Structureel Thuiswerken

Ik zou het ook niet willen eerlijk gezegd. Voor corona hadden wij een WFH policy van enkele dagen in de week wat ik gebruikte als ik moe was of minder werk had dienen dag. Om permanent van thuis te werken, zie ik niet zitten. Ik wil nog kunnen plezier maken met collega's.
Ik denk dat er maar weinigen daarvoor staan te springen. Meeste studies en bevragingen gaan dan ook uit van enkele dagen per week. En daar heb ik geen problemen mee (was bij ons al pre-corona).

Bij ons werd er pre-corona zelfs niet moeilijk gedaan (of scheef bekeken door collega's/leidinggevenden) als iemand zei "Ik heb een deadline die ik moet halen, ik werk tot dan thuis omdat ik dan beter kan werken.". Sinds die deadlines dan effectief gehaald werden, deed er niemand moeilijk over. Veel collega's/leidinggevenden stonden intieel ook sceptisch tegenover thuiswerken, maar die meningen zijn veranderd eens het ingeburgerd geraakt werd. En ja, er zullen mensen tussenzitten die thuis minder presteren, maar de algemene consensus is toch dat er eerder performantie-winsten waren dan verliezen.
 
Ik weet niet wat voor ubermensch gij zijt, maar lang in de auto zitten of in de file staan, is vermoeiend ja en neemt een deel van uw energie in beslag. Hoe groter uw woon-werk afstand, hoe meer voordeel je haalt uit telewerk. En tuurlijk kan het niet voor alle sectoren, maar wij hebben hier geen Silicon Valley of Wall street. Iets makkelijker om te telewerken dan Volvo gent (bijvoorbeeld).
Onze bedrijven zijn conservatiever van mentaliteit denk ik. Dat bedoel ik met mentaliteit. Uw bedrijfsleider moet dan ook willen investeren in deftige infrastructuur om te kunnen thuiswerken.

Dat zijn de verschillende factoren
 
Misschien zou Colruyt hun data eens moeten bekend maken wat betreft het aantal winkeliers doorheen de dag. Zou me niet verbazen dat zij meer spreiding van klanten doorheen de dag zien met al dat thuiswerken (vs. die piek na de werkuren die je zou verwachten). Ook direct een argument voor de werkgevers om dat thuiswerken post-covid toch wat te beperken.
 
Bedankt Ridder, je doet datgene dat velen van ons hier al hebben opgegeven met figuren als Loser en the fox die uw post onlteden en dan dat ene statement in het belachelijke trekken. Enorm vermoeiend en ik verdoe mijn tijd er niet meer aan. Iedereen weet dat de meerderheid van de mensen niet meer thuiswerkt en dat daar nog serieus winst op kan geboekt worden.

Ze posten zelfs data die ons punt versterkt maar gaan dan zeveren over: jamaar jij zei geen kat
Ja, ik bedoelde letterlijk de katten in de straat waarvan er geen enkele thuiswerkt.

Jezus
Ik alleen ken anders 300 man die nog elke dag van thuis aant werken zijn :)

Misschien zou Colruyt hun data eens moeten bekend maken wat betreft het aantal winkeliers doorheen de dag. Zou me niet verbazen dat zij meer spreiding van klanten doorheen de dag zien met al dat thuiswerken (vs. die piek na de werkuren die je zou verwachten). Ook direct een argument voor de werkgevers om dat thuiswerken post-covid toch wat te beperken.

Wel ik doe nu mijn boodschappen onder mijn middagpauze.
Maar doordat ik geen woon/werkverkeer heb werk ik vaker wel iets later dan 17u.

Toen ik nog op kantoor werkte was ik altijd direct om 17u weg want ik moet nog ongeveer 45min naar huis rijden.
Dus qua uren bekeken denk ik dat ik nu meer werk dan vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zou Colruyt hun data eens moeten bekend maken wat betreft het aantal winkeliers doorheen de dag. Zou me niet verbazen dat zij meer spreiding van klanten doorheen de dag zien met al dat thuiswerken (vs. die piek na de werkuren die je zou verwachten). Ook direct een argument voor de werkgevers om dat thuiswerken post-covid toch wat te beperken.
Als dat geen invloed heeft op de kwaliteit van het werk dan zie ik niet echt het probleem daarvan.

Werknemers kunnen evengoed op kantoor zitten en doen alsof ze bezig zijn.
 
Zelf geloof ik ook niet dat het efficiënter is.
Reistijden, aanwezige sectoren en/of gewoonweg: ingeburgerde mentaliteit is genoeg om het minder efficiënt te maken.
Ik weet niet wat voor ubermensch gij zijt, maar lang in de auto zitten of in de file staan, is vermoeiend ja en neemt een deel van uw energie in beslag. Hoe groter uw woon-werk afstand, hoe meer voordeel je haalt uit telewerk.
Uh? :unsure:

Hier spreek je jezelf toch compleet tegen?
 
Misschien zou Colruyt hun data eens moeten bekend maken wat betreft het aantal winkeliers doorheen de dag. Zou me niet verbazen dat zij meer spreiding van klanten doorheen de dag zien met al dat thuiswerken (vs. die piek na de werkuren die je zou verwachten). Ook direct een argument voor de werkgevers om dat thuiswerken post-covid toch wat te beperken.
Waarom?
Als die mensen bereikbaar zijn tijdens de kantooruren en op het einde van de dag hun werk gedaan hebben (of hun uren gewerkt hebben); wat is dan het probleem?

Ik ga ook overdag winkelen, en ik kook ook 's middags. En toch geraakt mijn werk af.
En ik ben zeker niet alleen, aan de loads van onze systemen zien we dat er zowel vroeger als later gewerkt wordt. Al was dat nog extremer tijdens de lockdown, daar zag je duidelijk dat mensen met kinderen nog wat werkten eens die in bed zaten.
Nu zie je ook 2 dipjes, wanneer het school begint en wanneer het school gedaan is. Wanneer veel ouders dus kinderen gaan afzetten/ophalen :)

[edit]Zoals @LSDsmurf dus al zei hierboven ;)
En zoals jezelf ook al aanhaalde dat het maar deels om te lachen was :p
 
@the_fox : Hier in België geloof ik niet in efficiëntie verhoging door telewerk. De pendel afstanden zijn (te) klein om er veel winst uit te halen, zeker in vergelijking met algemeen USA (daar zat mijn vergelijking). Enkel Brussel & gedeeltelijk Antwerpen, is hier van toepassing maar dat is een klein aandeel.
Dus het voordeel daarvan hier, is te klein ten opzichte van de nadelen van thuiswerk (hier bij ons)

edit: bovenstaand is precies moeilijk leesbaar, merk ik achteraf :')
Ik geloof in telewerk, voor bepaalde sectoren met de correcte bedrijfsmentaliteit, voor bepaalde regio's in functie van pendelafstand (woon-werk).
En over het algemeen in België zit de mentaliteit (& infrastructuur) nog niet goed, en zijn de toepasbare sectoren minder aanwezig dan een Sillicon Valley & moet de gemiddelde Belg amper een afstand afleggen naar zijn werk.
Dan hoef je het ook niet te forceren, want het is contraproductief
 
Laatst bewerkt:
Misschien zou Colruyt hun data eens moeten bekend maken wat betreft het aantal winkeliers doorheen de dag. Zou me niet verbazen dat zij meer spreiding van klanten doorheen de dag zien met al dat thuiswerken (vs. die piek na de werkuren die je zou verwachten). Ook direct een argument voor de werkgevers om dat thuiswerken post-covid toch wat te beperken.

Wat maakt het uit dat ze doorheen de dag komen, zolang ze maar hun uren doen.
 
Misschien zou Colruyt hun data eens moeten bekend maken wat betreft het aantal winkeliers doorheen de dag. Zou me niet verbazen dat zij meer spreiding van klanten doorheen de dag zien met al dat thuiswerken (vs. die piek na de werkuren die je zou verwachten). Ook direct een argument voor de werkgevers om dat thuiswerken post-covid toch wat te beperken.
Dat zou ook kunnen wijzen op het feit dat mensen uit voorzorg gewoon de piekmomenten in de supermarkt mijden, dat hoeft daarom niet per se om thuiswerkers te gaan.
 
@TooChé Ga ik volkomen mee akkoord dat het afhangt van sector en bedrijf. Al denk ik dat je een verkeerd beeld hebt op pendeltijden. Die liggen in de VS gemiddeld gezien lager dan in België. Zeker omdat het in de VS meer ingeburgerd is om te verhuizen voor het werk waar hier mensen massaal vanuit de uithoek van het land naar Brussel en Antwerpen pendelen.

Dit is 2016:
daily_commuting_time-1.png

(bron)


Al is het al veranderd, dit was 2012:

Average-commute-to-work-commuting-time-sorted-by-commuting-time-ascending-Data-Korea.png

(bron)
 
In het grote algemene beeld kan dat inderdaad wel. Maar denk dat die cijfers pas relevant zijn als die met betrekking tot sector zou zijn waar telewerk mogelijk is.
Maw: je zou moeten kijken naar Brussel (finance / consultancy) & NY (finance) vnl.
Is dat kwestie van mentaliteit of mogelijkheid dat een amerikaan sneller geneigd is te verhuizen voor werk?
 
Is dat kwestie van mentaliteit of mogelijkheid dat een amerikaan sneller geneigd is te verhuizen voor werk?
Combinatie van factoren vermoed ik, al is dit natuurlijk moeilijk in een studie te gieten en een concreet beeld van te vormen.

Volgens deze bron verhuizen jaarlijks 10% van de mensen in de VS, en 10% daarvan is voor het werk.
Waar dat volgens deze bron in België <5% van de mensen jaarlijks verhuizen.
De Belg is algemeen dus meer honkvast. Waarom dit is, is moeilijk te bepalen. Al zal het er mogelijks mee te maken hebben dat België zo klein is. Van de uithoek van het land naar Brussel pendelen is qua afstand en tijd in veel gevallen korter dan tussen 2 steden binnen dezelfde staat in de VS. Komt daar nog eens bij dat we een relatief dicht OV-netwerk hebben (nationaal gezien) waar dit in de VS meer regionaal is.
 
Combinatie van factoren vermoed ik, al is dit natuurlijk moeilijk in een studie te gieten en een concreet beeld van te vormen.

Volgens deze bron verhuizen jaarlijks 10% van de mensen in de VS, en 10% daarvan is voor het werk.
Waar dat volgens deze bron in België <5% van de mensen jaarlijks verhuizen.
De Belg is algemeen dus meer honkvast. Waarom dit is, is moeilijk te bepalen. Al zal het er mogelijks mee te maken hebben dat België zo klein is. Van de uithoek van het land naar Brussel pendelen is qua afstand en tijd in veel gevallen korter dan tussen 2 steden binnen dezelfde staat in de VS. Komt daar nog eens bij dat we een relatief dicht OV-netwerk hebben (nationaal gezien) waar dit in de VS meer regionaal is.
Belgen kopen ook meer woningen ipv huren en ons fiscaal systeem moedigt aan om gekochte huizen niet te rap weer te verkopen. We hebben internationaal gezien vrij hoge registratierechten, iedere keer als je een huis verkoopt/koopt verloor je pakweg een 30K aan registratierechten, Iemand die in zijn carrière 4 keer verhuisde om zijn werk te volgen was dus een een paar jaarlonen kwijt die hij niet kwijt zou zijn als ie gewoon langer pendelde (of zou huren). Die registratierechten zijn nu wel fors gedaald in Vlaanderen dus het wordt interessant om te zien of dat een impact gaat hebben op het aantal keer dat we verhuizen. Anderzijds zijn bedrijfswagens sterk ingeburgerd en betaal je niets van belastingen extra op de kosten van langere afstanden met bedrijfswagens, dus ook daar heb je minder een incentive om dichter bij het werk te gaan wonen dan in andere landen.
 
Werkte je al van thuis pre-corona? Neen, was niet mogelijk

Hoeveel werk je nu van thuis? Quasi 100%. Alleen voor een audit naar 't werk

Hoe bevalt het nu? Ik vind dit best OK

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona? Thuiswerken wordt standaard in onze onderneming, ook al was het voorheen niet mogelijk. 2 of 3 dagen per week mogelijkheid om thuis te werken, afhankelijk van de job.
 
Ziekenhuizen worden gevraagd om tegen 22 maart over te schakelen naar fase 1B en om niet-dringende zorg uit te stellen.

En op hetzelfde moment hengelt VBO weer naar een "terugkeermoment" snoepje tegen na de paasvakantie.

Al eens aan gedacht dat dat geen puur "snoepje" voor de werkgevers is? Zeker als je alleenstaande bent.
Ik ben "gestraft" doordat ik volledig thuiswerk kan doen, mensen die het geluk hebben dat niet te kunnen doen of wiens werkgever doet alsof niet, die hebben via hun werk nog enig sociaal contact op de werkvloer.

Als ik zelfs maar een fractie van de niet-essentiële verplaatsingen van de gemiddelde viroloog, andere corona-expert of politicus richting tv-studio's of andere locaties zou doen naar mijn werk, zou ik gerust één dag per week terug kunnen gaan werken.

Soit, ik lap de regels toch al maanden, weliswaar kleinschalig aan mijn laars, als gevolg van dat 100% telewerk vind ik dat ik recht heb op enige sociale "compensatie", en die neem ik dan ook.
 
Wat heb je meer van sociaal contact op het werk dan via online tools? De geur van een ander, samen op de pot zitten? :unsure:
 
Een spontane babbel tijdens het werk door, niet alleen middageten, een normale interactie tijdens een meeting, spontaan iets gaan vragen aan een collega ipv een zoveelste email...
 
Terug
Bovenaan