Uithuiszettingsprocedure

Dreigen met een uithuiszetting gaat er niet magisch voor zorgen dat ze wel in hun nieuwe woning kunnen.
Nee, maar het kan hen wel doen beseffen dat ze nu naar een oplossing moeten beginnen zoeken en de cascade van nog niet beschikbare woningen niet zomaar op @dev!lke kunnen afschuiven. Met andere woorden: druk op de ketel houden en als puntje bij paaltje komt kan je hen nog altijd een paar dagen respijt geven, mocht dat toch nodig zijn.
 
Misschien kan je dan duidelijk een uiterste datum (15/6) afspreken, desnoods op papier zetten en aan hun meegeven dat later voor jullie echt niet kan en jullie dan geen andere keuze zullen hebben dan de uithuiszettingsprocedure te starten met alle kosten vandien voor hun. Dan zijn ze op zijn minst gewaarschuwd.
Wat is het verschil met de huidige afgesproken uiterste datum van 31/05? dev!Ike kan nu toch ook al zeggen van 31/05 blijft de uiterste datum, anders komen wij in de problemen. Of dat nu 15/6 is of 31/5, dat maakt toch weinig uit?

Het lijkt er inderdaad op dat ze de ernst er niet van inzien om voor 31/5 te moeten verhuizen. Uit het bericht in het eerste post, kun je nu ook wel niet echt uitmaken wanneer zij hun sleutel krijgen / hebben. Voor hetzelfde geld hebben ze nu al hun sleutel maar willen zij ook op hun gemakje als alles klaar is verhuizen. Als je hun erop wijst van 31/05, dan kunnen zij zelf aan hun kant toch ook wat extra druk erop zetten om tegen 31/05 verhuisd te zijn ipv "gepland ergens midden juni". Dat zinnetje komt bij mij over dat ze het rustig aan doen.

Misschien weet dit iemand, stél de huidige bewoners blijven in hun huis tot 20/06 ofzo (later dan afgesproken), waardoor TS niet uit zijn appartement kan, kunnen die extra kosten die bv TS aan verhuurder moet betalen doorgerekend worden aan de bewoners?
 
Wat is het verschil met de huidige afgesproken uiterste datum van 31/05? dev!Ike kan nu toch ook al zeggen van 31/05 blijft de uiterste datum, anders komen wij in de problemen. Of dat nu 15/6 is of 31/5, dat maakt toch weinig uit?

Het lijkt er inderdaad op dat ze de ernst er niet van inzien om voor 31/5 te moeten verhuizen. Uit het bericht in het eerste post, kun je nu ook wel niet echt uitmaken wanneer zij hun sleutel krijgen / hebben. Voor hetzelfde geld hebben ze nu al hun sleutel maar willen zij ook op hun gemakje als alles klaar is verhuizen. Als je hun erop wijst van 31/05, dan kunnen zij zelf aan hun kant toch ook wat extra druk erop zetten om tegen 31/05 verhuisd te zijn ipv "gepland ergens midden juni". Dat zinnetje komt bij mij over dat ze het rustig aan doen.

Misschien weet dit iemand, stél de huidige bewoners blijven in hun huis tot 20/06 ofzo (later dan afgesproken), waardoor TS niet uit zijn appartement kan, kunnen die extra kosten die bv TS aan verhuurder moet betalen doorgerekend worden aan de bewoners?
We hebben de sleutels nog niet, we zouden deze moeten krijgen op 31/05, zoals vermeld staat in de akte.

Wij willen juni dus gebruiken om het huis in orde te zetten en om op 22/06 te verhuizen.

Zo hebben we de laatste week van juni nog voor ons appartement te kuisen enz.

Onze opzeg is uiteraard ook al gedaan en 30/06 is dus de laatste datum.

Ons appartement komt opnieuw te huur vanaf 01/08 want de huisbaas wilt ook eerst nog bepaalde werken uitvoeren.
 
En ter info, mijn vrouw werkt in een school en zij kan dus niet zomaar verlof nemen om zaken tijdens de week te doen.
 
Als ik het goed begrijp hebben je "huurders" ook een huis gekocht van een vrouw die op dit moment een nieuwbouw aan het plaatsen is en vertraging oploopt?
Door die vertraging kan de vrouw niet tijdig uit haar huis en kunnen uw huurders dus ook niet tijdig uit uw huis.
Is het dan niet aan uw huurders om ook een uiterste datum op te laten nemen via hun notaris, zij kunnen dan ook de vrouw dwingen om een tijdelijk onderkomen te zoeken tot haar nieuwbouw af is.

Zij proberen je nu 2 weken af te dwingen, maar dat kunnen zij toch gewoon doen met de verkoper van hun huis?
Laat de vrouw van de nieuwbouw (waardoor heel deze situatie ontstaan is) de lasten dragen.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, vorige eigenaar kon er niet uit omdat zijn apartement nog niet af was.
Bij de akte (handtekeningen waren al gezet) liet hij opeens weten dat hij nog niet verhuist was en dat al zijn spullen nog in inmiddels ons huis stonden.
Ik heb hem 3 dagen gegeven (Door notaris vastgelegd) om zijn boeltje te pakken en te verhuizen, hij wilde eerst nog een maand. Zijn excuus was dat hij niet wist dat op een akte ook effectief de eigendom en dus ook sleutels overhandigt moeten worden.
 
Als ik het goed begrijp hebben je "huurders" ook een huis gekocht van een vrouw die op dit moment een nieuwbouw aan het plaatsen is en vertraging oploopt?
Door die vertraging kan de vrouw niet tijdig uit haar huis en kunnen uw huurders dus ook niet tijdig uit uw huis.
Is het dan niet aan uw huurders om ook een uiterste datum op te laten nemen via hun notaris, zij kunnen dan ook de vrouw dwingen om een tijdelijk onderkomen te zoeken tot haar nieuwbouw af is.

Zij proberen je nu 2 weken af te dwingen, maar dat kunnen zij toch gewoon doen met de verkoper van hun huis?
Laat de vrouw van de nieuwbouw (waardoor heel deze situatie ontstaan is) de lasten dragen.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, vorige eigenaar kon er niet uit omdat zijn apartement nog niet af was.
Bij de akte (handtekeningen waren al gezet) liet hij opeens weten dat hij nog niet verhuist was en dat al zijn spullen nog in inmiddels ons huis stonden.
Ik heb hem 3 dagen gegeven (Door notaris vastgelegd) om zijn boeltje te pakken en te verhuizen, hij wilde eerst nog een maand. Zijn excuus was dat hij niet wist dat op een akte ook effectief de eigendom en dus ook sleutels overhandigt moeten worden.
Dat klopt volledig.
 
Eerlijk gezegd lees ik hier redelijk veel naïeve reacties. Je hebt alles duidelijk in een akte staan. De huidige bewoners zijn duidelijk niet van goede wil, anders hadden ze de elektricien al lang binnen gelaten en was er geen vertraging bij de maandelijkse betaling.
Gewoon op uw strepen staan en geen toegevingen doen. Want van de ene toegeving komt de andere en voor je het weet ben je nog verder van huis.
 
Telefonisch contact opnemen en redelijk kordaat toch doorgeven dat 10/6 jullie uiterste datum is en dat je daarbij alweer 10 dagen extra goodwill doet.

Gewoon dramatiseren dat jullie zelf op 31/6 op straat staan, en dat die 10/6 en vaste datum is, (geen sms'je of whatsapp. Rij ernaartoe en maak afspraken, laat zien dat het menens is!
 
Telefonisch contact opnemen en redelijk kordaat toch doorgeven dat 10/6 jullie uiterste datum is en dat je daarbij alweer 10 dagen extra goodwill doet.

Gewoon dramatiseren dat jullie zelf op 31/6 op straat staan, en dat die 10/6 en vaste datum is, (geen sms'je of whatsapp. Rij ernaartoe en maak afspraken, laat zien dat het menens is!

Er is maar 1 manier om correct te communiceren mijn inziens en dat is via een aangetekend schrijven.

Mondeling of telefonisch kan je nooit bewijzen dat die afspraak gemaakt is.
Whatsapp of mail ga je zien dat net die week hun GSM/laptop stuk gegaan is.
Dus je stuurt een aangetekend schrijven ter bevestiging dat ze 31/05 uit het huis moeten zijn of dat anders alle goederen die nog aanwezig zijn in het gebouw mee overgedragen worden naar de nieuwe eigenaar.
Jij hebt betaald, er zijn regels vastgelegd en dat is uw recht.

Edit, als je het moeilijk vind om zo'n brief op te stellen kan je die altijd door ChatGPT laten schrijven en vragen aan GPT om de brief kordaat, maar met een vriendelijke toon op te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Uit ervaring kan ik enkel maar het volgende aanraden :

1. Geen genade
2. Zij aanvaarden een afspraak met de elektrieker en alle andere aannemers binnen een tijdspanne die jullie behaagt.
3. Weigeren of falen op de eerst mogelijke moment en je start de procedure onmiddellijk. En je deelt dit ook asap mee dat je dat van plan bent.

Vaak stelt men zich dan plots soepeler op.

Best al een deurwaarder bellen zodat ze weten wanneer ze standby moeten zijn om het bevel tot het verlaten van het pand te betekenen zodat je geen enkele dag hoeft te verliezen omdat die toevallig aan de andere kant van het arrondissement zit dan. Deze kan jou ook de procedure uitleggen. Zie ook dat je de originele akte ter beschikking hebt.

Want 'midden juni' wordt 'begin juli' enzovoort. Jij moet het slachtoffer niet worden omdat iemand anders slecht plant. Bovendien weigeren ze nog mee te werken met jouw geplande werken. En dat is voor mij de grootste reden om door te drukken. Dat ruikt naar kwaadwillige boeren en die wil je gewoon per direct buiten flikkeren.

Als ik in hun positie zit dan zorg ik dat jouw geplande werken kunnen gebeuren en ben ik dankbaar voor jouw flexibiliteit. Als jij me absoluut buiten wilt op die moment zorg ik ervoor dat ik een oplossing heb. Ik heb absoluut geen begrip voor mensen die zo een egoïstische houding aannemen als jij tussenoplossingen aanbiedt.
 
Telefonisch contact opnemen en redelijk kordaat toch doorgeven dat 10/6 jullie uiterste datum is en dat je daarbij alweer 10 dagen extra goodwill doet.

Gewoon dramatiseren dat jullie zelf op 31/6 op straat staan, en dat die 10/6 en vaste datum is, (geen sms'je of whatsapp. Rij ernaartoe en maak afspraken, laat zien dat het menens is!

Dat is niet gedramatiseerd, volgens mij staan ze echt op straat na 30/06 aangezien dan hun huurcontract afloopt (31/06 bestaat niet :biglaugh:)

Ik zie niet in waarom er dan weer een extra toegeving moet zijn van 10 dagen. Afspraak van de akte gewoon respecteren, en zij moeten een oplossing zoeken met de vrouw die naar haar nieuwbouw verhuist.
 
We hebben de sleutels nog niet, we zouden deze moeten krijgen op 31/05, zoals vermeld staat in de akte.
Wij willen juni dus gebruiken om het huis in orde te zetten en om op 22/06 te verhuizen.
Zo hebben we de laatste week van juni nog voor ons appartement te kuisen enz.
Onze opzeg is uiteraard ook al gedaan en 30/06 is dus de laatste datum.
Ons appartement komt opnieuw te huur vanaf 01/08 want de huisbaas wilt ook eerst nog bepaalde werken uitvoeren.
Ik bedoelde wanneer de mensen die er op 31/5 uit moeten wanneer zij de sleutel van hun nieuw huis krijgen...
Ze zullen die mogelijks ook niet "ergens midden juni" krijgen, want zij kunnen mogelijks ook nog wat ruimte willen om te verhuizen, en dat ze die ruimte op jouw kap nemen. Wie weet hebben ze al de sleutel of ontvangen ze deze al midden mei, maar nemen ze zelf de ruimte om te verhuizen, zonder stil te staan dat bij jou die deadline van 31/5 is. Daarmee zou ik toch echt aansporen om nu al duidelijk te maken dat die 31/5 de uiterste datum is, en dat je daar niet van wilt afwijken. Dan krijgen ze misschien het besef dat ze eruit moeten tegen 31/5?
 
Ik bedoelde wanneer de mensen die er op 31/5 uit moeten wanneer zij de sleutel van hun nieuw huis krijgen...
Ze zullen die mogelijks ook niet "ergens midden juni" krijgen, want zij kunnen mogelijks ook nog wat ruimte willen om te verhuizen, en dat ze die ruimte op jouw kap nemen. Wie weet hebben ze al de sleutel of ontvangen ze deze al midden mei, maar nemen ze zelf de ruimte om te verhuizen, zonder stil te staan dat bij jou die deadline van 31/5 is. Daarmee zou ik toch echt aansporen om nu al duidelijk te maken dat die 31/5 de uiterste datum is, en dat je daar niet van wilt afwijken. Dan krijgen ze misschien het besef dat ze eruit moeten tegen 31/5?
Aha oké excusi, ik was ff niet mee.

Ja dat weten wij dus ook niet ...
Maar volgens ons gevoel hebben zij er niet zo over nagedacht zoals ons, wij twijfelen sterk of zij een einddatum hebben genoteerd in hun akte en of zij ook een bezettingsvergoeding vragen.

Maar dat is dus pure speculatie langs onze kant!
 
Aha oké excusi, ik was ff niet mee.

Ja dat weten wij dus ook niet ...
Maar volgens ons gevoel hebben zij er niet zo over nagedacht zoals ons, wij twijfelen sterk of zij een einddatum hebben genoteerd in hun akte en of zij ook een bezettingsvergoeding vragen.

Maar dat is dus pure speculatie langs onze kant!
Minder speculeren en meer communiceren lijkt me dan de boodschap.
 
Wij moeten niet weten of zij een huur krijgen en of zij de sleutels al hebben.
Het enige dat voor ons belangrijk is , is dat zij op 31/05 weg zijn uit het huis.
Als dat voor jullie de enige optie is dan moet je zoals hier aangeraden ook communiceren met die melding: pand leeg en overdracht van sleutels op 31/5, zoniet starten van uithuiszettingsprocedure. Dit via aangetekend schrijven en evt ook mail.
 
Ik denk dat we inderdaad dit dan gaan doen of toch zwaar overwegen. Meerderheid van de reacties hier wijzen ook daarnaartoe.

We zijn opzich begripvol en totaal geen moeilijke mensen, maar zoals ik al zei, het moet van 2 kanten komen.

En onze grootste schrik is gewoon dat ze het gaan blijven uitmelken (zoals andere hier ook hebben aangehaald).
 
Ik denk dat we inderdaad dit dan gaan doen of toch zwaar overwegen. Meerderheid van de reacties hier wijzen ook daarnaartoe.

We zijn opzich begripvol en totaal geen moeilijke mensen, maar zoals ik al zei, het moet van 2 kanten komen.

En onze grootste schrik is gewoon dat ze het gaan blijven uitmelken (zoals andere hier ook hebben aangehaald).
Snap ik zeker. Het enige nadeel is dat je van hun ook elke vorm van goodwill verliest, bv. uitleg hoe bepaalde toestellen, verwarming,. etc. werken. Maar dat is niet onoverkomelijk natuurlijk.

Wij hebben ongeveer in dezelfde situatie gezeten en zijn wel akkoord gegaan om later te kunnen verhuizen ipv eerst afgesproken en in de akte vastgelegd. Dit zorgt dan voor goodwill bij de verkopers die heel wat waardevolle spullen (Ikea pax dressing, Bose-installatie, kantenmaaier en bladblazer op accu,...) gratis achtergelaten hebben en wanneer ik hem stuur of bel voor uitleg komt hij zonder problemen even langs.

Maar indien jullie geen vertrouwen hebben in hun, dan kies je beter voor de zekerheid en is die goodwill niet zo belangrijk.
 
Ja daar heb ik dus ook al wel aangedacht uiteraard. Alle gegevens samen zorgen dat het een ingewikkelde situatie is ...

Kzal het sowieso nog eens voorleggen aan mijn vrouw maar zij wilt niet wijken van 31/05 als datum.
 
Terug
Bovenaan