Tax on Web 2025

In orde maken en een paardenstalletje op zetten en verhuren als paardenwei voorlopig. Easymoney

Er effectief geld voor vragen is wel recipe for disaster. Pachter wetgeving sux donkeyballs.

En als je er geld voor krijgt, is er een verwachting dat het in orde is. Ik heb hier vb per ongeluk een lammetje vermoord door haag te snoeien en er was liguster snoeisel in de weide gevallen. Schaap fret ervan, schaap valt dood. Ik wist niet dat ze ervan doodvallen.

Die boer betaalt niks, dus er was weinig discussie. Als het een betalend verhaal is, is het iets anders uiteraard.

Stal en omheining is redelijk kostelijk en onderhoud. Sop de kolen niet waard tenzij het paar ha is.

Ik ga het hier even zetten...

Als ik in september een tuin koop en ik verkoop die een paar weken later al door met een bescheiden winst. Moet ik daar dan iets van meerwaardebelastingen op betalen?

Bij aandelen weet ik hoe het vanaf volgend jaar zit. Maar hoe met vastgoed waar dit onder valt?
Ga ik als speculant belast worden?
Bepaalde regels qua grootorde van winst of de tijd ertussen om dat te vermijden?
...

Op snel verkoop voor gronden bestaat er allang een meerwaardebelasting maar de berekening is wel vrij specifiek. Je moet redelijk wat meerwaarde halen tegen dat je effectief belast wordt. (In realiteit moet je al 25% hoger zitten tegen dat je effectief belast wordt want er is ergens al een forfaitaire kost van 25%)

Staat denk ik een redelijk goeie uitleg hier

Overdracht van in België gelegen gronden of zakelijke rechten op gronden:
a)meerwaarden belastbaar tegen 33 %:
1205
b)meerwaarden belastbaar tegen 16,5 %:
1206
c)verliezen van 2023:
1207
d)nog niet afgetrokken verliezen van de vorige 5 jaren:
1208

Beiden bedankt voor de info.
Gesjost ben ik dus.

Het is 2a73.
Een idee wat zoiets kan opleveren als ezelweitje?
Ik vrees zo weinig dat ik het best toch maximaal volledig in orde breng met gazon en er dan zelf maar af en toe ga picknicken/bbq'en. En een fruitboompje erop.

De tuin is 1 en al wortel. Stekelende boompjes van 4m hoog op de hele oppervlakte.
3k om het clean te laten maken ongeveer.
En enkel het gras kan ik me in 't geval van een wei wat op uitsparen, de rest moet sowieso.

2a73. 273m2 dus?

Wat dat opbrengt bij verhuur? 5 euro of zo per maand. Weides gaan 100 euro per ha.

Zelfs bij verkoop is dat misschien maar 1500 of 2000 euro. Niks om je zorgen over te maken dus. Of is het bouwgrond?

Als het effectief maar 273m2 is, is het toch echt geen "paar k om het goed te krijgen". Maai dat wekelijks tot september. Ga er met de verticuteerder door in september, smijt er een zak graszaad over van 50 euro en paar remorquen compost Voor 100 euro. Tegen begin volgend jaar zal dat al 90% in orde zijn.

En die struikjes/boompjes, dat zal wel meevallen denk ik dan. Het is 273m2, hoe erg kan het zijn? Zullen er wel geen 20 ferme exemplaren op staan zeker?

Voor de rest ga je er niks mee kunnen doen. Misschien 1 of 2 dwerggeitjes. Zelfs voor 1 schaap is dat te weinig grasproductie. Voor een paard is dat veeeeeel te klein.

Deftige fruitbomen ga je er 10 of 15 op kunnen zetten.

Misschien paar kippen ? En rij frambozen. En paar druiven. 2 appels, 2 peren, 2 kersen, 2 pruimen. Vuur put en er af en toe gaan chillen?

2a73. 273m2 dus?

Wat dat opbrengt bij verhuur? 5 euro of zo per maand. Weides gaan 100 euro per ha.

Zelfs bij verkoop is dat misschien maar 1500 of 2000 euro. Niks om je zorgen over te maken dus. Of is het bouwgrond?

Als het effectief maar 273m2 is, is het toch echt geen "paar k om het goed te krijgen". Maai dat wekelijks tot september. Ga er met de verticuteerder door in september, smijt er een zak graszaad over van 50 euro en paar remorquen compost Voor 100 euro. Tegen begin volgend jaar zal dat al 90% in orde zijn.

En die struikjes/boompjes, dat zal wel meevallen denk ik dan. Het is 273m2, hoe erg kan het zijn? Zullen er wel geen 20 ferme exemplaren op staan zeker?

Voor de rest ga je er niks mee kunnen doen. Misschien 1 of 2 dwerggeitjes. Zelfs voor 1 schaap is dat te weinig grasproductie. Voor een paard is dat veeeeeel te klein.

Deftige fruitbomen ga je er 10 of 15 op kunnen zetten.

Misschien paar kippen ? En rij frambozen. En paar druiven. 2 appels, 2 peren, 2 kersen, 2 pruimen. Vuur put en er af en toe gaan chillen?
Ik heb er 3500 voor betaald (officieel geschat en vastgelegd dus). Excl een hoop notaris shit. Dus laten we zeggen 4k en een klets.
Alle boompjes heb ik nu zelf al omgelegd en opgestapeld; paar dagen mee bezig geweest.
De 2 man die ik al heb laten komen kijken (ene in 't wit, ene in 't zwart) zeiden beiden hetzelfde: dat werk had je je wel kunnen besparen, dat is voor ons een uurtje extra werk.

Zeiden beiden ook:
- minstens 2 containers groen afval (er staan aan de rand nog een paar dennen ook van 20m)
- ga 't niet zelf hakselen, want ook daar ben je te lang mee bezig en dan moet 't nog afgevoerd worden
- wil ik ook het betonnen paadje dat erdoor loopt weg, dat moet dan weer apart
- grond zal terug aangevuld moeten worden
- over zaaien of boordstenen of achteraan draad werd nog niet eens gesproken
- kostprijs om 't op te kuisen en te levellen: +- 2,5k

Ik dacht het aan de rijke b&b'ers te kunnen verpatsen voor 10k ofzo.

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat je hier doorgaans een kapvergunning voor nodig hebt (en daardoor ook vaak nieuwe bomen moet planten...)
Had ik al aan gedacht, maar is pas bij 1m omtrek op 1m hoogte, bij hoogstam en tijdens het broedseizoen van 15/03 tem 15/07.
Dus leek me hier geen probleem, tenzij het landschapsveranderend is. Ik dacht ze niet wijzer te gaan maken bij de gemeente dan nodig, als van de buren niemand klaagt komt dat wel goed lijkt me.

Voor nog geen 3are moet je inderdaad niet aan een paardenverhuur gaan denken.

Het is misschien nog interessanter om aan te bieden aan de gemeente voor glasbollen op te zetten.

De eerste terugbetalingen zijn al een feit :)

1754568331904.png

Aha... ze hebben de BG leden in een database zitten, en verwerken die eerst, zodat ze hier een positief imago krijgen 😜.
On a serious note: hoe gebeurt de sequencing van de verwerking eigenlijk? Random? Grote terugbetalingen later? ....?

Aha... ze hebben de BG leden in een database zitten, en verwerken die eerst, zodat ze hier een positief imago krijgen 😜.
On a serious note: hoe gebeurt de sequencing van de verwerking eigenlijk? Random? Grote terugbetalingen later? ....?
totaal random. Aangifte heb ik pas rond de 25e juni ingediend (uitzonderlijk laat voor mijn doen), was een complexe aangifte met deel 1 én deel 2 én heel wat bijlages én had net nog een belastingscontrole gekregen, dus het zou net een dossier moeten zijn waar ze hun tijd voor nemen, maar is gewoon superrap gegaan.

Hier weer gejost. Vorig jaar aanvraag tot wijziging voor een fiche van 400 gekregen 200 voorheffing niet toegvoegd te hebben.

Dit jaar de fiche mooi toegevoegd. Fiscus doet nu aanvraag tot wijziging om de fiche te verwijderen. Anders was aanslagbiljet er ook al geweest wsch...

Dat "fiscaal voluntariaat" is eigenlijk ook niet de meest optimale aanpak.

Je kan dan beter zelf voorafbetalingen doen want dan heb je nog het voordeel van de "bonificatie"
Idd dat voordeel verlies je denk ik... was 10% korting als je vooraf betaalde.

@glashelder
Goed dat ik het nu al lees. Ziekenfondsen zijn veel te stil over RSZ op invaliditeits uitkeringen. Je moet dat zelf maar ruiken je eerste jaar als invalide.
Dan toch in 2026 rechtstreeks RSZ afgehouden van je invaliditeits uitkering.
Vorig jaar las ik dat m'n direct 11% ging inhouden per maand, terwijl ik op jaarbasis maar 6% betaalde. Dat was dus +5%!
Moet ik nog eens nagaan met ziekenfonds, want dan was het wachten tot 2026 (of nu 2027) om te zien of ik dan nog terug kreeg achteraf. Hopelijk beter geregeld nu met dat uitstel voor een jaar... Maar ik ken onze overheid al genoeg. Ik hoop dus dat ik zo'n uitzondering was die minder dan 11% RSZ betaalde, anders is het dus +5% belasting betalen in deze al dure tijden, dan verlaagt mijn inkomen effectief 5%. Als invalide een belastingverhoging zien zou ver van leuk zijn. Maar eerst eens deftig informeren daarover bij ziekenfonds.

Wordt ook duur taxjaar dan voor me. Moet ik achterstallen RSZ van gans 2025 betalen, en verlies ik maandelijks al dat RSZ bedrag die nu wel ingehouden word in 2026. Das dan 1 jaar plots x2.5 RSZ voor dat overgangsjaar. Zo zullen er plots ook wel veel invaliden zijn die eens slikken dat jaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan