Structureel Thuiswerken

All-staff meeting gehad vorige week.

Na het opheffen van de restricties is het 'digital first'. Iedereen kan werken van waar ze het meest efficiënt zijn. Dus full time telewerk voor mij behalve wanneer ik daar fysiek *moet* zijn uiteraard.

Deze week ook 3 dagen naar Oslo geweest. ( 1 dag bij een klant, 2 dagen ons DC helpen verhuizen)
 
Wel een groot nadeel aan het thuiswerken is dat je 's middags makkelijker wat uitgebreider eet. Ik maak nu al eens gemakkelijk croques klaar of een goed omelet. Bij kantoorwerk is het gewoon boterhammen met soep en één keer per week een broodje.

Of als we pasta eten altijd veel meer klaarmaken zodat je 's anderendaags nog een goede portie hebt met veel ingetrokken saus. :love::love::love:
Bij mij is dit net omgekeerd uitgedraaid.

Op kantoor hadden we een AH op wandelafstand (ondanks pak ikzelf toch de wagen om minder tijd te verdoen, but oh well). Dus regelmatig snel over & weer om van die maaltijd salades op te pikken of zoiets.
Boo'kes mee nemen van thuis naar kantoor heb ik nooit gedaan. Als ik brood & charcuterie deed dan nam ik het brood & de charcuterie mee & belegde ik op kantoor. Dat marcheerde weliswaar niet goed 'on site' bij klanten, dus dan waren het broodjes of bedrijfsresto e.d.

Hier thuis ... goh ... is het met de wagen nog steeds niet 'ver', maar toch 'verder'. Dus zou ik al meer tijd verliezen.
Gevolg ... ik eet al +1j niet meer over de middag & bespaar mij 't verlies van die tijd. Tussendoor steek ik dan al eens een stuk fruit of een yoghurtje binnen of zo (wat in principe gratis aanwezig was op kantoor, mor soit).

Ik eet dan 's avonds over 't algemeen redelijk uitgebreid nu ik niet meer gemiddeld om 20-21u thuis kom zoals voor de corona. Om 21u ga ik nl. geen goesting meer kunnen opbrengen om nog een uur te staan koken.
Die verse chili con carne van vorige week zou dan nooit op mijn taloor ge-eindigd zijn. :sneaky:

Anders bekeken is dat een besparing van +/-10 EUR/middag zeker, dus da's ook mooi. Uiteraard 'offset' door de vele euro's die het mij nu kost om m'n eigen koffie te bekostigen, dus euuuh ... meh. :ROFLMAO:
 
Misschien een stomme vraag maar is een sollicitatiegesprek een reden om fysiek op te kantoor te zijn? Krijg nu al 2x snel na elkaar bedrijven die persé willen dat je voor het 1e gesprek naar hen komt.

Begin zo te denken dat dat een goede voorspeller is van een bedrijfsmentaliteit waar thuiswerk niet als echt werk aanzien wordt en dat ik bijgevolg van zulke bedrijven zo ver mogelijk weg moet blijven. :cautious:
 
Misschien een stomme vraag maar is een sollicitatiegesprek een reden om fysiek op te kantoor te zijn? Krijg nu al 2x snel na elkaar bedrijven die persé willen dat je voor het 1e gesprek naar hen komt.

Begin zo te denken dat dat een goede voorspeller is van een bedrijfsmentaliteit waar thuiswerk niet als echt werk aanzien wordt en dat ik bijgevolg van zulke bedrijven zo ver mogelijk weg moet blijven. :cautious:
helemaal niet, ondertussen zijn er al genoeg alternatieven voor een fysiek gesprek
 
Misschien een stomme vraag maar is een sollicitatiegesprek een reden om fysiek op te kantoor te zijn? Krijg nu al 2x snel na elkaar bedrijven die persé willen dat je voor het 1e gesprek naar hen komt.

Begin zo te denken dat dat een goede voorspeller is van een bedrijfsmentaliteit waar thuiswerk niet als echt werk aanzien wordt en dat ik bijgevolg van zulke bedrijven zo ver mogelijk weg moet blijven. :cautious:
Zeker geen reden, ik heb in juli een sollicitatie gehad (bij mijn huidige werkgever), die was digitaal en ik ben pas naar kantoor gegaan op mijn eerste werkdag. Daarna zo goed als 100% thuiswerk.
 
Zeker geen reden, ik heb in juli een sollicitatie gehad (bij mijn huidige werkgever), die was digitaal en ik ben pas naar kantoor gegaan op mijn eerste werkdag. Daarna zo goed als 100% thuiswerk.
Idem, twee weken geleden sollicitatiegesprek gehad. Volledig digitaal. Jury zat allemaal netjes thuis.
Al een geluk want mijn kostuumbroek paste niet meer.
 
sollicitatiegesprek een reden om fysiek op te kantoor te zijn? Krijg nu al 2x snel na elkaar bedrijven die persé willen dat je voor het 1e gesprek naar hen komt.
Ikzelf ben aangenomen zonder 1x fysiek mijn manager te zien.
Zelfs mijn contract is digitaal ondertekend via itsme.

Mijn vriendin heeft 3 nieuwe collega's in haar team. Die zijn enkel fysiek hun contract gaan tekenen 😉
 
Ja mijn huidige job (tijdelijk project) was ook enkel 1x een digitaal gesprek en dan digitaal contract tekenen.

Ben vorige week vrijdag om 17u fysiek op gesprek geweest bij een KMO met 45 werknemers (het leeuwendeel bedienden) en de parking stond daar voor 75% vol.
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Nee. Ik ben in januari 2020 in dienst getreden en normaal mocht er pas 2 dagen per week van thuis uit gewerkt worden wanneer je er een jaar werkte.

Hoeveel werk je nu van thuis?
4/5 à 5/5.

Hoe bevalt het nu?
De ene dag per week die ik op kantoor werk, is er op vraag van mij gekomen. Ik ben zoveel productiever als ik in een 100% werkomgeving zit. Het is me niet om het sociaal contact te doen. Ik zet me op kantoor in de huidige omstandigheden zo ver mogelijk van de rest weg. Ik wil gewoon werken in een werkomgeving, en thuis is dat niet voor mij. Als student ging ik ook altijd in een bib of studieruimte op de campus studeren omdat ik daar veel minder afleiding had.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Ik zal hoogstwaarschijnlijk 2 dagen per week van thuis uit werken. Tegen dat het zover is, ben ik wel verhuisd en heb ik een (afgesloten) bureauruimte thuis. Dat zal het thuiswerken al een stuk aangenamer maken dan aan de eettafel werken. :)
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Ja, full time dus voor mij is er niet veel veranderd, hoewel ik regelmatig eens een dag of 2 op kantoor ging werken voor het sociaal contact. Bedrijf gaf de optie voor fulltime thuiswerk voor sommige profielen. Andere kunnen tot max 3 dagen thuiswerken als ze willen.

Hoeveel werk je nu van thuis?
Full time.

Hoe bevalt het nu?
Nog altijd hetzelfde als daarvoor. Voor mij werkt dit het beste. Ik kan makkelijk mijn kinderen naar school brengen en terug gaan halen, af en toe iets in huis doen, enz... huis is er dan ook wel op voorzien met aparte kantoorruimte. Op kantoor hebben we een landschap met lange rijen en te weinig meeting rooms dus veel lawaai omdat iedereen aan zijn plek aan’t meeten was. Thuis heb ik alle rust.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Ja, zelfs nu al en bedrijf gaat daar redelijk ver in. Een paar maand geleden is er beslist om 60% van onze kantoren wereldwijd te sluiten. Een paar grote blijven open en de rest wordt omgevormd tot een kleiner kantoor met meeting rooms, aantal te boeken flex desks. Iedereen zal dus moeten blijven full time thuiswerken en kan enkel af en toe is naar kantoor voor een meeting die echt op kantoor moet of een dagje individueel werk aan een flex desk. Bureau/stoel/schermen enz voor thuis kunnen aangekocht worden op kosten van bedrijf en er komt een vergoeding. Groot deel van de mensen is er voor te vinden anderen willen het helemaal niet maar daar wordt niet naar geluisterd. Meeste kantoren zijn intussen gesloten of omgevormd.
 
Ja mijn huidige job (tijdelijk project) was ook enkel 1x een digitaal gesprek en dan digitaal contract tekenen.

Ben vorige week vrijdag om 17u fysiek op gesprek geweest bij een KMO met 45 werknemers (het leeuwendeel bedienden) en de parking stond daar voor 75% vol.

Vergeet niet dat het MB van 1 november 2020 telewerk verplicht maakt, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvorering, de activiteiten of de dienstverlening.

Die uitzondering is m.i. enkel door de werkgever in te vullen en kan om verschillende redenen hard gemaakt worden.

Het is niet omdat iemand bediende is dat hij/zij automatisch moet telewerken.

Natuurlijk, als er fysiek op kantoor wordt gewerkt, moet dit veilig gebeuren. Dat is iets anders.
 
Werkte je al van thuis pre-corona?
Ja, al gemakkelijk een jaar of 10 schat ik. In principe 2 vaste dagen per week op dinsdag en vrijdag. Maar dat gebruikte ik ook flexibel. Was er iets belangrijks waarvoor ik aanwezig moest zijn, dan ging ik gewoon naar kantoor. Was er een kind ziek, dan werkte ik extra thuis.

naderde een project een deadline, dan kon het ook eens voorkomen dat ik gewoon een paar weken niet thuiswerkte. Moest ik een document schrijven, dan kon het zijn dat ik wat meer thuis werkte.

Hoeveel werk je nu van thuis?
Nu werk ik 100% van thuis. Het kantoor is ook gewoon officieel gesloten sinds maart vorig jaar al. Afgelopen zomer konden we wel regelmatig terug keren indien de nood er was.

Hoe bevalt het nu?
Werkt perfect voor mij. Als ik nu op het werk zit en in een meeting room inbel naar de rest van de mensen van het project die in Utrecht of Amsterdam zitten, of ik doe dat thuis, dat maakt echt geen hol verschil uit voor mij. Ik mis alleen de coffee talks en socializen. Maar dat overleef ik nog wel een tijdje.

Zal je thuiswerkgedrag veranderen post-corona?
Het bedrijf heeft al aangekondigd dat iedereen minimaal 2-3 dagen kan/mag thuis werken. We worden ook niet meer op kantoor verwacht, we worden uitgenodigd om te komen ipv verwacht te komen. Iedereen mag beslissen wat die daar mee gaat doen.

Aan de cijfers te zien is er geen enkele reden nog om mensen constant op kantoor te verwachten. Dus dat gaan ze ook niet meer doen.
 
Misschien een stomme vraag maar is een sollicitatiegesprek een reden om fysiek op te kantoor te zijn? Krijg nu al 2x snel na elkaar bedrijven die persé willen dat je voor het 1e gesprek naar hen komt.

Begin zo te denken dat dat een goede voorspeller is van een bedrijfsmentaliteit waar thuiswerk niet als echt werk aanzien wordt en dat ik bijgevolg van zulke bedrijven zo ver mogelijk weg moet blijven. :cautious:
Bij mij op het werk (chemische multinational) was er onlangs een job interview ter plaatse met de laatste 3 kandidaten voor een functie (was wel op directieniveau geloof ik). Daarvoor werden ze gevraagd om naar het kantoor te komen. Ik denk dat ze het wel hadden kunnen weigeren en kunnen vragen om het digitaal te doen, maar zou geen al te beste indruk hebben gegeven imo.
 
Bij mij op het werk (chemische multinational) was er onlangs een job interview ter plaatse met de laatste 3 kandidaten voor een functie (was wel op directieniveau geloof ik). Daarvoor werden ze gevraagd om naar het kantoor te komen. Ik denk dat ze het wel hadden kunnen weigeren en kunnen vragen om het digitaal te doen, maar zou geen al te beste indruk hebben gegeven imo.
Ik zou denken dat bij een chemische multinational veiligheidsregels serieus nemen positief is. Aan de andere kan op directie niveau misschien niet.
 
Ik zou denken dat bij een chemische multinational veiligheidsregels serieus nemen positief is. Aan de andere kan op directie niveau misschien niet.
Het is allemaal veilig, alles gebeurt met social distancing (1,5 meter afstand, mondmaskers, handen ontsmetten, ...). Maar voor zo'n functie kan ik best begrijpen dat je de personen live wilt zien.
 
Goed nieuws voor de ambtenaren
De 65.000 federale ambtenaren krijgen voortaan een thuiswerkvergoeding van 50 euro per maand. Dat zegt minister voor Ambtenarenzaken Petra De Sutter (Groen) in haar nieuwe beleidsnota die ze vandaag voorstelt voor de Kamer.
De meeste federale ambtenaren kregen al een vergoeding van 20 euro, met het nieuwe voorstel komt daar dus 30 euro bij.
Nu moeten ze alleen nog afwachten of ze dit elke maand op hun rekening gaan zien of pas in januari/februari van het volgende jaar een storting krijgen van het hele jaar zoals nu
 
Goed nieuws voor de ambtenaren

Nu moeten ze alleen nog afwachten of ze dit elke maand op hun rekening gaan zien of pas in januari/februari van het volgende jaar een storting krijgen van het hele jaar zoals nu

Zijn er effectief overheidsdiensten waar dit per jaar uitbetaald wordt? Bij mij en bij vele andere overheidsdiensten waar ik weet van heb is dit wel degelijk maandelijks?
 
Zijn er effectief overheidsdiensten waar dit per jaar uitbetaald wordt? Bij mij en bij vele andere overheidsdiensten waar ik weet van heb is dit wel degelijk maandelijks?
Fod Financiën

De aanvullende 20€ met Corona is uitbetaald in juni en in oktober. De vaste telewerkvergoeding betalen ze al standaard uit in het begin van het volgend jaar.
 
Goed nieuws voor de federale ambtenaren

Nu moeten ze alleen nog afwachten of ze dit elke maand op hun rekening gaan zien of pas in januari/februari van het volgende jaar een storting krijgen van het hele jaar zoals nu
50 euro voor 4 dagen thuiswerk :wtf:

En voor de blauwe smurfen is geen geld :unsure:
 
Terug
Bovenaan