Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Dit jaar hebben mijn vrouw en ik dus nog een afzonderlijke belastingaangifte. Maar toen we de vereenvoudigde van mijn vrouw bekeken (ze heeft geen inkomen) stond er bij dat als ik dividenden ontving, zij dit ook moet aangeven? Dit lijkt me toch vreemd. Is het niet genoeg als ik dat gedaan heb?

Hmm, als ik 10000 invul bij 1170, dan maakt het wel een verschil...

Ja waarschijnlijk omdat je met 10.000 euro inningskosten beter uitkomt om aan marginaal tarief belast te worden.

vb: 1.000 € te belasten buitenlandse dividenden in België.
100€ inningskosten:
900€ te belasten aan progressief tarief of 1.000 euro aan apart tarief (30%): Systeem kiest het beste uit:

1.000 te belasten dividenden en 900€ inningskosten.
100€ te belasten aan progressief tarief of 1.000€ aan apart tarief (30%): Optie 1 gaat voordeliger zijn.

Dit jaar hebben mijn vrouw en ik dus nog een afzonderlijke belastingaangifte. Maar toen we de vereenvoudigde van mijn vrouw bekeken (ze heeft geen inkomen) stond er bij dat als ik dividenden ontving, zij dit ook moet aangeven? Dit lijkt me toch vreemd. Is het niet genoeg als ik dat gedaan heb?

Hangt er van af: Getrouwd met scheiding van goederen of getrouwd onder wettelijk stelsel?

Met scheiding van goederen: ieder zijn eigen dividenden. Krijg jij 100€ dividenden van een eigen kapitaal: enkel bij jou aan te geven
Wettelijk stelsel: ontvangen dividenden 50/50 verdelen tussen jou en jouw vrouw.
Kan wel voordeel opleveren in jouw situatie.

Stel 1.000 buitenlandse dividenden van een ETF te belasten op een effectenrekening enkel op jouw naam.
Stel dat ze ontvangen zijn nadat je getrouwd bent en wettelijk stelsel. Dan is dat de helft bij haar en de helft bij jou
Stel dat ze ontvangen zijn nadat je getrouwd bent en scheiding van goederen. Alles bij jou.

Aah natuurlijk. 't is dubbel nu we getrouwd zijn. Crap, dan moet ik de aangifte van mijn vrouw aanpassen.

Ik heb mijn woning verhuurd in December 2020 (hypotheek is van eind 2014).
Klopt het dat ik nog wel 2280 euro mag inbrengen van de hyptoheek en dan mijn niet geindexeerd KI moet ingeven bij verhuurde woning?

Als ik het goed voorheb (kinderen ten laste en kinderopvang)
Ik heb 2 kinderen, waarvan eentje nog niet naar de creche gaat, de vorige een heel jaar:

vak 1030: 2 kinderen inullen
vak 1038: niets invullen
vak 1384: de berekening doen adhv het attest dat we hebben van de creche.

Nu als je bij vak 1038 de kinderen wegdoet, komt er zo'n popup met de 2 kinderen ten laste, moet ik daar dan ook iets in doen? of mag ik die gewoon laten staan. Ik heb eens geprobeerd eentje te verwijderen en dan lijkt het erop dat er niets veranderd.

Vandaag ook al eens snel gekeken.
Ik verschoot toen ik naar de berekening keek van vereenvoudigd aangifte. Was +2000 euro meer dan verwacht te betalen.

Toen zag ik dat KI was aangegevuld in vak 1106, geen idee waarom eigenlijk.
Heb ik vak 1106 leeggemaakt en nog de vrijgestelde RV ingevuld. Dan kwam ik uit op het geen ik in gedachten had.

Nog even nagekeken of al de rest correct was ingevuld en dat was het geval. Opgeslagen en nu laat ik dat nog een paar dagen sudderen, moest ik nog iets vergeten zijn. :D
naar aanleiding van jouw bericht ben ik eens aan het kijken naar die codes. Maar bij mij is niets ingevuld (wij betalen wel de onroerende voorheffing) => we hebben een eerste en enige woning, verhuren voor de rest helemaal niets. Moeten we dan iets speciaals invullen ivm het KI?

edit: nevermind deze vraag, even de simulator doorlopen en daarin komt duidelijk naarvoor dat het KI vrijgesteld is en dat ik dit niet mag overnemen in m'n aangifte

Ik heb mijn woning verhuurd in December 2020 (hypotheek is van eind 2014).
Klopt het dat ik nog wel 2280 euro mag inbrengen van de hyptoheek en dan mijn niet geindexeerd KI moet ingeven bij verhuurde woning?

Of je verhuurt (aan een natuurlijk persoon) of niet verhuurt maakt niet uit.
of je er daarin woont of niet, dat maakt uit.

Dus heb je in geheel 2020 er niet in gewoond hebt (en geen uitzondering voor beroeps of sociale redenen), dan dien je de code 1106 in te vullen voor gans het jaar. (Indien niet gans het jaar, proratiseren voor de periode dat je er niet ingewoond hebt.)
De lening kan je nog invullen in het "niet-eigen woning" gedeelte van vak IX

Daar heb je twee opties:
De codes 1370/2370: de eerste generatie woonbonus invullen
of 1146/1358: interesten in 1146, de beperkte kapitaalsaflossingen in 1358.

Keuze is onherroepelijk dacht ik en moet zo verder gezet worden? (Ik ben niet meer zo mee met de hypothecaire leningen. Dat is een complexe soep geworden.)

Als ik het goed voorheb (kinderen ten laste en kinderopvang)
Ik heb 2 kinderen, waarvan eentje nog niet naar de creche gaat, de vorige een heel jaar:

vak 1030: 2 kinderen inullen
vak 1038: niets invullen
vak 1384: de berekening doen adhv het attest dat we hebben van de creche.

Nu als je bij vak 1038 de kinderen wegdoet, komt er zo'n popup met de 2 kinderen ten laste, moet ik daar dan ook iets in doen? of mag ik die gewoon laten staan. Ik heb eens geprobeerd eentje te verwijderen en dan lijkt het erop dat er niets veranderd.
Je mag er dan eentje laten staan als die minder dan 3 jaar is en je trekt voor die geen kinderopvang af. ("nog niet" , dus ik vermoed minder dan 3 jaar :p)

Dus dat wordt bij jou

1030: 2
1038: 1
1384: Bedrag

Je mag er dan eentje laten staan als die minder dan 3 jaar is en je trekt voor die geen kinderopvang af. ("nog niet" , dus ik vermoed minder dan 3 jaar :p)

Dus dat wordt bij jou

1030: 2
1038: 1
1384: Bedrag
dat levert nog ens 200e extra terug te krijgen op, als alles goed is, gaan we 5300 terugkrijgen, not bad

bedankt voor de toelichting! dat gedeelte is niet geweldig duidelijk en zou wel een extra hulpcalculator kunnen gebruiken :)

De staat dankt u voor deze renteloze lening. 🤑
Graag gedaan 😄

Serieus, ik heb er niet zoveel problemen mee, aangezien deze situatie tijdelijk is (woonbonus + terugbetaling crèche) waardoor het zo hoog is.
+ Het maakt dat we sowieso 'sparen' op het einde van het jaar (niet dat we door de maand niets sparen, maar toch).

Vraagje over aftrek van woning.

Ik had met mijn ex de woning gekocht in juli 2016, lening bij ING, we waren sindsdien wettelijk samenwonend.
In mei 2020 zijn we wetelijk samenwonen gaan ontbinden en iets later in de maand heeft zij het huis overgekocht en ben ik geschrapt van de lening.

Ik heb dus wel de eerste 4 maand de lening nog mee afbetaald. (edit 3 blijkbaar)

Ik heb in september 2020 mijn eigen app gekocht => nieuwe lening dus afgeschafte woonbonus.

Maar kan ik dan niet van die eerste 4 maand van mijn vorige leningen uit 2016 nog aftrekken?
Dat staat niet automatisch ingevuld.. navragen bij ING om daar een papier van te krijgen of kan ik die niet meer aftrekken?

Edit: ondertussen gezien dat tow aangeeft dat hij het niet kan invullen als je meerdere formulieren hebt.
Deze staat er in van ING

Dus intresten 1274.32
aangezien ik 50/50 in de lening zat met mijn ex mag ik daar de helft van noteren? of het volledige bedrag invullen?

Laatst bewerkt:
Of je verhuurt (aan een natuurlijk persoon) of niet verhuurt maakt niet uit.
of je er daarin woont of niet, dat maakt uit.

Dus heb je in geheel 2020 er niet in gewoond hebt (en geen uitzondering voor beroeps of sociale redenen), dan dien je de code 1106 in te vullen voor gans het jaar. (Indien niet gans het jaar, proratiseren voor de periode dat je er niet ingewoond hebt.)
De lening kan je nog invullen in het "niet-eigen woning" gedeelte van vak IX

Daar heb je twee opties:
De codes 1370/2370: de eerste generatie woonbonus invullen
of 1146/1358: interesten in 1146, de beperkte kapitaalsaflossingen in 1358.

Keuze is onherroepelijk dacht ik en moet zo verder gezet worden? (Ik ben niet meer zo mee met de hypothecaire leningen. Dat is een complexe soep geworden.)
Ik moet bij Vak 9 - Gewestelijk 2b) dus niets invullen en alles in deze vakken doen?

Nu ben ik de draad helemaal kwijt en de tool helpt niks. Waarom is die case nergens duidelijk beschreven...
Iemand een idee wat je doet als je een aangekochte woning in 2014 die je verhuurt vanaf 1/12/2020. Wat doe je daar exact mee als je geen ander onroerend goed hebt. Dat is bovenstaande?

Moet ik de voor de gewestelijke woonbonus 11/12 nemen van 2280 en dan 1/12 van kapitaal, intresten en niet-geindexeerd KI inbrengen in 1106, 1146 en 1358? Dat zou nog ergens logisch zijn aangezien er telkens staat voor deperiode dat het uw enige woning was en niet uw enige woning.

Laatst bewerkt:
Zonder aanpassing: 850 terugkrijgen
* Kinderen stonden echter aangeduid als volledig fiscaal ten laste, terwijl co-ouderschap. Scheelt blijkbaar ongeveer 1000 euro die ik extra moet betalen, dus netto 150 bijbetalen
* woonbonus (oud systeem, 1 ontlener): netto 1450 terugtrekken
* opvang -3 jarige: netto 1634 terugkrijgen
* heel klein beetje roerende voorheffing dividenduitkering: netto 1656 terugkrijgen

nog toe te voegen maar nog geen attest ontvangen: opvang oudste

In vergelijking met vorige afrekening (voor scheiding) scheelt dat voorlopig ~2500 euro minder terugkrijgen. Maar de mentale rust die ik er voor terug heb gekregen, is dan weer onbetaalbaar 🤓
Intussen fiscaal attest van opvang gekregen en aangevuld en ook nog KI toegevoegd (was ik nog vergeten 😇).
Slotsom: 1647 euro terug te krijgen, gemiddelde aanslagvoet 36.9% 🤔

Ik moet bij Vak 9 - Gewestelijk 2b) dus niets invullen en alles in deze vakken doen?

Nu ben ik de draad helemaal kwijt en de tool helpt niks. Waarom is die case nergens duidelijk beschreven...
Iemand een idee wat je doet als je een aangekochte woning in 2014 die je verhuurt vanaf 1/12/2020. Wat doe je daar exact mee als je geen ander onroerend goed hebt. Dat is bovenstaande?

Moet ik de voor de gewestelijke woonbonus 11/12 nemen van 2280 en dan 1/12 van kapitaal, intresten en niet-geindexeerd KI inbrengen in 1106, 1146 en 1358? Dat zou nog ergens logisch zijn aangezien er telkens staat voor deperiode dat het uw enige woning was en niet uw enige woning.

Het gaat niet om verhuren/niet verhuren.
Het gaan om erin wonen (="Eigen" woning) of niet erin wonen (="Niet eigen" woning).

Stel:
op 01/01/2020 woon je op A. A heb je gekocht met een lening van 2014
op 01/03/2020 verhuis je van A naar B.
op 01/11/2020 begin je A te verhuren aan een natuurlijk persoon

Dan is
2/12 (januari/februari) van je interesten en kapitaalsaflossing in aanmerking voor de gewestelijke codes in vak IX("I. GEWESTELIJK: NIET IN II, A VERMELDE UITGAVEN VOOR UW "EIGEN WONING" ")
en 10/12 (maart tot en met december ) van je interesten en kapitaalsaflossingen voor de federale codes in vak IX. "UITGAVEN DIE NIET SLAAN OP UW ’EIGEN WONING’ "

Idem voor code 1106:
Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan andere rechtspersonen dan vennootschappen om ze te laten ter beschikking stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken:
Of je het verhuurt of niet, maakt niet uit.

Er is hier één uitzondering hierop: Als je niet meer in je eigen woning kan wonen voor beroepsredenen (Je moet verhuizen voor je werk bijvoorbeeld) of sociale redenen (Voorbeeldje: Je trekt bij jouw ouders in omdat ze zorgbehoevend zijn,...)

Ok, toch ook een paar vraagjes hier:
- Wij zijn wettelijk gaan samenwonen op 06/06/2020, dus codes 1002 + 1003 moeten wij dit jaar aanvinken neem ik aan?
- Wij hebben sinds 26/12/2019 een hypothecaire lening lopen, ik heb hier dit jaar attest 281.61 voor ontvangen, maar in mijn vereenvoudigde aangifte staat er helemaal niks van een woning. Het is niet mijn enige woning (sinds 2018 gedeelde erfenis met zus), maar wel eigen woning (domicilie sinds 05/2020). Zijn er vakken die ik dan nog kan/moet invullen?
- Zijn er vakken waar ik specifiek op moet letten (het is echt de eerste keer dat ik men aangifte deftig bekijk)?

Het gaat niet om verhuren/niet verhuren.
Het gaan om erin wonen (="Eigen" woning) of niet erin wonen (="Niet eigen" woning).

Stel:
op 01/01/2020 woon je op A. A heb je gekocht met een lening van 2014
op 01/03/2020 verhuis je van A naar B.
op 01/11/2020 begin je A te verhuren aan een natuurlijk persoon

Dan is
2/12 (januari/februari) van je interesten en kapitaalsaflossing in aanmerking voor de gewestelijke codes in vak IX("I. GEWESTELIJK: NIET IN II, A VERMELDE UITGAVEN VOOR UW "EIGEN WONING" ")
en 10/12 (maart tot en met december ) van je interesten en kapitaalsaflossingen voor de federale codes in vak IX. "UITGAVEN DIE NIET SLAAN OP UW ’EIGEN WONING’ "

Idem voor code 1106:
Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan andere rechtspersonen dan vennootschappen om ze te laten ter beschikking stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken:
Of je het verhuurt of niet, maakt niet uit.

Er is hier één uitzondering hierop: Als je niet meer in je eigen woning kan wonen voor beroepsredenen (Je moet verhuizen voor je werk bijvoorbeeld) of sociale redenen (Voorbeeldje: Je trekt bij jouw ouders in omdat ze zorgbehoevend zijn,...)

Inderdaad geen relatie met verhuur, maar bij mij is dat toevallig zo. Vandaar dat ik mijn KI pro-rata moet aangeven.
Bedankt voor de heldere uitleg, ben weer helemaal mee.

Volgend jaar is het dus enkel de federale codes en mijn KI voor 100% aangeven.

Het rondje levert 4940 euro op. Best een mooi bedrag, hopelijk timen ze het in April/Mei 2021, gelijk met vakantiegeld en bonus :D

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan