Tax on Web 2025

Nog steeds niets :S Ging ten laatste 30 juni zijn zegt myminfin.

Heb een vermoeden. Vanaf januari 2026 gaat bedrijfsvoorheffing rechtstreeks van mijn invaliditeitsuitkering. Kan zijn dat m'n een accuratere berekening wil maken, wat het doel daarvan is. Geen verrassingen achteraf dus. België kennende hopelijk weer geen halfbakken werk.

Heb een vermoeden. Vanaf januari 2026 gaat bedrijfsvoorheffing rechtstreeks van mijn invaliditeitsuitkering. Kan zijn dat m'n een accuratere berekening wil maken, wat het doel daarvan is. Geen verrassingen achteraf dus. België kennende hopelijk weer geen halfbakken werk.
30 juni 2025 of 2026?

Dit is de thread voor Tax on Web 2025, dus aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024).
Daarvoor is de eindtermijn voor het aanslagbiljet, zoals @Lots02 al aankaart, inderdaad 30 juni 2026. En zo staat het ook op Myminfin:
Qzz1WwP.png

Vraagjes i.v.m. stopzettingsmeerwaarden:

Stel dat je bij stopzetting van de zelfstandige activiteit voor 100 euro al je vaste activa verkoopt, terwijl ze in de boekhouding nog 60 euro waard waren, dan moet je alleen de 40 euro meerwaarde aangeven in vak XXI?

Is er ook iets speciaal in verband met activa zoals personenwagens bij stopzettingsmeerwaarden?

Vraagjes i.v.m. stopzettingsmeerwaarden:

Stel dat je bij stopzetting van de zelfstandige activiteit voor 100 euro al je vaste activa verkoopt, terwijl ze in de boekhouding nog 60 euro waard waren, dan moet je alleen de 40 euro meerwaarde aangeven in vak XXI?

Is er ook iets speciaal in verband met activa zoals personenwagens bij stopzettingsmeerwaarden?
klopt niet helemaal. Ik neem aan dat je de boekwaarde van 60 euro bedoelt. Dat is het verschil tussen aanschaffingsprijs en fiscaal aanvaarde afschrijvingen. Code is 1690-56 (16,5 procent) voor materiele vaste activa indien je nog geen 60 jaar bent. Het speciale bij personenwagen is dat er een fiscale beperking is. Dit is eveneens te beperken bij een verkoop waardoor de fiscale meerwaarde eventuele lager uitvalt dan de boekhoudkundige waarde. Hou ook rekening met de btw-consequenties. Als de goederen niet worden verkocht, moet je deze onttrekken.

Nog altijd geen aanslagbiljet hier. Normaal hebben we het geld jaarlijks op onze rekening eind oktober/november..
stel eens jouw e-box in om op de hoogte te worden gebracht. De teruggave volgt altijd op het einde van de 2de maand na vestiging aanslagbiljet

Heb een "bericht van wijziging" ontvangen.
Maar denk niet dat dit correct is.

Heb een maand tijd om akkoord / niet akkoord te gaan en een motivatie te schrijven. Maar kan niet direct terugvinden of hier eventueel ook negatieve gevolgen aan kunnen zitten voor mij, mochten ze besluiten dat mijn motivatie niet correct is.

Heb een maand tijd om akkoord / niet akkoord te gaan en een motivatie te schrijven. Maar kan niet direct terugvinden of hier eventueel ook negatieve gevolgen aan kunnen zitten voor mij, mochten ze besluiten dat mijn motivatie niet correct is.
je mag een privé-bericht sturen naar mij. Ik weet niet waarover het gaat. Als jouw argumenten niet ingewilligd worden, vestigen ze gewoon een aanslagbiljet inclusief een eventuele belastingverhoging. Daarna kan je altijd in bezwaar gaan.

Als je motivatie niet correct is, dan zal je motivatie weerlegd worden in een "kennisgeving beslissing tot taxatie". Een "beslissing tot taxatie" mag geen extra correcties in je nadeel toevoegen die niet in de originele "bericht van wijziging" stonden.
Er zijn geen "negatieve gevolgen" op het antwoorden op een bericht van wijziging*. Er zijn in theorie negatieve gevolgen aan het "niet antwoorden" op een "bericht van wijziging" want dat laat de adminstratie toe om een "aanslag van ambtswege" te versturen waarin de bewijslast wordt omgedraaid.

(*Behalve als je dingen verteld erin verteld waaruit blijkt dat er nog andere fouten zitten in je aangifte steken die in nadeel zijn van de fiscus. Maar dan zou je een nieuwe "bericht van wijziging" moeten krijgen.)

. Er zijn in theorie negatieve gevolgen aan het "niet antwoorden" op een "bericht van wijziging" want dat laat de adminstratie toe om een "aanslag van ambtswege" te versturen waarin de bewijslast wordt omgedraaid.

Of het wordt geïnterpreteerd als een stilzwijgend akkoord. Dat gebeurd ook.

Het gaat om code 1106/2106 die wij niet ingevuld hebben. Het was een punt waarover we twijfelden omdat we de woning niet zelf bewonen. We hebben toen de wizard gevolgd om het te kunnen invullen, maar de toelichtingen via het (i) knopje, gaven aan dat we dit toch als 'eigen woning' mochten aanschouwen (beroepsredenen). We hebben de wizard volledig doorlopen en ingevuld, maar die nam het KI niet over in de aangifte.

Denk dat we correct gehandeld hebben.
Maar misschien zien we iets over het hoofd, of gaat het gewoon om een attest dat ze moeten ontvangen.

Het gaat om code 1106/2106 die wij niet ingevuld hebben. Het was een punt waarover we twijfelden omdat we de woning niet zelf bewonen. We hebben toen de wizard gevolgd om het te kunnen invullen, maar de toelichtingen via het (i) knopje, gaven aan dat we dit toch als 'eigen woning' mochten aanschouwen (beroepsredenen). We hebben de wizard volledig doorlopen en ingevuld, maar die nam het KI niet over in de aangifte.

Denk dat we correct gehandeld hebben.
Maar misschien zien we iets over het hoofd, of gaat het gewoon om een attest dat ze moeten ontvangen.

Je kan maar 1 eigen woning hebben. Met andere woorden: heb je twee woningen, dan moet je er een zoiezo invullen in code 1106/2106.

Bovendien dien je de woning waarin je niet in woont alsnog als eigen beschouwd aan te geven in code 3106/4106 zodat de belastingdienst weet dat je die niet bent vergeten aan te geven.

Je gaat ook moeten bewijzen dat je recht hebt op de vrijstelling. Met bewijsstukken.
Bv voor een beroepsredenen kan zijn dat dicht bij je werk moet wonen omdat je opgeroepen kan worden en binnen de x aantal tijd dan op de werkvloer dient te zijn.

Als je een job hebt waar het in feite niet uitmaakt hoever je van je werk woont, ga je geen gelijk krijgen.

Mijn belastingsaangifte ontvangen en moet, volgens hen, meer betalen dan ok had aangegeven.

Ik lees dat de code 1106 verhoogd hebben. Ze hebben dit bedrag bijna verdubbelt.🤔🤔🤔
Onder 1106 moet je toch enkel het bedrag ingeven van de gebouwen die je verhuurd

Bijv niet geindexeerd ki van een woning is 1000 euro en van een parking: 80 euro.
Dan heb ik 1080 euro ongevuld.
Ki van eigen woning heb ik niet vermeld op dt aanslagbiljet.

K zal straks eens moeten bellen want ik kreeg geen uitleg waarom.ze dit verhoogd hebben

Mijn belastingsaangifte ontvangen en moet, volgens hen, meer betalen dan ok had aangegeven.

Ik lees dat de code 1106 verhoogd hebben. Ze hebben dit bedrag bijna verdubbelt.🤔🤔🤔
Onder 1106 moet je toch enkel het bedrag ingeven van de gebouwen die je verhuurd
Niet enkel van de gebouwen die je verhuurt, maar ook deze die je niet verhuurt (maar niet zelf bewoont).

Terug
Bovenaan