The Beatles

Classic Artists The Beatles

Je kan om te beginnen al kijken naar de music theory videos van Michael Newman. Hij kan concepten over harmonie en ritme best goed uitleggen aan simpletons zoals mij. Maar om het zelf echt te kennen en kunnen moet je natuurlijk een instrument vastpakken en oefenen.
 
Iiiii look at all the lonely people 🎶

Heel grote muziekfan hier, maar ik ben toch wat jaloers als ik zie hoeveel meer dat sommigen daarvan kennen. Hebben sommigen hier notenleer gedaan ofzo?

Da's zo een van die dingen die ik wel zou willen kunnen, maar ik gewoon realistisch over moet zijn dat het nooit zal gebeuren.
Ik ben rond mijn dertigste ook nog begonnen met muziektheorie en een instrument, mijn klas zit vol leeftijdsgenoten of (veel) oudere mensen. Gewoon doen.
 
Als je (wat) muziektheorie kent, gaat er wel een gehele wereld open, en kun je ook veel doelgerichtiger zelf muziek maken, omdat je weet waar je naar op zoek bent. Ik kan noten lezen, maar alleen in fa-sleutel (bass clef), en het is niet dat dat erg vlot gaat bij mij. Maar ik ken mijn theorie over harmonie, intervallen en ritme wel.

Voor de liefhebbers, er bestaat een absoluut schitterende parodiefilm over The Beatles, van de hand van Eric Idle, met nummers geschreven door Neil Innes. The Rutles: All you need is cash. McCartney kon er maar groen om lachen, Lennon weigerde de preview-video terug te sturen (maar vond het geweldig), Starr vond het mooi, en Harrison...
 
Ik ben redelijk goed bekend met The Beatles. Vroeger in de gitaarles verschillende nummers uit hun verschillende periodes gedaan. Ook nu met het coverbandje waarin ik speel spelen we enkele nummers van hen (o.a. Helter Skelter, wat een bom is dat zeg). Maar ik heb eigenlijk nooit echt alle albums aan één stuk van voor naar achter geluisterd. Dat heb ik enkel maar met Sergeant Pepper's gedaan. Dankzij dit topic toch eens doen zie.
 
Ik ben rond mijn dertigste ook nog begonnen met muziektheorie en een instrument, mijn klas zit vol leeftijdsgenoten of (veel) oudere mensen. Gewoon doen.
Hehe, er zijn nog veel dingen die ik eens 'gewoon zou moeten doen'. Maar het staat wel ergens bovenaan een lijstje.

Als je (wat) muziektheorie kent, gaat er wel een gehele wereld open, en kun je ook veel doelgerichtiger zelf muziek maken, omdat je weet waar je naar op zoek bent. Ik kan noten lezen, maar alleen in fa-sleutel (bass clef), en het is niet dat dat erg vlot gaat bij mij. Maar ik ken mijn theorie over harmonie, intervallen en ritme wel.
Nja, maar da's wat het vreemde. Ik heb soms het gevoel dat bepaalde ritmes niet uit mij komen :unsure:. Ik heb heel erg veel interesse in bas, piano en sax maar enkel op een basgitaar kan ik wat tokkelen. Piano of synth is een absolute ramp omdat mijn vingercoördinatie compleet fout zit. Ik zit wel met muziek in m'n hoofd, maar krijg het niet er uit via m'n vingers ofzo.

Ikzelf heb dan weer redelijk wat vinyl en heb op dat vlak precies wel een enorm goed gevoel voor ritme/muziek. Mijn hoofd onthoudt ook heel veel muziek, en ik kan perfect een plaat opleggen en direct aanvoelen waar dit goed op gemixt kan worden ofzo. Terwijl ik andere vrienden heb met een studio die een heel nummer maken op 1-2-3 via midi's en rack synths, maar de manier waarop die van 0 een heel nummer kan opbouwen daar sta ik alleen maar naar te kijken.

Andere vriend dan nog is het type singer-songwriter met veel spieren en weinig brains, maar die heeft zichzelf wel fantastisch goed gitaar leren spelen alleen maar via YouTube en wat te tokkelen. En die kan daar heel wat meer mee dan de gemiddelde Vlaamse muzikant me dunkt.
 
Ik vind Yellow Submarine toch een dijk van een nummer hoor. Echt zo far out dat het geweldig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik vind Yellow Submarine toch een dijk van een nummer hoor. Echt zo far out dat het geweldig is.
Yellow Submarine is awesome. Ik snap al die "haat" hierboven niet. Staat in mijn Spotify lijst met "heeej dees vind ik echt wel HEEL leuke nummers", waar er maar een 100 in staan.
 
Yellow Submarine is awesome. Ik snap al die "haat" hierboven niet. Staat in mijn Spotify lijst met "heeej dees vind ik echt wel HEEL leuke nummers", waar er maar een 100 in staan.

Ik ben er ook niet zot van. Het probleem dat ik er mee heb is dat het refrein teveel lijkt op van die liedjes die kinderen zingen om u te ambeteren, als je weet wat ik bedoel.
 
Blijkbaar had ik yellow submarine het album nog niet gehoord dus heb dat vandaag beluisterd. Vond ik toch het minste van de hoop. Als ik uit de losse pols de albums rank:

13) Yellow Submarine
12) With the Beatles
11) Beatles for sale
10) let it be
9) please please me
8) help
7) magical mystery tour
6) hard days night
5) rubber soul
4)sgt pepper
3) revolver
2) de witten
1) abbey road
 
yellow submarine staat bij mij op hetzelfde niveau als old macdonald had a farm of `1-2-3-4-5-6-7. Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, al weer een kilometer. `, als een of ander scoutslied.
Het is echt een van de redenen waarom ik The beatles altijd als overrated heb beschouwd.
Maar ik heb nu de eerste drie cd`s beluisterd en ik moet mijn mening toch bijstellen. Ze hebben redelijk wat meh nummers en net zoals MJ zijn iehie-kreetje had, doen zij iets te regelmatig het trucje van laag naar headvoice, maar ze hebben toch echt wel goede nummer. Tot nu toe al een aangename surprise eigenlijk en ik kijk uit naar de volgende platen.
 
yellow submarine staat bij mij op hetzelfde niveau als old macdonald had a farm of `1-2-3-4-5-6-7. Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, al weer een kilometer. `, als een of ander scoutslied.
😂 Yellow Submarine... ik kan er ook niet naar luisteren. Dat is zo'n nummer waarvan ik denk dat als het door een minder begenadigd artiest was uitgebracht, het veel meer verguisd zou zijn dan nu het geval is. Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen het niet oprecht goed kunnen vinden hé.


Ik heb zelf geen herinneringen aan The Beatles. Mijn pa hoorde ik er vroeger wel eens over vertellen, maar kan me niet herinneren dat de muziek thuis bewust werd opgezet. Nooit de moeite genomen om hun repertoire uit te pluizen, dus mijn kennis beperkt zich tot hiertoe tot de (vele) hits. Goed moment dus om eens wat meer kennis te maken.

Momenteel enkel Please Please Me en With The Beatles geluisterd. Ik kan me inbeelden dat dit destijds inderdaad een serieuze impact had. Zelf voel ik niet meteen de klik als ik het vandaag de dag beluister. Hier en daar wel een leuk nummer (misschien wat meer op het eerste album), maar momenteel denk ik niet dat ik één van deze twee albums binnen een paar jaar nog eens afspeel. Ik ga het deze week nog wel eens een extra keer proberen beluisteren.

Als ik het hier zo lees, ben ik er wel gerust in dat ik mijn gading in de later albums nog wel ga vinden. Zal in ieder geval wel een klus worden om het er allemaal in een week door te krijgen...
 
Yellow Submarine is ook veel meer dan dat refrein als je het grondig beluistert. Ik voel dat die mannen gewoon weg waren en dat merk ik sterk in hoe de instrumenten invallen. En dan van die heerlijk idiote geluidjes van de zee erbij... Die gehele sound maakt het ondanks de silly lyrics en ogenschijnlijk simplisme een enorm leuk nummer waar veel in te ontdekken valt.
 
Momenteel enkel hun eerste al kunnen beluisteren, er zitten wel interessante ideeën in een aantal nummers, maar over het gehele album is het voor mij toch veel te veel een brave boysband. Maar goed, een album maakt de band niet, dus gaan we verder, al denk ik niet dat ik deze week genoeg tijd ga hebben om er vijtien albums door te jagen. Vijf zou al mooi zijn vrees ik. :unsure:
 
Als je weinig tijd hebt voor alles dan kom je met deze 5 al een heel eindje: Please Please Me, Rubber Soul, Revolver of Sgt. Peppers, White Album, Abbey Road.
 
George Harrison's uitstapje naar India is toch een fenomenale impuls voor de band geweest hoor.
 
Terug
Bovenaan