Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Na een kleine twee weken met Tom Waits doen we opnieuw verder met de volgende artiest. Deze keer één waar ik ook opvallend veel tegenzin over heb gemerkt bij heel wat forumleden. Dus ik ben benieuwd wat het effect zal zijn. Maar dus...

Radiohead!

radiohead-getty.jpg


Bekendste kop in de band is zonder twijfel Thom Yorke, maar er staat nog een grote naam naast hem op het podium. Johnny Greenwood heeft onder meer de soundtracks gemaakt voor een pak films van Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood, The Master, Phantom Thread,...). Zijn broer Colin speelt basgitaar, Ed O'Brien wordt gezien als het geheime wapen achter de band door zijn gitaarbijdragen en ten slotte hebben we nog drummer Philip Selway.

De eerste plaat van Radiohead wordt door heel veel mensen gezien als de minst goede en geeft ook absoluut niet het juiste beeld van de groep. Na OK Computer heeft de band een heel grote verandering gemaakt in hun sound met de release van Kid A.

Meer info en interessante links:

Ik stel voor dat we voor Radiohead opnieuw twee weken nemen, ze zitten op 9 full albums en ze zijn niet zo kort als van The Beatles. :unsure: Ik zou zeggen, geef ze een kans, ze zijn zoveel meer dan de hitjes.
 
Give it a shot. Zeker vanaf Kid A moet er materiaal tussenzitten dat je goed vindt.

Die remix is awesome though. Een van de duurste platen die ik bezit. :unsure:
 
Ah Radiohead. Ik weet nog dat ik als angsty tiener door de straten van Kortrijk doolde met Talkshow Host en de rest van de Romeo + Juliet soundtrack op mijn walkman. Good times

 
De klassiekers uit het oeuvre zijn welbekend en veel mensen gaan er misschien al hun mening over hebben. Ben eens benieuwd of er veel van mening gaan veranderen.

Ik zou zeggen voor de geïnteresseerden: geef zeker genoeg tijd aan Amnesiac, In Rainbows en A Moon Shaped Pool. Wat een sublieme platen zijn dat. Voor mij zeker degene waar ik meer en meer naar terug reik.
 
Ik zelf ken op dit moment 5 platen vrij goed: The Bends, OK Computer, Kid A, Amnesiac en In Rainbows. Ik tracht Hail to the Thief (die me vermoedelijk minder zal liggen), The King of Limbs en A Moon Shaped Pool (heb ik zelf nog nooit beluisterd) nog te beluisteren.

Op dit moment is mijn rangschikking dit:
1. Amnesiac
2. Kid A
3. OK Computer
4. In Rainbows
5. The Bends
6. The King of Limbs
7. Hail to the Thief

De laatste twee maar 1 of 2 keer beluisterd. Top 4 is wel machtig voor mij.
 
De klassiekers uit het oeuvre zijn welbekend en veel mensen gaan er misschien al hun mening over hebben. Ben eens benieuwd of er veel van mening gaan veranderen.

Ik zou zeggen voor de geïnteresseerden: geef zeker genoeg tijd aan Amnesiac, In Rainbows en A Moon Shaped Pool. Wat een sublieme platen zijn dat. Voor mij zeker degene waar ik meer en meer naar terug reik.
Voeg daar nog Kid A aan toe en we hebben een deal. Meesterwerkjes allemaal.
 
Pfoeh, ik zou niemand aanraden te starten met OK Computer. Radiohead is een band die je perfect chronologisch kan luisteren om de evolutie mee te hebben.
Ik weet het niet. Ja, je hebt wel een punt.

Het eerste nummer dat ik goed vond was Creep. Daarna is het langzaam maar verschoven. Eerst vond ik OK Computer het best. Dan is het Kid A geworden. Nu zit ik in de Amnesiac fase.

Bij OK Computer is het eerste nummer dat 'viel' Climbing Up The Walls
Bij Kid A was het Optimistic + In Limbo
Bij Amnesiac ja... de eerste 8 nummers tegelijkertijd. De eerste keer dat ik het luisterde vond ik enkel de eerste 3 goed, dat weet ik nog.
Bij In Rainbows is dat All I Need (misschien mijn favoriete Radiohead nummer).

1. All I Need
2. Pyramid Song
3. Morning Bell/Amnesiac
4. Climbing Up The Walls
5. In Limbo
6. Optimistic
7. Knives Out
8. Subterranean Homesick Alien
9. I Might Be Wrong
10. Everything in Its Right Place

Dat zouden mijn tien favoriete nummers zijn.
 
OK Computer en Kid A zijn twee van mijn favoriete albums, maar de rest is er bij mij nooit ingegaan.

Maar ik zal die twee graag nog een paar keer opzetten deze weken :) :)
 
Ik ben heel erg fan van OK Computer en In Rainbows. A Moon Shaped Pool weet ik nog dat ik die ook heel goed vond, maar die is niet "blijven hangen" om de ene of de andere reden. Voor de rest ken ik eigenlijk enkel wat losse hits. Ik zal zeker een effort doen om tussen Tom Waits door enkele van hun vroegste en/of wat minder geliefde platen een aandachtige luisterbeurt te geven, maar ik verwacht niet echt dat mijn (overwegend positieve) mening over Radiohead veel zal veranderen.

Wat zou ik ze graag eens live zien, maar 't is altijd ofwel Werchter ofwel Sportpaleis. :S
 
Wat is het probleem daarmee?

Op Werchter heb ik vaak de pech dat er zelden tot nooit iets anders komt dat voor mij de moeite is om de prijs te rechtvaardigen, want met een dagticket alleen kom je er niet natuurlijk (transport, parking, eten en drinken, ...). Ben al meermaals naar Werchter afgezakt voor één dag, maar dat was ofwel met gratis tickets ofwel omdat er verschillende artiesten kwamen die ik wil zien.

Het Sportpaleis is gewoon een kakzaal. Grote zalen tout court wandel ik vaak teleurgesteld buiten, dus daar geef ik al helemaal niet graag meer zo veel geld aan uit. Dus als ik moet kiezen tussen de twee, dan honderd keer liever Werchter want er gaat niets boven die typische festivalsfeer, maar dan moet de rest wel een beetje meezitten.

Corona verandert wel je blik daarop. Nu zou ik bij wijze van spreken mijn moeder verkopen om gelijk welke kutband live aan het werk te zien, terwijl ik vroeger toch wat kieskeuriger was. :tongue:
 
Ok, Werchter is ook niet bepaald mijn festival. Ik geef dat toe. Dour is dat wellicht het meest, maar ik heb eens de affiches gekeken van 2019 en (2021). Prijs is gewoon niet gerechtvaardigd voor wat het aanbiedt. Corona of geen corona.
 
Je kan niet weten wat "jouw" festival is als je nooit geweest bent. Elk festival heeft naast een line-up ook een totaal eigen sfeer. Laat je zeker niet afschrikken door de prijs alleen, een goede festival-ervaring (mét uitgebreide hangsessies op de camping, dat spreekt vanzelf :love:) is sowieso meer waard!

En er zijn voldoende goedkope festivals waar je de sfeer kan opsnuiven voor quasi geen geld, al zal je daar geen Radiohead te zien krijgen natuurlijk.
 
Je kan niet weten wat "jouw" festival is als je nooit geweest bent. Elk festival heeft naast een line-up ook een totaal eigen sfeer. Laat je zeker niet afschrikken door de prijs alleen, een goede festival-ervaring (mét uitgebreide hangsessies op de camping, dat spreekt vanzelf :love:) is sowieso meer waard!

En er zijn voldoende goedkope festivals waar je de sfeer kan opsnuiven voor quasi geen geld, al zal je daar geen Radiohead te zien krijgen natuurlijk.
Je kan moeilijk elk festival uit de wereld doen... Mij boeit het gewoon niet. Veel te druk en sociaal gedoe, vaak beladen met drugs (niet dat ik tegen drugs ben, maar ik doe dat niet graag in groep of bij mensen die ik niet ken of vertrouw).
 
Deze is simpel. Radiohead is de beste band, en niemand anders komt zelfs maar in de buurt. Als muziek een vraag was is Radiohead het antwoord. Bijna elk van hun albums zou het carrierehoogtepunt van eender welke andere groep zijn die ook maar enigszins in hetzelfde spectrum van de muziekwereld opereren. Mijn top 3 beste optredens waren alledrie Radiohead. Soms vraag ik me af waarom andere bands nog muziek proberen maken.
 
Terug
Bovenaan