The Beatles

Classic Artists The Beatles

Vroeger ging ik altijd mee in het gekende cliché dat The Beatles een overrated boysband waren.
De laatste jaren passeert er af en toe wel eens een nummer dat mij heeft geleerd dat dit totaal niet strookt met de werkelijkheid.
Favoriet op dit moment:

Ideale moment om de rest van hun repertoire eens verder te ontdekken.
 
Ik wou hier komen posten dat ik niks ken van hen behalve hun wereldhits maar dat zijn er godverdomme veel :D
Even op spotify die "this is The Beatles" playlist open gedaan om door te scrollen en echt makkelijk 80% van die nummers ken ik.

Ik ga proberen om alle albums te beluisteren en hoop zelfs om een nummer tegen te komen dat nog beter is dan While my guitar gently weeps, want dat is imo echt veruit de beste song die ik ken van hen.

Mocht het niet lukken om alle 15 te halen, zijn er een paar die ik niet mag missen? En dan heb ik het vooral over platen die minder gekend zijn, Abbey Road en Sgt Pepper bv zijn zulke klassiekers dat die sowieso de revue wel gaan passeren.
Alles van Rubber Soul tot en met Abbey Road is een must listen om eerlijk te zijn. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Yes ik heb ook McCartney recent gezien op Werchter (~5 jaar geleden?). En holy poop dat was hands down 1 van de beste concerten die ik ooit heb gezien :bow:. Enorm straffe kerel, dik in de 70 effe 2u non stop spelen, en echt IEDEREEN op de wei meehebben :drool:.


Is een bekend gerucht dat al heel lang meegaat hoor.
Idem

Ben in de laatste 15 jaar enorme beatles fan geworden en dat optreden (was inderdaad 2016) was het beste optreden dat ik ooit gezien heb.
 
Mag ik iedereen op het hart drukken om eens (of nogmaals) te kijken naar Richard Lesters fantastische film A Hard Day's Night?
Deze week lijkt me een perfect moment om hem te bekijken, zeker voor zij die de band nog aan het verkennen zijn!

Ik doe alvast mee, who's with me?
Deal !
 
Wat je wel hebt met die eerste albums, ik krijg er zin van om te dansen...

Niet dat ik kan dansen of uberhaupt ritme heb, maar you get the point :unsure:
 
image.png


...willydrama? :p
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik allicht deze vrolijke knaap:

giphy.gif


Ik hoop dat 1 Mei trouwens wat van die scene weg heeft :unsure:
 
The Beatles is zo'n groep die je van kleinsafaan leert kennen, daar moet je geen moeite voor doen. Van elke periode hebben die wel wat wereldhits, maar het loont wel om dieper in te gaan op hun albums. Wie The Beatles trouwens te soft vindt moet maar eens zoeken naar Helter Skelter.
 
The Beatles is zo'n groep die je van kleinsafaan leert kennen, daar moet je geen moeite voor doen. Van elke periode hebben die wel wat wereldhits, maar het loont wel om dieper in te gaan op hun albums. Wie The Beatles trouwens te soft vindt moet maar eens zoeken naar Helter Skelter.
Da's gewoon om blaren van te krijgen, zo ruw dat dat is
 
Ik heb de Beatles in Mono staan, één van de beste Kerst cadeaus ooit :love2:
Er is hier al veel geschreven over hoe goed ze wel zijn en waarom ze zo iconisch zijn door mensen die dat beter kunnen verwoorden dan mezelf. Ik ga proberen alles er nog eens door te jassen op een week maar geen garanties.

Early Beatles vind ik iets minder interessant. Die platen zitten nochtans vol hits en goeie nummers maar de latere platen (vanaf Rubber Soul/Revolver, en ja "laat is relatief :) ) boeien me veel meer. Eens zien of dat overeind blijft eens ik alles nog eens beluisterd heb.
 
Ik ben een beetje ad random bezig, geen idee of dat de bedoeling is.

Gisteren meteen na Please Please Me heb ik Abbey Road opgezet omdat ik erg benieuwd was naar het contrast.
Topschijf in zijn geheel, die komt zeker in de roulatie. Verbazend experimenteel en psychedelisch en ik hoor veel elementen die enkele van mijn favoriete classic bands uit de 70s en 80s verder uitgewerkt hebben.

Dan deze ochtend A Hard Day's Night opgezet (zonder bijhorende film, sorry @PBR Streetgang ) en die viel in verhouding een beetje tegen.
Ik had het precies allemaal al eens gehoord op Please Please Me, en ik weet dus bijgevolg niet of ik echt de hele discografie er ga doorjagen.
De drie platen die ik gehoord heb zijn tot nu toe weliswaar zeer consistent van niveau en dat is op zichzelf al een prestatie als je ziet hoe snel die elkaar opvolgden, maar om er uren aan een stuk naar te luisteren vind ik het vroege werk toch net niet interessant genoeg. Wel uiterst vrolijk en dansbaar.

Nu tijd voor Sgt. Pepper's, daar verwacht ik toch weer erg veel van.

The Beatles is zo'n groep die je van kleinsafaan leert kennen, daar moet je geen moeite voor doen. Van elke periode hebben die wel wat wereldhits, maar het loont wel om dieper in te gaan op hun albums. Wie The Beatles trouwens te soft vindt moet maar eens zoeken naar Helter Skelter.
Ik vind die paar wereldhits waar ik mee opgegroeid ben tot nu toe totaal niet representatief voor wat ik al gehoord heb tbh, en vooral dat heeft me enorm verrast. Het doet me zelfs twijfelen of ik Black Sabbath niet eens een herkansing moet geven. :unsure:
 
Ik vind die paar wereldhits waar ik mee opgegroeid ben tot nu toe totaal niet representatief voor wat ik al gehoord heb tbh, en vooral dat heeft me enorm verrast. Het doet me zelfs twijfelen of ik Black Sabbath niet eens een herkansing moet geven. :unsure:
Die wereldhits zijn inderdaad niet representatief. Zeker in de latere periode is de invloed van LSD voelbaar en is het resultaat ... interessant.
 
Ik ben een beetje ad random bezig, geen idee of dat de bedoeling is.

Gisteren meteen na Please Please Me heb ik Abbey Road opgezet omdat ik erg benieuwd was naar het contrast.
Topschijf in zijn geheel, die komt zeker in de roulatie. Verbazend experimenteel en psychedelisch en ik hoor veel elementen die enkele van mijn favoriete classic bands uit de 70s en 80s verder uitgewerkt hebben.

Dan deze ochtend A Hard Day's Night opgezet (zonder bijhorende film, sorry @PBR Streetgang ) en die viel in verhouding een beetje tegen.
Ik had het precies allemaal al eens gehoord op Please Please Me, en ik weet dus bijgevolg niet of ik echt de hele discografie er ga doorjagen.
De drie platen die ik gehoord heb zijn tot nu toe weliswaar zeer consistent van niveau en dat is op zichzelf al een prestatie als je ziet hoe snel die elkaar opvolgden, maar om er uren aan een stuk naar te luisteren vind ik het vroege werk toch net niet interessant genoeg. Wel uiterst vrolijk en dansbaar.

Nu tijd voor Sgt. Pepper's, daar verwacht ik toch weer erg veel van.


Ik vind die paar wereldhits waar ik mee opgegroeid ben tot nu toe totaal niet representatief voor wat ik al gehoord heb tbh, en vooral dat heeft me enorm verrast. Het doet me zelfs twijfelen of ik Black Sabbath niet eens een herkansing moet geven. :unsure:
Sabbath is zo ongelooflijk goed man, dat is bij momenten pure evil.

Interessante aanpak om te luisteren, ik heb het liever chronologisch om de evolutie te merken. :D
 
Sabbath is zo ongelooflijk goed man, dat is bij momenten pure evil.
Ik ken pakweg 10 nummers van Sabbath met Ozzy en ik vind ze allemaal rotslecht (alle credit hiervoor gaat naar Ozzy, welteverstaan) op één uitzondering na: Children of the Grave. Ook op dat nummer suckt Ozzy dat het geen naam heeft, maar het lukt precies beter om er doorheen te kijken. Op YouTube is er een live-versie te vinden met Rob Halford die invalt voor Ozzy na zelf al te hebben opgetreden met Priest. Hij is moe, de muziek is totaal niet gemaakt voor zijn stem, maar godverdomme 't is al een hele stap vooruit. Dat is zoals Lars Ulrich en Metallica, er is geen Metallica zonder Ulrich maar een Metallica zonder Ulrich was een veel betere band geweest en dat frustreert mij enorm.

Gelukkig is er een Sabbath met Dio, maar dat is natuurlijk minder invloedrijk en tegen dan zijn er al heel wat andere en betere bands die de scene hebben overgenomen.

Interessante aanpak om te luisteren, ik heb het liever chronologisch om de evolutie te merken. :D

Dat zou bij veel bands mijn plan van aanpak zijn, maar vanaf het over meer dan 10 studio albums gaat wordt dat al moeilijk. En ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt, anders had ik na A Hard Day's Night misschien geconcludeerd dat het goed geweest was en dat The Beatles een invloedrijke maar eentonige band zijn. En daar denk ik toch wel helemaal anders over na Abbey Road eens in zijn geheel te hebben beluisterd. :tongue:
 
A Hard Day's Night en Help! behoren nochtans tot mijn favoriete albums (net zoals al de rest :( )
Die wereldhits zijn inderdaad niet representatief. Zeker in de latere periode is de invloed van LSD voelbaar en is het resultaat ... interessant.

Magical Mystery Tour :love2::love2: Er zijn maar weinig albums die zo hard LSD uitademen als dat
 
Terug
Bovenaan