Heb niet intensief geluisterd maar ik wil het wel een classic noemen. Net als een David Bowie is dit een artiest die niets uitsluit en elke invloed toelaat. Niet alles van hem is voor iedereen bedoeld maar iedereen zal wel iets van Waits vinden dat hij of zij goed vind
 
100% yay, ik ga nog een weekje extra uittrekken. The Heart of Saturday Night was ook alweer een absolute voltreffer.
 
De laatste weken heb ik amper tijd gehad genomen om nieuwe muziek te luisteren. Een hele dag Classics 1000 luisteren was al genoeg. Ik ga me rustig doorheen zijn discografie werken en zal mijn bevindingen hier nog wel posten. Dit is de eerste artiest die ik nog niet goed ken waarvan ik wel alvast zin heb om eraan te beginnen.

Radiohead ken ik toch zo goed als volledig op enkele B-sides na, dus komende week is er wel tijd. 😅
 
Ik ben best wel verbaasd over de warme ontvangst van Waits. Superblij natuurlijk, maar toen ik hem nomineerde kreeg ik het half benauwd dat niemand het goed ging vinden :laugh:.
Wanneer mogen we nieuwe artiesten nomineren @Kid_C?

Want nu weet ik dat ik voor de volgende ronde een stapje verder kan gaan (Beefheart & Comus & Exuma incoming :D).

Beefheart (waar Waits deel van zijn mosterd haalde):

Exuma (1 van mijn beste ontdekkingen van de laatste 10 jaar, soortement Afrikaanse Blues party muziek ofzo :unsure:. Serieus, zet het album Exuma: Reincarnation op. Wie hier NIET direct blij van wordt is dood vanbinnen zeg ik u.):

Comus (1 van Bowie zijn favo bands):
 
Exuma's Reincarnation is misschien more easy listening, maar ik mis echt de rauwe spirituele tribal vibe van zijn eerste twee albums.
Exuma the Obeah Man, Mama Loi Papa Loi, African Rhythm, Seance in the Sixth Fret... Obeahmazing!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Exuma's Reincarnation is misschien more easy listening, maar ik mis echt de rauwe spirituele tribal vibe van zijn eerste twee albums.
Exuma the Obeah Man, Mama Loi Papa Loi, African Rhythm, Seance in the Sixth Fret... Obeahmazing!
Fuck me iemand die Exuma kent !!!! :eek2:
En ja ik ben 100% akkoord. Exuma 1 & 2 zijn ook meer mijn ding. Het is wat grover en tapt veel meer uit het Afrikaanse vaatje. Maar ik hoopte volk naar Exuma te lokken via Reincarnation. Dat is end to end ook een top album (en is ook de enige die op Spotify staat).

Exuma :love::love::love::love:
 
Fuck me iemand die Exuma kent !!!! :eek2:
't Zal wel zen! Credit to @Kid_C , ik had hem eens gevraagd voor meer spiritual tribal shit omdat ik zelf een enorme Goat fan ben.

En ja ik ben 100% akkoord. Exuma 1 & 2 zijn ook meer mijn ding. Het is wat grover en tapt veel meer uit het Afrikaanse vaatje. Maar ik hoopte volk naar Exuma te lokken via Reincarnation. Dat is end to end ook een top album (en is ook de enige die op Spotify staat).
Ja, Apple Music biedt ook enkel dat aan. Better than nothing, dat is een feit.
 
Fuck me, 2 mensen die Exuma kennen ofwat !!!! :eek2:
Jullie zijn, letterlijk, de eerste 2 mensen die niet "huh, wuh?" zeggen als ik Exuma boven haal.
Mijn vriendin gaf me enkele jaren geleden als verjaardagsgeschenk een muurschildering in onze tuin:

image.png


Ik ben er ontzettend blij mee!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Fuck me, 2 mensen die Exuma kennen ofwat !!!! :eek2:
Jullie zijn, letterlijk, de eerste 2 mensen die niet "huh, wuh?" zeggen als ik Exuma boven haal.
Ik leg Exuma zelfs op tijdens feestjes en iedereen wordt gek dan. :unsure:
 
Ik leg Exuma zelfs op tijdens feestjes en iedereen wordt gek dan. :unsure:
Ik leg Waits op en dan gaat iedereen naar huis :unsure:. Nieuw vrienden zoeken denk ik.

En bedoelt ge "gek" als in "iedereen kent het", of "iedereen vindt het geweldig", of "iedereen vindt het schijteslecht"?
 
Eindelijk alle albums erdoor gejaagd van deze kerel.

Zijn beginperiode (eerste vier albums) is top.

Small Change: 9/10. Ik herinner me vooral het openingsnummer dat hemels goed is. 'Pasties and a G-string' mocht er meer dan wezen.
Foreign Affairs: 7.5/10. 'Potters Field' als persoonlijke uitblinker.
Blue Valentine: 8/10.
Van de twee albums daarna blijven 'On the Nickel', 'Mr. Siegal', 'In the Neighbourhood' en '16 Shells' bij.
Rain Dogs: 10/10, maar een lagere 10 dan 'Closing Time'.
Franks Wild Years: Herkenningspunt plots halverwege met 'Way Down in the Hole' (The Wire S2, intronummer).
Bone Machine: 8.7/10. 'Black Wings' zou zo passen in Western-film.
The Black Rider: de non-verbal nummers zijn best aangenaam. 'Oily Night' deed me denken aan de soundtrack van 'There will be Blood'.
Mule Variations: Klikte niet echt. 7/10.
Alice: 8/10.
Blood Money: 7.5/10. 'A Good man is hard to find' :love:.
Real Gone: 8.5/10. Mijn favoriete album van zijn latere periode.
Bad as Me: 7.5/10.

Conclusie: Ik zou Dutroux en soortgelijken persoonlijk uitleveren aan kannibalistische stammen om de rauwe stem van Waits te bemachtigen.
 
Behalve Martha ken ik enkel een youtube video'tje dat jaren geleden eens is gepasseerd van Waltzing Mathilda (denk ik dat het heette) en dat klonk toen wel goed maar ik denk dat het aantal platen dat de man heeft me toen heeft afgeschrikt om er in te duiken.
Deze keer ga ik er wel voor want op zich hou ik wel van de rauwheid van zijn stem.

Ik zit jammer genoeg wel net in een periode op het werk waarin ik erg weinig muziek kan spelen (meetings + studeren voor een certificaat ipv gewoon developpen) dus ik vrees dat ik er langer dan 2 weken over ga doen. Het lijkt me trouwens ook meer muziek waar je écht naar moet luisteren en je dus niet te veel anders bij mag doen.
Godver. Ik zocht al een tijd naar 1 van zijn nummers waarbij ik in de verste verte niet meer wist hoe het ging of noemde. Merci Waltzing Mathilda

Moet mij ook eens toeleggen op de rest

Even Lint tegen de schenen schoppen, maar ik vind sommige van die the wire intro's best te pruimen 😟

Edit; Seizoen 2 en 4 dan he , toevallig ook mijn favoriete seizoenen.
Edit2;
Toch leuke aanraders gelezen, eens in verdiepen. Al wat hier gelinkt staat goed bevonden al ben ik minder voor de "cleanere" Tom Waits sound te vinden misschien omdat ik hem via Waltzing Matilda heb leren kennen aan m'n 14 15. Zappa moet ik ook dringend eens herbeluisteren, rond diezelfde tijd leren kennen (toch al veel v gehoord) maar is lang geleden. Beefheart minder dusja ook eens zoeken. Zeker die exuma ook eens bekijken gezien de beschrijving zal het wel in mijn straatje passen Zal nogal wat te beluisteren hebben eenmaal geinstalleerd.

Nog nen edit voor punctuatie godver wat was me dat onleesbaar.
 
Laatst bewerkt:
Niet om moeilijk te doen, maar Waltzing Mathilda is niet de (echte) naam van deze song, de naam zoals deze op het album Small Change te vinden is, is Tom Traubert's Blues.
Op Small change staat ook deze klassieker:

 
Niet om moeilijk te doen, maar Waltzing Mathilda is niet de (echte) naam van deze song, de naam zoals deze op het album Small Change te vinden is, is Tom Traubert's Blues.
Op Small change staat ook deze klassieker:

Exactomundo :thumb:, Waltzing Mathilda is wel de naam van de (eeuwen?)oude folk song waar het refrein vandaan komt. Jammer genoeg denkt iedereen dat het nummer zo heet, en bijgevolg kunt ge het ook gewoon zo vinden.
Maar als er 1 Waits song is dat ge exclusief live moet zien, is het The piano has been drinking wel :laugh:.

En hier ziet ge hem in zijn full-on "drunken bar fly" typetje met volgend pareltje:
Interviewer: It's kind off strange to have a guy here with a bottle in front him
Waits: Well I rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy.


Even Lint tegen de schenen schoppen, maar ik vind sommige van die the wire intro's best te pruimen
😟
ONAANVAARDBAAR :angry:


Zappa moet ik ook dringend eens herbeluisteren, rond diezelfde tijd leren kennen (toch al veel v gehoord) maar is lang geleden. Beefheart minder dusja ook eens zoeken. Zeker die exuma ook eens bekijken gezien de beschrijving zal het wel in mijn straatje passen Zal nogal wat te beluisteren hebben eenmaal geinstalleerd.
Phoe Zappa vind ik een heel heel HEEL moeilijke om recommendations te geven, ondanks dat dat 1 van mijn top 5 / top 3 artiesten is. Die man heeft gewoon ZOveel geproduceerd, en zo hard varierend in stijl, genre en kwaliteit. Ge kunt imo niks mis doen met volgende lijst:
  • Freak Out!: Debut
  • Joe's Garage: 1 van de beste concept albums ooit en 1 van mijn favos, staat op mijn shortlist voor album of the week
  • Sheik Yerbouti: Beste titel ooit? :laugh: Gelukkig 1 van de beste en meest complete albums ooit ook, staat ook op de AOTW shortlist
  • Over-Nite Sensation: Niet heel lang, wel stuk voor stuk bangers
  • Apostrophe: Zijn breakout album
  • Uncle Meat: Head first into the stranger stuff
En dan begin ik nog niet aan zijn echt rare exploten of zijn neo-classical stuff. Er zijn ook gewoon zoveel interessante dingen te zeggen over Zappa, zoals hoe hij heel wat innovaties mee gemaakt heeft, zijn stand tegenover drugs en freedom of speach, de keer tot hij naar het gerecht trok en letterlijk iedereen onder tafel sprak, zowel anti-standaard-politiek maar wel registration booths op zijn concerten zetten ... die man is eindeloos interessant.

Captain Beeftheart is makkelijker:
  1. Luister Safe As Milk (debut). Dit is nog een vrij vanilla album. Als dit u al te ver gaat, stop nu en loop heel hard weg.
  2. Luister Trout Mask Replica. Dit is een classic, thoroughly weird, geniaal, en slecht en geweldig at the same time.
  3. En dan voor de rest kunt ge at random albums selecteren. (Clear Spot, The Spotlight Kid, Shiny Beast & Doc at the Radio Station zijn persoonlijke favos)

Exuma is even makkelijk: Reincarnation (enige op Spotify), Exuma 1 en Exuma 2. En dan wens ik u heel veel geluk met de rest te vinden :unsure:.
 
Terug
Bovenaan