Tax on Web 2025

Ik heb nu uitgelegd aan de moeder dat ze voor dit jaar dus een stuk meer zal terugtrekken omwille van die reden en we gaan dit via een boekhouder proberen te herberekenen om het terug fair te maken. Maar toch bij deze, iets nieuws bijgeleerd.
Gezien het toch een verschil kan maken voor andere zaken, is het mss nuttig om gewoon beide een herziening aan te vragen via myminfin.be , zij in haar nadeel, jij in je voordeel. Dan heb je geen boekhouder nodig (= goedkoper) en is het direct onbetwistbaar geregeld, gratis.

Nog steeds in behandeling. Vreemd hoe anderen dan al hun geld gestort hebben.
Toch niet vreemd? De fod heeft tijd tot juni 2026 voor een aanslag te vestigen.

Het is hier al meermaals vermeld geweest (of het topic van vorig aanslagjaar) dat voor praktische redenen aanslagen niet allemaal op dezelfde moment gevestigd kunnen worden. Het wordt dan gewoon te druk aan de callcentra. Bovendien moeten een hoop dossiers manueel gecontroleerd worden en daar kruipt ook tijd in.

De overheid valt erover omdat zoals je zegt u ex het verkeerd heeft ingevuld. Hadden jullie beide hetzelfde ingevuld was er niemand over gevallen. Ik heb dat bewijs nog nooit gestuurd.

Dit is zeker geen garantie. Het kan zijn dat het alsnog gecontroleerd wordt. Uiteindelijk is allebei co-ouderschap aangeven niet de voorwaarde om daar ook recht op te hebben.

Dus het is gewoon beter om co-ouderschap (in fiscale zin) gewoon in orde te hebben in plaats van ervan uit te gaan dat het toch niet gecontroleerd wordt.

Ik heb die template genomen en door de moeder en mezelf laten tekenen om dit te laten registreren. Zou nu in orde moeten zijn nadat ik het heb opgestuurd naar de rijksdienst voor rechtzekerheid. Zelfs met een notariële akte zou het nog niet in orde zijn voor aanslagjaar van 2024 omdat die documenten al verwerkt zijn, of toch wel van de moeder want zij heeft haar berekening al gekregen.

In ieder geval hoop ik dat het nu effectief in orde is voor de toekomst en dat die boekhouder het kan uitrekenen om alles correct te verdelen. Bijkomend dat hij ook niet te veel vraagt om het te laten uitrekenen

Waarom heb je hier een boekhouder voor nodig? Belt gewoon naar de belastingen. :p

Bij mij ook nog in behandeling. Tegenover voorgaande jaren ging het altijd heel snel en had ik eind oktober of november al geld ontvangen of kon ik al betalen. Nu sleept het wat aan...

Vreemd dat ze dat niet voor iedereen doen. Dat zijn toch gewoon batchbestanden die ze erdoor jagen.
Vergeet ook niet: Niet elke bank verwerkt elke overschrijving (altijd) even snel.

(Ik had meerdere facturen)
Toen ik een overschrijving deed van Argenta naar Fortis --> 1 dag
Op hetzelfde moment een overschrijving van Fortis naar Argenta --> Ironie ten top: dat heeft 3 dagen geduurd

Vergeet ook niet: Niet elke bank verwerkt elke overschrijving (altijd) even snel.

(Ik had meerdere facturen)
Toen ik een overschrijving deed van Argenta naar Fortis --> 1 dag
Op hetzelfde moment een overschrijving van Fortis naar Argenta --> Ironie ten top: dat heeft 3 dagen geduurd
Het raadsel van de late betaling hier is opgelost: "Seg, ik (met nadruk op IK) heb zomaar 3000 euro gestort gekregen van de overheid op mijn rekening." - Mrs Pan.

Dit is zeker geen garantie. Het kan zijn dat het alsnog gecontroleerd wordt. Uiteindelijk is allebei co-ouderschap aangeven niet de voorwaarde om daar ook recht op te hebben.

Dus het is gewoon beter om co-ouderschap (in fiscale zin) gewoon in orde te hebben in plaats van ervan uit te gaan dat het toch niet gecontroleerd wordt.
Wij hebben net samen met de notaris een (lijvig, 23 pagina's dik) kinddossier opgemaakt waar onder andere in staat dat we voor fiscaal co-ouderschap kiezen. De notaris raadde ons aan dit nog bij de familierechtbank te laten registreren, is dit voldoende dan voor de fiscus of moeten we dit ook nog via myminfin uploaden als ‘Ter registratie aangeboden andere onderhandse akte’?

Wij hebben net samen met de notaris een (lijvig, 23 pagina's dik) kinddossier opgemaakt waar onder andere in staat dat we voor fiscaal co-ouderschap kiezen. De notaris raadde ons aan dit nog bij de familierechtbank te laten registreren, is dit voldoende dan voor de fiscus of moeten we dit ook nog via myminfin uploaden als ‘Ter registratie aangeboden andere onderhandse akte’?

Oftewel moet het inderdaad op de rechtbank gehomologeerd worden of je kan het gratis laten registreren op het registratiekantoor.

Hopelijk staat er in dat de toeslagen op de belastingvrije som / de fiscale voordelen verdeeld worden?

Oftewel moet het inderdaad op de rechtbank gehomologeerd worden of je kan het gratis laten registreren op het registratiekantoor.

Hopelijk staat er in dat de toeslagen op de belastingvrije som / de fiscale voordelen verdeeld worden?
Dankjewel voor het snelle antwoord!
Ja, er staat in dat er voor fiscaal co-ouderschap gekozen wordt.

Heb ik gedaan. Het zijn de belastingen zelf die hebben aangegeven dat ze hier niks meer aan kunnen veranderen en dat het dus pas vanaf volgend jaar correct zal zijn.

Ja, je moet code 1030 toepassen voor aanslagjaar 2025. Dat is inderdaad juist.

Maar ze kunnen wel het verschil in bedrag vertellen alsof het co-ouderschap was dit jaar. Dat is niet zo moeilijk voor hen. Daarvoor moet je niet perse een boekhouder voor contacteren. (Wat jij bedoelt met "dat die boekhouder het kan uitrekenen om alles correct te verdelen")

Vorige week bericht gehad. Uitbetaling voor 31/1. Wel weer een 500 euro minder dan vorig jaar. En vorig jaar was het ook al 700 euro minder dan het jaar daarvoor 😥

Heb je de berekening al eens bekeken om te zien hoeveel je nu feitelijk betaalt (en over houdt) over een heel jaar?
En wat voor percentage daarmee gemoeid gaat?

Is er een gemakkelijke manier om een gemeenschappelijke belastingsaangifte (gehuwd) uit te splitsen naar persoonlijke aangifte?

Beetje rare vraag misschien maar wij zijn getrouwd met beperkte gemeenschap. Mijn vrouw heeft historisch altijd (een beetje) moeten bijbetalen, ik heb altijd teruggetrokken (oa door de woonbonus). Ik heb vorig jaar ook nog een redelijk bedrag opgelegd voor mijn bedrijfswagen dat ik in mijn belastingen heb kunnen aftrekken van mijn VAA bedrag. Het moet allemaal niet tot de laatste euro kloppen maar er zijn een aantal zaken die ik toch wel graag richting mijn privé zie terugvloeien en niet naar de gemeenschap.

Is er een gemakkelijke manier om een gemeenschappelijke belastingsaangifte (gehuwd) uit te splitsen naar persoonlijke aangifte?

Beetje rare vraag misschien maar wij zijn getrouwd met beperkte gemeenschap. Mijn vrouw heeft historisch altijd (een beetje) moeten bijbetalen, ik heb altijd teruggetrokken (oa door de woonbonus). Ik heb vorig jaar ook nog een redelijk bedrag opgelegd voor mijn bedrijfswagen dat ik in mijn belastingen heb kunnen aftrekken van mijn VAA bedrag. Het moet allemaal niet tot de laatste euro kloppen maar er zijn een aantal zaken die ik toch wel graag richting mijn privé zie terugvloeien en niet naar de gemeenschap.
Kan je dat niet simpelweg afleiden uit de uitgesplitste berekening? Daar worden beide partijen apart weergegeven, incl. Wat zijn apart zouden terugkrijgen of moeten betalen dacht ik. Dat is zonder huwelijksquotient maar er zijn er sowieso niet veel die dit hebben.

Bellen naar de belastingen en vragen dat ze aan jou het aandeel van ieder persoon doorsturen met de berekening ervan. Dat is het makkelijkst en gratis.

Kan je dat niet simpelweg afleiden uit de uitgesplitste berekening? Daar worden beide partijen apart weergegeven, incl. Wat zijn apart zouden terugkrijgen of moeten betalen dacht ik. Dat is zonder huwelijksquotient maar er zijn er sowieso niet veel die dit hebben.

Zo vanzelfsprekend is dat niet. Als er kinderen ten laste zijn, kinderopvangkosten,...

Fictief voorbeeldje:
1002
1​
1030
2​
1250
46.000,00​
1286
15.000,00​
1384
250,00​
2250
66.000,00​
2286
20.000,00​
2361
300,00​
3330
0​
3334
2.080,00​
3336
1​

Beide loontrekkers, de een heeft nog een oude woonbonus, twee kinderen tenlaste met een beetje kinderopvangkosten en ééntje doet aan pensioensparen.

Verrekende belastingvrije sommen
- basisbedrag10.570,0010.570,00
verhoogd voor :
- kinderen ten laste4.950,00
Totaal10.570,0015.520,00
Basisbelasting14.343,5023.940,00
Belastingvermindering
- op de belastingvrije sommen2.642,50-4.100,00-

Begint al met de kinderen ten laste want in de berekening wordt dat altijd gezwierd bij één van de twee.
De een betaalt 2.642,50 minder aan belasting door de belastingvrije som en de andere 4.100,00 door de belastingvrije som dus dat moet je al herwerken. Want een kind, daar betaal je samen voor dus in dat opzicht moet je dat dan omtoveren naar 3.371,25 elk.

Dan later zit je met de kinderopvangkosten:

Federale verminderingen
- Uitgaven kinderopvang45,06-
1384​
67,44-
1384​
- Pensioensparen90-
2361​

Kinderopvangkosten worden gezet door het meest optimale te nemen. Vandaar dat de ene 45,06 belastingvermindering krijgt en de ander 67,44 belastingvermindering krijg. Maar ook dat is iets gezamenlijk dus je wil dat omtoveren naar 50/50. 56,25 elk

Op het einde zit je met de Bijzonder bijdrage sociale zekerheid.

Bijzondere Bijdrage voor de Sociale Zekerheid
Verschuldigd op100.500,00731,28
Dat wordt berekend op het gezamenlijk inkomen dus dat moet je dan herverdelen aan de hand van ieders afzonderlijk inkomen.
...

En gemeentebelasting zelfde verhaal. Er wordt 1 bedrag getoond voor het koppel.

Gemeentebelasting
- op belastbare ink.30.506,51x6,5%1.982,92

Laatst bewerkt:

Ik heb nog altijd een Excel dat de splitsing berekent.

Ik snap die terugkerende verwachtingen m.b.t. de datum van de aanslag niet. Ik heb de laatste 10 jaar mijn aanslagbiljet een keer in augustus gekregen, maar ook meermaals pas in februari en alles daartussen. Daar valt gewoon geen lijn in te trekken en de fiscus heeft ruim de tijd, tot 30 juni 2026.

Terug
Bovenaan