Opzeg 'huur' reclamepaneel op huis

Findiex

New member
Hello BG'ers,

Mijn eerste post op dit forum maar al een tijd lang bezoeker.

We hebben eind september de sleutels van onze nieuwe woning gekregen. We hebben dit pas gerenoveerde huis gekocht van een bedrijfje die zich bezighoudt met renovaties die op zijn beurt het huis gekocht heeft van een oudere man die naar een rusthuis ging. Op dit huis hangt een reclamepaneel op de zijgevel. Daarvoor zouden wij 500 euro per jaar moeten krijgen voor het aanwezig zijn van dat paneel. Wij hebben het contract voor de huur van reclamepaneel mee overgekocht dat indertijd met deze oudere man was afgesloten en was meegeleverd bij de akte. Het contract lijkt vaag geschreven en gaat over een 3 jaren contract gestart einde 2020 met een opzegtermijn van 6 maanden. Wij hebben geen interesse in dit paneel en hebben een aangetekende zending gestuurd die de opzegtermijn respecteert.

We kregen dit als reactie:

Beste,

Wij hebben uw schrijven (niet gedateerd) goed ontvangen.

Wij hebben van u geen gegevens doorgekregen dat u de nieuwe eigenaar zou zijn van het verhuurde goed.

Graag willen wij u meedelen dat de overeenkomst werd geregistreerd op 24/11/2020.
Zoals in artikel 3 genoteerd treedt de huurovereenkomst in werking op de datum van plaatsing van de reclamedrager.

Eerstdaags zullen wij overgaan tot plaatsing van de reclamedrager vanaf deze datum van plaatsing zal onze overeenkomst in werking treden.
Om deze reden zullen wij uw opzegbrief vanaf plaatsingsdatum laten gelden tot vervaldatum 3 jaar na plaatsingsdatum.


Het lijkt me dat zich proberen te schuilen achter het feit dat het plaatsen van het reclamebord nooit geregistreerd is? Het paneel hangt er al zeker sinds we het huis bezochten in mei en onze buurvrouw kan zeker beamen dat het er al langer hangt. Ik vraag me nu af of die vorige bewoner nu wel effectief al geld heeft ontvangen voor dat paneel. Enig idee wat onze volgende stappen hiervoor kunnen zijn?
 
Kan je geen info vragen aan de vorige eigenaar? Die zou er toch iets van moeten weten? Via google street view kan je ook terug gaan in de tijd. Zo kan je misschien ook al een foto vinden van vroeger wat de reclame op staat.

1667998819079.png
 
Ik zou nu wel bezwaar maken tegen het plaatsen van een reclamedrager: het is jouw eigendom en jij als eigenaar geeft GEEN toestemming tot het plaatsen van eender wat op jouw eigendom aangezien jij geen enkele overeenkomst hebt met hen.

Als zij het zo willen spelen, kan jij dat toch ook?
 
Kan je geen info vragen aan de vorige eigenaar? Die zou er toch iets van moeten weten? Via google street view kan je ook terug gaan in de tijd. Zo kan je misschien ook al een foto vinden van vroeger wat de reclame op staat.

Bekijk bijlage 14944
Dat heb ik idd al geprobeerd. Street view data is van juni 2019, toen hing er niets.

We gaan proberen meer info te vragen bij de vorige eigenaar
 
Ik zou nu wel bezwaar maken tegen het plaatsen van een reclamedrager: het is jouw eigendom en jij als eigenaar geeft GEEN toestemming tot het plaatsen van eender wat op jouw eigendom aangezien jij geen enkele overeenkomst hebt met hen.

Als zij het zo willen spelen, kan jij dat toch ook?
Inderdaad. Contract ook eens goed nalezen. Jij hebt niets getekend. Staat er iets in van wat er gebeurt indien het huis verkocht wordt?
 
Ik zou nu wel bezwaar maken tegen het plaatsen van een reclamedrager: het is jouw eigendom en jij als eigenaar geeft GEEN toestemming tot het plaatsen van eender wat op jouw eigendom aangezien jij geen enkele overeenkomst hebt met hen.

Als zij het zo willen spelen, kan jij dat toch ook?
Het bord, wat dan de reclamedrager zou zijn, hangt er al. Of zou je ze in staat achten om er nu nog iets bij te gaan hangen?
 
Het bord, wat dan de reclamedrager zou zijn, hangt er al. Of zou je ze in staat achten om er nu nog iets bij te gaan hangen?
Als zij beweren van niet... 😈
Voor hetzelfde geld vervangen ze het voor zo een reclamebord dat in strookjes dan wegklapt waardoor er meerdere reclames op hetzelfde bord hangen. Geen idee hoe dat heet. Maar als zij spreken van iets plaatsen nu nog, mag je er donder op zeggen dat dat niet kan zonder jouw toestemming.
 
Het argument van "jij hebt niks getekend" klopt niet, je hebt de compromis en de akte getekend die verwijzen naar de overname van het contract, daar zal wss ook in staan dat je deze verbintenis zal naleven ter vrijwaring van de verkoper, oid.
Het is wel vreemd dat ze verwijzen naar het starten van de huurovereenkomst, terwijl er al een bord hangt. Misschien berust het allemaal op een misverstand, dus in eerste instantie zou ik ze gewoon eens mailen om dat te melden.
 
Lijkt me ook eerder een misverstand te zijn. Als het bord er al hangt, kan je dat toch eenvoudig bewijzen met een recente foto, verklaringen op eer van buren of verklaringen van de vorige eigenaar dat hij op datum XX/XX/XXXX Y euro gekregen heeft.
 
Mapillary geprobeerd, goede tip! Twee foto's gevonden maar die zijn ook nog van voor 2020.

We hebben terug gemaild dat het om een vergissing gaat en dat er al een bord hangt. We vrezen enkel met de toon van de mail die we gekregen hebben dat het niet om een vergissing gaat en ze echt moeilijk willen doen. Ik bedoel, al even op wijzen dat onze aangetekende brief niet gedateerd is terwijl het tekenen voor ontvangst in feite wel gedateerd is.

We hebben er even aan gedacht om het contract te laten doorlopen, het bord hangt er toch al en die som is altijd wel welkom (maar zal idd wel peanuts zijn met de totale opbrengst van zo'n bord!). We hebben wel gehoord van de verkoper dat het blijkbaar slechte betalers zijn. En dat ze indertijd de oude eigenaar wat onder tafel gebabbeld hebben en hem iets laten tekenen hebben waar hij niet helemaal met mee was. Het had niet veel gescheeld of er had aan de andere gevel ook nog een paneel gehangen.
 
Als er volgens hen nu niets hangt en je hebt hier geschreven bewijs van, zou ik het er alvast vanaf halen indien niet te complex. Kwestie van de zaken een beetje te accelereren.
 
Amai, ondertussen een hele update. De situatie is meer complex dan we dachten en het ging inderdaad om een vergissing.

Ik schets de situatie opnieuw:


- Oude man gaat naar rusthuis, bewindvoerder (onze buurvrouw) verkoopt aan professional die totaalrenovatie doet.
- Wij kopen gerenoveerd huis. Op huis hangt een reclamepaneel waarbij verhuurcontract bij akte werd gegeven.
- Wij doen officiële opzeg van dit huurcontract voor reclamepaneel (van X)
- Blijkt dit bord van Y te zijn. We zijn verkeerd op de hoogte gesteld door notaris, makelaar (en bewindvoerder). De vorige bewoner heeft 2 contracten getekend! Eentje voor linkergevel - Y, eentje voor rechtergevel - X
- Contract Y loopt tot 2028. Niets aan te doen en we zullen dit contract moeten respecteren want de opzegvergoedingen zijn echt hoog.
- X zit geblokkeerd want kunnen aan rechtergevel geen bord meer hangen omdat er bij de renovatie daar nu een raam is geplaatst. Voor de renovatie hadden die ook nog niets geplaatst.

Nu wilt X ons overhalen om ons te helpen bij breken van contract Y en onze hogere huurgelden te beloven. Na opzoekwerk blijkt X toch wel malafide te zijn. Niet respecteren van betalingen en contracten. Wij willen in ieder geval niet meegaan in enige voorstellen die zij maken.

Het huidige contract van X is trouwens ook vaag opgesteld waarbij dingen doorstreept zijn en met de hand bijgeschreven. In ieder geval geen melding waar de reclamedrager eigenlijk hoort te hangen.

Nu is mijn vraag:

- Is dit contract nog geldig nu geen enkele gevel nog beschikbaar is?
- Kunnen ze wachten tot 2028 en dan hun huur gevel opeisen om dan hun termijn in te laten gaan?

Eventueel wil ik het contract wel delen om te kijken hoe waterdicht deze is.
 
Dit lijkt inderdaad ingewikkeld te worden. Ik heb geen zicht of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar het lijkt mij tijd om nu een advocaat om raad te vragen. Eventueel kan je met je notaris ook wel nog wat info krijgen, want heb je beide contracten overgekocht of enkel eentje? Is renovatiebedrijf ook even eigenaar van woning geweest? Hadden zij toen ook de reclame contracten e.d. Kunnen wel een verschil maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan