE.

2 kamers volledig gestript, alle gaten in de muren gestopt, opnieuw geverfd. Dat was nog 'cava' buiten het feit dat ik alles alleen mocht doen en het 30 graden was op dat moment.

Volledige trappenhal opnieuw bezet + geschilderd. Is met zo'n trap die doorheen heel het huis gaat, denk dat dat het kutste was want er lag OVERAL stof en dat heeft weken geduurd. Sowieso is het bij ons niet echt mogelijk om zones te maken die stofvrij blijven, alles is verbonden via ne centrale spiraaltrap dus als ge op 1 verdiep iets doet hebt ge gegarandeerd stof op een ander verdiep.

Electriciteit helemaal op orde gezet in het hele huis + gekeurd (laten doen), alle stopcontacten in de woonruimtes opnieuw uitgelijnd.

Deze zomer gaan we het dak langs buitenaf isoleren met 16cm PIR + de rechtergevel (maar dat wordt grotendeels door aannemer gedaan).

Ik ga dan mijn stadstuintje helemaal afgraven, een stuk stabilisé leggen + flagstones om een zitplek te creëren en daarna gaan we proberen om dat zo veel mogelijk om te toveren tot oase voor insecten en vogels.
Ondertussen die van ons nog bezwangerd en ook al baby opgeleverd, dus deze winter heeft ze veel in het stof en in de kou moeten zitten met haar dikke buik. Ik wou dat ik kon zeggen 'zonder verpinken' maar ze heeft meer als genoeg geklaagd.

Goed bezig geweest, al zeg ik het zelf.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan