Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Je kan je werkelijke beroepskosten uitrekenen (code 1258) maar je moet dan ook je nettovergoedingen van je telewerk verrekenen.

En je moet boven de forfaitaire beroepskosten geraken om er voordeel uit te halen.

Werkelijke beroepskosten van een kantoor =
Bepaald % van je huis/appartement (afschrijving op 33 jaar)
Bepaald % van je energiekosten/internet
Bureaumateriaal
eigen aankopen van informaticamateriaal af te schrijven
bureau-meubilair (af te schrijven)
(...)
MIN ontvangen nettovergoedingen
Niet vergeten dit alles te limiteren tot het professionneel gebruik.

Je moet boven de volgende som zitten om voordeel te halen
Forfait (max 4.880 EUR bepaald op je inkomen - meeste voltijdsen op dit forum gaan daar wel aanzitten) + vrijstelling woon-werkverkeer code 1255 + forfait verre werkverplaatsingen (max 125€)

hmm ik kan precies niet zo goed volgen met de berekening.
Ik weet welk percentage van het huis gebruikt wordt voor werk, maar geen idee op wat ik het % moet nemen (KI? Aankoopprijs? jaarlijkse lening/enkel kapitaalaflossing?)

Hier kort overzicht van mij situatie:
  • Forfait ???
  • 56.92% van mijn loon in 2020 werd verdiend via thuiswerk
  • Mijn bureau (ruimte gebruikt voor te werken) is 8% van mijn huis
  • Energieverbruik:
    • Elektriciteit --> gemiddeld 30% meer dan 2019 (exact hoger bedrag weet ik niet)
    • Gas --> Zelfde gebleven
    • Water --> ongeveer zelfde gebleven
  • bureaumateriaal/eigen aankopen in 2020 = 0
  • ontvangen nettovergoeding voor thuiswerk = 223.5

hmm ik kan precies niet zo goed volgen met de berekening.
Ik weet welk percentage van het huis gebruikt wordt voor werk, maar geen idee op wat ik het % moet nemen (KI? Aankoopprijs? jaarlijkse lening/enkel kapitaalaflossing?)

Hier kort overzicht van mij situatie:
  • Forfait ???
  • 56.92% van mijn loon in 2020 werd verdiend via thuiswerk
  • Mijn bureau (ruimte gebruikt voor te werken) is 8% van mijn huis
  • Energieverbruik:
    • Elektriciteit --> gemiddeld 30% meer dan 2019 (exact hoger bedrag weet ik niet)
    • Gas --> Zelfde gebleven
    • Water --> ongeveer zelfde gebleven
  • bureaumateriaal/eigen aankopen in 2020 = 0
  • ontvangen nettovergoeding voor thuiswerk = 223.5

- Op de aankoopprijs van het huis. Afschrijving op 33 jaar. Renovaties die gemeenschappelijk zijn ook meetellen. (Nieuw dak bijvoorbeeld, je bureau maakt daar ook gebruik van.)
- betaalde interesten op je lening kan je meepakken als kost.
- Onroerende voorheffing kan je meepakken als kost.
- Kapitaalsaflossingen zijn geen kost.

Je hebt een schema hier:

2.250€ terug, vorig jaar bijna 5.000€.
Moeten nog een paar zaken bij, attest van school hebben we bijv nog niet. Maar veel gaat dat niet veranderen.

Verlies toeslag woonbonus + jongste kind 3 maanden crèche ipv een volledig jaar + vorig jaar hebben zowel ik als mijn vrouw vaak corona-ouderschapsverlof moeten nemen.

Niet slecht, maar toch beetje 'meh'... :)

Het verlies van de toeslag van de woonbonus zal je inderdaad voelen.
Creche daarentegen... wij betalen 350€ per maand en daar krijg je 93,60€ (netto) van terug via belastingen.
Mooi dat ze dit doen, ik ben toch blij dat die creche vanaf september bij ons gepasseerd is hoor :)

Wij zijn volop aan het renoveren, dus ik ben zeer benieuwd hoeveel we zouden terugtrekken.
Wat extra budget is altijd handig :)

Kan ik mijn woonbonus (2013) nog inbrengen voor een woning waar ik sinds augustus 2020 officieel niet meer woon? Het is wel mijn enige woning, maar mijn hoofdverblijfplaats is sinds augustus 2020 een huurwoning in een andere stad.

Mijn eigen woning heb ik in die periode niet verhuurd, het is dus geen opbrengsteigendom.

Creche daarentegen... wij betalen 350€ per maand en daar krijg je 93,60€ (netto) van terug via belastingen.
Mooi dat ze dit doen, ik ben toch blij dat die creche vanaf september bij ons gepasseerd is hoor :)
Kan je eigenlijk altijd de creche aangeven bij de belastingen? We betalen ook zo’n 26 euro/dag aan de onthaalmoeder. Het zou dus leuk zijn als we hier ook 100/maand van kunnen recupereren!

Kan ik mijn woonbonus (2013) nog inbrengen voor een woning waar ik sinds augustus 2020 officieel niet meer woon? Het is wel mijn enige woning, maar mijn hoofdverblijfplaats is sinds augustus 2020 een huurwoning in een andere stad.

Mijn eigen woning heb ik in die periode niet verhuurd, het is dus geen opbrengsteigendom.
Normaal niet, tenzij je één van de sociale redenen inroept zoals huren dicht bij uw werk of verhuis omwille van een echtscheiding ...

De periode van 01-01-2020 tem augustus 2020 komt wel in aanmerking voor woonbonus, misschien heb je daarmee al een volledige korf gevuld?

Opbrengstenwoning maakt niet uit, het wordt hetzelfde belast als een tweede verblijf aan de kust bv.

Kan je eigenlijk altijd de creche aangeven bij de belastingen? We betalen ook zo’n 26 euro/dag aan de onthaalmoeder. Het zou dus leuk zijn als we hier ook 100/maand van kunnen recupereren!
Normaal wel, krijg je daar geen attest van?

Voorwaarde is: "De instelling of opvangvoorziening is rechtstreeks erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door een openbaar bestuur."

Normaal niet, tenzij je één van de sociale redenen inroept zoals huren dicht bij uw werk of verhuis omwille van een echtscheiding ...

De periode van 01-01-2020 tem augustus 2020 komt wel in aanmerking voor woonbonus, misschien heb je daarmee al een volledige korf gevuld?

Opbrengstenwoning maakt niet uit, het wordt hetzelfde belast als een tweede verblijf aan de kust bv.

Kleine aanvulling
Indien er geen uitzondering is van sociale of professionele redenen:
De periode van september 2020 tot en met december 2020 kan je wel nog invullen in vak IX in het gedeelte niet-eigen woning. het federaal gedeelte:

Als ik mij niet vergis, is er een keuzeoptie:

Ofwel doe je verder met de federale woonbonus (code 1370) ofwel schakel je over naar het federale systeem van langetermijnsparen. (interesten in 1146/ te beperken kapitaalsaflossingen 1358)

Ik heb hier met TaxCalc en een 38,5 dagen TW (volgens de RVA telling, die blijkbaar anders tellen dan gewone mensen, waarvoor ik 36 dagen TW heb gehad)). Vanaf dit jaar (eigenlijk vorig jaar, maar alles is pas rondgeraakt eind december) verhoogde woonbonus, minder roerende voorheffing terug te trekken van dividenden (ongeveer 50 euro verschil) en een 25% van mijn loon via copyrightvergoeding. Daarnaast ook de persoonlijke 990 euro pensioensparen ingebracht.

Dit gaf een verschil van ongeveer 300 euro terug te trekken.
Dus ik ga alles even snel opgeteld toch een dikke 500 euro moeten ophoesten (relatief dan, want de woonbonus vangt dit in mijn geval op en ik trek toch meer terug dan vorig jaar).
De totale belastingen dat ik betaald ga hebben, heb ik niet bij de hand, en gaat pas juist zijn op het uiteindelijke aanslagbiljet, maar dat is toch wat er voor mij precies uit de bus gekomen is.

Wat is jullie gemiddelde aanslagvoet? Bij mij was dat vorig jaar al 15%, dit jaar niet anders.
Tis aan de lage kant, maar al bij al klaag ik niet.
Zal bij de meesten zo zijn zeker?

Wat is jullie gemiddelde aanslagvoet? Bij mij was dat vorig jaar al 15%, dit jaar niet anders.
Tis aan de lage kant, maar al bij al klaag ik niet.
Zal bij de meesten zo zijn zeker?
44,1% hier, en 24,9% voor mijn vrouw.
Da’s wel een serieus verschil.

44,1% hier, en 24,9% voor mijn vrouw.
Da’s wel een serieus verschil.
ook 44 bij mij en bij de vrouw 29.
als je de absolute bedragen ziet die je betaalt, daar voel ik me redelijk ambetant bij.
de RSZ en BV op mijn loonfiche 2020 ( niet met partner samengeteld! ) was 85.000 euro. Dat is 233 euro per dag, elke dag opnieuw :eek:

ben eens benieuwd wat de afrekening gaat geven. Vorig jaar nog 2000 euro mogen bijbetalen

Ben ik trouwens de enige waarbij ik niet meer via Chrome kan aanmelden bij de overheid? Telkens een laad cirkel op een blanco pagina..
Als ik dan via EDGE doe gaat het wel meteen

Stel nu dat ge als gewone bediende in loondienst uw crypto-winsten wilt aangeven (omdat het als trading gezien zou worden vanwege day-trading) en je wil uw winst in euro's ergens invullen op uw belastingsbrief. In welk vak moet je dat invullen? En moet je daar een btw nummer of zaak (bvba ofzo) voor hebben? Of kan dat gewoon ook als bijverdienste terwijl je een andere job in loondienst hebt?

Vraag 2: stel dat ik die winsten vorig jaar (voor 2019) had ingevuld en dus belastingen op heb betaald, en dit jaar (voor 2020) maak ik verliezen, in welk vak kan ik dan dit jaar die verliezen invullen?
Als het als een beroep is:
Vak XVIII "baten"
Als zelfstandige moet je een ondernemingsnummer vragen en sociale bijdragen betalen.
Verliezen in die categorieën worden verrekend met je andere inkomsten. Niet verrekende verliezen zijn overdraagbaar naar toekomstige jaren.

Als je een BVBA hebt, heb je een vennootschap en is je trading belast in de vennootschapsbelasting. :p

Als het als divers inkomen belast is:
VAK XV
Code 1440/1441 of 1200/1201 (Denk niet dat het uitmaakt qua tarief.)
Verliezen hier zijn niet verrekenbaar met andere inkomsten. Je kan hier niet negatief gaan.
Pas verrekenbaar op toekomstige "diverse inkomsten"
Via code 1202 "nog niet afgetrokken verliezen van de vorige 5 jaren betreffende in 2 bedoelde prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten"

Het is niet mogelijk om verliezen in 2020 te gebruiken om winsten in 2019 te verminderen (met uitzondering van de vervroegde verliesaftrek veroorzaakt door covid-maatregelen)

ook 44 bij mij en bij de vrouw 29.
als je de absolute bedragen ziet die je betaalt, daar voel ik me redelijk ambetant bij.
de RSZ en BV op mijn loonfiche 2020 ( niet met partner samengeteld! ) was 85.000 euro. Dat is 233 euro per dag, elke dag opnieuw :eek:

ben eens benieuwd wat de afrekening gaat geven. Vorig jaar nog 2000 euro mogen bijbetalen
Op zich verdien je dan ook minstens het dubbele elke dag opnieuw. Het is niet leuk belastingen betalen, maar als je op het einde van de rit niets of bijna niets moet betalen heb je ook heel weinig verdiend.

Ben ik trouwens de enige waarbij ik niet meer via Chrome kan aanmelden bij de overheid? Telkens een laad cirkel op een blanco pagina..
Als ik dan via EDGE doe gaat het wel meteen
Nope ik heb daar ook al issues mee gehad. De laatste tijd geraak ik er wel via Chrome maar Edge is compatibeler met hun software.

Wannneer kunnen we onze brief eigenlijk invullen?
Vanaf deze week woensdag of donderdag dacht ik?

Terug
Bovenaan