Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
melding in mijn e-box.
ze zijn er in 2019 vanuit gegaan dat voor inkomstenjaar 2018 ik recht had op 1700€ vrijstelling op woon-werk-verkeer.
foutje, dat was maar 400€.
nu gaan ze dus mijn belastingen herberekenen... iemand een idee wat ik mag verwachten? ik ga toch geen 1300€ extra moeten ophoesten hoop ik?
Je gaat belast worden op die 1300 euro (die was namelijk verkeerdelijk vrijgesteld van belastingen).

Was dat op papier ingediend?

Had je recht op volledige vrijstelling ? Gedeelte met openbaar vervoer gedaan?

Er is blijkbaar een fout gebeurd. Zowel ivm de pensioenen als met die vrijstelling woonwerk verkeer.

Je gaat geen 1300€ moeten bijbetalen, maar kan zijn dat je idd iets gaat moeten bijbetalen

Je gaat belast worden op die 1300 euro (die was namelijk verkeerdelijk vrijgesteld van belastingen).

Was dat op papier ingediend?
voorstel tot vereenvoudigde aangifte
Had je recht op volledige vrijstelling ? Gedeelte met openbaar vervoer gedaan?

Er is blijkbaar een fout gebeurd. Zowel ivm de pensioenen als met die vrijstelling woonwerk verkeer.

Je gaat geen 1300€ moeten bijbetalen, maar kan zijn dat je idd iets gaat moeten bijbetalen
ja, in het bericht staat dat zij zelf er verkeerdelijk zijn van uit gegaan dat ik met openbaar vervoer, of met vervoer georganiseerd door werkgever gegaan ben, maar toen deed ik alles met de auto (carpooling)
dat was toen wel een nieuwe werkgever (waarvoor ik ook maar 1 jaar gewerkt heb)

voorstel tot vereenvoudigde aangifte

ja, in het bericht staat dat zij zelf er verkeerdelijk zijn van uit gegaan dat ik met openbaar vervoer, of met vervoer georganiseerd door werkgever gegaan ben, maar toen deed ik alles met de auto (carpooling)
dat was toen wel een nieuwe werkgever (waarvoor ik ook maar 1 jaar gewerkt heb)
Verkeerd van de administratie ja.
Is dan te beperken ipv volledig vrij te stellen.

Je had het niet zelf nog aangepast naar 400? Dan kan je niet akkoord gaan, indien je het voorstel niet hebt aangepast ga je niet veel kunnen doen behalve akkoord gaan nu

nee, niks aangepast. je gaat er eigenlijk van uit dat zo'n vereenvoudigde aangifte correct is, als je er niks van kent :(

nee, niks aangepast. je gaat er eigenlijk van uit dat zo'n vereenvoudigde aangifte correct is, als je er niks van kent :(
Het is een voorstel. Heb dat ook wel eens gehad maar op papier en toen heb ik daar melding van gehad maar geen boete. Maar was nog voor de afrekening vorderde

Verkeerdelijke opvatting. Het is en blijft een voorstel. Jij blijft verantwoordelijk voor de juistheid van de aangifte.
Aangezien er mensen zijn die dit wss wel hebben aangepast (in hun nadeel) kunnen ze niet anders dan dit bij jou ook aanpassen. Om iedereen gelijk te behandelen.

Een boete ga je niet krijgen hiervoor, gaat wss wel wel wat moeten terug betalen

Kan dat in feite zomaar? Terugkomen op een inkomstenjaar dat afgesloten is en waar de aangifte al van nagekeken is?
Snap zelfs niet waarom ze daar nu ineens op terugkomen.

Kan dat in feite zomaar? Terugkomen op een inkomstenjaar dat afgesloten is en waar de aangifte al van nagekeken is?
Zou me verbazen dat de overheid dit niet kan.
Dat je dit zelf nadien nog zou kunnen is een andere vraag.

Art 354 WIB92:

Bij niet-aangifte, bij laattijdige overlegging van aangifte, of wanneer de verschuldigde
belasting hoger is dan de belasting met betrekking tot de belastbare inkomsten en de andere
gegevens vermeld in de daartoe bestemde rubrieken van een aangifteformulier dat voldoet aan
de vorm- en termijnvereisten, gesteld bij de artikelen 307 tot 311, mag de belasting of de
aanvullende belasting, in afwijking van artikel 359, worden gevestigd gedurende drie jaar vanaf 1
januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd waar voor de belasting is
verschuldigd.

Art 354 WIB92:

Bij niet-aangifte, bij laattijdige overlegging van aangifte, of wanneer de verschuldigde
belasting hoger is dan de belasting met betrekking tot de belastbare inkomsten en de andere
gegevens vermeld in de daartoe bestemde rubrieken van een aangifteformulier dat voldoet aan
de vorm- en termijnvereisten, gesteld bij de artikelen 307 tot 311, mag de belasting of de
aanvullende belasting, in afwijking van artikel 359, worden gevestigd gedurende drie jaar vanaf 1
januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd waar voor de belasting is
verschuldigd.

+ te combineren met dit:

De belastingwet is van openbare orde.

Het is niet omdat de overheid een voorstel van vereenvoudigde aangifte verkeerd invult, dat je hierdoor een uitzondering krijgt op de geldende fiscale regels.

Zou me verbazen dat de overheid dit niet kan.
Dat je dit zelf nadien nog zou kunnen is een andere vraag.
Je kan tot 6 maand na de ontvangst van je aanslagbiljet in bezwaar gaan.
Je kan je tow aangifte nog zelf aanpassen
En je kan een ambtshalve ontheffing vragen (in het geval van bv. Kinderen te laste kan je zelfs 5jaar? Terug gaan)

Is er ergens een duidelijke uitleg voor zelfstandige in bijberoep te vinden ofzo? Zelfstandige in bijberoep, maar krijg vast bedrag per shift gestort zeg maar, geen kosten of dergelijke (allez, wel de kost van verzekering en aansluiting zelfstandige via liantis). Zou toch moeten lukken zonder boekhouder denk ik

Is er ergens een duidelijke uitleg voor zelfstandige in bijberoep te vinden ofzo? Zelfstandige in bijberoep, maar krijg vast bedrag per shift gestort zeg maar, geen kosten of dergelijke (allez, wel de kost van verzekering en aansluiting zelfstandige via liantis). Zou toch moeten lukken zonder boekhouder denk ik
Moet je gewoon enkele zaken op Deel 2 invullen; op zich niet heel moeilijk. Je doet nu ook zelf je boekhouding?
Wat kort door de bocht, mar eigenlijk moet je gewoon je omzet ingeven, je kosten, en je bedrag aan sociale bijdragen.

Wij hebben vandaag teruggekregen, sinds vorig jaar zijn wij wettelijk samenwonend en dus eerste keer zo moeten invullen.
Mijn vriendin en ik hebben beide een aparte rekening en zij is bij mij ten laste, op het aanslagbiljet staat duidelijk mijn rekeningnummer vermeld maar is vandaag dus op haar rekeningnummer gestort. In de aangifte stonden mijn gegevens als man in de linkerkolom ingevuld zoals het hoort dus ik snap niet hoe dat nog fout is kunnen lopen?
Ik neem aan dat ik ze toch best contacteer om ervoor te zorgen dat het in de toekomst correct verloopt.
Antwoord van 'personenbelasting' :
Mijnheer,

Op basis van de elementen die wij ontvingen, kunnen wij u het volgende antwoord geven.

Aangezien het aanslagbiljet op naam van u en van uw partner staat, gebeurt de uitbetaling op één rekeningnummer.
Indien u het rekeningnummer wenst te wijzigen, dan dienen zowel u als uw partner deze wijziging te ondertekenen.
Bedankt he personenbelasting voor dit verhelderend bericht, het is verdekke MIJN rekeningnummer dat er staat. Negeer anders gewoon de inhoud van mijn aanslagbiljet en geef mij een totaal nietszeggend antwoord dat helpt iedereen vooruit.
Ik heb ze dan maar een zonnig mailtje teruggestuurd waarbij ik het in lagere school niveau nogmaals probeer uit te leggen in de hoop dat ze toch eens gaan kijken waarom het misgelopen is. Niet dat dit voor mij nu zo'n probleem was maar ik word er gewoon door getriggerd.

Een vraagje, mijn vriendin en ik zijn beiden grensarbeiders (wonend in België en weekend in Nederland). Tot nu toe heeft de boekhouder van mijn vriendin (toen ze nog zelfstandige was in België) onze belastingen ingevuld. Is er een online tool om dit zelf te leren in onze situatie?

Moet je gewoon enkele zaken op Deel 2 invullen; op zich niet heel moeilijk. Je doet nu ook zelf je boekhouding?
Wat kort door de bocht, mar eigenlijk moet je gewoon je omzet ingeven, je kosten, en je bedrag aan sociale bijdragen.

Hangt er van af of het betreft om winsten of baten eigenlijk.

Bij winsten:
1600: Bruto-omzet (Omzet - aankoopprijs verkochte handelsgoederen)
1606: andere bedrijfskosten*
1632: sociale bijdragen
1617: omzet of netto? kopiëren om aan te duiden dat je zelfstandige in bijberoep bent.

Bij baten:
1650: Ontvangsten
1656: Kosten*
1657: sociale bijdragen
1676: Ontvangsten of netto- opbrengst kopiëren om aan te duiden dat je zelfstandige in bijberoep bent.

*Wel opletten met alle specifieke kostenregels omtrent auto's, representatie, restaurant,...
(In incognito openen om het artikel te openen.)

@DogFacedGod ik ben niet meer zeker maar is het bij Baten of Winsten dat je moet opletten met de kosten.

Bij èèn van beide zullen de werkelijke kosten in mindering gebracht worden, ook al is het forfaitaire bedrag hoger?

Terug
Bovenaan