Tax on Web 2025

Nadeel met het huidig systeem is dat mensen niet goed genoeg geïnformeerd zijn dus dat komt altijd aan als een verrassing. Daar zou meer rond moeten gewerkt worden.
Dat verandert vanaf 1 januari 2026. Ze wilden het al eerder invoeren, maar hadden weer niet bedacht dat er allerlei uitzonderingen zijn, haha.

Dit jaar mag ik €6500 betalen daarvoor. Valt nog mee (vanwege fiscaal voluntariaat op deeltijdse job), vorig jaar was het €7300.

Dat verandert vanaf 1 januari 2026. Ze wilden het al eerder invoeren, maar hadden weer niet bedacht dat er allerlei uitzonderingen zijn, haha.

Dit jaar mag ik €6500 betalen daarvoor. Valt nog mee (vanwege fiscaal voluntariaat op deeltijdse job), vorig jaar was het €7300.

Dat "fiscaal voluntariaat" is eigenlijk ook niet de meest optimale aanpak.

Je kan dan beter zelf voorafbetalingen doen want dan heb je nog het voordeel van de "bonificatie"

Heb zo'n 700 aan dividenden van Ahold Delahize (NL) gekregen. Kan ik deze inbrengen onder 1160 om deel van de dubbele belasting terug te krijgen? Dit is dubbel belast geweest.

Voor het eerst moet ik bijleggen, zo'n € 2000. Uitleg gekregen van de boekhouder waarom. Is logisch, maar hij was precies ook verrast dat het afhalen van mijn 3de pijler pensioensparen invloed had op de status ‘laagverdiener’ waardoor het “Belastingkrediet lage activiteitsinkomsten” wegvalt. Daarnaast ook nog terugbetaling Sociale Bijdragen en mijn vrouw haar werkgever dat niet genoeg afhielt.
Achja geen onoverkomelijk bedrag. We hebben ook maar een gemiddelde aanslagvoet van 27,7 % en 17,4 % :laugh:

Wat een tegenvaller die belastingsbrief, eerst 3K terugkrijgen, tot ik het bijberoep invulde met 4.9k winst, er bleef nog 300 van over.

Dan vraag je je af waarom je dat toch zou blijven doen, zucht..

Heb zo'n 700 aan dividenden van Ahold Delahize (NL) gekregen. Kan ik deze inbrengen onder 1160 om deel van de dubbele belasting terug te krijgen? Dit is dubbel belast geweest.

Nee. De eerste 833 moet je niet aangeven. Als je daar Belgische onroerende voorheffing op hebt betaald (dus het is via een Belgische instellingen gegaan) kan je die roerende voorheffing invullen op code 1437.

Buitenlandse bronheffing kan je nooit terugvorderen (via de Belgische aangifte). Als je je dividenden dient aan te geven is hier wel een administratieve tolerantie voor. Dan mag je het volgende doen:

Brutodividend - vrijstelling (als je die nog niet hebt gebruikt) = X

X-bronheffing= aan te geven dividend

Sinds vorig jaar ben ik voor 1/6 eigenaar van een eigendom in het buitenland.
Hoe moet ik dit belastingsmatig verwerken in de aangifte?
Ter info, we halen hier geen inkomsten uit.

Sinds vorig jaar ben ik voor 1/6 eigenaar van een eigendom in het buitenland.
Hoe moet ik dit belastingsmatig verwerken in de aangifte?
Ter info, we halen hier geen inkomsten uit.

Formulier invullen voor het kadastraal inkomen te laten bepalen door de fiscus

Daarna code 1106 in kader 3 invullen met dat verkregen kadastraal inkomen + onderaan in kader 3 correct vrijstellen (hangt af van welk land.)

Wat een tegenvaller die belastingsbrief, eerst 3K terugkrijgen, tot ik het bijberoep invulde met 4.9k winst, er bleef nog 300 van over.

Dus van die 4,9k winst moet je 2,7k afgeven aan vadertje staat? Best absurd als je er even over nadenkt.

Dus van die 4,9k winst moet je 2,7k afgeven aan vadertje staat? Best absurd als je er even over nadenkt.

Zeker absurd als je dat zet naast een flexijob, wat mij betreft mag een bijberoep op hetzelfde niveau belast worden. Of flexijob meer, wat de overheid verkiest...

Heel dat flexijob statuut is zo ontkracht. Kost de schatkist miljoenen. Had puur bij horeca moeten blijven. Weer een typisch Belgische creatie...

Winst is duur in dat statuut hé, hopelijk ben je uw sociale bijdragen ook nog niet vergeten.
Nog eens +-21% op de winsten, dan wel fiscaal aftrekbaar als extra kost.

Dat is helaas normaal.
Bijberoep = 1/3 overhouden van je winst na belastingen.
Vennootschap = 2/3 overhouden van je winst na belastingen

Ik ga het hier even zetten...

Als ik in september een tuin koop en ik verkoop die een paar weken later al door met een bescheiden winst. Moet ik daar dan iets van meerwaardebelastingen op betalen?

Bij aandelen weet ik hoe het vanaf volgend jaar zit. Maar hoe met vastgoed waar dit onder valt?
Ga ik als speculant belast worden?
Bepaalde regels qua grootorde van winst of de tijd ertussen om dat te vermijden?
...

Ik ga het hier even zetten...

Als ik in september een tuin koop en ik verkoop die een paar weken later al door met een bescheiden winst. Moet ik daar dan iets van meerwaardebelastingen op betalen?

Bij aandelen weet ik hoe het vanaf volgend jaar zit. Maar hoe met vastgoed waar dit onder valt?
Ga ik als speculant belast worden?
Bepaalde regels qua grootorde van winst of de tijd ertussen om dat te vermijden?
...
Grond: 8y termijn voor meerwaarde tax.

En nog risico op prijsbewimpeling onderzoek als het zo snel gebeurt...

Grond: 8y termijn voor meerwaarde tax.

En nog risico op prijsbewimpeling onderzoek als het zo snel gebeurt...
Het is geen bouwgrond.
Het ligt achter iemand anders z'n huis.
De tuin wordt me zelf in de maag gesplitst als een package deal met een parkeerplaats (waar het me om gaat) om een lang aanslepende faillissementsdossier af te kunnen sluiten. Prijs was bepaald door een schatter en verkoper is ontoerekeningsvatbaar verklaard en heeft dus een bewindvoerder.

Maakt dit enig verschil?

Nog wat meer duiding: de persoon wiens huis aan de tuin grenst heeft geen interesse, die had ik allereerst al proberen betrekken bij 't dossier.
Maar nu ligt er een b&b tegenop met een mooie grote tuin (die dus grenst aan deze), maar die zouden eventueel toch interesse kunnen hebben (had ik niet gedacht en beter al wat eerder eens aangesproken).
De tuin is een wildernis dat me paar 1000 euro gaat kosten om er puur gras op te krijgen. Terwijl ik aan de overkant van de straat woon, dus ga daar nooit wat aan hebben.

Het is geen bouwgrond.

Maakt niet uit. Grond is grond.

Bij ons is het ook zever geweest. Huis is gekocht in 1 akte met 2 percelen. Stuk dat bebouwd is en een stuk dat landbouwgrond is (de tuin dus). Er is gewoon 1 prijs bepaald voor alles samen. Notaris heeft ons er 12001492x op gewezen dat bij verkoop sneller dan 8y er zever kan zijn om een split te krijgen van de originele prijs in de beide percelen en de beide percelen bij verkoop... (huis is 5y voor vrijstelling, dus er is mogelijkheid tot foefelare en de fiscus kan intern vechten om hun fair share te krijgen...)

Ik was altijd van de redenering dat meerwaarde belasting een nice thing to have is, maar je moet je er wel bewust van zijn. Kans dat we hier binnen de 8y verkopen is ook redelijk klein anyway (we zijn al bijna 4y ver ondertussen).

Het ligt achter iemand anders z'n huis.
De tuin wordt me zelf in de maag gesplitst als een package deal met een parkeerplaats (waar het me om gaat) om een lang aanslepende faillissementsdossier af te kunnen sluiten. Prijs was bepaald door een schatter en verkoper is ontoerekeningsvatbaar verklaard en heeft dus een bewindvoerder.

Maakt dit enig verschil?

Nog wat meer duiding: de persoon wiens huis aan de tuin grenst heeft geen interesse, die had ik allereerst al proberen betrekken bij 't dossier.
Maar nu ligt er een b&b tegenop met een mooie grote tuin (die dus grenst aan deze), maar die zouden eventueel toch interesse kunnen hebben (had ik niet gedacht en beter al wat eerder eens aangesproken).
De tuin is een wildernis dat me paar 1000 euro gaat kosten om er puur gras op te krijgen. Terwijl ik aan de overkant van de straat woon, dus ga daar nooit wat aan hebben.

Hoe groot is dat stuk grond? Je kunt daar toch 2x per jaar met een maaier zonder bak door gaan. Of een lokale boer zoeken om wat schapen op te smijten. Om maar te zeggen dat maintenance minimaal is en je tijd hebt om een deftige verkoop te fixen.

Uiteraard is een aansluiting met bestaand stuk grond een optimale optie. De grond van de buur is nu eenmaal meer waard dan een random perceel.

Vraag notaris ook eens naar de forfaits. Je kunt per jaar x% bij je prijs tellen, pas daarboven ben je taxable op de meerwaarde (los van de net ingevoerde meerwaarde belasting overigens). Volgens chatgpt is het 33% + gemeente tax binnen de 5y (16.5% tussen 5 en 8y). Vrijstelling op 5% per VOLLEDIG verstreken jaar. Dus je gaat er volgens mij aanhangen voor 33%.

In orde maken en een paardenstalletje op zetten en verhuren als paardenwei voorlopig. Easymoney

In orde maken en een paardenstalletje op zetten en verhuren als paardenwei voorlopig. Easymoney

Beiden bedankt voor de info.
Gesjost ben ik dus.

Het is 2a73.
Een idee wat zoiets kan opleveren als ezelweitje?
Ik vrees zo weinig dat ik het best toch maximaal volledig in orde breng met gazon en er dan zelf maar af en toe ga picknicken/bbq'en. En een fruitboompje erop.

De tuin is 1 en al wortel. Stekelende boompjes van 4m hoog op de hele oppervlakte.
3k om het clean te laten maken ongeveer.
En enkel het gras kan ik me in 't geval van een wei wat op uitsparen, de rest moet sowieso.

Terug
Bovenaan