Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Week drie! Wat vliegt de tijd toch in een pre-lockdown wereld!

Snoepje van de week is Nirvana. Niet de psychedelische rockband uit de jaren 60 maar de band uit Seattle met Krist Novoselic (bas), Dave Grohl (drums) en Kurt Cobain (gitaar). Ze brachten drie volledige albums uit (Bleach, Nevermind, In Utero), dus het zal minder intensief luisteren zijn dan vorige week. :unsure: Ik zal mijn best doen en me ook verdiepen in de EP's, daar ben ik nog nooit toe geraakt.

Zoals iedereen weet ontnam Kurt Cobain zichzelf het leven op 27-jarige leeftijd waardoor de band (vroegtijdig?) abrupt stopte. Dave Grohl richtte nadien Foo Fighters op en werd het laatste decennium de chouchou van de rockmuziekwereld.

Zijn ze het etiket van classic artist waard? Time to listen and judge for ourselves! Wikipedia zegt alvast het volgende:

By 2009, Nirvana record sales were over 75 million worldwide, making them one of the best-selling bands of all time. During their three years as a mainstream act, Nirvana received an American Music Award, Brit Award and Grammy Award, as well as seven MTV Video Music Awards and two NME Awards. They achieved five number-one hits on the Billboard Alternative Songs chart and four number-one albums on the Billboard 200. In 2004, Rolling Stone named Nirvana among the 100 greatest artists of all time. They were inducted into the Rock and Roll Hall of Fame in their first year of eligibility in 2014.

rs-nirvana-e9e22e4b-f7d9-4fc7-bd94-23c30084ce94.jpg


Nuttige links over de artiest:



Nog eens het concept uitleggen en welke afspraken we maken:
  • We doen een wekelijkse dieptestudie van het repertoire van een bekende artiest.
  • We starten op woensdag en luisteren uitgebreid naar de discografie, ondertussen kan je in dit topic terecht voor commentaar, bedenkingen, de artiest de hemel in te prijzen, ...
  • Na een week kan je de artiest verder bespreken in dit topic, maar start er ook een nieuw topic met de volgende artiest.
  • We houden de gesprekken very much civilised. Geen persoonlijk aanvallen, elk heeft recht op zijn mening. Discussie aangaan mag natuurlijk wel.
 
Geen superfan hier maar heb wel al hun cd's. Indertijd ook véél naar geluisterd. Bleach vind ik niet zo super. Nevermind en In Utero op dezelfde hoogte voor mij. Favoriet nummer is Aneurysm, één van de b-sides van Smells Like Teen Spirit.

Tipje: wie Nevermind wil beluisteren: vermijd aub de remaster uit 2011 wat een verkrachting is. Veel te luid en alle dynamiek is weggehaald uit dat album. De originele master uit 1991 is pakken beter.
 
Waar kan je de originele master nog beluisteren? Spotify heeft enkel de remastered, Deluxe edition & super deluxe edition...
 
Dat is een goeie vraag. Ik pak mijn cd als ik die wil horen :p.

Ik stream nooit dus weet niet welke bron de verschillende streamingdiensten gebruiken...
 
Vooral een grote Nevermind fan hier maar ik kan de rest ook zeker wel smaken. Heb ook een tijd zelf op gitaar proberen heel Nevermind te leren en tis wel fascinerend om te zien hoe simpel maar krachtig Cobain zen spel is
 
Ah, Nirvana. Ik hou van de sound, maar kan niet zeggen dat ik een kenner ben. Toen ik nog een 14-jarige seut was zonder muzieksmaak was ik tijdelijk even getriggerd, maar pas later heb ik hen beter leren appreciëren. Ik ga de komende dagen wat meer in hun albums duiken. Smells like teen spirit is het meest gekende nummer en vind ik nog altijd waanzinnig goed en dikke fun als dat op een fuif wordt gespeeld.
 
Ik zal mijn best doen en me ook verdiepen in de EP's, daar ben ik nog nooit toe geraakt.
Ik was in de jaren '90 een mega-Nirvanafan, maar nu trigger je mij toch. EP's? Ik kan alleen maar denken dat je Incesticide bedoelt (en dat is meer compilatie dan een EP), maar waar komt dat meervoud dan vandaan?
 
Goeie discussie; hun impact destijds was gigantisch, zelfs megadancing johnny's kochten Nevermind, ze hebben zeker tien ijzersterke songs maar ik zou ze geen classic artist noemen, body of work is nogal smal en grillig. In Utero is imo een soort sabotageplaat, mocht Nevermind maar 500K hebben verkocht dan zou de opvolger toegankelijker zijn geweest.
 
Vind In Utero nochtans ook wel straf. En ja ok ze hebben weinig gemaakt maar wat ze hebben gemaakt is wel zeer straf. Dit is wel een band waarvan je u kunt afvragen wat er van was geworden als Kurt niet die shotgun in zen bakkes had gestoken
 
Laatst bewerkt:
Het beste Nirvana-nummer ooit staat op In Utero: Dumb. Geniaal in al zijn eenvoud.

Ik vraag mij niet zozeer af wat er van Nirvana zou geworden zijn als Cobain er geen einde aan had gemaakt. Ik was vooral nieuwsgierig naar Cobain zijn output. Ik vermoed dat hij ooit wel solo zou gegaan zijn en die man was wel een geniaal songwriter dus dat zou wel interessant geweest zijn.
 
Rammstein kende ik reeds goed, Beatles was mijn meest beluisterde artiest volgens Spotify in 2020.

Nirvana daarentegen is een artiest die ik op één of andere manier altijd gemist heb. Doorheen de volgende dagen probeer ik de 3 albums te luisteren.
 
Hmmm van Nirvinken ik volgens mij evenveel als van Rammstein.
In mijn jeugd alicht frequent opgezet nadien niet meer bekeken.

ik ben benieuwd...
 
Terug
Bovenaan