Heb ondertussen vier albums van Nirvana beluisterd, en ik zal waarschijnlijk de enige zijn die Bleach hun beste vind :unsure: Misschien heeft dit te maken met persoonlijke smaak, want de stoner/sludge riffs op dat album liggen mij net iets beter dan de rest van hun oeuvre. Unplugged en Nevermind staan vervolgens op gelijke hoogte, en In Utero vind ik eerlijk gezegd ietwat zwakker omwille van het feit dat er duidelijke recycling optreedt in de riffs en melodieën. Alhoewel er ook tegelijkertijd een nieuwe, interessante richting werd uitgeslagen in sommige nummers waar we jammer genoeg nooit het vervolg op zullen horen.
Volledig akkoord met de ranking van albums. Voor mij is Bleach ook hun beste!
 
"Hét rolmodel van de jeugd, Billie Eilish, is wat dat betreft gewoon de nieuwe Kurt Cobain."
Ik heb blijkbaar iets gemist? :wtf:

Doet me denken dat Avril Lavigne zichzelf ooit beschreef als de "Sid Vicious van deze generatie". En Lydon zijn reactie was "ja cava, dan was ze tenminste dood" :laugh:.
Ik snap u punt maar het verschil is dat Lavigne zichzelf zo noemt en Eilish zo genoemd wordt.

En ik snap de vergelijking wel: Cobain kanaliseerde met zijn muziek de frustraties en issues van generatie X net zoals Eilish dat doet voor Gen Zers. Ze is wel een soort van voorbeeld ervoor.
 
Ik snap u punt maar het verschil is dat Lavigne zichzelf zo noemt en Eilish zo genoemd wordt.

En ik snap de vergelijking wel: Cobain kanaliseerde met zijn muziek de frustraties en issues van generatie X net zoals Eilish dat doet voor Gen Zers. Ze is wel een soort van voorbeeld ervoor.
Oh maar ik was niet aan het vergelijken hoor, het deed me enkel aan die grappige uitspraak denken. Ik had inderdaad niet begrepen dat Eilish dat zelf zei.

Maar ik heb dus wel gemist dat Eilish een rolmodel is? En dat ze "de frustraties en issues van Gen Zers kanaliseert met haar muziek"?
 
Ja,tackelt heel veel issues zoals body positivity in haar optredens en teksten. Veel gen Zers zijn bezig met mentale gezondheid en hoe daar mee om te gaan en iemand als Eilish praat ook heel open over haar issues en haar aandoeningen zoals Tourette
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Relatief finaal verdict na ook Nevermind, In Utero en MTV Unplugged in NY erdoor te hebben gejaagd: eerder mis dan hit. Er valt moeilijk omheen te komen dat de band iconisch is, maar meer is het voor mij ook niet. Muzikaal word ik er - enkele nummers daar gelaten - écht niet warm van. Ik zet de albums in de toekomst mogelijk ooit nog wel eens op voor die paar nummers, maar daar blijft het wel bij. Rammstein en The Beatles waren nog ontdekkingen of nodigden uit tot meer onderzoek, deze keer blijft het daar voor ondergetekende qua opgewekte interesse ver onder, hoewel ik had gehoopt nog ergens wat raakvlakken te vinden met mijn liefhebberij jegens sludge en gerelateerde muzikale vuiligheden. Gelukkig is er nog Territorial Pissings!
 
Beetje over het hoofd gezien dankzij het feit dat In Utero nauwelijks bleef hangen, maar Tourette's blijkt bij herinspectie inderdaad er ook nog best mee door te kunnen.
 
Ik volg de Wolf. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat ik Nirvana beter ging vinden dan dit, maar het viel tamelijk hard tegen. Beetje overschat, voor mezelf dan. Ik zal ze niet zo vaak opzetten, niet dat dat zoveel gebeurde in het verleden, maar dan zou ik nu over The Beatles of Rammstein toch het omgekeerde zeggen. Maar ik denk in zijn totaliteit dat dit genre van muziek mij ook minder ligt.

En Avril Lavigne was kei cool, fu haters. :eviltongue:
 
Check de liveversie in Reading!
Noem me ne verwende concertganger, maar zoiets werkt véél beter in een of ander volgepakt klein kruipkot dan op een groot podium, en dat voel ik bij die versie wel hard. Ieder bandlid bij wijze van spreken op z'n eigen eilandje, moeilijk in te schatten hoe de sfeer in het publiek zit; het voelt een beetje alsof de energie van de band een beetje oplost in zo'n grote ruimte, waar dat bij een kleine zaal quasi onmogelijk is.
 
Noem me ne verwende concertganger, maar zoiets werkt véél beter in een of ander volgepakt klein kruipkot dan op een groot podium, en dat voel ik bij die versie wel hard. Ieder bandlid bij wijze van spreken op z'n eigen eilandje, moeilijk in te schatten hoe de sfeer in het publiek zit; het voelt een beetje alsof de energie van de band een beetje oplost in zo'n grote ruimte, waar dat bij een kleine zaal quasi onmogelijk is.
Nirvana in de Kinky Star 👌
 
Ik wou na mezelf te registreren voor het album van de week-concept ook actief inpikken bij de classic artists ... totdat ik zag voor wie Kid_C een thread had gemaakt deze week. Zeker geen probleem met naar poppoppemietjes te luisteren, maar ik vind wel dat ze dan wat meer goede hits moeten hebben en er moeten uitzien alsof ik een liter van hun vuil badwater wil drinken. Dat was niet het geval dus de badkuip aan mij voorbij laten gaan en in plaats daarvan ingehaakt bij Nirvana aangezien dat losjes gerelateerd is aan mijn toekomstige albumkeuzepost waar ik al aan begonnen was.

Ik had die boys hun drie albums ook niet echt beluisterd toen het hun week was had omdat ik dat vroeger echt wel genoeg gedaan heb. Maar dus toch even de moeite gedaan om het geheugen op te frissen en door hun drie studioplaten te gaan om zo mijn duit in het zakje te doen. Nirvana was een groot deel van mijn jeugd, het lange blonde haar en dat type muziek naspelen inbegrepen, dus we kunnen hier toch wel van een fan spreken. Omdat ik Lint op zich maar vooral zijn uitgebreide posts heel cool vind om te lezen, zal ik zijn aanpak gewoon schaamteloos imiteren:


Bleach
  • Top:
    • School! (Ik verkies de snellere versies die ze altijd live speelden, maar zelfs bij het tragere chorus op plaat komen die drums nog steeds binnen. En vooral: Is .. is dat een .. solo? Nu ja, poging tot solo laten we zeggen, maar wel een meesterwerk voor Cobain, hier komt ie nooit meer in de buurt van.), Downer (dat tweede chrous of hoe moet ik het noemen: “Somebody says that they're not much like I am I know I can” vind ik top)
  • Goed:
    • Scoff, Paper Cuts, Swap Meet, Sifting, About A Girl, Floyd
  • OK maar ook zeker te skippen op een andere dag:
    • Blew, Love Buzz, Negative Creep, Mr Moustache, Big Cheese

Nevermind
  • Top:
    • Smells Like Teen Spirit, Endless Nameless
  • Goed:
    • Lithium, Territorial Pissings, Lounge Act (baslijntje), On A Plain, Something In The Way
  • OK maar al randje van liefst skippen eigenlijk:
    • In Bloom (generisch), Come As You Are (vreselijk onderwatergeluid), Breed (dat geluid van die bas, Jezus), Polly (over de elektrische versie wil ik zelfs niet beginnen), Drain You (gezaag), Stay Away (meh)

In Utero
  • Top:
    • Serve The Servants, Heart-Shaped Box, Francess Farmer (“She'll come back as fire to burn all the liars leave a blanket of ash on the ground”) Very Ape, Milk it (ik moet altijd aan Bleach op In Utero denken hierbij), Radio Friendly Unit Shifter, Tourette's
  • OK maar ook zeker te skippen op een andere dag:
    • Rape me, Dumb, Pennyroyal Tea, All Apologies
  • Skippen:
    • Scentless apprentice! Dat is iets waar Grohl zich al kwam moeien en het is eraan te horen. Ik weet dat Cobain dat zogezegd goed vond dat dat gebeurde, maar ik moet er tgenwoordig nog weinig van weten.


Bleach vind ik Nirvana’s beste album. Niet echt qua nummers allicht want die zijn objectief een pak beter op In Utero, maar alles piept en kraakt daar gelukkig nog wel, en dat is toch hoe ik mij Nirvana herinner. Misschien omdat ik in die jeugdjaren meer live video’s (toen ge nog .wmv moest uitwisselen in plaats van Youtubelinks aan te klikken) en bootlegs van hun optredens bekeek en beluisterde dan de eigenlijke platen. Langs de andere kant vond Cobain wel dat Nirvana hoorde te klinken zoals op In Utero, dus wie ben ik om dat tegen te spreken? Dingen als You Know You're Right zijn wel Nirvana maar véél te gepolijst, dan zet ik veel liever Curmudgeon of Even In His Youth op. Ik weet niet of Chad Channing die beat van Smells Like Teen Spirits chorus had kunnen bedenken, hoewel die baspedalen wel goed gaan op Bleach, maar vind hem dus op Bleach zeker bij Nirvana passen. Zonde voor hem!
Conclusie is dat ik het allemaal een pakje minder vind dan dat ik dat pakweg vijftien jaar terug deed, maar nog altijd wel plezant.

En verder, ja, het is hier één of twee keer gepost maar wat een beperkte gitarist was Cobain toch. Ik heb het dan niet specifiek over de laagste powerakkoorden met de duim pakken of die gefaalde pogingen tot solo's waarbij het vaak eindigt bij stuntelig de zanglijn overnemen, maar eerder dat gevoel dat me vaak bekroop dat ge hoort dat ie tegen zijn limiet qua spelen aanzit, ondanks de simpele songs. Hoe dat die mens elke keer weer in de top tien of zo van "beste gitaristen" op bijvoorbeeld Studio Brussel staat: Geen. Flauw. Idee. Wat een figuur als frontman, dat wel. En ondanks die beperking nog aardig wat catchy nummers eruitgeperst!
 
Ik denk dat de kracht van Cobain juist zit in dat het zo simpel is. Johnny Ramone heeft ook een carriere gehad op basis van enkel en alleen bar en powerchords. Solos in punk waren toen denk ik (zie Ramones) zeldzaam. Dat Cobain zijn solos dan juist met zo veel je m'en foutisme worden gebracht maakt het juist goed.

En ook ja die solos passen wel in het geheel. Daar hoefde geen virtuose solo als die van een Richie Blackmore of Kirk Hammet te zitten
 
Ik denk dat de kracht van Cobain juist zit in dat het zo simpel is. Johnny Ramone heeft ook een carriere gehad op basis van enkel en alleen bar en powerchords. Solos in punk waren toen denk ik (zie Ramones) zeldzaam. Dat Cobain zijn solos dan juist met zo veel je m'en foutisme worden gebracht maakt het juist goed.

En ook ja die solos passen wel in het geheel. Daar hoefde geen virtuose solo als die van een Richie Blackmore of Kirk Hammet te zitten
Helemaal mee eens.

Imo geeft dat Cobain/Nirvana nog meer een "voice of a generation" status. Het is echt een muzikale uitlaatklep voor zijn emoties; hoe gebrekkig of beperkt hij ook is al gitarist, is bijzaak.
 
Morgen zou Kurt Cobain 55 geworden zijn. Daarom presenteert Stijn Van de Voorde Jouw Tijdloze 55 van Kurt Cobain. Kies nu jouw favoriete plaat van Kurt Cobain, en misschien hoor je 'm zondag tussen 13:00 en 17:00 op De Tijdloze radio op DAB+ of in de StuBru-app.

Van Jaques Brel tot David Bowie: dit zijn vijf opvallende Nirvana covers
Kurt Cobain stond drie keer in ons land, zij waren erbij: "Complete waanzin op het podium.”
https://www.instagram.com/stubru_detijdloze/

Morgen dagje Nirvana dus!
 
Terug
Bovenaan