Tax on Web 2025

6338 terug op 31/10.

Ik 34.9% en madam 4% aangezien ze maar 3maand gewerkt heeft.

Geen idee van waar de 6338 komt. Vermoedelijk stukje huwelijksquotient aan het werk.

Dienstencheques zijn wel geoptimaliseerd geweest. 2 x dividend aftrek. Nog oude woonbonus madam. 2e woning aftrek voor mij + rente aftrek. Aftrek creche + kampen. Voor de rest niks noemenswaardig qua aftrekken.

Zelden zo snel aanslagbiljet gehad, maar dus ook 31/10 €2300 terugkrijgen.
Direct gevolgd door aanslagbiljet onroerende voorheffing, da's wel minder.

Ik dien de mijne al jaren zo snel mogelijk in. Steeds pas tegen eind december terugbetaling.

Dit jaar compleet vergeten, en op het laatste nippertje ingediend.

Ook bij de gelukkigen, 3800€ terug op 31/10.

Idd dat voordeel verlies je denk ik... was 10% korting als je vooraf betaalde.

@glashelder
Goed dat ik het nu al lees. Ziekenfondsen zijn veel te stil over RSZ op invaliditeits uitkeringen. Je moet dat zelf maar ruiken je eerste jaar als invalide.
Dan toch in 2026 rechtstreeks RSZ afgehouden van je invaliditeits uitkering.
Vorig jaar las ik dat m'n direct 11% ging inhouden per maand, terwijl ik op jaarbasis maar 6% betaalde. Dat was dus +5%!
Moet ik nog eens nagaan met ziekenfonds, want dan was het wachten tot 2026 (of nu 2027) om te zien of ik dan nog terug kreeg achteraf. Hopelijk beter geregeld nu met dat uitstel voor een jaar... Maar ik ken onze overheid al genoeg. Ik hoop dus dat ik zo'n uitzondering was die minder dan 11% RSZ betaalde, anders is het dus +5% belasting betalen in deze al dure tijden, dan verlaagt mijn inkomen effectief 5%. Als invalide een belastingverhoging zien zou ver van leuk zijn. Maar eerst eens deftig informeren daarover bij ziekenfonds.

Wordt ook duur taxjaar dan voor me. Moet ik achterstallen RSZ van gans 2025 betalen, en verlies ik maandelijks al dat RSZ bedrag die nu wel ingehouden word in 2026. Das dan 1 jaar plots x2.5 RSZ voor dat overgangsjaar. Zo zullen er plots ook wel veel invaliden zijn die eens slikken dat jaar.
Gelukkig dat ze stil zijn over RSZ op invaliditeitsuitkeringen, want die zijn namelijk 0% :). Wat jij bedoelt zijn de bedrijfsvoorheffingen die ingehouden worden. Wat je in de afgelopen jaren afgehouden werd, zal je effectief wel terugkrijgen hoor, via de belastingsbrief.

Het ideale percentage is er niet. Nu ging men met een vast tarief van 11% voorheffing werken, wat voor jou teveel is, maar voor sommige anderen véél te weinig. Ik vermoed dat men uiteindelijk zal werken met schijven en afhankelijk van je gezinssituatie en je inkomen een bepaald bedrag berekenen. Nu is het soms héél problematisch (zie geval Glashelder) dat mensen onverwachts duizenden euro's moeten achterdragen aan de belastingen, zeker als je progressief werkt. Idem voor mensen die midden in het jaar ziek vallen.

Gelukkig dat ze stil zijn over RSZ op invaliditeitsuitkeringen, want die zijn namelijk 0% :). Wat jij bedoelt zijn de bedrijfsvoorheffingen die ingehouden worden. Wat je in de afgelopen jaren afgehouden werd, zal je effectief wel terugkrijgen hoor, via de belastingsbrief.

Het ideale percentage is er niet. Nu ging men met een vast tarief van 11% voorheffing werken, wat voor jou teveel is, maar voor sommige anderen véél te weinig. Ik vermoed dat men uiteindelijk zal werken met schijven en afhankelijk van je gezinssituatie en je inkomen een bepaald bedrag berekenen. Nu is het soms héél problematisch (zie geval Glashelder) dat mensen onverwachts duizenden euro's moeten achterdragen aan de belastingen, zeker als je progressief werkt. Idem voor mensen die midden in het jaar ziek vallen.
My bad, is indertijd bedrijfsvoorheffing.
Ik wist ook dat als je progressief werkt met deels invaliditeit of ziekte, je veelal een pak meer belasting moet betalen. Verschoot er niet van bij Glashelder.

Als ze dat beter kunnen inschatten naargelang de situatie nu, is het idd voor iedereen beter.

My bad, is indertijd bedrijfsvoorheffing.
Ik wist ook dat als je progressief werkt veelal een pak meer belasting moet betalen.
Voor alle duidelijkheid: je moet geen euro meer belastingen betalen als je progressief werkt tov als je ziek bent of gewoon voltijds werkt.

De belastingen die je op je belastingsbrief moet bijbetalen zijn gewoon belastingen die te weinig afgehouden zijn op voorhand. Dat komt omdat bij progressieve tewerkstelling je 2 keer inkomsten hebt (een keer van de mutualiteit, een keer van de werkgever) en ze bij die de belastingen die ze op voorhand afgehouden (die bedrijfsvoorheffing) enkel de berekening mogen maken op de bedragen die ze zelf betalen, niet op het andere bedrag.

Voor alle duidelijkheid: je moet geen euro meer belastingen betalen als je progressief werkt tov als je ziek bent of gewoon voltijds werkt.

De belastingen die je op je belastingsbrief moet bijbetalen zijn gewoon belastingen die te weinig afgehouden zijn op voorhand. Dat komt omdat bij progressieve tewerkstelling je 2 keer inkomsten hebt (een keer van de mutualiteit, een keer van de werkgever) en ze bij die de belastingen die ze op voorhand afgehouden (die bedrijfsvoorheffing) enkel de berekening mogen maken op de bedragen die ze zelf betalen, niet op het andere bedrag.
Ja wist ik ook. Het gaat hier niet om procentueel MEER belasting betalen, maar meer achterstallige opleg die je sowieso moest betalen. Nu ja, op loon van werk is het altijd meer natuurlijk ... Ik weet ook dat mijn belastingvrije som op mijn jaar inkomen iets hoger is als invalide.
Uw korte uitleg van het doel van dat nieuw systeem was me al vrij duidelijk nu, thx daarvoor.

Betalen, betalen. In juli 650€ OV en vandaag 450€ personenbelasting. De afgelopen maanden 1100€ overgesluisd van de spaarboek naar de overheid. x_x

Iedereen krijgt zo snel al een berekening. Hopelijk wij dit jaar ook :-) De berekening gaf aan dat we 10K+ terugkregen. Zou goed van pas komen voor de verbouwingen.

Ik moet de aangifte nog (laten) indienen maar is eerste keer dat ik via degiro wat dividend heb en geraak er niet aan uit.
BE dividend 164€, daar is 30% bronbelasting op gerekend, netto dus 114,8
US dividend 40,16usd, daar is ook 30% bronbelasting op gerekend, netto dus 28,11

Wat moet ik hier nu nog exact met doen?
Voor het US dividend moet ik de 40,16 USD omrekenen naar €, gerekend aan 0,92? = 37€, dit bedrag invullen in vak 1444 om het aan te geven en in vak 1437 om het te recupereren?

Voor het BE dividend moet ik in vak 1437 het ingehouden bedrag RV invullen = 49,20€ (164*0,3) en optellen met de 37€ van het US dividend?

Correct?

Ik moet de aangifte nog (laten) indienen maar is eerste keer dat ik via degiro wat dividend heb en geraak er niet aan uit.
BE dividend 164€, daar is 30% bronbelasting op gerekend, netto dus 114,8
US dividend 40,16usd, daar is ook 30% bronbelasting op gerekend, netto dus 28,11

Wat moet ik hier nu nog exact met doen?
Voor het US dividend moet ik de 40,16 USD omrekenen naar €, gerekend aan 0,92? = 37€, dit bedrag invullen in vak 1444 om het aan te geven en in vak 1437 om het te recupereren?

Voor het BE dividend moet ik in vak 1437 het ingehouden bedrag RV invullen = 49,20€ (164*0,3) en optellen met de 37€ van het US dividend?

Correct?

Nee. Bronbelasting kan je niet terugvorderen. Enkel in België ingehouden roerende voorheffing op de eerste schijf van 833 euro.

Dit kan dus niet op buitenlandse dividenden tenzij ze via een Belgische tussenpersoon gaan.

Je moet dividend onder de 833 euro ook niet aangeven.

Nee. Bronbelasting kan je niet terugvorderen. Enkel in België ingehouden roerende voorheffing op de eerste schijf van 833 euro.

Dit kan dus niet op buitenlandse dividenden tenzij ze via een Belgische tussenpersoon gaan.

Je moet dividend onder de 833 euro ook niet aangeven.
Ik word niet veel wijzer eerlijk gezegd door dit antwoord.

1) BE dividend: bronbelasting = roerende voorheffing mijn inziens? Die kan ik toch terugvorderen via code 1437 want onder de 833 moet je die niet betalen?

2) US dividend: de bronbelasting ga ik inderdaad niet kunnen terug vorderen. Maar als ik het goed begrijp moet ik het ontvangen dividend wel aangeven in code 1444 en kan ik de belgische belasting op dit bedrag wel terugvorderen via code 1437. Dus die initiele bronbelasting blijft idd behouden maar de extra belgische belasting (rv) kan ik wel terugvorderen?

Of moet ik helemaal niets doen met zowel be als us dividend?
Of is op het BE dividend nog een verschil tussen bronbelasting en roerende voorheffing, maar wat is dan een bronbelasting in belgie want de enige belasting op dividenden is toch roerende voorheffing?

Ik word niet veel wijzer eerlijk gezegd door dit antwoord.

1) BE dividend: bronbelasting = roerende voorheffing mijn inziens? Die kan ik toch terugvorderen via code 1437 want onder de 833 moet je die niet betalen?

2) US dividend: de bronbelasting ga ik inderdaad niet kunnen terug vorderen. Maar als ik het goed begrijp moet ik het ontvangen dividend wel aangeven in code 1444 en kan ik de belgische belasting op dit bedrag wel terugvorderen via code 1437. Dus die initiele bronbelasting blijft idd behouden maar de extra belgische belasting (rv) kan ik wel terugvorderen?

Of moet ik helemaal niets doen met zowel be als us dividend?
Of is op het BE dividend nog een verschil tussen bronbelasting en roerende voorheffing, maar wat is dan een bronbelasting in belgie want de enige belasting op dividenden is toch roerende voorheffing?
Deze Belgische rv op Belgische aandelen kan je idd terugvorderen bij bruto lager dan 833€ (enkel gewone aandelen). US dividend enkel aan te geven als het ETF of de drempel van € 833 werd overschreden. Degiro houdt op het Amerikaanse dividend geen belgische bronheffing in waardoor je niets terugvorderen mag in 1437

Laatst bewerkt:
Vanochtend verslikte ik mij in mijn koffie toen ik een bericht van wijziging van de belastingen ontving. Blijkt dat mijn Airbnb inkomsten niet correct zijn ingevuld. Voor het vak 1156, had ik mij op deze website gebaseerd: "https://www.accountable.eu/nl-be/blog/airbnb-inkomsten-aangeven/".
Dus berekening: <bruto opbrengst> * 50% * 40% * 30%. Zie: "Op een fictieve opbrengst van €5000 vul je uiteindelijk €300 in bij 1156". Nu blijkt dit niet te kloppen en zou de berekening <bruto opbrengst> * 50% * 40% moeten zijn. Dus ipv €300, had ik €1000 moeten ingeven.

In de brief staat dat ik hierdoor belastingverhoging van 10% krijg, dat ze herleiden naar €0 wegens vermoeden van goede trouw.

Ik snap het eerlijk gezegd niet meer. Op deze website (https://www.bakertilly.be/sites/default/files/2022-08/Jouw_logies_en_je_belastingaangifte.pdf) staat ook de berekening die ik heb gebruikt.

Wat doe ik nu best? Akkoord gaan met deze wijziging, die eigenlijk geen wijziging is, want ze wordt herleid naar 0€. Of niet akkoord gaan?

Je geeft toch nooit de waarde van de belasting in, maar gewoon het bedrag waarop het belast wordt?
Zoals je ook je normaal loon ingeeft en niet zelf uitrekend hoeveel belasting dat is?

Dus je geeft bruto opbrengst * 50% *40% in zodat deze aan 30% belast wordt.

Zelf geen ervaring met wijzigingen.

Terug
Bovenaan