The Beatles

Classic Artists The Beatles

Genoteerd! Rubber Soul morgen eens op het programma zetten.
Fleske tsjatsja erbij om in de sfeer te geraken!

Bij deze ga ik naar de middagpauze op de tonen van Yellow Submarine. Dat nummer heb ik in dit topic angstvallig vermeden, maar het moet geleden zijn van mijn 12 jaar dat ik dat nog eens bewust heb opgezet.
 
En die extreme stereo-mixen, dat was vroeger zo. Toen was dat nieuw, en werd daar lustig mee geexperimenteerd, vaak in extreme settings waar je op den duur koppijn van krijgt. Ook de reden waarom Phil Spector zo een radicale tegenstander van stereo was, omdat het de muziek en harmonieën eigenlijk uit elkaar rukt.
De Beatles waren niet echt geïnteresseerd in het stereo-gegeven. Ze waren nooit aanwezig als alles naar stereo gemixt werd. Bij de mono-mixen daarentegen... Full control!
Ik heb die box op CD met alle mono-mixen (behalve Yellow Submarine, Abbey Road en Let It be, die enkel in stereo gemixt zijn) en die zijn toch wel superieur aan die valse stereo-mixen. Alles is zo hard naar links of recht gepand bij die stereo-mixen, ik kan daar echt niet naar luisteren.
 
Ik ook niet, ik vraag me af of die mensen Obladi-oblada al gehoord hebben... :unsure:
Je bedoelt een van de beste McCarntney-nummers in zijn Beatles periode? Alleen al die baslijn!!! En er zitten zoveel kleine details in dat nummer. Ik vind dat een schitterend nummer. Itt Yellow Submarine... Dat is precies opgenomen terwijl ze allemaal dronken om waren om 4u 's nachts...
 
Maar ik heb eigenlijk nooit echt alle albums aan één stuk van voor naar achter geluisterd.
Doen!
Ben voorheen nooit fan geweest van The Beatles. Ben ze er nu aan het door vlammen en de algemene teneur is :thumb:.
Vóór The Beatles ging het voornamelijk om de singles en niet het album, las ik ergens.
 
Ondertussen aan Revolver geraakt en ik ga even lekker tegendraads doen :)
Vanaf Hard Days Night gaat het voor mij namelijk bergaf.
Het wordt allemaal experimenteler, psychedelischer en gewoon tout court vreemder. En laat dat nu net een stijl van muziek zijn die me hoegenaamd niet ligt.
Je hoort uiteraard wel dat ze groeien als muzikant maar ik ken te weinig van muziek om het verder dan gevoelsmatig te beoordelen. En puur qua gevoel heb ik 100 keer liever hun poppy rock & roll van in het begin dan die progressieve dingen die erna komen.
Ik ga mijn best doen om de rest nog uit te luisteren (ik weet welke singles nog komen en daar zitten parels tussen dus op elk album gaat wel iets staan dat me wel ligt) maar ik vrees dat hun beste periode voor mij gepasseerd is.
 
Ondertussen aan Revolver geraakt en ik ga even lekker tegendraads doen :)
Vanaf Hard Days Night gaat het voor mij namelijk bergaf.
Het wordt allemaal experimenteler, psychedelischer en gewoon tout court vreemder. En laat dat nu net een stijl van muziek zijn die me hoegenaamd niet ligt.
Je hoort uiteraard wel dat ze groeien als muzikant maar ik ken te weinig van muziek om het verder dan gevoelsmatig te beoordelen. En puur qua gevoel heb ik 100 keer liever hun poppy rock & roll van in het begin dan die progressieve dingen die erna komen.
Ik ga mijn best doen om de rest nog uit te luisteren (ik weet welke singles nog komen en daar zitten parels tussen dus op elk album gaat wel iets staan dat me wel ligt) maar ik vrees dat hun beste periode voor mij gepasseerd is.
Ik kan beide periodes wel smaken maar heb wel een voorkeur naar de psychedelische toestanden. Wel interessant dat je voorkeur omgekeerd ligt dan de meesten in dit topic.
 
Vandaag Rubber Soul aan het luisteren :music:.

Na deze week toch mijn mening over de Beatles moeten herzien.
Ik vond bepaalde nummers al goed, maar dit is de eerste keer dat ik volledige albums beluister.

Zoals de meeste hier ben ik meer fan van de psychedelische toestanden (ben dan ook een Pink Floyd fan).
Dit nummer bijvoorbeeld:

Dit weekend wat van de oudere platen opzetten...
Echt leuk concept dit topic!
 
Ik kan beide periodes wel smaken maar heb wel een voorkeur naar de psychedelische toestanden. Wel interessant dat je voorkeur omgekeerd ligt dan de meesten in dit topic.
Ik heb het altijd meer gehad voor rechttoe rechtaan muziek :)
Er zijn heel weinig "experimentele" bands die me liggen om eerlijk te zijn.

In elk geval blijft het een erg geslaagd experiment want ik kende te weinig van een legendarische band als The Beatles, dat is nu wel heel duidelijk gebleken.
 
Ik heb het altijd meer gehad voor rechttoe rechtaan muziek :)
Er zijn heel weinig "experimentele" bands die me liggen om eerlijk te zijn.

In elk geval blijft het een erg geslaagd experiment want ik kende te weinig van een legendarische band als The Beatles, dat is nu wel heel duidelijk gebleken.
Skip dan eens alles tot magical mystery tour en ga verder vanaf the white album. Vanaf daar is het trippy er wel grotendeels uit
 
OK dat het vanaf Revolver experimenteler en psychedelischer wordt.

Maar de albums Beatles For Sale, Help en Rubber Soul zijn nu toch niet zo experimenteel te noemen? Buiten misschien een enkel nummer op die laatste. Ze zijn hier sterk gegroeid als songwriters en tonen al veel meer maturiteit. Maar die albums zijn imo nog wel wat verwijderd van de full blown psychedelica van Revolver en opvolgers.
 
Die eerste albums zijn leuke pop maar na Rubber Soul is het toch veel onnozel lawaai eigenlijk. Er zitten nog regelmatig goede liedjes tussen maar ik ga niet met plezier heel Magical Mystery Tour of Sgt Pepper uitluisteren. Vanaf ze met hun getsjiengeltsjangel beginnen heb ik altijd zin om gewoon wat Tropicalia op te zetten.
Als ik zever in pakjes wil lezen ga ik wel naar pol & actua topics hoor :unsure:

Voila net Sgt Peppers erdoor. Niet onterecht één van de allerbeste albums ooit.

For the benefit of mister Kite blijft een van m'n favoriete, zeer bizar nummer 😅
 
Ondertussen aan Revolver geraakt en ik ga even lekker tegendraads doen :)
Vanaf Hard Days Night gaat het voor mij namelijk bergaf.
Het wordt allemaal experimenteler, psychedelischer en gewoon tout court vreemder. En laat dat nu net een stijl van muziek zijn die me hoegenaamd niet ligt.
Je hoort uiteraard wel dat ze groeien als muzikant maar ik ken te weinig van muziek om het verder dan gevoelsmatig te beoordelen. En puur qua gevoel heb ik 100 keer liever hun poppy rock & roll van in het begin dan die progressieve dingen die erna komen.
Ik ga mijn best doen om de rest nog uit te luisteren (ik weet welke singles nog komen en daar zitten parels tussen dus op elk album gaat wel iets staan dat me wel ligt) maar ik vrees dat hun beste periode voor mij gepasseerd is.

Ieder zijn smaak natuurlijk :)

OK dat het vanaf Revolver experimenteler en psychedelischer wordt.

Maar de albums Beatles For Sale, Help en Rubber Soul zijn nu toch niet zo experimenteel te noemen? Buiten misschien een enkel nummer op die laatste. Ze zijn hier sterk gegroeid als songwriters en tonen al veel meer maturiteit. Maar die albums zijn imo nog wel wat verwijderd van de full blown psychedelica van Revolver en opvolgers.

Kan iemand mij eens uitleggen wat er psychedelisch is aan Revolver? :unsure:
 
Fleske tsjatsja erbij om in de sfeer te geraken!

Bij deze ga ik naar de middagpauze op de tonen van Yellow Submarine. Dat nummer heb ik in dit topic angstvallig vermeden, maar het moet geleden zijn van mijn 12 jaar dat ik dat nog eens bewust heb opgezet.
Ge hebt mij in Georgië gezien toen ik ongeveer zoveel - of meer - uit had, die fout maak ik niet nog eens. Nog altijd de enige keer dat ik een black out heb gehad, heeft maanden geduurd vooraleer ik terug alles uit mijn geheugen kon vissen, met die vermaledijde Georgische gastvrijheud :biglaugh:

Ondertussen net Rubber Soul opgezet. Vooralsnog enigszins hetzelfde gevoel als Please Please Me, te veel de brave boysband, hoewel de evolutie in hun muziek duidelijk is en het geheel wel net iets interessanter maakt.
 
Die sitar denk ik

Die stukken skip ik altijd zo snel mogelijk :(

Ge hebt mij in Georgië gezien toen ik ongeveer zoveel - of meer - uit had, die fout maak ik niet nog eens. Nog altijd de enige keer dat ik een black out heb gehad, heeft maanden geduurd vooraleer ik terug alles uit mijn geheugen kon vissen, met die vermaledijde Georgische gastvrijheud :biglaugh:

Ondertussen net Rubber Soul opgezet. Vooralsnog enigszins hetzelfde gevoel als Please Please Me, te veel de brave boysband, hoewel de evolutie in hun muziek duidelijk is en het geheel wel net iets interessanter maakt.

Maar nummers als Girl, Wait en Run For Your Life zijn toch fantastisch? :)
 
Die stukken skip ik altijd zo snel mogelijk :(



Maar nummers als Girl, Wait en Run For Your Life zijn toch fantastisch? :)
Run For Your Life staat net op, en is wel interessant in die zin dat het een breuk vormt met wat ervoor komt - en ik hou wel van klassieke Chinese stukken - maar echt beklijvend is het voor mij niet. Girl bleef niet hangen, en aan Wait vind ik in alle eerlijkheid weinig, een paar korte flarden van het refrein na. :unsure: In My Life is evenmin blijven hangen, en dat pianoriedeltje is inderdaad wel leuk - hoewel het nogal plastiekerig klinkt - maar dat tilt voor mij het nummer op z'n eentje niet plots omhoog naar een niveau waarop ik het plots wél geweldig vind.

Het helpt ook niet dat ik het doorgaans niet op korte nummers heb en alles eigenlijk veel te dun vind klinken, dat laatste was bij de eerste plaat van Rammstein vorige week ook een fameuze afknapper voor mij. Dat gezegd zijnde ga ik alvast blijven proberen luisteren zo de tijd het toelaat, op twee albums ga ik geen mening bouwen.
 
Net naar Rubber Soul geluisterd, begon een beetje aarzelend naar mijn aanvoelen maar de tweede helft is prachtig. Sgt Pepper's, Magical Mystery Tour en Abbey Road zet ik er wel duidelijk boven, A Hard Day's Night een stukje onder. Please Please Me krijgt respijt omdat het de debuutplaat is. Los van de ranking ben ik wel zeer gecharmeerd door de consistente kwaliteit doorheen de albums.
 
Terug
Bovenaan