The Beatles

Classic Artists The Beatles

Ik ben zo blij dat er een hele groep mensen actief begint te luisteren naar The Beatles en verbaast is (positief of negatief) over tot wat ze in staat waren. Echt machtig.
Die zijn zo immens gekend dat mensen vaak blijven hangen bij hun hits, maar muzikaal zijn die best inventief geweest en hun evolutie is erg boeiend. Ik vind The Rolling Stones ook fantastisch, maar hun evolutie lijkt me minder opmerkelijk te zijn. Tenzij ik me in hen ook vergis. The Beatles kent als band een mooi afgeronde periode van muzikale genialiteit, terwijl de Stones veel langer hebben doorgedraaid en niet altijd goede platen hebben uitgebracht.
 
Net magical mystery tour (remastered) in zijn volledigheid geluisterd. Positief verrast en beschouw the beatles nu niet meer als platte pop.

Ik stond al klaar met mijn gedachte over simpele composities en weinig spelen met instrumenten, maar dat werd met dit album de kop ingedrukt. Ik luister ook altijd per album en beoordeel geen aparte tracks.

Enige wat mij opviel is dat de vocals mij wat stoorde (stemgeluid staat me niet aan?) en dat er weinig low end te vinden is, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik. Het was precies of ze in een lege concertzaal stonden te spelen, het kwam wat leeg over.
Dat is misschien te wijden aan de productie en opname kwaliteit?

De stereo imaging was soms wat verwarrend hier, bas enkel links, vocals enkel links om maar een voorbeeld te geven. Kwam raar over, maar stoorde niet echt en gaf meer een live gevoel.

Morgen een ander album proberen.
 
Ja, het is eigenlijk best om alles t/m White Album in mono te luisteren. De mono mix is in veel van die gevallen superieur. Tot ongeveer dat album waren de stereomixen iets dat achteraf nog werd gedaan en de groepsleden soms niet bij waren.
 
Ja, het is eigenlijk best om alles t/m White Album in mono te luisteren. De mono mix is in veel van die gevallen superieur. Tot ongeveer dat album waren de stereomixen iets dat achteraf nog werd gedaan en de groepsleden soms niet bij waren.
Ik heb nog nen originele white album liggen ( als je de hoes ziet is het meer the yellow album en de 4 fotos ontbreken) maar hoe zie je dat dat mono of stereo is ?
 
De Beatles zijn toch echt awesome eigenlijk. Ongelooflijk wat een output (en invloed) die hebben gehad in een relatief korte periode, fenomenaal :love:. Ik ben begonnen met een playlist van alle studios albums op shuffle. Tot mijn verbazing ken ik dik 85% van alle nummers, meer dan ik dacht.

Die zijn zo immens gekend dat mensen vaak blijven hangen bij hun hits, maar muzikaal zijn die best inventief geweest en hun evolutie is erg boeiend. Ik vind The Rolling Stones ook fantastisch, maar hun evolutie lijkt me minder opmerkelijk te zijn. Tenzij ik me in hen ook vergis. The Beatles kent als band een mooi afgeronde periode van muzikale genialiteit, terwijl de Stones veel langer hebben doorgedraaid en niet altijd goede platen hebben uitgebracht.
Als kind was ik eigenlijk altijd een Stones fan, vooral in gegeven door mijne pa. En dan stonden de Beatles automatisch een trap lager. Je moet de Stones ook wel niet onderschatten hoor. Dat zijn ook meesterlijke muzikanten, die een heel spectrum van muzikale invloeden verwerken. Ze tappen wel veel meer uit het blues-vaatje.
Het grote verschil is (imo) dat de Stones tot in den treure doorgaan, met inderdaad niet dezelfde consistentie in kwaliteit. De Beatles zijn op hun "top" gestopt. Als Mick Jagger was afgeknald in de 70s, werden de Stones nu waarschijnlijk ook hoger aan geschreven.


Ondertussen dan toch chronologisch aan de discografie begonnen:
  • Please please me: Awesome pop rock plaatje, weinig slechte nummers, al tapt het maar uit 1 vaatje.

  • With the Beatles: Hmmmmm dunno sprak me minder aan, ondanks dat dit album in se niks anders doet dan het vorige 🤷‍♂️. Het klinkt allemaal wat ruwer / rommeliger, but not in a good way. Uiteraard nog steeds heel wat sterke nummers.
    Niemand doet Roll over Beethoven wel beter dan Chuck Berry !

    Maar de ELO cover mag er ook zijn:

  • Hard Day's Night: WAT, EEN, SCHIJF, JONGENS ! :love:
    Hier zit echt alles goed voor mij.


Shhht. Ik heb gehoord dat ze geen fan is. :unsure:
Amaai dat is duidelijk, ze kwam mij al onder mijn vijs geven omdat ik Rammstein niet op hetzelfde niveau als The Beatles wou zetten :eek2:.
 
Dat is niet hoegenaamd niet waar, maar je maakte een hit 'n run comment terwijl het doel van deze reeks threads is om in detail te treden waarom je iets goed of slecht vinden zodat we hier artiest per artiest meer kunnen leren over enerzijds hun muziek en nalatenschap en anderzijds wat de voor- of tegenstanders hun verhalen zijn.

Niets mis met de mening, maar was hier gewoon een nutteloze post, daar zijn genoeg andere plekken voor.
Ben nog niet helemaal mee met het thread concept. Eén van mijn favoriete mixen met allemaal McCartney nummers:
 
Misschien heb ik het zelf ook niet helemaal door, maar dacht dat het de bedoeling was om je gedurende een week te verdiepen in de output van de band in kwestie en je bevindingen posten. Voor anti-fans of skeptici is het een moment om de band alsnog te leren appreciëren en je mening bij te schaven, of gewoon om je vijand beter te leren kennen. Voor zij die al fan waren van de artiest, een perfect excuus om nog eens te baden in hun muziek of luistertips geven aan de greenhorns.


Nu naar die mix aan het luisteren, pretty groovy so far.
 
Inderdaad, het is geen simpele pop-poll maar een actief experiment. Zeker wat deze week betreft durf ik dat trouwens echt geslaagd noemen.
 
Misschien heb ik het zelf ook niet helemaal door, maar dacht dat het de bedoeling was om je gedurende een week te verdiepen in de output van de band in kwestie en je bevindingen posten. Voor anti-fans of skeptici is het een moment om de band alsnog te leren appreciëren en je mening bij te schaven, of gewoon om je vijand beter te leren kennen. Voor zij die al fan waren van de artiest, een perfect excuus om nog eens te baden in hun muziek of luistertips geven aan de greenhorns.


Nu naar die mix aan het luisteren, pretty groovy so far.
Is inderdaad de bedoeling. Staat ook zo in de eerste post.
 
Dus een deel waardoor het speciaal is dat er onder andere een A3 zit in dat van Lennon, maar niet bij Harrison waar het normaal gezien hoorde.
Ja, daar komt het eigenlijk op neer. Lennon speelt een gewoon D majeur akkoord (in een inversie, waardoor de F# (de terts) onderaan komt te staan).

Als je eens 20 minuten tijd hebt, en je een wat meer in-depth inzicht wil in de vraag "kenden de Beatles muziektheorie", dan is dit de moeite waard om te kijken. Ze wisten echt wel waar ze mee bezig waren, ook al konden ze het niet bewust benamen, neerschrijven en kwam een redelijk deel puur uit feeling.

 
dat er weinig low end te vinden is, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik. Het was precies of ze in een lege concertzaal stonden te spelen, het kwam wat leeg over.
Dat is misschien te wijden aan de productie en opname kwaliteit?

De stereo imaging was soms wat verwarrend hier, bas enkel links, vocals enkel links om maar een voorbeeld te geven. Kwam raar over, maar stoorde niet echt en gaf meer een live gevoel.
Dat ligt voornamelijk aan de instrumenten die McCartney gebruikte. De twee bassen waar hij het meest mee geassocieerd wordt, en die hij het meeste gebruikt heeft - de Höfner 500/1 en de Rickenbacker 4001S - zijn beiden instrumenten die erg bekend staan om hun erg scherpe, felle klank, met weinig laag en laag-mid in. Wat maakt voor instrumenten die ontzettend goed door een mix snijden en erg gearticuleerd klinken, maar weinig bas-respons geven. Zeker als je dat vergelijkt met de instrumenten die andere groepen gebruikten toen in die tijd: de Fender Precision Bass, de Fender Jazz Bass en vooral de Gibson bassen (EB-0, EB-2, EB-3, Epiphone Rivoli), waarvan de eerste twee een gebalanceerde bas-klank hebben doorheen gans het spectrum, en de Gibsons zowat het tonale tegenbeeld zijn van de Höfner: erg warm, vol & vet, met amper treble. De VOX-versterkers die ze toen gebruikten versterkten dat gevoel nog eens extra, omdat dat ook nogal schelle bakken zijn, helemaal niet te vergelijken met de Ampeg B-15 wat toen (en nu nog steeds) dé studioversterker is voor algemeen gebruik.

En die extreme stereo-mixen, dat was vroeger zo. Toen was dat nieuw, en werd daar lustig mee geexperimenteerd, vaak in extreme settings waar je op den duur koppijn van krijgt. Ook de reden waarom Phil Spector zo een radicale tegenstander van stereo was, omdat het de muziek en harmonieën eigenlijk uit elkaar rukt.
 
Magical Mystery Tour:

Blue Jay Way heeft een redelijk duistere atmosfeer en is bijna zo wtf als Tomorrow Never Knows:

Baby, You're A Rich Man
Gemaakt met de clavioline, die blijkbaar wel al 20 jaar bestond op dat moment, een soort voorloper van synthesizer:

Edit:

het heel debiele lied Flying vind ik heel kalmerend, ooit eens 50x na mekaar gespeeld toen ik fm aan het spelen was


Een van de weinige nummers waar alle 4 Beatles co-auteurs zijn van het lied, maar ze zingen toch enkel maar lalala. Ik vind dat geweldig.
 
Laatst bewerkt:
Zit nu ook aan with the beatles. Die eerste 2 albums zijn natuurlijk wel goed en hebben een zekere charme maar is iets minder ja. Zou dat kunnen aan liggen aan het feit dat daar meer covers op staan ?
Ik denk dat ze nog echt groen zagen achter hun oren, en ook George Martin moest zich nog omscholen want dat was geen rock producer, die deed komische hoorspelen of hoe heette dat. Het was niet dat George Martin al een winning prefab (heb je hem prefab) formule had voor rockgroepen.


Die werkte oa samen met Peter Sellers. Wel nog niet gegoogled wat ik me moet voorstellen bij zo een hoorspel.
 
Iiiii look at all the lonely people 🎶

Heel grote muziekfan hier, maar ik ben toch wat jaloers als ik zie hoeveel meer dat sommigen daarvan kennen. Hebben sommigen hier notenleer gedaan ofzo?

Da's zo een van die dingen die ik wel zou willen kunnen, maar ik gewoon realistisch over moet zijn dat het nooit zal gebeuren.
 
Terug
Bovenaan